{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Kun at fodre med hø. {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået at vide, af en dygtig træner, at alt det foder vi stopper hestene med, sådan set slet ikke er godt for dem, og bla kan føre til at hesten er mere disponeret for nyreslag osv. At vi, de dage hesten ikke laver noget, skal sætte foder mængden ned. Så vi kun fodrer efter aktivitets niveau.
At vi i virkeligheden nærmest skulle fodre med godt hø (masser af hø), og droppe det andet.
Han sagde en helt masse mere om det, som jeg ikke kan huske præcist nok til at skrive ned.
Han nævnte bla en anden træner, der nærmest kun fodrer med hø, og hans hestene leverer top præstationer, og har nærmest aldrig en sygedag.
Hvad mener i? Hvor meget sandhed tror i er der i det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kun at fodre med hø.
  • #1   11. feb 2014 Der er lavet en undersøgelse der beviser at konkurrence heste kan leve af kun hø og endda præstere bedre end de der får flere kg i krybben.
    Hvis nogen kan linke til den så feel free, er på mobil.

Hesten skal dog have vitaminer, da de sjældent er dækket ind på kun hø.

• #2   11. feb 2014 Jah det er faktisk mest syndt kun og fødre med hø/wrap. også skal hesten dog have vitaminer ved siden af..

• #3   11. feb 2014 Vil mene at de kommer i vitamin- og mineralunderskud, hvis de kun skal have hø.

Dog er jeg enig i, at fodre efter aktivitetsniveau. Vi mennesker spiser jo heller ikke den samme mængde mad hver dag, men efter hvad vi har spist. Eller ja, det gør jeg da i hvertfald smiley

• #4   11. feb 2014 Udover det så syntes jeg selv vi stopper alt muligt ubrugligt i hesten fordi vi selv syntes det her godt ud og fordi vi syntes det er kedeligt kun og fodre med vitaminer og hø.

Min får 400g foder om dagen, fordelt på to gange og wrap for resten. Hun har fin huld og mangler ikke energi.

• #5   11. feb 2014 der er noget om det, og hø er faktisk noget af det fodre der kommer tættest på den rigtige blanding af kobber og zink. det eneste man skal være opmærksom på er mineral og vitamin niveauet.

• #6   11. feb 2014 Synes det lyder rigtig at fodre efter aktivitet niveau, fx. For min skadede pony for tiden kun hø, gulerødder og noget halløj til hivende og vist også mineraler.

• #8   11. feb 2014 Jeg har (7-9-13) heller aldrig syge heste og de bliver også kun fodret med hø og vitaminer + den håndfuld der er nødvendig for at de også tager vitaminerne .. Min plag får som den eneste et måltid to gange om dagen da jeg ikke kan fylde nok hø på hende .. Hun kan ikke få det spist selvom jeg har forsøgt.. Og hun taber sig hvis hun ikke får krybbefoder..

Jeg forsøger kun at fodre med hø.. Alt andet er i min verden både dumt og dyrt.. Medmindre der er en grund smiley

• #9   11. feb 2014 Men når det nu er bevist, at heste har godt af at leve af hø og vitaminer, hvorfor stopper vi dem så med alt det krybbefoder? Jeg har da tit oplevet at folk, vil være lidt gode ved deres heste- eller bare mener det er det bedste - og derfor giver dem alt for meget foder. Resultatet er bare, at disse heste tit er syge, og ikke kan levere deres bedste.

• #10   11. feb 2014 Går i klasse med en pige, hvis forældre udelukkede kun fodre med hø/wrap på deres rideskole - dette gælder både elev -og privathestene. Og de har det alle sammen stjernegodt smiley
    Så det passer smiley

• #11   11. feb 2014 synes det lyder rigtig fornuftigt. Men når nu hesten ikke har mulighed for strå adlibitum på folden og ikke vil spise mere end knap 10 kg wrap, som den ikke kan holde huld på, så går pointen ligesom af, derfor for min krybbefoder også

• #12   11. feb 2014 Adgang til hø døgnet rundt, og så vitaminer de frit kan tage af på folden og i stalden. Det er et godt hesteliv mener jeg smiley ! Mere har de vel ikke brug for. Kan slet ikke forstå hesteejere der betaler i dyre domme for alt muligt !
    -Dog hvis hesten skal tage på, kan jeg godt finde på at give dem majsflager, havre, lucerne og olie smiley

• #13   11. feb 2014 men er tilskudfoderikke godt?

her taler jeg om fx. biotin fordi mine har ihvertfald fået bedere hove

Vito som ikke ville gå på asfalt er der intet med efter han fik biotin

• #14   11. feb 2014 Kailie - Er biotin ikke noget vitamin B tilskud? smiley

• #15   11. feb 2014 Fordi folk fodre med øjnene. Hesten skal have noget de selv ville spise til morgenmad og fordi vi har en masse dejlige producenter af foder der ikke ville tjene så mange penge, uden vi købte alle deres ting.

Og fordi en del folk ikke sætter sig ind i hesten fordøjelse, finder sig i at stedet hesten står kun tilbyder en slags foder og nærmest intet grovfoder. Personligt forstår jeg ikke hvor elendige forhold folk vil holde hest under, bare for og beholde deres ridehus eller slippe for og tage en bus.

• #16   11. feb 2014 Linnea - Jo men b-vit er ikke bare b-vit! Jeg venter på at møllen ringer og siger de har fået min ølgær hjem da det er ligeså godt og MEGET billigere end Biotin smiley

• #17   11. feb 2014 Jeg fodrer hovedsageligt med strå. Mine heste får et sted imellem 12-14 kg hø og lidt wrap i døgnet - så der næsten altid er noget at spise. I krybben kommer der kune en smule musli med et vitamin/mineral tilskud og lidt lucerne for at forlænge tyggetiden... Og har altid fået ros for mine hestes huld og pels smiley går nærmest helt uden om korn da der næsten intet er i den musli jeg bruger

• #18   11. feb 2014 Team tindur: Hvad koster ølgær da?

• #19   11. feb 2014 265 for 15 kg smiley Og han skal have ca 80 g dagligt mener jeg det var smiley Så den holder mange år smiley

• #23   11. feb 2014 Team Tindur: Der er jo til mindst 10 år til mine ponyer! smiley

• #25   11. feb 2014 Kailie - Ja...så hvorfor købe sig fattig i Biotin?? smiley Nu får jeg sikkert producenterne på nakken smiley

• #26   11. feb 2014 Sådan har jeg fodret i mange år.... Grovfoder ad libitum og minimalt i krybben, fungerer til UG.... Man bør ikke fodre kun med grovfoder, det vil aldrig kunne dække dem korrekt ind, så der skal selvfølgelig en vitaminkilde til... smiley

• #27   11. feb 2014 TT: Hvilket produkt har du valgt? Der er stor forskel på hvor rent ølgær er nemlig smiley

• #28   11. feb 2014 Viking... Fik anbefalet det fra møllen da jeg spurgte hvad de havde til heste... Havde egentlig kikket på Havens...
    Godt eller skidt?

• #29   11. feb 2014 Link til produktet? Kan ikke finde det smiley
    Havens Nutricell er det bedste jeg tidligere har kunne opstøve, hvor de kun skulle have 40 gram dagligt fordi det er så rent smiley

• #30   11. feb 2014 Jeg kunne hellere ikke finde det da jeg prøvet efter at have snakket med hende... smiley Men da det kun er en hest så koster det mig ikke al verden hvis han skal have 80g om dagen... Men finder ud af det når jeg snakker med hende en af de kommende dage...

• #31   11. feb 2014 Det er ikke så meget prisen jeg tænker på, men hvilke unødige ting man giver sammen med ølgæren, hvis den ikke er ren smiley
    I Bierhefe (kan ikke huske producentens navn, og sækken hedder bare Bierhefe) er der f.eks 80% maltrester, dvs ikke ret meget ølgær over det...

• #32   11. feb 2014 jeg har prøvet div forskellige slags foder, men syntes ikke at mine trives, så faldt jeg over en artikel omkring netop det med kun at foder med hø + vitaminer
    det har jeg så gjort i ca 1½ år nu, og mine trives simpelhen super på det
    de kommer ud om morgen til 2 skiver hø (af de store baller), og dem bruger de så hele dagen på - spiser ikke op hver dag. Desuden har de lidt halm også.
    Når de så kommer ind, ligger der 1½-2 skiver til hver hest. Til nat får de så lidt lucerne med vitaminerne i. Har brugt gulerødder i stedet for lucerne, men har lidt problemer med at holde dem, så jeg valgte at købe noget lucerne i stedet for

Fordel ud over at de ser ud til at trives bedre, så er de også holdt op med at æde mit træværk.
    Prisen er også noget helt andet. Jeg sparer da noget hver mdr. har dog valgt at købe en lidt dyre vitaminblanding

• #33   11. feb 2014 Jeg er ihvertfald helt sikker på, at hvis jeg køber hest på et tidspunkt, så bliver den kun fodret med hø og vitaminer smiley

• #34   12. feb 2014 Min vallak Anton har de sidste 5,5år kun fået hø/wrap, han fik for første gang en salt sten sidste år, han står i løsdrift, for ind i mellem et træ/grene smidt ind til sig, og han har det super..
    Flot pels, glad, frisk, og præstere som han skal.. han har ALDRIG haft en eneste sygedag..

Min anden for hø/wrap, lucerne med vitaminer og mineraler i og linamix, eneste grund til at han for krybbefoder, er fordi han er tynd, ellers havde han max fået vitaminer og mineraler, da han er vant til at få det..

Men min lille tykke Anton for kun Hø/wrap og nu os salt sten..

• #35   12. feb 2014 da jeg købte min hoppe fik hun hos forrige ejer 2 kg müsli, olie og majs og lucerne og jeg skal komme efter dig.. og jeg fik at vide hun var svær ja nærmest umulig at holde huld på..
    hos mig får hun kun ad libitum hø og vitaminer og hun er nærmest småfed nu smiley
    og præstationen og energiniveauet fejler bestemt ikke noget smiley

mener der blev lavet en undersøgelse på galopheste hvor nogen udelukkende blev fodret på hø og de havde bla tendens til mindre mælkesyre i blodet, da blodet havde en højere pH..

ligesom vores ungheste der sidste år fik fuldfoder og hø, men iår har det kun været nødvendigt med hø, endda ikke ret meget.. nok en kombination af det varme vejr og bedre hø, men stadigvæk virker de ikke til at mange noget at vokse af, da de virkelig er skudt i vejret..

• #36   12. feb 2014 Team Tindur:
    Hvordan kan du få det til at det skal holde mange år, når den skal have 80 g dagligt? smiley
    80 g dagligt giver 2,4 kg på en måned.. Så jf. mine udregninger kan det holde i omkring 6 måneder.

Undskyld, det var bare lige den kommentar jeg faldt over smiley

• #37   12. feb 2014 Hvilken grovfoder blandinger vil i mene jeres heste skal have i hø, wrap...og ja en analyse er nødvendigt smiley smiley

• #39   12. feb 2014 Jeanette - Det har du ret i smiley Men tror ikke hun vil sælge mig noget møg da jeg har handlet der ret tit..Men forhører mig om hvor rent det er... smiley
    Sara - Det har du sikkert fuldstændig ret i smiley Har ikke regnet på det, men det var bare det der blev sagt når vi snakket om mængden af dagsdosis og sække str..."Du kommer jo til at have ølgær i åres vis" smiley Så jeg tænkte ikke videre over det... smiley Men så har jeg en sæk i 6 mnd til 265 kr... Hvad koster det at fodre et halvt år med Biotin??? smiley smiley smiley

• #40   12. feb 2014 Katja - Mangler høet protein er det jo bare at give soja... Sværere er det jo ikke smiley

• #42   12. feb 2014 Ja men behøver man proteinet så giver man protein..Hesten skal jo have sit behov dækket og ofte mangler der nok protein i høet..Men i stedet for at købe fancye foderblandinger så er det bedre at holde det nemt med hø ad libitum..vit/min og soja.. smiley

Kommentér på:
Kun at fodre med hø.

Annonce