{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.663 visninger | Oprettet:

Metal i munden. {{forumTopicSubject}}

Hej alle Hg'er.
Haha, ja nu gør jeg det igen x)
Dette emne er ikke til for at overbevise bidryttere om at blive bidløse, og det er ikke meningen at folk skal skændes - men håber bare på lidt debat (;

Ja, nu tilhøre jeg så flokken :" Dem med bøjle".
Her idag fik jeg sat to små metalringe rundt om mine hjørne tænder, og i dem skal jeg så hver aften sætte (VERDENS GRIMMESTE) bøjle. Det er det såkaldte "nakketræk", og jeg er såå ked af det..
Nå, men nakketrækket trækker ligesom mit hoved lidt nedaf, og strammer i munden.
Nå, men som den hestepige jeg nu engang er, så tænkte jeg, jamen hvad med hestene? De har også metal i munden (godt nok en helt anden slags) og de bliver også trukket i munden. Det er bestemt overhovedet ikke rart. Min bøjle er dog nødvendig, men det er et bid jo (i de fleste sammenhænge) jo ikke?
Hmm. Den skulle jeg lige tænke over, og biddet kommer i hvertfald ikke ind i Katrines mund lige foreløbig smiley
Jeg ved godt at en menneske bøjle, og et bid SLET ikke kan sammenlignes, og det er sådan set heller ikke det jeg gør. Men synes allevel det har en lille sammenhæng?

Nå, hvad synes i, hg'er? ;D

~ Isa smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Metal i munden.
  • #1   25. feb 2010 Din bøjle er jo ikke nødvendig? Den er udelukkende kosmetisk...

• #3   25. feb 2010 det lyder da super godt at du vile tænke over det med din egn hest, men jeg må nu sige at jeg ikke kan sammenligne bid og bøjle.
    Jeg er nu den slags mennesker der mener at man kan ride bidløst selv med bid. så selvfølgelig forstår jeg godt hvor du vil hen med denne tanke

• #4   25. feb 2010 Kamilal - Et bid er heller ikek nødvendigt smiley

• #6   25. feb 2010 det kan ikke på nogen måder sammenlignes..

en hestemund er bygget helt anerledes end menneskers

• #7   25. feb 2010
    Man kan sætte det op på en anden måde :o)..

Hvis vi nu antager at vi aldrig har redet med bid, cowboysne fik ikke idéen at proppe metal i munden på hesten de forsatte som indianerne gjorde. Så vi i 2010 stadig ikke havde proppet bid i hestens mund. Konkurrencer, håndtering ja alt foregik uden bid.

Så kom der en mand og fremviste dette fantastiske metal der skulle i hestens mund og man kunne på den måde få en utrolig kontrol over hesten som aldrig før! Dette ville der jo blive ramaskrig over, for det ville da være komplet unaturligt og man have jo altid redet uden, så hvorfor begynde at proppe noget i nu?

Bare en tanke :o), traditioner sidder godt fast.

• #8   25. feb 2010 *Tanja med Tallulah * - Nu håber jeg meget stærkt på at min datter vil gå i mine fodspor mht. ridning, og for hendes vedkommende er bidløs ridning udelukket før hun fylder MINIMUM 15år. Alt andet er i følge mig og mange andre dybt uansvarligt. Så jo, det er nødvendigt

• #9   25. feb 2010 bøjler kan da sagtens være nødvendige uden at være kosmetiske noget migræne kommer f.eks fra forkert tandstilling og tandbrug, plus at hvis tænderne bliver slidt forkert i bidefladerne holder de ikke særlig længe

• #10   25. feb 2010 Det kan slet ikke sammenlignes.. Du har jo bøjle på for at rette dine tænder. Så det er self meget ubehageligt at få rykket i sine tænder.. Hestens bid skal jo ikke flytte dens tænder

• #11   25. feb 2010
    En ting til ang. bid:
    (link fjernet)

Man har jo troet længe at hvis man bare har et 3delt så har hestens mund det godt, men det viser sig at det er langt mere kompliceret at finde det perfekte bid - da hestenes mund er forskellige og afhængigt af hvordan den ser ud inden i skal den have forskellige bid, eller slet ikke ngoet bid.

• #12   25. feb 2010 Kamilla:
    Ej, hvor er det en vild tankegang.. Hvis du kan styre din hest og er en god rytter med bid, kan du også styre den uden.
    Biddet er overhovedet ikke nødvændigt..

Sanne: Ja, okay. Undskyld, jeg ikke er perfekt (; hehe d:

Deschian: hvor er den test henne??! smiley

Krikken: Nu er jeg ikke så hurtig, men hvad mener du? forstår ikke helt din kommentar :o)

• #13   25. feb 2010 Tjaaa. jeg rider med bid- og smider det ALDRIG!

Og jeg har haft bøjler på uden at have ondt af dem. Det eneste der irriterede mig var at det så grimt ud.

• #14   25. feb 2010
    isa - lykkepigen smiley - Det er mere som noget at der skal sætte tanker igang mht. det med bid og en anden måde at sætte det op mod hinanden på smiley

• #15   25. feb 2010 Og jo, min bøjle er meget vigtig x)
    Ellers kommer jeg til at mangle to tænder resten af mit liv - ellers tak.. (;

• #16   25. feb 2010 Deschain - hvordan? jeg har bare prøvet at tage et bid så langt ind i kæften jeg kunne og så rørte min veninde MEGET blidt ved det og GUD HVOR GJORDE DET ONDT!!!

• #17   25. feb 2010 Mylady <

Må jeg så spørge HVORFOR du aldrig vil slippe biddet?
    er du bange for at hesten løber med dig? eller hvad? smiley

Krikken: okaay d;

• #18   25. feb 2010 isa - lykkepigen smiley - Det er da fuldstændig ligemeget hvor "perfekt" hesten er?! Det er et D Y R ... Dvs. at den kan blive skræmt, og eftersom en "barnehjerne" ikke er komplet udviklet i en alder af 15år, kan børn ikke på samme måde fatte kontrollen over sig selv, som en voksen kan. Slut basta. Du kan ikke snakke med et dyr. Så kan man være nok så god en rytter

• #19   25. feb 2010 Det er da ikk uansvarligt at ride uden bid, kan man kun styre sin hest med et bid, så er det sku et ret stort problem.....

• #20   25. feb 2010 I det mindste bliver bøjler lavet til munden..

Hvor mange er jer får lavet et bid, der lige præcis passer til jeres hests mund? Får målt og taget aftryk? Ingen ...

Jeg synes det er ganske modbydeligt at ride med bid..
    Interessant tanke Isa smiley

• #21   25. feb 2010 Kamilla: Hesten løber da ikke mindre løs, hvis den bare er godt trænet?.. Bliver den bange, bliver den bange. Uanset om den har en jernstang i munden eller ej.. Og nogen børn har faktisk bedre forståelse for dyr, end andre voksne..

• #22   25. feb 2010 Sofie & Mummitrolden: jamen hvis du skal have et bid i munden skal det jo passe ligesom det skal i hestens mund, du kan jo ikke bare tage hestens bid i munden og så tro at den virkning det har på dig har det også på hesten.

• #23   25. feb 2010 Kamilla

Nej man kan aldrig stole 100% på et dyr, men selvom man bruger bid kan det gå lige så galt som uden bid... Og hvis man skal bruge magtmidler for at kunne håndterer og føle sig sikker på ryggen af en hest, så burde man slet ikk nærme sig hesten

• #24   25. feb 2010 Har desuden selv prøvet den med at putte et bid ind i munden og hive, og kan ikke følge jer i at det er så modbydeligt... På mig gjorde det ikke ond

• #25   25. feb 2010 Veo:
    Neeemmerlig! smiley
    Perfekt formulering (;

• #26   25. feb 2010 Kamilla: Med hensyn til at du selv har prøvet at have et bid i munden. Nej, men du har det heller ikke på i en time, hvor du har et menneske på ryyggen, samtidig med at du bliver bedt om at bøje nakken og gå pent, og løbe i forskellige tempoer, vel? Dér er der jo også forskel..

• #27   25. feb 2010 Fæhesten - nej men en princip sag.. det er jo som lige nævnt heller ikke lavet til hesten? ja jeg ved godt hesten har en del større mund end jeg har men der er stort set aldrig plads til bidet i hestens mund..

Det skal lige siges at jeg IKKE har noget imod bid OVERHOVEDET... HVIS så at dem der bruger det ved hvad det er de har med at gøre..
    ^og sådan har jeg det osse med de bidløse!

• #28   25. feb 2010 det kan slet ikke sammenlignes

men derfor er det en interessant tanke

- bøjlen bliver jo lavet PRÆCIS til dine tænder og din gane, mens biddet jo bare puttes i hestens mund
    - vores er frivilligt, mens hesten bliver tvunget
    - vi kan klage over ømheden det kan hesten ikke

• #29   25. feb 2010 hvis hesten bliver bange, ja så lige som de andre, det er da lige meget om den har bid på eller ej? hvis du bruger en side pull eller lign har man fuldstændigt lige så meget styr på hesten som man har med bid! self. medmindre at man ikke har et ordenligt samspil med sin hest...
    bare min mening..

• #30   25. feb 2010 Carajo HG .
    meget enig (;

Sofie og mummitrolden:
    Jeg har heller ikke noget imod bidryttere, man skal bare kende den anden side af historien også. Hvis man ikke ved hvad det vil sige at arbejde på hestens præmisser, sýnes jeg slet ikke man skal have en hest..

• #31   25. feb 2010 isa - lykkepigen smiley - Alle heste ejere med respekt for sig selv, træner jo for sulen dyrene op gennem lang tid.. Deres muskler er trænet op efter det... Kvinder der går med krukker m. vand på hovedet, gør det i flere timer dagligt. Tror du helt ærligt at det er modbydeligt for dem? Hvorimod det ville være skrækkeligt for en som ikke var trænet i det..

• #32   25. feb 2010 isa - lykkepigen smiley
    Nej slet ikke. Jeg kan da sagtens ride en tur uden sadel og trense- bare i grimen.
    Men jeg er dressurrytter- konkurrencerytter og tja. Jeg rider med bid, har altid gjort det og det bliver jeg ved med.

Jeg har en meget blød hånd, og de heste jeg har redet fra bunden af selv, har man kunnet ride stort set på løs tøjle. Så det er bestemt ikke fordi jeg tror det giver mere kontrol i sidste ende.

• #33   25. feb 2010 Chiara&Suz .

Hesten kan godt klage over ømhed, men desværre ser mange mennesker det som at hesten er fræk eller uopdragen ..

• #34   25. feb 2010 Chiara&Suz .
    meget enig! smiley
    StaldGuf,Hygge avl af kaniner Nete A A
    eniig (;

• #35   25. feb 2010 carajo HG.
    præcis, folk er for det meste ligeglade, u vidne eller forståelige.

• #36   25. feb 2010
    Mylady <
    Okay, det er din sag (;

• #37   25. feb 2010 Isa - Jeg har det sådan at folk sagtens kan træne på hestens primisser selvom der er et bid med i historien.. men man skal F*NDME vide hvad det er man gør.. og hvad bidet kan gøre..

Og dem der træner uden bid kan jo ligeså træne på hestens primisser men det er jo ikke en selvfølge bare fordi man ikke bruger bid i træningen.. altså jeg synes personligt at mange bidløse er sk*de hellige til tider og disser ned på alle bidryttere... for selvom du ikke bruger bid kan du godt behandle hesten af lort så vidt som man kan med bid. og du kan behandle hesten godt uanset bid eller ej...
    Kan du følge mig?

• #38   25. feb 2010 isa - lykkepigen smiley - At træne på hestens præmisser gælder ikke kun om at ride bidløs! Sådan som du skriver det, giver du indtrykket af at alle os bidryttere ikke har en dyt forstand på dyrene.. Kan se du er 13år, tror bestemt at der sidder en masse "ældre" mennesker og ville blive meget stødt over det, når de selv har brugt mange mange år på "korrekt" træning af heste, og stadig ridder med bid...

Har du tænkt over hvad du nogensinde ville gøre hvis du kom i kontakt med en hest der uanset hvad, ikke ville fungere bidløs? Bidløs er ikke for alle ryttere, men bestemt heller ikke for alle heste. Og omvendt

• #39   25. feb 2010 Kamilla læs min kommentar smiley

• #40   25. feb 2010 Er bidrytter, men har indet imod bidløse smiley

Til jer der mener at bid er direkte mishandling:

Er det så ikke også synd at vi sætter os op på ryggen af hesten og spænder en gjord rundt om maven på den?

Men stor respekt til jer der rider uden bid, synes det er flot

• #41   25. feb 2010 Sofie - Var i fuldgang med at skrive før du havde skrevet smiley

• #42   25. feb 2010 undskyld men nu begynder det godt nok at ligne en kafferygklapper klub.. hvad ved i om hvor meget folk ved om deres heste og hvad de ignorere ?
    Jeg er tilbøjelig til at invitere alle de fordømmende bidløse ud til min hest og lade dem arbejde med hende. så kan i se at bidløst ikke altid er løsningen

• #43   25. feb 2010 jeg er heller ikke 100% bidløs. men når jeg rider med bid rider jeg får løse tøjler. har set mange som rider dressur og lign. som rider helt ok med bid.
    men kan ikke tage folk som misbruger det. mange som gør det ved det desværre ikke..

• #44   25. feb 2010 Ja kunne jeg næsten regne ud da vores "lange" kommentare kom næsten samme tid smiley

• #45   25. feb 2010 Sofie & mummi-trolden: Jeg kan meget mere end følge dig! Jeg er fuldstændig enig! smiley

Kamilla Skovgaard R
    Okay, jeg er ked af at du har forstået det, på den måde. Det jeg mener er bare, at uanset om man rider med bid eller ej, så skal man vide hvad man laver, og hvilke konsekvenser de forskellige tvangsmidler har. smiley

Kathrine HG's Jagt-fotograf :
    Jeg synes overhovedet ikke at bid er direkte mishandling, man skal bare kende konsekvenserne (;
    Og tak for respekten ;D hihi ;D

• #46   25. feb 2010 fæhesten nu med billeder af sin søn :
    Okay, men som sagt synes jeg bare det er vigtigt at man kender konsekvenserne ved biddet og andre tvangsmidler (også hackermore og andre bidløse hovedtøjer)

Kamilla C: Hvis du er træt af disse emner, så lad være med at læse dem d; ´Jeg lære utroligt meget, hver gang jeg diskutere, så det vil jeg aldrig stoppe med (;

_______

Jeg er heller ikke 100 % bidløs, endnu, men jeg arbejder stærkt hen i mod det. Jeg indrømmer gerne, at jeg faktisk ikke stoler nok på Katrine, til foreksempel at ride i skoven uden bid - endnu. Men det kommer smiley

• #47   25. feb 2010 Jeg rider selv uden bid på min fjordhest. Det er ikke fordi at jeg mener at det er syndt, medmindre man tager i biddet, det er bare ikke nødvendigt, og han fungere bedst uden.

Nogle folk mener at de ikke kan styre deres hest uden at proppe bid i munden på den. Der er KUN en ting at sige til dem;
    Jeres hest er signalforvirret. Den kender ikke signalet.
    Lær den signalet i stedet for at påstå den aldrig nogensinde vil kunne lære det..

• #48   25. feb 2010 Isa- lykkepigen: men hvordan kan du udtale dig om at andre ignogere deres hestes signaler ?. jeg har selv set på heste fået brækket næseryggen med hackamore, det var at ignorere hestens smerte grænse og så endda med bidløst, jeg glemmer aldrig synet og lyden af det, og hestens blik. man er ikek en dårlig hesteejer fordi man vælger bid eller bidløst, man er en dårlige hesteejer når man er snæversynet og udelukker nye muligheder for sin hests velbefindende

• #49   25. feb 2010 Fæhesten; Jeg har ikke udtalt mig omat andre ignorrer deres hests signaler.. d:
    Det lyder forfærdeligt med hackermoren, og som jeg også skriver ovenover:

"Okay, men som sagt synes jeg bare det er vigtigt at man kender konsekvenserne ved biddet og andre tvangsmidler (også <b> hackermore </b> og andre bidløse hovedtøjer)"
    smiley

• #50   25. feb 2010 haha, jeg kan ikke stave: Hackamore* d;

• #51   25. feb 2010 Isa: ved hvad du mener hehe. vi kan alle nogle gange have brug for stave kursus hehe

• #52   25. feb 2010 hehe q;

• #53   25. feb 2010 Har intet imod hverken bidløse ryttere eller ryttere der bruger bid.
    Men når man skal snakke om hvad der er naturlig eller unaturligt,
    Er det jo heller ikke naturligt at ride på hesten og have en stram gjord siddene rundt om maven osv. smiley

• #54   25. feb 2010 Kamilla Skovgaard R
    - hvorfor er det uansvarligt? Hesten skal på inden måder rides med munden.. Faktisk vil jeg syntes man tager mere ansvar overfor hesten ved at ride bidløst og derved skåne munden..

Tallulah skal tilredes bidløst, og min datter kommer til at lærer at ride bidløst..

• #55   25. feb 2010 *Tanja med Tallulah * - Nogen heste kan for det første ikke rides bidløst.. for det andet, så kan du sagtens ride hesten med bid i munden, uden at gøre voldsomt brug af bidet (det er det min datter engang skal lære). Jeg er 100% sikker på at man i en "katastrofe" situation, har en bedre mulighed for at få kontrol over hesten med bid, end uden.. Det er min opfattelse og intet kan ændre den..

Er imponeret over folk der rider bidløst, men i min verden er det ikke for børn! Kun voksne smiley

• #56   25. feb 2010 altså hvis vi skal tilbage til det du egentlig ville have en debat om, så kan du SLET ikke sammenligne bøjle og bid.
    Din bøjle er i munden for at regulere dine tænder, det er klart at det gør rigtig ondt på dig, for bøjlen rykker jo rundt på dine tænder og derfor får du ondt i tandkødet fordi dine tænder bliver lidt halv løse, så bøjlen kan rykke rundt på dem.
    Et bid ligger i hestens mund et sted hvor hesten ikke engang har tænder.
    og langt de fleste ryttere som rider med bid, ved godt at man skal være forsigtige.
    Og hvis du ikke har bid på, så er det umuligt at få en fantastisk konkurrencehest. biddet er ganske enkelt 100% nødvendigt.
    Ved i overhovedet hvor stærk en hest er? mange heste elsker at springe og bliver derfor friske og glade når de løber hen mod en forhindring. Og ryttere er derfor nødsagede til at ride med et bíd for at kunne styre hesten. Og prøv lige at overvej om det ikke er bedre for hesten at den får et bid i munden, så rytteren kan styre den, så den ikke brager ind igennem forhindringerne, end at den bliver redet i grimme, og bliver hevet i hovedet for at få afstande osv til at passe. eller når du rider i et ridehus med 20 andre heste, så er det uansvarligt at ride uden bid. for lige meget hvad i siger jer der rider med bid, så er det nemmere at styrer og stoppe hesten med et bid i munden. og nu er der nogle af os ryttere som har lidt større ambitioner med ridesporten, end at kunne styre vores hest rundt i skoven i en grime! -Og hvis du vil ride 4års dsa eller dm, så nytter det altså ikke noget at skulle bruge 10 år på at "lære" sin hest at kende, og kunne styrer den rundt, for så er den sku blevet for gammel til at gå noget som helst, der har med konkurrencer at gøre!

Derudover kunne jeg aldrig drømme om at sætte mig op på en hest uden bid, for lige meget om du har haft din hest i 10 eller 20 år, er det et dyr og de er altså utilregenlige, og FLUGTDYR det vil sige at de løber væk når de bliver bange, og ja så kan jeg bare meget godt lide at kunne stoppe hesten igen, og sikre mig at jeg ikke rider andre ned.

Men i får det til at lyde som om at biddet er et værktøj som vi "bidryttere" udelukkende bruger til at straffe hesten.

• #57   25. feb 2010 100 % Miig £ - 100% HØRT! Du har vist samme mening som jeg

• #58   25. feb 2010
    Din bøjle er jo ikke nødvendig? Den er udelukkende kosmetisk...

Det er slet ikke rigtigt!

I nogen tilfælde skal man have en bøjle på for at ens kæbe/mund kan sidde rigtig.

• #59   25. feb 2010
    En hest i panik er en hest der uanset bid eller ikke bid ikke kan stoppes - når Maja først panikker og bliver bange, så kan jeg godt opgive at stoppe hende, så slår hun fuldstændigt fra mentalt.

Så nej man har ikke kontrol over dyret når det bliver bange, men forhåbenligt har man når det ikke er.

• #60   25. feb 2010 Først og fremmest er jeg enig i at det er to helt forskellige ting. Og hvis du læser hvad jeg har skrevet, har jeg skrevet præcis det samme til at starte med..

Du skriver bla. : Og hvis du ikke har bid på, så er det umuligt at få en fantastisk konkurrencehest. <b> biddet er ganske enkelt 100% nødvendigt. <b> NEJ, biddet er IKKE nødvendigt. Hvis det var nødvendigt, hvordan kan jeg så styre min fjordhest i glop, dressur, spring og på marken Uden bid? forklar tak..
    Du skriver også: for lige meget hvad i siger jer der rider med bid, så er det nemmere at styrer og stoppe hesten med et bid i munden.

Æhm, nej? Katrine er meget nemmere at stoppe i cordeo, end med bid.. Med bid føler hun sig presset, og derfor regere negativt på biddet og trykket i hendes mund. Med cordeo eller rebgrime kan jeg stoppe hende på komando, og med sæde..

Du skriver også:
    Derudover kunne jeg aldrig drømme om at sætte mig op på en hest uden bid, for lige meget om du har haft din hest i 10 eller 20 år, er det et dyr og de er altså utilregenlige, og FLUGTDYR det vil sige at de løber væk når de bliver bange, og ja så kan jeg bare meget godt lide at kunne
    stoppe hesten igen, og sikre mig at jeg ikke rider andre ned.

JA, hesten er et flugtdyr, men løber den ikke også selvom den har bid i munden? JO.. Tilgengæld tænker hesten istedet: "Hov DET var farligt. løøbe løøbe løøbe. av det gør ondt i munden. Farlig ting + smerte = farlig ting gør ondt. Næste gang hesten så bliver bange for denne ting, ved den så bare at det OGSÅ gør ondt, og kan derfor reagere endnu mere voldsomt...

• #61   25. feb 2010 Hov, det var ikke meningen det skulle blive med fed skrift..

• #62   25. feb 2010 100 % Miig £
    - lige mine ord smiley

• #63   25. feb 2010 Nu ryger jeg af emnet - for at følge den tilstedeværende debat smiley

Jeg synes at folk er blevet aaaaalt for sensitive omkring heste!
    Heste er IKKE lavet af glas!

Ja! Nogen ødelægger hestene! Og ja! Nogen kan ikke finde ud af at bruge et bid!
    Men hesten tager ikke skade af bidet, hvis rytteren tænker sig om og tager hensyn til hesten!
    Og ja! Bidløse ryttere kan også skade hesten!
    Men igen! Hvis rytteren tænker sig om og tager hensyn til hesten, er det ok!

Jeg har stor respekt for bidløse! Og også dem der bruger biddet korrekt!
    Vi ryttere må snart acceptere at der er flere (forskellige) måder at ride på! Og de kan alle være rigtige (og forkerte)

smiley

• #64   25. feb 2010 Har jeg ikke forklaret mig?!
    Din fjordhest, nu skal jeg ikke nedgøre fjordheste, men altså fordi du kan få din fjordhest til biddet, det er jo ikke det samme som at kunne lave svære dressur øvelser uden bid. Og at du kan springe et spring eller måske en hel bane på din hest uden bid, ja så er jeg stadig af den overbevisning at man ikke kan ride en kæmpe hest som GODT kan lide at springe, og derfor trækker meget mod forhindringerne, rundt på en bane på 160!
    Jeg skrev at vi var nogle som havde større ambitioner end at kunne sture hesten rundt i skoven uden bid! og ja biddet er 100% nødvendigt.
    Hesten er flugtdyr, og ja den vil selvfølgelig løbe selvom den har bid i munden, men den er nemmere at få kontrol over bag efter, og gør farlige situationer mindre farlige!

Og at din fjordhest ikke kan rides med bid, er en ren tilvendingssag, havde den nu gået med bid altid ville det jo ikke være et problem? Måske fordi DU ikke kan håndtere biddet ordentligt at din hest reagere som den gør?

Men du kan altså ikke få en ORDENTLIG konkurrencehest uden at ride med bid!

• #66   25. feb 2010
    Ang. at springe og trække på springet, at springe uden bid mm. så eeeeelsker jeg simpelthen denne her:
    http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Lovely video, manden er iøvrigt proff springrytter og har vundet OL medaljer :o)

• #67   25. feb 2010 jeg ville personligt ikke være tryg ved, at ride sammen med en uden bid ! man kan aaaaaldrig vide ! hesten ER nemmere at stoppe med bid, og det kan gøre (som tidligere nævnt) farlige situationer MINDRE farlige, fordi den ER nemmere at dirigere rundt med . smiley

• #68   25. feb 2010 nå, okay. Jeg tror aldrig jeg har været mere uenig i en "bidrytters" synspunkt, men gudskelov for at vi er forskellige..

er dybt uenig i stortset alt hvad du siger, orker bare ikke at skulle sidde og sige dig imod, til hver af dine meninger.... Men synes helt ærligt at dit syn på hesten, virker en smule respektløst.

• #69   25. feb 2010 selvfølgelig er det mere behageligt for hesten i videoen, men jeg mener stadig det er uasvarligt for 12 - 14 årige at ride bidløst rundt smiley . men dem om det ! ligesom folk der rider uden ridehjelm , det er dem det går ud over hvis der sker oget, og ikke os andre smiley

• #70   25. feb 2010 isa - er det mig du taler til ?

• #71   25. feb 2010 når, vil bare lige sige, at hvis der kommer mere til emnet ser jeg det imorgen. lukker computeren nu . :'D

• #72   25. feb 2010 Min kommentar var til:
    100 % Miig £

• #73   25. feb 2010 MARIAJAK0BSEN! {Faith <3} '
    jo det kan netop i sådan en situation gå ud over os!
    Hvis en hest uden bid løber løbsk kan den løbe ind i andre heste, eller hvis man rider i skoven, løbe ud på veje, eller løbe løbende eller cyklister ned.
    Sanne: tak for lidt opbakning smiley

• #75   25. feb 2010 sanne: bakker dig op, præcist det jeg mener

• #76   25. feb 2010
    Hvorfor? Fordi det er en opvisning, det er et show - det er ikke en springklasse :o). Dressur øvelserne vil jeg nu ikke mene skal vise nogen samlingsgrad men lydighed.

Manden der vises på klippet har vundet OL medajler og må dermed betegnes som en i toppen, der samtidig kan springe uden bid også, nej han er ikke helt bidløs men kan det samme uden bid :o)
    Beundre det faktum at han afviger fra normalen og rent faktisk går op i hestens lydighed, istedet for andre heste man ser der kun kan holdes tilbage fordi det tages nogle ordentlige ryk i pelhamen.

• #77   25. feb 2010 Fuldstændig enig med Krikken (:

• #78   25. feb 2010 Taz:
    fuck hvor er det sejt sagt! ;D

• #79   25. feb 2010 Hvorfor gider i diskutere det. I har jeres mening og de har deres ? Og hvis det var muligt at ride world cup og OL uden bid, tror i så ikke der var nogle der ville gjorde det ?

• #80   25. feb 2010 Mente gøre*

• #81   25. feb 2010 Kamilla Skovgård....et bid er ikke en nødvendighed!

Min datter rider bidløst og har gjort det siden hun er 10. Det drejer sig om at kunne finde ud af at ride og uddanne sin hest rigtigt med minimale signaler..............

• #82   25. feb 2010 ,,

• #83   26. feb 2010 Man kan ikke sammenligne en bøjle og et bid.. en bøjle sidder på tænderne og rykker på disse.. et bid ligger på et tandløst område.. man kan heller ikke tage et bid i munden og tro at nu føler man som hesten.. vores munde er helt forskellige udformet og vi har ikke et tandløst område hvor bidet kan ligge..
    Man kan sagtens ride pænt og hestevenligt med bid og man kan mishandle hesten med en bidløs trense.. jeg rider både med og uden og jeg er ligeglad hvad folk rider med bare de bruger det korrekt og ikke er hård ved hesten..

Deschain : Hvis du har klemt din arm til blod med et bid, så har du i hvert fald ikke brugt det som det bør bruges i en hestemund.. Lad mig gætte .. du lagde det rundt om armen og trykkede til ? bidet folder sig jo ikke rundt om noget i hestens mund og det skal jo heller ikke hives i af alle kræfter..

• #84   26. feb 2010 100 % Miig £
    - nu mente jeg ikke gå ud over os på den måde, men mener, hvis jeg red uden ridehjelm, og jeg faldt af, så går det jo ikke ud over andre end jeg selv.
    mener også at hvis en bidløs rider alene, og hesten stikker af, går det heller ikke ud over os.
    jeg sagde også i et tidligere indlæg, at jeg ikke ville føle det trygt, at ride på samme bane med en bidløs. smiley

• #85   26. feb 2010 MARIAJAK0BSEN! {Faith <3} ': Så skal du jo være utryk ved at ride så snart der er nogen. En hest kan da også stikke af, smide af eller tabe rytteren når den har bid i munden.

Jeg er ikke bidløs eller bidrytter. Jeg rider med det udstyr der virker. Da min hoppe sidste år gjorde det meget tydeligt for mig at hun ikke trivedes med bidet, jamen så droppede jeg bidet. Nu har hun stået stille længe pga dårlig ryg, men forhåbentlig for jeg godkendelse til at begynde genoptræningen i dag, og hvis hun stadig ikke accepterer bidet, så bliver hun fast bidløs.

Men på Vinnie, min lånehoppe rider jeg med bid, for hun har ikke noget problem med bidet.

• #86   26. feb 2010 maria:
    Ja jeg ville heller ikke være tryk ved at ride rundt med en som ikke havde bid i munden.

Tinne: ja en hest kan løbe med bid i munden, mn den er nemmere at få kontrol over bag efter hvisden har bid i munden,

• #87   26. feb 2010
    100 % Miig £ - Hvis hesten er i panik så kan du ikke få kontrol over dne overhovedet smiley Når den så begynder at køle ned og få jordforbindelse igen burde dine signaler være installeret så godt at du både ville kunne med og uden bid.

• #88   26. feb 2010 100% enig.....vi er enige, hvis man ikke har fået givet de rigtige signaler videre til hesten og lært den at reagere ved selv små signaler.

Min hest er ved at blive omtilredet - en frieser der gallopere ekstremt kort gallop uden at man har fat fortil, så selvfølgelig kan alle heste lære det.

Sorry - ved godt, at det er personligt - men på den måde du rider din hest på på flere af billederne, er jeg ikke i tvivl om, at den bliver redet med hånden og så kan du ikke umiddelbart gå over til bidløst.

• #89   26. feb 2010 Jeg forstår ikke dem der ikke tør ride sammen med bidløse, med mindre det er tydeligt personen ikke har kontrol over hesten.. men det sker jo også med bid.. jeg bryder mig ikke om at ride med nogle hvor hesten konstant prøver at løbe eller smide dem af (også fordi jeg ved det betyder at hesten ikke har det godt) men jeg er da ligeglad om de har bid på eller ej.. og det samme hvis folk rider pænt og hesten er afslappet så rider jeg gerne med dem ligemeget om de har bid på eller ej..

• #90   26. feb 2010
    Den animation der vises med bidet kan kun lade sig gøre hvis du sidder med hænderne i brysthøjde og hakker i tøjlen... Som nogle af rytterne også gør ja, men nu er de ikke sådan det skal bruges.
    Bid en grum ting ja, når det bliver brugt forkert smiley

• #91   26. feb 2010
    Så lige noget mere af klippet.. Hvorfor viser han hvad der sker når hesten går bag lod som en dårlig ting når hans heste selv gør det?

• #92   26. feb 2010 er snart så træt af jeres bidløse "signalhistorier" !
    tror i virkelig, at jeres hest vil stoppe hvis i sidder og giver den BITTESMÅ signaler, hvis den flygter fra noget?! de heste jeg rider, stopper med at løbe, hvis jeg fortæller dem, at de ikke skal løbe, så det kan sgu ikke være så slemt at bruge biddet i sådan en situation.
    heste er ikke lavet af glas, og man skal, som menneske, huske at passe på sig selv !! hesten tåler sgu meget.
    og jeg elsker heste, af hele mit hjerte, men jeg vil stadig lytte til mig selv, og passe på mig selv.

SORRY MIT INDLÆG, KAN BARE IKKE DET DER med at skrive i debatter smiley

• #93   26. feb 2010 Tinne . Artesia & Escape .
    ja, det er rigtigt, at heste kan smide af uanset hvad, men seriøst, man KAN styre hesten bedre hvis du har et bid i munden, i forhold til små signaler uden bid ! det er fakta alle bør vide.
    forskellen er bare dér mange misbruger det at passe på sig selv, altså river hesten i munden over ingenting, hvis i forstår min måde at udtrykke mig på.

• #94   26. feb 2010 Maria: jeg kunne ikke være mere enig smiley

• #95   26. feb 2010 Også enig med Maria smiley

• #96   26. feb 2010 mht. klippet (det der foregår er så grimt! det er mishandling uden lige!) hvis vi holder os til det "rolige bid" -- til bidløse: hvis hesten løb og var lige glad med at i sad der, hvad ville i gøre? smiley

• #97   26. feb 2010 og en anden ting til videoklippet : ja, det er flamingo og modelervoks de bruger, heste er sgu lavet af meeeega stærke knogler og fedt, muskler osv. selvfølgelig knækker flamingoet, det knækker bare du sidder på det, det gør en hest jo ikke smiley

• #98   26. feb 2010 jeg bruger ikke bid som magt, jeg bruger bid som hjælpemiddel i netop min ridemetode (der er så få i hele verden der rider så roligt som jeg gør med hånden, så bare slap af) smiley sådan er jeg bare.

jeg siger heller ikke at hesten smider af, men at man falder af, fordi man ikke kan holde dig fast i farten ?

jeg er dybt imponeret af, at man kan ride sin hest bidløst, men at man dyrker det så VOLDSOMT at man ikke kan respektere andres ridemetoder, er dybt ego og umodent !!

• #99   26. feb 2010 Er begyndt at tænke på med hensyn til de her debatter, om det er fordi vi prøver at gøre hesten til noget den ikke er: Et kæledyr? Flere og flere går jo væk fra hesten som et brugsdyr ved at købe alverdens udstyr til den, underlag/hutter, ligesom legetøj til hunden eller katten.. Og vi må jo helst ikke bruge hesten for meget, så af med biddet, så vi kan hygge os med den ligesom med vores hund, når vi er ude at gå tur med den. Der sker ikke noget ved, at vi bruger hesten og jeg glæder mig da over, at der er nogen, der stadig kan finde ud af, at bruge hesten på den måde: Politiet, garderhusarerne, kørsel (karet og hestevogne, bl.a. i Dyrehaven og Frilandsmuseet), Carlsbergs bryggerheste o.s.v.

Hvis man vil have et kæledyr, så køb en kat, kanin eller marsvin..

Nu får jeg nok nogle hug, men det må jeg bare tage med.. smiley

• #100   26. feb 2010 16 Horsepower *Malle* Facinelli/Pearce smiley
    er så enig med dig ! :')
    det er så skønt at se en hestevogn .. eller heste politi !

• #101   26. feb 2010 jeg synes det er SÅ vildt hvis man ser folk, der sidder på ryggen af sin hest for 6. gang og den allerede går i holdning og oprejst nakke. DET ER BINDEGALT ! det kan kun være bygget på en ting ; brugt bid i stor grad !

men for søren da, jeg rider med bid uden rigtig at bruge det smiley

• #102   26. feb 2010 Kamilla C - ekstremt dejligt forståeligt indlæg smiley .. er meget enig!

• #103   26. feb 2010 Taz : Hvis din hest var døv for signalerne så er det jo fordi de er brugt forkert.. oftest fordi de er brugt for meget og uden at fjerne dem ved korrekt respons..
    Min pony rides for det meste med bid, men kan også rides i rebgrime og kapsun og også til dels (styringen er ikke så god endnu) i cordeo eller helt uden noget... hun er så også kun knapt 4 år og kun let redet.. selv om jeg rider med bid så stopper jeg normalt for sædet.. men vi har indlært at et let tag i tøjlen betyder stop.. for jeg ved godt at går hesten i panik og jeg er nød til at stoppe den, så må jeg ty til tøjlen (heller det end at styrte eller løbe ud foran en bil) og så synes jeg det er bedst at hesten faktisk kender signalet da den ellers først ville blive forvirret..
    Hos hende er responsen allerede trænet så godt at de få gange hun er blevet forskrækket og er sat i løb, der har hun stoppet i samme øjeblik jeg tog kontakt på tøjlen (rider normalt med løse tøjler, da hun ikke er klar til kontakt endnu) så ingen hiven eller flåen og smerte.. blot en anholdning og så står hun og vi kan skridte afslappet videre for løse tøjler..
    Hvis jeg ikke ønskede at starte dressur stævner kunne jeg sagtens have fundet på at ride helt uden bid.. men det er påkrævet i dressur.. og jeg ønsker at starte dressur for at vise at man kan gøre det uden tvang og hiven/saven og pillen i hestens mund.. så bid kan sagtens bruges uden tvang og smerte..

• #104   26. feb 2010 Taz.
    Havde egentlig besluttet mig for ikke at diskutere osv. i denne tråd... men hvornår har en hest "sagt" til dig at den ikke kan lide at ride med bid? Hmm... måske var trensen ikke passet ordentligt til, måske var bidet ikke den rigtige størrelse, måske var bidet ikke den rigtige slags, måske var der et tandproblem, måske en dårlig oplevelse... ja jeg kunne blive ved. Ingen heste er ens, så selvfølgelig kan det være forskelligt hvilke bid de føler sig tilpas med. Men jeg har sgu aldrig siddet på en hest der ikke "ville" have et bid i munden- så prøver man da et andet indtil kombinationen er passende. (Og jeg har redet MANGE heste i alle aldre og har gjort en del i tilridning)

Jeg er ikke imod bidløs ridning, men det er ikke min stil, da jeg ikke kan bruge det til noget på en seriøs dressurhest. Man kan jo tydeligt se forskel når det når et hvis niveau og der synes jeg sgu helt ærligt ikke det ser særlig pænt ud den måde hesten udfører en øvelse på uden bid.

Jeg har en blød hånd og mener heller ikke at jeg ligefrem "mishandler" hestene.
    Men derimod er der jo mange af "jer bidløse" der efterhånden sviner os andre til mm. Og det er jeg ved at være meget træt af. Det er jo heller ikke en hests natur at leve i fangenskab. Hvor skal man så stoppe? Synes verden bliver mere og mere "du er ikke god nok" agitg, for det er ikke . Det er til at brække sig over!

Det er ikke personligt om nogen her i denne tråd- udover det første til Taz. smiley

• #105   26. feb 2010 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
    - gud hvor man forstår dine indlæg 100 % ! smiley ..
    er meget enig i det du skriver . og super flot at din hest er så god, når man tænker at den stadig er lidt en "baby" hvis du forstår smiley
    super flot. og dejligt med afveksling imellem bid & bidløs, er det ikke også?

• #106   26. feb 2010 Mylady <
    - lige mine ord !

Hold op jeg er enig i de indlæg der kommer nu smiley skønt.

• #107   26. feb 2010 MARIAJAK0BSEN! {Faith <3} : Mange tak smiley i nogles øjne kan hun sikkert ikke så meget da vi kun skridter og traver, vi gemmer galoppen til traven er bedre.. men indtil videre har vi også næsten kun arbejdet på grundsignalerne (stop, gå og drej) og så på at hun skal slappe af og strække sig frem og bruge sin krop korrekt..
    Jeg kan godt lide at væksle da det giver forskellige muligheder og jeg fx kan tjekke om hun virkeligt stopper for sæde og lår når jeg rider uden bid..

• #108   26. feb 2010 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L : ej det lyder skønt ! var lige inde på din hest fra 2006 .. den ser virkelig dejlig ud , og skøn ridning, seriøst det er virkelig pænt at se på. man kan bare se at hesten er afslappet ! smiley . og samtidig med BID . :')

• #109   26. feb 2010 Drop dog det tåbelige youtube klip ! I jo latterlige.

• #110   26. feb 2010 .

• #111   26. feb 2010 Mylady: Som jeg skrev først og egentlig også forventede at få høvl over så gjorde Artesia de sidste forår meget klart for mig at hun ikke brød sig om bidet.

Og ja, hun havde hestetandlæge ude, skiftede bid flere gange og alt muligt andet. Men kun når jeg pillede bidet ud og red bidløs var hun afslappet og tilfreds. Flere der så os med og uden bid troede ikke det var den samme hest. Uden bid gik hun afslappet og brugte ryggen, med bid smed hun ryggen og gik som en hjort. Hun skød skuldre, bukkede og stejlede sågar til tider.

Men som jeg også skrev så er jeg ikke bidløs rytter, og synes klart folk skal gøre hvad de føler virker for dem og deres hest. Forhåbentlig lytter alle ryttere til deres hest, eller forsøger i hvert fald. Jeg ville personligt ikke kunne nyde arbejdet med en hest hvis jeg hele tiden følte den hadede det. Men arbejder hesten derimod fint og tilfreds med bidet, og man som rytter har det bedst med bid, kan jeg heller ikke se grund til at smide det bare for "at være med på moden"

• #112   26. feb 2010 Tinne . Artesia & Escape .
    Tjaaa... nu har du jo ikke rigtigt kunne arbejde ordentlig med hende et stykke tid kan jeg se. Og problemer diverse steder i hestens muskulatur osv. kan sagtens sætte gang i en masse besvær. Så jeg mener måske at det er ret hurtigt at give op med bidet. MEN!!!! Det er din hest og din beslutning og jeg prøver ikke at overbevise dig om noget- som sagt har jeg IKKE noget imod bidløse ryttere, som du jo ikke engang er... men jeg kan bare ikke bruge det til det jeg skal med heste og kommer med mine synspunkter smiley

• #113   26. feb 2010 Mylady: Problemerne med hendes mund kom ret pludseligt, mens hun var i topform. Ved ikke om de stadig er der den dag i dag, men fik min sadel godkendt til hende i dag, så genoptræningen begynder i morgen. I første omgang med bid. Jeg er stævnerytter, det ligger jeg ikke skjul på, og acceptere hun bidet nu bliver jeg glad og ser frem mod stævnerne igen. Men ellers har jeg accepteret at min lyst til at ride stævner ikke skal komme før Artesia ve og vel.

Kommentér på:
Metal i munden.

Annonce