{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
741 visninger | Oprettet:

HJÆLP..... kræsen pony? {{forumTopicSubject}}

Hej..
Måske nogle kan hjælpe mig...
Jeg har en shetlands hoppe som bliver 3 til sommer. Hun spiser simpelthen ike sin mad. Jeg har prøvet alverdens vitamin-midler flydende på hendes korn, men så røre hun det IKKE. Det samme sker ved olie og eks. hvidløg. Havre, Valset havre, byg, hvede, knækkede majs... hun spiser det ikke. om jeg så lader det stå i 2 døgn. Hun vil til nød gerne have tjørnehøjs super plus tilskudsfoder og melasse. Men det er der bare ikke rigtig nogle FE i. Hun står på halm, får ca. 1,5kg korn om dagen og 2 kg wrap/hø fordelt over 2 måltider. Både af korn og wrap ligger halvdelen tilbage efter ca.8 timer. Hendes tænder ser fine ud, afføringen er ok, vacc. og ormekur er i orden. Men selvfølgelig mengler hun enegi.
Nogen der kan hjælpe?


Kommentarer på:  HJÆLP..... kræsen pony?
  • #1   17. feb 2010 Tror simpelthen du giver din pony for meget mad 1½ kg korn om dagen lyder godt nok af meget til en shetlænder..
    Jeg har selv to ponyer og den ene er shet, den får 3x150gram islænder/pony müslie fra tjørnehøj og den får ca 2 kg hø ved siden af og den burde endda slanke sig lidt.. så ville prøve pony müslien til den..
    Tjørnehøjs super plus er der alt for mange vitaminer i så den duer slet ik til en lille pony..


  • #2   17. feb 2010 da jeg havde min shetter fik den to håndfulder om dagen af enten tjørnhøj mølle islænder/pony guf eller også videbæk islænder/pony guf.. og så fik han lidt hø ved siden af og det var rigeligt til ham

  • #3   17. feb 2010 Jeg tror altså også at det er fordi den får alt alt for meget mad. Linus får 2kg valset havre om dagen + hø, vitaminer og halm, men han er jo også en fuldvoksen arbejdshest. Den shetlænder, som står hvor Linus står, får omkring en håndfuld valset havre + hø, halm og vitaminer. Jeg tror du skal skære lidt ned på det. smiley

  • #4   17. feb 2010 Kunne være rart at vide om den er meget tynd ?
    Men ja desto mere jeg grubler over det så holder jeg altså fast ved at den får alt for meget..
    Min store hoppe får 2 kg om dagen + hø og den er dælme rund..


  • #5   17. feb 2010 Hvad angår wrap, så skal den heller ikke have ædt op efter 8 timer, hvis den kun får to gange i døgnet. En hest eller pony skal have sådan at den kan æde hø eller wrap døgnets 24 timer, hvis altså at den ikke bliver for tyk ved det.

    1½ kg korn er alt for meget til så lille en pony, lidt korn og en vitamin/mineral blanding er nok. evt køb vitaminer og mineraler i godbid form, og giv hende dem sådan. Hvis ikke hun er for tynd når hun får alt det wrap hun kan æde, så behøves hun slet ikke korn. Ellers prøv at skifte kornet ud med grønpiller, de skal opblødes i vand, men smager af græs, så det kan de fleste heste lide


  • #6   17. feb 2010 for det første er hun meget tynd og har været under ernæret siden jeg fik hende, for det andet er hun jo ung... og de foder planer jeg har fået tildelt fra tjørnehøj der er det endten breeder (1,5kg dagligt) eller super plus(1/2kg +korn) der skulle bruges, og breeder vil hun ikke æde. Vitaminer i godbidder, spytter hun direkte ud.
    Jeg har en anden, på lige knap 6 år, hun får 4 håndfulde fuldfoder dagligt, som er mere end rigeligt, men hun er også færdig med at udvikle sig, så det er ren vedligehold.


  • #7   17. feb 2010 syntes du akal tage ud på et foderstof og få lidt forskellige foder prøver med dig hjem... jeg bruger noget foder der kalder heste havrefri, det fås kun hos danish agro, og så tilsætter jeg en smule melasse min hest er også ekstrem kræsen men dette foder glider bare ned. ang din pony hvis den får kun to gange om dagen er det du giver den alt for meget, prøv måske at dele det op i min 6 portioner om dagen måske det kan hjælpe dig ss... der hvor mine heste står har jeg også hjulpet med fodre plan for en fuldblod på 28 som var for tynd, den ser allerede fin ud nu bare efter 2.5 mdr... den får også special foder fra samme sted..

  • #8   17. feb 2010 har hun fået ormekur?

  • #9   17. feb 2010 du kunne prøve mash! (:
    det får den hest som jeg passer. Hun elsker det, og hun har taget på efter hun begyndte at få det..


  • #10   17. feb 2010 Nu kender jeg en hel del til fodret fra tjørnehøj mølle og må sige at dem der har lavet den foderplan til dig er helt ude på et skrå plan for Breeder er til hopper der er i fol og super plus muslie er til store heste..
    ellers syntes jeg du skal ringe til tjørnehøj mølles ernærrings konsulent og få hjælp der igennem, men ja som helle a skriver har den fået checket for orm for hvis hesten har orm så mister den altså appetitten, en anden mulighed kan også være at din pony har et mavesår, det kan jo komme ved stress og ved forkert fodring, men uanset hvad ville jeg nu få lavet en ny gødningsprøve så orm er udelukket..


  • #11   17. feb 2010 Før, jeg vil begynde at komme med en masse gode råd, vil jeg starte med at stille nogle spørgsmål:

    1) Hvor længe er det siden, hoppen sidst har fået ormekur?
    2) Spiser hun hø/halm?
    3) Drikker hun normalt?
    4) Virker hun på nogen måde sløj?
    5) Er der taget en blodprøve for at fastslå, om hun evt. mangler noget?
    6) Har du prøvet at stille hende sammen med en anden hest, mens hun spiser?


  • #12   6. apr 2010 Du slår da den pony ihjæl med alt det foder.... Tror den ved bedre selv hvad den har godt af... Jeg har fodret mange af de små og korn er det værste man kan give dem. De er ponyer og IKKE heste...

  • #13   6. apr 2010 Desuden så kan manglende energi også skyldes for mange vitaminer. Eller overfydt mave...

Kommentér på:
HJÆLP..... kræsen pony?

Annonce