{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.953 visninger | Oprettet:

knytte bånd teknikken {{forumTopicSubject}}

er det nogen der har hørt, set eller prøvet knytte bånd teknikken?
jeg oprettede et emne for to dage siden med min hoved skye hest der var begyndt at væve og fik rådet at vinde hendes tillid og kom så i tanke om at knytte bånd, men før jeg begynder på alt muligt vil jeg hører om der er nogen, der har prøvet det før og om det virker?

i må også godt fortælle hvordan man gør selvom jeg har styr på det, men det skader ikke at læse om det igen =)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  knytte bånd teknikken
  • #1   5. feb 2006 Jeg har gjort det en gang med min hest´, det virkede fint.
    Min hest kan ikke lide mænd, så derfor synes jeg det kunne være en god ide hvis min hest og min kæreste knyttede bånd.

Min kæreste stillede sig så på midten af ridebanen, og fik hende til at løbe omkring, da hun havde gjort det nok, og begyndte at vise de klassiske tegn, stod han stille med skuldren til hende. Hun gik hen, og puffede til ham, og han begyndte at stryge hende over hele kroppen. Hun stod bare helt stille. Min kæreste begyndte at gå, og hun gik lige i hælene på ham.
    Jeg åbnede ledet, og min kæreste gik ud med Tessa lige i hælene (han havde stadig ikke noget tov på hende), og de gik sammen hele vejen op til stalden (en lille kilomet) hvor hun bare gik ved hans side.

Helt fantastisk at opleve dette, da jeg ved hvor bange hun er for mænd.

• #2   5. feb 2006 Mille :

fantastisk! Jeg tror jeg vil prøve det på Futte...
    det ville bare være helt perfekt! har altid berundret den teknik, men mange har sagt de ikke troede på det, men det er dejligt at høre at det virker...

• #3   5. feb 2006 har du læst bogen med Monty Roberts.? den hedder
    "Fra mine hænder til dine" og er monster god..!! der kan du bl.a. også læse om: join-up, T-Team.. og hvordan man bruger knytte-bånd metoderne..!! prøv den!! =)

• #4   5. feb 2006 det er helt utrolige resultater han har opnået med denne metode.. han er en fantastisk person!! =P

• #5   5. feb 2006 Louise :
    Neej har ikke læst den, men tror jeg vil skaffe mig den =)

• #6   5. feb 2006 jah.. god ide.. den har lært mig meget..!! =)

• #7   5. feb 2006 Kender du 'Heartland'-serien? Her beskrives teknikken.
    Det går ud på at "jage" hesten væk, mens man står på midten.
    Efter hvilket temperament hesten har,vil den på et tidspunkt søge ind mod dig, for ikke at blive "jaget væk" mere.
    Først sænkes hovedet, og det inderste øre vendes mod dig, som tegn på, at du nu har dens opmærksomhed.
    Så vil den, efterhånden som du stadig ikke vil have den til dig, begynde at smaske at gumle (min hest gør det ikke, igen kommer det an på hestens personlighed, har den let ved at underkaste sig eller er den meget stolt?).
    Hvis hesten af sig selv stopper og vil ind til dig, skal du "jage" den videre; det er <i> dig, </i> der bestemmer.
    Når den viser signalerne, antager du en neutral stilling, vender dig med siden til hesten, og ser ned i jorden. Inviter den evt. ved at holde en hånd tilbydende mod hesten.
    Nu skulle hesten gerne traske ind til dig og snuse til / lægge mulen i din hånd. Du vender dig langsomt og roser hesten, aer den langsomt over hele kroppen inkl. ansigtet.
    Prøv at gå lidt rundt, følger hesten med dig, er det lykkedes.
    Mister hesten interessen, ser f.eks. noget andet spændende, eller bare bliver stående, skal du blidt jage den væk fra dig igen.
    Der skulle helst ikke gå så lang tid, før den fatter pointen.

Good luck. Og husk at stoppe, hvis den viser tegn på træthed.

• #8   5. feb 2006 Mille S... dem har jeg også læst, de er faktisk okay! =)

• #9   5. feb 2006 Åh gud... jeg kan altså ikke se hvorfor man skal til at bruge alle disse fine "populærer" teknikker???

Og da slet ikke hvis man ikke har 100% styr på hvad man laver og vejledning hvis man ikke har...

Og puha hvor er der mange der tror at de er eksperter bare fordi de har læst en fiktivfortælling om en tøs der "tæmmer" de vilde farlige heste, som ingen andre kan...

• #10   5. feb 2006 Mille S :
    ja det er der jeg har læst om dem...

Tøserne :
    den retter det ene øre mod dig og begynder at tygge ud i luften

• #11   5. feb 2006 Tegn = (oftest, det er ikke en nødvendighed, at den viser dem ALLE og i denne rækkefølge.)

1: Hovedet sænkes.
    2: Inderste øre vendes mod dig (nogle gange kommer 2 før 1).
    3: Smaske, gumle, evt. sænke farten.

Dette er "de klassiske tegn"...

• #12   5. feb 2006 Mon ikke man burde finde ud af hvad der gør hesten bange, istedet for at udsætte den noget som blot bliver forvirrende for den???

Det er hvad jeg har gjort... Og jeg har da noget af det mest tillidsfulde af en hest...

• #13   5. feb 2006 Camilse :
    tror nu nok jeg ved hvad jeg laver...
    sys du er lidt pesemistisk? hvis det kan hjælpe Futte er jeg mere end villig til at prøve for jeg holder meget af hende og hun har brug for hjælp...

og det er ikke noget man kun har læst det er noget man har set det er noget hestene faktisk selv gør i deres naturlige omgivelser...

• #14   5. feb 2006 <b> Camilse . : </b>
    Måske er der lidt hokus-pokus over det, men hey - hvis det virker, hvorfor så ikke ?
    Og hvis man ikke (som dig, kunne jeg forestille mig) kan andre "metoder", så er det da et fremragende alternativ.

• #15   5. feb 2006 camilse : ved godt hvad der gør hende bange og det gælder om ikke at pyldre om hende for så viser du hende at der noget at være bange for så derfor bruger jeg dens "sprog" og lader hende vælge om hun vil stole på mig for hun skal ikke tvinges...

• #16   5. feb 2006 camilse.. jeg tror på det, ikke bare fordi det er "moderne" men fordi at nogle heste ikke bare kan "tæmmes" med almindelig firkantet tankegang?? for at snakke med et dyr må man tænke som et dyr.. det lyder måske lidt ironisk.. men sandt!! =P

-og nej, ingen er vel eksperter.!!

• #17   5. feb 2006 Måske man skulle fjerne det hesten er bange for...

Og ja... jeg er pessimistisk, fordi de fleste tror de er sundsyg dygtige til noget som de ikke har det mindste begreb om hvad er...

Tag bare et eksempel her... Læs i Heartland... jeg har læst de bøger(lang tid siden, men...) det eneste man bør bruge de bøger til er at læse en sød og hjertevarmede historie...

• #18   5. feb 2006 knytte bånd teknikken er ikke en moderne metode da hestene selv bruger den i deres flokke og naturlige omgivelser og så vidt jeg ved er det ikke hestenes nyeste trent...

• #19   5. feb 2006 Louise P: At Anne går ud og laver lidt tillidsøvelser med hesten, nytter vel intet, hvis man ikke i første omgang koncentrerer sig om at fjerne roden til alt ondt...

Det nytter jo heller ikke at give hesten massage engang om ugen pga. den dårlige ryg hvis sadlen ikke passer hesten...

• #20   5. feb 2006 Camilse : ja okeey så fjerne vi bare alle mennesker fra hende og alle sammen går afsted i meget langsom gang og ikke EN hurtig bevægelse... yes camilse det er den rigtige løsning ? neej vel?

• #21   5. feb 2006 Anne H: Hm... Og hvor længe er det lige folk har brugt det??? Mig bekendt er hr. roberst ikke mere end 100 år gammel, og så må det vel betegnes som værende moderne...

Og hvor mange heste ved hvordan de skal opfører sig i flokke når deres forfædre flere hundrede af år tilbage har været i fangeskab???

• #22   5. feb 2006 Camilse :

forstår du ikke at det er det hesten selv bruger i flokke og det er der så nogle mennesker der har set og valgt at bruge det til deres hest og ved du hvad? det har virket!

• #23   5. feb 2006 Camilse, kan godt se din pointe, men nu skal du tænke på, at hvis hesten mangler tillid til mennesker, så retter man op på det via en tillidsøvelse.
    Du kan dog ikke helt bruge den sidste sammenligning, for så vidt jeg har forstået har hesten ikke fysisk ondt, <b>ergo </b> er der ikke noget galt ved at bruge den teknik mod et psykisk problem.
    Det gavner mere, end du tror, da man kommunikerer med hesten på <i> dens egne </i> præmisser.
    Og desuden forvirrer det den skam heller ikke?!

• #24   5. feb 2006 Camilse:

øhm.. nu skriver hun jo så at den er hoved-sky, skal man så bare lade vær med at røre den i hovedet??

og man kan da ikke bare sige:
    "min hest er bange for traktorre, så derfor fjerner jeg alle traktorre i miles omkreds"

"min hest er bange for biler, så derfor ridder jeg ikke tur"

altså når "almendelige" metoder ikke virker må man ty til de Alternetive!!

• #25   5. feb 2006 For det første så skriver Anne i sin anden tråd at det er ikke hende hun er bange for... Deette ser jeg som værende et tegn på at hesten må have tillid til sin ejer...

Desuden så er det slet slet ikke sundt bare at sætte hesten ud som i mener man skal... Det er faktisk en ret frustrende oplevelse for hesten...

• #26   5. feb 2006 Louise P: For mig at se har man bare valgt at springe alle de almindelige metoder over og er hoppet direkte til de alternative...

• #27   5. feb 2006 Anne: jeg forstår ikke at du siger at du har massere af erfaring når du til janni har sagt følgende:

<i>jeg har hørt og læst meget om at knytte bånd, men ved ikke om det ville virke og ved ikk om jeg tør prøve det for hvis det ikke virker kan det være det ødelægger tilliden og det kræver at hesten har sine naturlige instenkter...</i>

Istedet for at bruge en metode du ikke har 100% styr på, så bør du istedet gøre som andre i den anden tråd har forslået... nemlig tage dig god tid til hesten...

• #28   5. feb 2006 Camilse :

dette kan umuligt forvirre hesten da du taler dens sprog.
    hesten kan ikke lide hurtige bevægelse omkring sig og slet ikk sit hovede hun kan ikke lide du står foran hende..

og når jeg arbejder med en tidligere mishandlet hest der ikke har tillid til mennesker ved jeg hvad jeg har med at gøre jeg har arbejdet med mange af den slags heste og har "helbredt" dem. Og da der ikke må gå særlig lang tid før futte bliver helbredt da der er en meget stor risiko for at hun bliver permanent væver...

• #29   5. feb 2006 Naja: Dette er et åbent forum... kan folk ikke lide de negative holdninger der kommer, bør de undlade at oprette et indlæg...

• #30   5. feb 2006 camilse:

jeg har styr på hvordan man bruger metoden, men ville være 110 % sikker på at dette faktisk virker og har nu snakket med folk der har prøvet det og det har virket...

• #31   5. feb 2006 Anne H: Du modsiger dig selv... Først skriver du i den anden tråd at du ikke er sikker på at det virker da du kun har læst og hørt om det...

Og jo... det kan være forvirrende hvis du ikke ved 100 % hvad du foretager dig... Og det kan du vel ikke vide når du ikke har prøvet det før...

Og så er det, i min verden fuldstændig hen i vejret at begynde at "lege" med en hest der i forvejen er "følsom/i farezonen"

• #32   5. feb 2006 Vil lige forsvare mig selv.
    Både min kæreste og jer er voksne mennesker, og gør altså ikke noget overilet eller uvidende som kunne skade min hest.
    Jeg ved udemærket hvad som ligger til grund for at min hest er bange for mænd...bla. at hun er født og opvokset hos en hestehandler som behandlede hende meget dårligt + at hun har fået bank af en ridelærer.

Jeg har "knyttet bånd" til min hest EN gang, og min kæreste har gjort det EN gang, og det skal ikke gøres mere.
    Jeg har nu haft hende i over 8 år, så jeg mener jeg kender min hest rimelig godt.
    At vi har "knyttet bånd" til hende har kun været en positiv ting i hendes adfærd overfor mænd.

Man kan ikke bare gå ud og knytte bånd til en hest, fordi man har læst Hartland serien. Dette er bare ikke nok viden indenfor dette område.

• #33   5. feb 2006 Anne H: Det undre mig stadig meget at du har styr på metoden men ikke virker... Det er sjovt som folk pludselig mener de er eksperter...

Og jeg fatter da slet ikke hvordan du overhovedet tør overveje at lave noget med hesten som du ikke med sikkerhed ved virker...

Men som jeg har skrevet tidligere så burde man måske have fat i en som virkelig ved hvad man skal foretage sig...

Dette skal ikke tages som kritik, men som et råd...

• #34   5. feb 2006 Mille: Det er netop det jeg frygter at nogen i denne tråd har gjort/vil...

jeg selv ville aldrig gøre det med min hest... af en simpel grund... jeg har noget unikt med ham, og det vil jeg ikke sætte over styr bare fordi jeg skal være smart...

• #35   5. feb 2006 Bare lidt underligt, Camilse.
    Så vidt jeg ved, har heste ikke facader. Det er mærkeligt, at de faktisk <i> får </i> det bedre mht. til tilliden til mennesker, hvis det er så forvirrende for den.
    Og det er altså ikke kun på vilde heste, det virker...!
    Hvis du ikke selv har prøvet det, eller ved nok om det, er det nok ikke så smart at udtale sig om virkningen om det, synes du, Camilse?

• #36   5. feb 2006 Camilse :
    ja jeg var ikke sikker på om det virkede, men ved jeg nu at det gør.

jeg mener jeg har 100% styr på det du aner ikke hvor meget jeg har talt med folk om det og har først tænkt mig at afprøve det på en hest der ikke er følsom som futte.

og lige nu sys jeg det er helt hen i vejret ikke at prøve det her inden det er forsent og jeg står med en hest der er væver og hver andet minut flyver i vejret fordi der er en der kommer til at lave en lidt hurtig bevægelse...

• #37   5. feb 2006 Mille S: Nu har jeg fulgt med i en del debatter inde på HN, hvor en del har dyrket den form for teknik i flere år(+10år) og ALLE siger at man ikke bør kaste sig ud i denne metode uden mulighed for råd og vejledning af en der har forstand på hvad der laves...

Og nej... jeg har ikke prøvet det selv... jeg har som skrevet tidligere ikke troen på at jeg alene ville kunne få et godt resultat... Desuden har jeg aldrig skulle gøre det med min hest da han stoler på mig...

Og det selvom han i starten var uhyrer menneskesky...

Naja: Jeg modsiger vel folk fordi jeg langt fra er enig med dem... Skulle jeg da lyve og stryge dem med hårene???

• #38   5. feb 2006 CAMILSE!
    Det er så dejligt, at du har så godt et forhold til din hest - hvorfor så gøre det?
    Det er jo dem, der <i> ikke </i> har et så stabilt tillidsforhold til deres hest, der benytter metoden. Det er jo ikke noget, man behøver gøre <i> efter </i> at man har opnået tillid fra hestens side...

• #39   5. feb 2006 Anne H: HVor fra skulle jeg vide hvad du har tænkt dig og ikke har tænmkt dig...

At du prøver på en mindre følsom hest først... Hatten af for det... Det viser jo at du ikke bare vil udsætte hesten for noget som du måske ikke har styr på...

me igen... Bare fordi man har læst og læst på lektien er det ikke sikkert at man kan det til UG, kryds og slange...

jeg synes stadig at du burde alliere dig med en som har prøvet det før...

• #40   5. feb 2006 Mille S: Jamen... Som jeg har skrevet før, så har Anne S skrevet at hesten IKKE er bange for hende... Og så kan jeg ikke se hvorfor man skal kaste hesten ud i en øvelse, hvis mkan allerede har en grundlæggende tillid som der kan arbejdes videre på...

Og ja... HVorfor gøre det med en hest der har tillid til en... det må du spørge dem som gør det, for jeg undre mig også over det...

• #41   5. feb 2006 Naja: Du giver absolut ingen mening...

• #42   5. feb 2006 Camilse :
    du har haft tiden til at arbejde med din hest igennem længere tid det har jeg ikke. det her skal gå hurtigt det skal forgå inder hendes premisser.
    jeg har altid gået ud fra noget jeg har læst når jeg har haft med en psykisk ustabil hest og det har virket.

• #43   5. feb 2006 camilse det at jeg prøver på en anden hest før jeg prøver på min gør så at jeg kan se om jeg kan det her og hvis jeg ikke kan så lader jeg vær..

og knytte bånd metoden viser hesten at du forstår dens sprog og det gør tilliden endnu støre og så bliver det nemmere at arbejde med..

• #44   5. feb 2006 Jeg tror ikke vi kan overbevise hinanden.
    Ja, Anne H, Camilse har ret i, at hvis du ikke er 100 % sikker i din sag, så få hjælp fra én, der kan hjælpe dig.
    Men Camilse, Anne skriver jo, at hesten er hovedsky; hvilket vel betyder, at man helst ikke skal komme særlig nær dens hoved, og DET betyder, at hesten ikke stoler fuldt ud på én.

Anne H:
    Jeg synes, du skal bruge metoden. Korrekt.

• #45   5. feb 2006 Anne H: Jamen... Du kan jo ikke vinde hestens tillid hurtigt... Og skal jeg være helt ærligt så tror jeg kun at resultatet på hendes vævning er meget svag, efter en tillidsøvelse som denne...

Jeg ville nok som det første sikre mig at der ikke er nogen der slår hesten når de går forbi...

Og så ville jeg sikre mig at reelt bryder sig om at stå i den boks den står i.

I en periode på 3 måneder begyndte min at stå meget uroligt i sin boks, det var kun når ALLE andre heste var inde at han kunne stå stille, og det kun lidt af gangen.

Jeg flyttede ham ind i en anden stald, og med det samme kunne man se ændringen. Lige siden har han kunne stå stille, og det selvom han var alene i stalden.

Så hvis du har muligheden for det, så få hesten ned i en boks hvor der ikke er nogen der går forbi...

Og så få lokket nogen til at snakke med hende engang imellem... For får mig at se, så er det hele det med at der er nogen der går forbi hun ikke kan lide...

• #46   5. feb 2006 Mille S: ja... men i den anden tråd skriver hun at det ikke er med hende den er det... ihvertfald skriver anne at den ikke er bange for hende...

Anne H: man skal så også huske på at nogen heste er nemmere at knytte bånd til end andre... Du kan faktisk være så uheldig at en hest som egentlig ikke er bange for dig, slet ikke reagerer på den ønskede måde.

Og igen... Selvfølgelig skal hesten have tillid til dig... men hvis folk forsætter med at styrte forbi hendes boks, så hjælper det jo ikke meget...

• #47   5. feb 2006 camilse :
    du forstår ikke hvis jeg skal nå det her er knytte bånd metoden den hurtigste og min mening den bedste for der vælger hun mig og ikke mig der vælger hende eller vælger at hun skal vælge mig og dermed viser jeg at jeg ikke vil tvinge hende til noget eller gøre hende ondt.

der er ingen der slår hende mere, men der er mange børn og selv den mindste bare lidt for hurtige bevægelse gør hende bange hun er utryk bare du står foran hende.

og jeg holder meget af hende og kan ikke klare at se hende i den situration så derfor er det her noget jeg må og skal gøre og ved du hva? der er en risko i alt og det er bare en risiko jeg må løbe.

• #48   5. feb 2006 Jeg vil da så også lige sige at jeg ved af erfaring at man ikke altid skal tye til de alternative metoder, nogen gange skal man bare følge sit eget instinkt... jeg har arbejdet med ungheste som aldrig før har været i hænder, og her nøgleordet massere af tid...

Min lillesøsters pony var mishandlet, og meget øresky(en tidligere ejer have bidt hende i øret)... Og igen, så var det bare et spørgsmål om at lade hende få tiden til at stole på en...

For tænk engang på hvad man gjorde før metoder som fx join-up blev skabt...

• #49   5. feb 2006 Anne H: du har ikke overvejet at flytte hende hen et sted hvor der er mere ro i stalden...

• #50   5. feb 2006 camilse:
    ingen styrter forbi hende der skal bare næsten ingen ting til før hun bliver bange og stresset og begynder at væve...

hun er ikke bange for mig eller mennesker i den forstand, men hun stoler bare ikke 100% til nogen fordi hun er bange for at de vil slå hende.

• #51   5. feb 2006 camilse :
    jeg kan ikke flytte hende da jeg lejer hende og ejern vil ikke flytte hende.
    men det kan lige modsat også være nødvendigt at bruge alternative metoder...

• #52   5. feb 2006 Misse: jeg har vist intet sted sagt at de ikke kan bruges... Blot at jeg ikke synes det er smart at kaste sig ud i det, hvis man ikke selv føler sig sikker på om det virker eller om man selv kan få det til at du...

• #53   5. feb 2006 Anne H: Er der ikke en i stalden du kan bytte boks med?

Og så prøv at få folk til når de går forbi bare at snakke med hende, eller give hende en gulerod...

Så hun ihvertfald finder ud af at det kun er godt at der er nogen der kommer forbi...

• #54   5. feb 2006 det har vi prøvet, men hun tager guleroden vender hovedet væk spiser den og står og ser meget utryk ud indtil de er gået væk, som jeg har sagt har jeg prøvet at arbejde med "problem heste" mange gange før.

og jeg sys det bedste at gøre ville være at prøve de alternative metoder...

• #55   5. feb 2006 Som Camilse er inde på, så tror jeg heller ikke at det at knytte bånd, vil virke på hendes vævning.
    Prøv at gøre som Camilse skriver, at når i går forbi hende, så giv hende en godbid, så hun til sidst finder ud af at det ikke er farligt at nogle går forbi hende.
    At hun knytter bånd til dig, er ikke ensbetydende med at hun bliver mindre nervøs i stalden.

• #56   5. feb 2006 Mille :

jo det tror jeg netop at det gør da hendes angst og stress er det der gør at hun begynder at væve..

og som sagt det er prøvet og tror ikke i forstår hvad der gør hende bange... du kan nærmest løbe om bagved hende, men hvis du står foran hende ville hun vende sig væk fra dig eller stå og kigge meget utrykt på dig og hvis du så bare laver en lille bevægelse med din arm eller noget ville hun fare forvildet og skræmt op...

det er virkelig svært at se sin hest så bange, men du må heller ikke gå hen og sige nåe det er så synd for dig for så kunne du lige så godt sige : ja fanme ja det er pisse farligt og du bliver gemmen tæsket...

• #57   5. feb 2006 Aarh, <i>Camilse</i>....
    Du skriver altså indirekte, at du ikke rigtigt anerkender den form for tillidsøvelse.

Citerer:
    " Åh gud... jeg kan altså ikke se hvorfor man skal til at bruge alle disse fine "populærer" teknikker??? "

Men godbids-idéen virker ellers som en god idé.

• #58   5. feb 2006 Anne H: Jeg forstår ikke dine sidste 3 linjer.

• #59   5. feb 2006 mille s :

ja det gør den, men det sys futte tilgengæld bare ikke det har vi prøvet før og hun kunne hurtigt få den ide: altså når jeg skaber mig tosset for jeg godbider fordi de sys det er synd for mig aha smiley (det her er ikke bare en tanke det har min venindes hest gjort før)

• #60   5. feb 2006 Mille :

altså det er svært ikke at gå hen og trøste hende, for det må man helst ikke så meget du må berolige den, men ikke trøste for så viser du den at der er noget at være bange for

• #61   5. feb 2006 Theis :

hvordan kan det så være jeg har snakket så meget med folk der har prøvet det og har sagt det virkede og dem og deres hets forhold er blevet meget bedre?

og mange eksperte anbefalder det?

• #62   5. feb 2006 no body :

du for det til at lyde som om jeg kun har det fra heartland?

hvis hesten ikke vil have med mig at gøre så er det ikke den rigtige hest for mig så må jeg tage det svære valg at gå af med den eller prøve at gøre hvad jeg kan for at få den til at ombestemme sig.

• #63   5. feb 2006 Mille S: Jeg bruger næsten ikke godbider når jeg træner med hesten... men som skrevet så tror jeg ikke på at en tillidsøvelse med det samme fjerne faren for at hesten bliver væver...

Anne H: Hvis hun er så sky som du siger, så vil hun slet ikke tænke over det... Det er jo ikke det at ghun er bange du skal rose hende for, men det at hun nærmer dig...

Og at give noget i form af føde er altså den blønning hesten forstår bedst...

Og sjovt nok så er det jo kun Eksperter inde for områder der anbefaler join up... HVilket jo i sig selv er indlysende...

• #64   5. feb 2006 camilse :

je vil prøve at tænke over det, men tror det er den bedste løsning for futte..
    det er også svært for jer at sige hvad der er bedst for hende for i kender hende ikke og jeg kan ikke forklare hvordan hun er og hendes problemer...

• #65   5. feb 2006 Anne H: (forstod ikke hele sammenhængen)
    Jeg tror helt ærligt ikke, at heste er så intelligente, at de på den måde spiller skuespil. Jo, selvfølgelig sker det i tilfælde, men dette er bare for at være fræk.

Theis . :
    Du beskriver det lige lovlig groft.
    Jeg tror, at du har ret i det meste af det, du siger, det virker logisk nok, men jeg tror heller ikke, at det er SÅ bandlyst en metode.
    For så burde det nærmest være frygt, der "driver" den til underkastelse; <i> den </i> del af det tror jeg ikke på.

• #66   5. feb 2006 no body :

neej for futte er jo med i en anden flok heste flokken oppe på gården... dermed ville hun ikke blive ødelagt efter at have sagt nej tak til mig så ville hun bare gå hen til hendes flok...

• #67   5. feb 2006 Anne H: Hun kan da ikke "bare" gå hen til de andre, da man ikke laver join op på folden, men på et lille område, hvor man hele tiden har mulighed for at nå ud til hesten..

Og så kan hun jo ikke bare gå hen til de andre...

• #68   5. feb 2006 jeg kender efterhånden futte så godt at jeg ved hvordan hun reagere der med kan jeg danne mig et billede af hvordan hun ville reagere og på nogle måder sys jeg at i overdriver altså hun er ikke komplet sindsyg og er ikke så langt nede i kulkælderen, det er bare vigtigt at der bliver handlet nu..

• #69   5. feb 2006 Jeg har prøvet det med min gamle pony .

Selvom det ikke lyder af meget ,at ponyen følger efter en , ( mange ponyer gør det jo tit på staldgangen, folden osv ) så er det altså en hel speciel følelse ! Fik bar lyst til at prøve det igen og igen !

Min gamle pony hedder Bølle , han er en hvid pony . Han er også herinde .

• #70   5. feb 2006 camilse :

udtrykte mig vist ikke godt nok..
    jeg mente at hun ikke er ene og forlat hun har stadig heste flokken og hvis hun siger neej går jeg nok af med hende for hendes egen skyld og så har hun et nyt menneske og binde sig til...

• #71   5. feb 2006 Stiine: Du gjorde det forhåbentligt ikke igen og igen... De kloge siger at en hest kun bør udsættes for det en gang i livet...

Anne H: jamen... Når du laver det har hun jo stadig ikke muligheden for at gå hen til de andre smiley

• #72   5. feb 2006 camilse:

hvis det ikke lykkedes så må man lukke den ud i folden til de andre bagefter så hun forstår at hun ikke er alene og forladt..

• #73   5. feb 2006 jeg ville aldrig begynde at bruge det på en hest, der i for vejen har en´s tillid.. det er der jo ingen grund til.!!

-kun i alder yderste nødstilfælde, ville jeg kaste mig ud i dette.. men jeg mener godt man selv kan gøre det, hvis man ellers har en ekspert´s opbagning..

• #74   5. feb 2006 Jeg synes det er en fin metode, og det virker ! Men når det er sagt, vil jeg også sige, at man selvfølgelig skal have hjælp fra en prof, da det ikke bar er ligetil.

Jeg har prøvet det med min hest, og jeg fik en prof til at gøre det først. og til Camilse, så er det ikke kun for at hesten skal få tillid til mig, at jeg gjorde det, for det havde den. Det er også en spørgsmål om respekt og at hesten forstår, hvem der bestemmer.
    Der har også været en situation med en hest, som ofte bare drønnede ind i de folk, som trækkede med dem. Den lærte denne metode, og gjode det ikke igen!

Metoden kan aldrig virke forvirrende på hesten! Det kan godt være, at det for mennesker er en metode, men for heste er det bare ganske almindelig kropssprog, som de bruger hver dag ude på folden. Derved vil hesten bare forstå sin rytter, ved at den på en måde tænker "okay, vi er på bølgelængde, hun taler samme sprog som mig".

• #75   5. feb 2006 Ehm.... Tine læs inden du svarer... jeg har vist skrevet at metoden kan virker forvirrende hvis udøveren ikke forstår at gøre det korrekt 8-)

• #76   5. feb 2006 Jeg synes også det er godt , og det skader ikke . Om hesten er bange for noget eller ej gælder det om tillid og man kan ikke altid fjerne alle ting som hesten reagerer på . f.eks til stævner. hvis hesten er bange for et bogstav kan man ikke bare bede om at få det fjernet men vide tillid og gøre hesten vant til det. den tillid kan man få igennem horsemanship , det gavner .

• #77   5. feb 2006 Jeg har faktisk læst inden jeg svarede, og jeg citerer nu dig:
    "Det er faktisk en ret frustrende oplevelse for hesten..."
    det er hvad du har skrevet. du skrev også, at du ikke ville gøre det med din hest, bare fordi du skulle være "smart", men det har overhovedet ikke noget at gøre med at skulle være "smart". langt fra endda..

• #78   5. feb 2006 enig med tine

• #79   5. feb 2006 Tine: Du mener altså ikke at hesten føler det som værende ubehaligt at blive smidt væk af den person den har tillid til???

Det er da ret koldt...

Hvis hesten er "ligeglad" med at blive sendt væk fra flokken, så er der vel intet formål med denne metode...

Desuden er frustrende og forvirrende ikke det samme... Og jeg har hørt fra 10 mennesker der har dyrket disse metoder de sidste 10 år, at det er direkte usundt for hesten at benytte join up, hvis ikke det er absolut nødvenidgt INGEN har sagt at det er noget man skal rende ud og lave hver dag... Det er noget nær hul i hovedet at gøre dette...

Og så undre det mig hvor naive i er... Tænk hvis dem der virkelig kan finde ud af at dyrke denne form for træning med hesten havde vidst dette, så havde de aldrig delt ud af detres viden...

• #80   5. feb 2006 Camilse: Nej, jeg mener ikke at hesten føler det ubehageligt, da den ikke bliver smidt væk, den bliver bare dirigeret, så den forstår, at den ikke altid skal gøre hvad det passer den.

Frustrerende og forvirrende er to ord, som ligger hinanden nær i betydning.

Jeg har aldrig sagt, at det er noget man skal rende ud og lave hver dag med sin hest, som du omtaler. Det er der ingen i dette forum som har sagt, tør jeg næsten godt påstå.

Hmm, hvad mener du med hvor naive vi er ? for dem som har pøvet det herinde, har tydeligvis alle fået hjælp af folk som virkelig kan finde ud af dyrke den form for træning.

Men bare lige fordi det har en del relevans, har du nogensinde selv oplevet eller prøvet metoden, eller har du fået det forklaret af en prof hvordan det foregår?

• #81   5. feb 2006 Tine: jeg mener at i er naive hvis i mener at det på ingen måde kan skade... Jo... Det kan det... for det kan have den stik modsatte effekt...

Og igen... læs hvad jeg har skrevet tidligere så får du svaret på dit sidste spørgsmål...

frustrere [fruZsdræjOP] verb. -r, -de, -t 1. frustrere ng skabe en følelse af frustration hos nogen d det frustrerede hende at intet gik som hun havde tænkt sig e frustrering · frustrerende

frustration [frusdrHZsjoOn] subst. -en, -er, -erne 1. en skuffelse over et utilfredsstillet behov el. en følelse af magtesløshed d vælgerne vendte sig i frustration til de politiske yderfløje · han gik rundt med dybe frustrationer over alt det han godt kunne tænke sig
    · (psykologi) en situation der blokerer en persons planlagte og motiverede handlinger el. reaktionen på en sådan situation

forvirre [fPZvirOP] verb. -r, -de, -t 1. forvirre ng sætte nogen i en tilstand hvor de blander ting sammen og ikke kan tænke klart = KONFUNDERE d det du siger, forvirrer mig totalt · han forvirrede mig med alle sine spørgsmål · han blev helt forvirret i hovedet af hvad der skete e forvirrende · forvirring

forvirring [fPZvirOeQ] subst. -en, -er, -erne 1. en tilstand hvor man blander ting sammen og er usikker på hvad man skal tro el. gøre = KONFUSION d i sin forvirring tog han fejl · han blev grebet af forvirring e begrebsforvirring · en situation hvor det er uklart hvad der sker d der opstod vild forvirring foran porten · flygte i vild forvirring · under den almindelige forvirring blev de væk fra hinanden · forvirringen var total · = UORDEN d der er vild forvirring i mine papirer

For mig at se så har de begreber INTET med hinanden at gøre...

• #82   5. feb 2006 Tine: jeg har vist heller ikke skrevet at DU har sagt at man skal lave det hver dag... Og jo... der er bla. en der skrev at hun havde lyst til at gøre det igen og igen... det spurgte jeg indtil, og fik intet svar...

Og alle dem der skriver at man "bare" skal gøre det, og ikke råder til at man bør få proff. hjælp, mener jeg er dem der burde holde sig så langt væk fra det som overhovedet muligt, for de har åbenbart ikke begreb om hvor stor en psykisk belastning det er for hesten...

• #83   5. feb 2006 Camilse: IGEN, jeg har aldrig sagt at det ikke kan skade, for jo, det kan det muligvis godt, hvis man ikke ved hvad man laver, og ikke får ordentlig hjælp til det.

Jeg spørger dig igen da jeg ikke lige kan finde svaret ovenfor, har du nogensinde selv oplevet metoden brugt eller fået det forklaret af en prof ? siden du ved "så meget" om det.

For mig at se har de to begreber noget at gøre med hinanden, da man i dag bruger de to ord stort set synonymt. Men hvis jeg skrev et andet ord end det du mente, må du da meget undskylde. jeg kom bagefter med det rette citat, og det er det der betyder noget.

• #84   5. feb 2006 ALLE SAMMEN :

har besluttet med hestens rigtige ejer at vi vil give knytte bånd metoden i næste måned og sån bliver det bare.
    har snakket med hendes rigtige ejere har fortalt om alle jeres meninger og hun mente at det var risikoen værd og hun mente at det på ingen måde er skadeligt for hende.

og vi har snakket om at få fadt på en der ved noget mere om det og få nogle gode råd.

• #85   5. feb 2006 Camilse: Det er overhovedet ikke nogen psykisk belastning for hesten !

Ja, hun sagde at hun havde lyst til det, men hun sagde ikke at hun gjorde det.

har du stadig ikke lyst til at svare på om du nogensinde selv oplevet metoden brugt eller fået det forklaret af en prof ? fordi hvis ikke, så synes jeg ikke der er nogen grund til at blive ved med at diskutere det. det lyder tydeligvis somom du ikke rigtig ved hvad det går ud på og hvad det gør på hesten...

• #86   5. feb 2006 Anne H: okay, du må endelig skrive hvordan det går med det hele.

• #87   5. feb 2006 Tine: Sjovt at samtlige jeg har talt med har sagt det modsatte... Og det både folk som har hesten som hobby og folk som har det som arbejde... Og beklager, men jeg føler at der er mere hold i 10 eksperters udsagn en end teenagers...

Og nej... jeg gider ikke svare, for som sagt har jeg allerede engang sagt... Du er åbenbart yderst nærtagende, og det gider jeg ikke, for jeg har efterhånden oplevet hvorbhenne det ender med dig og mig...

• #88   5. feb 2006 Camilse: Sjovt at de fleste herinde giver mig ret, og det samme gør alle jeg har snakket med om det har også sagt sådan. og det kan godt være jeg er teenager, men det har ikke noget med det her at gøre, specielt da jeg kun udtaler hvad jeg har lært af hende, som er på vores rideskole og som har lært det der ekstremt grundigt.

Du har jo ikke svaret på om du har fået metoden forklaret af nogen eller set det, siden du åbenbart ved præcis hvad det rigtige svar til det her er.

• #89   5. feb 2006 Tine: kloge åge??

Jeg har aldrig sagt, at det er noget man skal rende ud og lave hver dag med sin hest, som du omtaler. Det er der ingen i dette forum som har sagt, tør jeg næsten godt påstå.

Nå, det tør du godt? Der er ellers mange der har sagt det, så vidt jeg husker. Jeg tror ikke på du har læst alle indlægene, for så kunne du også svare på dine egne spørgssmål, som du stillede tidligere.

Ja, hun sagde at hun havde lyst til det, men hun sagde ikke at hun gjorde det.
    Anne H: okay, du må endelig skrive hvordan det går med det hele.

Tja, hendes sidste indlæg lød vist på at hun gjorde det.

Og det er så op til hende selv. Camilse, Jeg synes du har fuldstændig ret. Du er blevet mulet ret meget ned i denne debat. Fordi dine meninger er modsat alle andres... Det kan vendes og siges at andres meninger er imod dine.
    Jeg har aldrig prøvet denne teknik, og skal godtnok heller aldrig i mit liv bruge den. Mine heste og jeg har et godt forhold til hinanden, og jeg har derfor ikke lyst til at sætte mine heste i en situation som denne, hvor den bliver tvunget til at vælge mit selskab fremfor at blive smidt ud af flokken.

Anne H:
    Fint du vil gøre det, det er jo op til dig selv. Det skal ingen bestemme for dig, men ødelægger du din hest ved det, så tænk engang på de råd du fik her, i dette indlæg.
    Jeg tror heller ikke du vænder hesten af med at vægre ved at 'knytte bånd'.
    Du siger det er noget hestene gør i naturen, ja, men de vægrer ikke i naturen, og de er ikke hovedsky i naturen. Jeg tror den hest du passer bliver meget forvirret, og ved ikke hvad dette skal betyde.

//Ann

• #90   5. feb 2006 Det jeg mener er, at godtnok giver førerhingsten i naturen den provokerende unghest i flokken et valg. Men det du, Anne H snakker om, er at 'knytte bånd' til din hest fordi den har nogle dårlige vaner. Førerhingsten i naturen bruger det som en straf. Du skal ikke straffe 'din' hest for at være hovedsky! Det er ikke fair behandling.
    Du vil have resultater hurtigt... tja, du arbejder med et individ, et levende væsen. Du ved ikke hvordan den opfatter det og tolker det.
    Tag den lange, men sikre vej og knyt et rigtigt bånd til hesten ved at blive ven med den. Det er unikt.

• #91   6. feb 2006 Tine': Som sagt så gider jeg intet have med dig at gøre...

Men du læser åbenbart ikke spor godt for syns punkterne er næmest fifty fifty, og der er sådan set kun én der har givet dig ret 8-)

• #92   6. feb 2006 Anne C :

jo det tror jeg netop at det gør..
    det at knytte bånd til hende vil gøre vores bånd stærkere og med tiden også tilliden til mennesker og så kan vi få hendes angst væk når vi har fået vist hende at der intet er at være bange for og dermed er der ingen grund til at væve...
    det er jo angsten for at blive slået der giver hende stress og føre til at hun væver forstår ikke hvorfor i ikke kan se at det ville stoppe hende i at væve?

• #93   6. feb 2006 Anne C :

jeg knytter ikke bånd til hende fordi hun har dårlige vaner jeg vil gøre det for at hjælpe hende med at genskabe tilliden til mennesker og dermed vil hendes frygt for mennesker forsvinde og det at hun væver vil forsvinde som skyldes hendes frygt, angst og stress..

• #94   6. feb 2006 Anne H: Burde i så ikke gøre det nu, fremfor at vente... Jo længere tid i venter jo vanskeligere bliver det at "kurerer" hende...

Desuden så skal der altså langt mere arbejde i hesten end blot at knytte bånd med den. Det alene kan ikke fjerne væveriet...

• #95   6. feb 2006 Camilse :

nej det ved jeg godt. Du snakker til mig som om jeg aldrig har prøvet at arbejde med en hest med sådan nogle problemer før selvom at jeg flere gange har sagt at jeg har gjort det mange gange.
    At knytte bånd vil hvis det lykkedes hjælpe virkelig meget og gøre det nemmere.

vi gør det i næste måned før har vi ikke mulighed for det og jeg skal have snakket med nogle mere profesionelle mennesker først.

• #96   6. feb 2006 Først; jeg hedder ikke Anne, men Ann. det står sort på hvidt, hvis du altså kan læse!! smiley

Jeg tror ikke du fattede det jeg skrev tidligere.
    I det fri, giver førerhingsten det frække, provokerende individ i flokken en lærestreg, et valg: 'vil du blive i min flok skal du opføre dig ordentligt, ellers er det ud!' Det er det du vil sige til din hest, men den er væver og den er hovedsky, ergo må den misforstå dit signal.
    De væver ikke i naturen, og normale vilde heste er ikke hovedsky. det er noget mennesket har tillagt dem. Hvis du så vil lege førehingst og straffe din hest for det ville jeg da godt kunne forstå hvis den blev forvirret.

Gør hellere som Camilse foreslog med gulerodsmetoden. Du roser ikke din hest for at væve eller at være hovedsky. Du roser den for at komme hen til dig, og stå foran dig og spise guleroden, efter dens egne præmisser. Her beder du den om at komme hen til dig og gøre dig selskab. den anden måde tvinger du den til at tage et valg: 'mig eller ingenting, hvad vælger du så?' Her vælger den dig af frygt for at være alene. Heste er flokdyr, og kan ikke være alene.

Har du læst og forstået det?
    Jeg siger ikke du ikke skal gøre det, jeg fortæller bare at du skal tænke det lidt mere igennem, for det tror jeg ærligtalt ikke du har. det er sådan, At det skal bare være, og nu kan det ikke gå hurtigt nok. bliver du mobbet med at din hest er bange for dig?? Jeg tror ikke det er hesten der har det sværest, men dig.

• #97   6. feb 2006 Anne H: jeg frygter at du ikke har styr på det, ja. Det indrømmer jeg blankt, og jeg må samtidigt sige, at der er en del af de ting du har skrevet der får mig til at føle det...

Bla. det at du tror at hesten bare kan komme sig over det, for den kan jo bare komme ud på folden.

• #98   6. feb 2006 til egeren af den hest vi snakker om smiley

nu har jeg læst at hesten ikke var helt din egen...
    hvilket gør det lidt svært for dig at handle ...

men for mig lyder det som om at den hest har/ haft et problem med menesker. hun lyder som den meget følsommme type der tager alt til sig- måske hun har haft en enorm dårlig oplevelse som har sat sine spor for livet- traumer.
    HVIS hun har traumer er det et stort problem som kan være svært at få "styr" på

mht. vævningen og at hun er bange for hurtige bevægelser: det kunne godt lyde til at hun lider af stress- husk på at stress faktisk er en "sygdom" og det kan gå hen og blive en form for "kronisk" hun trives simpelthen ikke der hvor hun er. stress kan også komme af mange grunde men det kan også være hendes foldkammerater der er skyld i det, hvis hun er hyber følsom kan de nemt stresse hende.

jeg har ikke nogen speciel løsning til hende men jeg synes bare at du skulle gå ind se godt og grundigt på hendes situation og lige tænke over hvad det er der er galt med hende for i mine ører lyder det som om at det er mange ting.
    ting som ikke kan løses ene og alene ved et bedre tillidsforhold.
    tænk jer grundigt om, for en sådan følsom hest som muligvis har været udsat for en del skal ikke udsættes for mere der evt. kunne køre hende helt ned. hun skal " trækkes" op og have en masse positive oplevelser som kan få alt det dårlige til at forsvinde...
    jeg ville nok også råde jer til at søge hjælp hos nogle eksperter.

mvh. sisse

held og lykke med hende frem over- skriv endelig hvis det går fremad med hende smiley

• #99   6. feb 2006 måske har jeg svaret lidt uden for din overskrift, men synes ligesom at knytte bånd teknikken er blevet diskuteret grundigt her.

• #100   7. feb 2006 Ann C :
    du skal ikke komme og sige jeg ikk har tænkt det her igennem at jeg ikke ved noget om teknikken og du kan ikke komme og sige sådan noget om at hesten ville misforstå det bare fordi hun er hovedsky (selv om jeg ik vil kalde hende det da du kan røre hende i hovedet lige så tosset du vil) og væver for hun er satme en klog hest.

Og så fat dog at jeg har prøvet gulerods metoden og gæt engang virkede ikke.

• #101   7. feb 2006 Sisse N :

det er svært at sætte sig ind i hendes situation da jeg ikke kender noget som helst til hendes fortid, men jeg gør nu engang hvad jeg kan.

Og nej hun er faktisk ikke følsom og modtagelig, altså hvem ville ikke have en skræk efter at have været tæsket af mennesker, men hun er ikke sån følsom og er god til at sige fra over for de andre heste og har ingen problemer på folden overhovedet.

Det eneste der stresser er når mennesker kommer foran hende eller laver hurtige bevægelse, altså det er meget svært at forklare.

du siger at det ikke løses ALENE ved stærkere tillidsforhold, hvilket iretere mig faktisk for som jeg har sagt 50 gange: nej det gør det ikke, men det er fanme en god hjælp og det ved jeg at det gør. og jeg har skrevet mange gange at jeg vil snakke med nogle der ved mere om det her.

• #102   7. feb 2006 Alle sammen!!!

I skriver alle alt det halløj med at det er førehingsten der bruger alt det her ikke?
    og at det er når unghesten opføre sig akseptabelt?
    og det er et valg om at blive eller gå?
    og ja altsammen rigtig nok, men samtigdig siger hesten ja til at stole på dig og følge dig over alt, hvilket er lige hvad jeg skal bruge.

og ja det kan ske at hun siger nej, men så er det bare med at prøve noget andet gå omkring hende alligevel og lade hende se at hun stadig er med.

Og det kan godt være at det hele for det til at lyde som om hun er super følsom og vildt psykisk langt nede, men det er hun ikke hun har et psykisk problem, men hun er en stærk og vilje fast hest og har sin egen holdning og mening og jeg kan ikke se at hun ville kunne tage skade af dette.
    Men alt dette har jeg tænkt mig at snakke med en person der ved noget mere om den slags.

• #103   7. feb 2006 Anne H

Du behøver ikke blive sur på dig. Jeg har ikke på noget tidspunkt givet udtryk for at du ikke ved noget om det. Det er noget du selv finder på.
    En anden ting er, at ligemeget hvad folk skriver til dug, så er du bare fuldstændig modsat. Du VIL bare have ret, ligemeget hvad, derfor ændrer du hele tiden dine forklaringer.
    Først er den hovedsky, og man kan ikke vifte med en hånd foran hovedet på den, så er den ligepludselig ikke, og man kan røre den overalt. Du er nødt til at bestemme dig for hvad den er.
    Du er ikke til at diskutere med. Du skal ikke skælde andre ud bare fordi de giver dig et råd, som du oven i hatten har bedt om.
    Du skal nok ikke bede om andres mening, hvis du ikke kan klare at høre den!

Jeg sætter egentlig lidt spørgsmålstegn ved det, for jeg forstår ikke, at du bider hovedet af elle dem der ikke lige har den samme mening som dig. De prøver at give dig et råd, passer det dig ikke lige, flipper du fulstændig ud. Hvad er det for noget? Jeg forstår det bare ikke...

• #104   7. feb 2006 Ann C :

prøver ikke at bide hovedet af nogen og ja jeg spørge en til knytte bånd teknikken.

det kan godt være at det lyder som om jeg skifter forklaring, men det er meget svært at forklare og sætte finge på hva det er hun lige præcis er bange for.
    altså nu skal jeg prøve og forklare dig det.

Futte er ikke sån hovedsky, hun kan ikke lide du står foran hende og hurtige bevægelser, men der er ikke noget når du stille og roligt røre hende i hovedet ørene panden og alle de steder hvor hovedsky heste ikke kan lide du røre dem.

og det er ikke meningen at jeg vil bide hovedet af folk der ikke mener det samme som mig, jeg tager faktisk meget af det til mig og er begyndt at tænke meget over det med at knytte bånd.
    grunden til at jeg blev ireterret var at jeg følte ikke at du så alt det jeg skrev, men det er sikkert misforståelse fra min side.

og jeg vil helst ikke stæmples som en der ikke kan tage at blive modsagt for det kan jeg godt, entelig tror jeg problemet er at vi har forskellige synspunkter i det her.

• #105   7. feb 2006 en til = ind til

• #106   8. feb 2006 Ja, det er klart vi ser forskelligt på det, for vi er jo forskellige mennesker. Det er vel nok også dejligt, for tænk hvis vi slle var ens? så kunne vi ikke diskutere...

Men jeg ville heller ikke sige du ikke havde tænkt over det, for det har du selvfølgelig, det er jeg ikke i tvivl om. Du har nok bare mest tænkt over hvor rart det bliver når du kan stå foran din hest, og knytte bånd, det må være godt. Du har kun set på det som noget positivt(det er godt at tænke positivt), men har helt glemt at tænke på den anden side af sagen.
    Du ønsker inderligt at hjælpe din hest, og det er der vel heller ikke noget at sige til, men det kan gøres på så mange andre måder.

Ligemeget hvilken beslutning du tager, så vær sikker på den, og ikke tvivl på dig selv. Glem alt det her jeg har skrevet til dig, og alt det de andre har skrevet, og følg dit hjerte.
    Men det er op til dig, du kender din hest bedst!

• #107   8. feb 2006 Ann C :

ja det er jo det hehe =)

det kan godt være jeg har set meget positivt på det, men når jeg står foran hende føler jeg bare at der er en stor afstand mellem hende og mig, den er dog blevet stærkere, men tror at det vil hjælpe at knytte bånd med hende.

Ja det er jo nok bedst at følge sit hjerte, men jeg vil tale med en ekspert eller lignende og spørge til råds.

• #108   8. feb 2006 Jeg har ingen anelse om hvordan det måtte være at stå i sådan en situation, for jeg har aldrig oplevet det, men jeg kan godt forstå hvis det er frustrerende, og jeg forstår godt du vil hjælpe hende.
    Men nogle gange skal man lige tænke en ekstra gang: "er det hesten eller mig selv jeg hjælper?"

Men intil du får snakket med en ekspert, så prøv med nogle flere gulerødder. Det kan jo være det gir pote lige at give det en enkelt chance mere.

• #109   9. feb 2006 Ann C :

ja det skal man og det er også derfor jeg skrev her ind for at høre jeres mening.
    Men jeg indrømmer at det var svært at høre på folk der ikke tror på det, når man selv tror så stærkt på det...

ja er jeg faktisk begyndt på.

• #110   21. feb 2008 er det ikke også noget med at det er hestens naturelige instinkter, altså de går det samme i naturen når de skal optages i en flok ?? (:

Kommentér på:
knytte bånd teknikken

Annonce