2.247 visninger
|
Oprettet:
Har i hørt om knytte bånd teknikken? {{forumTopicSubject}}
Har i hørt om den? Og hvis i har, har i så også prøvet den? Ville godt vidde om den virker. Da jeg har tænkt på at prøve den på min shetlænder.
De bruger den også i bogen heartland.
Tak på forhånd.
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 400 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.372
Ville aldrig byde mine heste det nej.
apr 2013
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 509
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
mar 2013
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 187
sep 2008
Følger: 96 Følgere: 105 Heste: 8 Emner: 50 Svar: 656
Ville selv bruge det, som en sidste udvej.
apr 2013
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er en bog.... Man bestemmer selv handlingen i en bog, det er en skøn litterær bog uden fakta i.
Join up kan udføres af en lille fjernstyret bil, det handler om ren negativ forstærkning, ikke tillid.
apr 2013
Sanne: jeg forstår heller ikke helt hvorfor det skulle være dårligt at gøre det?
apr 2013
Hvad hvis min shetlænder er bange for mange ting og jeg ikke rigtigt kan gøre disse ting fordi hun bider ud efter mig når hun bliver bange. Så hvad kan jeg så gøre? Kan jeg godt gøre disse ting meget langsomt eller er der andre øvelser?
sep 2007
Få en kompetent underviser til at hjælpe dig :o)
apr 2013
apr 2013
sep 2007
Hjælper ikke altid og ville gøre ting selv. Man kan godt gøre tingene selv, hvis man har forstand på dem :o).
apr 2013
apr 2013
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Lyder det som tillid?
apr 2013
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 52
Monty Roberts og i Heartland for den sag skyld bruger de det jo på problemheste eller totalt vilde heste og som Monty Roberts selv udtaler så handler metoden bestemt ikke om at skade hesten. Man får da ikke ligefrem hesten til at tro at den er ved at dø?
Nej ville ikke selv bruge det på min hest medmindre det var enormt nødvendigt og sidste udvej, men syntes godt nok at det dårlige ved metoden overdrives noget herinde..
Ja det kan skade hesten hvis det er en forkert der gør det men hvis man har erfaring nok tror jeg sagtens at det kan hjælpe på en svær hest.
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
dec 2010
Ser heller ikke selv grunden til at bruge Join Up til en fungerende hest, men hvis man har rigtig store problemer med hesten og der ikke er en anden udvej så kan jeg sagtens se grunden til brug af Join Up - Hvis man altså har styr på det og ved hvad man gør.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Jeg omgås til daglig i en stald af 13-14 heste som alle har prøvet Join Up. De er blevet fantastiske heste som er søde og rare men stadigvæk med et spark af personlighed og de er aldrig blevet 'mekaniske'.
De har en stor tillid til mennesker og når man går ude på folden eller kommer ud vrinsker de og løber en i møde. De elsker at komme ind at arbejde og bliver redet på den klassiske manér.
Vi ved ikke hvad der <b>virkelig</b> sker indeni hestens hjerne men <b>jeg</b> ved at den her metode virker for mig og virker på de heste jeg har prøvet på.
Nej, jeg vil ikke mene den skaber en vedvarende tillid, det skal der kun tid til at lave men den skaber en grundlæggende ro for hver træning så både hest og træner kan få noget ud af træningen og det er det jeg stræber efter når jeg vil have hesten til at give sig i Join Up.
Jeg stræber efter at få den til at accepterer mig som den der styrer showet, altså lederen. Jeg ved mange vil synes jeg lever i fortiden men det er jo bare det der virker for mig! Jeg har aldrig sagt det virker eller skal virke for alle andre.
Hvis man har lyst til at prøve det så synes jeg man skal tage ud til en kvalificeret underviser og få undervisning i måske en måned eller to så man er helt inde i det for det er meget mere end blot at jage en hest rundt i en ring indtil den tygger og smasker.
maj 2011
Mange har aldrig nogensinde prøvet det selv
apr 2013
maj 2011
Her hjælper Join Up ikke på selve problemet, det kan være en god start til enhver træning men hun får ikke pludselig en stærk tillid til dig.
Den skal komme af at du er en god og stabil træner der aldrig bliver frustreret, sur og irriteret for så er du til at stole på og hesten kan ligge sit liv i dine hænder i en farlig situation. Du kan lave sjove ting med hende såsom at jordtræne, at ride på tur og at trickstræne så hun finder det sjovt og spændende at være sammen med dig og ellers så bare strigle, nusse og hygge. Bliv hendes støttepæl og bliv hendes tro ven
apr 2013
apr 2013
dec 2010
maj 2011
maj 2011
apr 2013
maj 2011
apr 2013
apr 2013
maj 2011
apr 2013
maj 2011
apr 2013
apr 2013
apr 2013
maj 2011
Man kan faktisk godt arbejde på folden ja
maj 2011
dec 2010
apr 2013
apr 2013
dec 2010
Held og lykke med træningen!
apr 2013
apr 2013
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
I følge Monty, der har 'opfundet' metoden (det har han ikke, men det er ham der har ført det ud til verden), så må det kun bruges ganske få gange i hestens liv, og den må aldrig være i tvivl om, at dens liv er i fare, når man udfører join up.
Du skal agere rovdyr, jagte den rundt (behøver ikke være voldsomt, men hesten skal føle sig truet) til den overgiver sig, og vælger at komme ind til dig. Du giver den valget mellem at overgive sig og komme ind til dig, eller løbe sig selv ihjel (selvfølgelig lader man den ikke løbe så længe, men det ved den jo ikke). Den kommer derfor ikke ind, fordi den pludselig stoler på dig, men fordi det er ren overlevelse for den. Desuden giver det ikke mening, at man skulle kunne få tillid til en hest, ved at få den til at løbe rundt om sig.
Den tråd der linkes til længere oppe, med en undersøgelser, der efter sigende viser, at join up ikke er så slem - den kan desværre ikke bruges på den måde, da der ingen steder står, hvilke andre metoder der testes, så man kan ikke vide, om de andre metoder er endnu værre end join up, og det er derfor at join up får så gode resultater. Så vidt jeg husker, står der heller ikke om hesten har prøvet metoden før, og derfor ikke føler sig ligeså truet af det - der står heller ikke om hesten er tam eller vild. Den kan derfor ikke bruges til at sige noget om, om join up er godt eller ej.
De der udfører join up jævnligt, på den samme (tamme) hest, har vitterlig ingen forstand på hvad det er de har gang i, og de burde bare lade være.
maj 2011
Hvor er du bare grov overfor os som udfører Join Up! Hold da op, du er dælme godt nok ikke særlig sød og så vidt jeg har forstået har du kun prøvet det én gang i dit liv uden kvalificeret undervisning på en hest hvor det gik galt fordi du ikke anede hvad du lavede.
Du har ikke prøvet det selv CTS. Du kommer ikke i en stald hver dag hvor alle tamhestene er blevet udført Join Up på og som er velfungerende, sunde heste i dag. Du har ikke SET det med dine egne øjne!
Og derfor, vælger jeg bare at lukke af for dine indlæg efterhånden omkring Join Up for i virkeligheden ved du ikke hvad du snakker om
apr 2013
dec 2007
Følger: 90 Følgere: 96 Heste: 5 Emner: 95 Svar: 856
Ved ikke om jeg vil sige det virkede som sådan, da vi i forvejen havde et stærkt bånd
Men når jeg bare longere den, sænker den hovedet, tygger og viser alle de tegn
apr 2013
okt 2004
Nu behøver man jo heldigvis ikke at have prøvet det, for at vide noget om det - det er da helt tydeligt.
Jeg har heller ikke lavet en masse undersøgelser om alt muligt, men det ændrer jo ikke på, at jeg godt kan vide noget om det, ikke? Så det var da en lidt dum udtalelse at komme med.
At udføre join up jævnligt på tamheste er hjernedødt. Har du aldrig hørt, hvad Monty selv udtaler om det? Det burde du nok finde ud af, før du udtaler dig bare det mindste om det.
Desuden vil jeg enormt gerne høre, hvordan det på nogen måde kan hjælpe hesten, at jagte den rundt i en ring? Vil du være sød at forklare mig det? Hvis ikke, kan vi vidst hurtigt konkludere, at det altså ikke gør noget godt for den.
Fedt at det virker for jer, men stadig hjernedødt overhovedet at gøre det på den måde. Nu er det jo heller ikke sikkert, at I gør det korrekt - dvs. jagter og truer hesten, som man skal (ifølge Monty, der nok trods alt ved noget mere om det, end du gør). Hvis I ikke gør det - så lad være med at kalde den join up.
okt 2004
maj 2011
.. og tak fordi du kalder mig hjernedød, det skal da nok få mig til at forstå det budskab du vil ud med
apr 2013
maj 2011
maj 2011
Det er du jo tydeligvis ikke klar over når du bare siger man jager den rundt i en ring til den overgiver sig
apr 2013
maj 2011
dec 2007
Følger: 90 Følgere: 96 Heste: 5 Emner: 95 Svar: 856
okt 2004
Tja, for mig at se er man bare ikke specielt meget inde i sagerne (hjernedødt er nok et lidt voldsomt ord at bruge om det, men lad nu være med at tage alt så bogstaveligt
maj 2011
Jamen, det er jo ikke sandt at man kun skal jage den rundt? Enten skal du deltage og forklare i dybden hvad du mener (nej, det er ikke en endeløs forklaring) eller også skal du slet ikke deltage.. :b
Hvis man bruger Join Up på den måde? Altså hver dag?
Vil du ikke nok forklare mig hvorfor? Er der nogle undersøgelser på at hesten tager skade af det? For så vidt jeg ved så er der ingen der kan dokumentere for at Join Up er ligeså skadeligt som fx. moderne dressur. Det er bare noget vi antager!
okt 2004
Åh gud, jeg skriver jo heller ikke, at man bare skal jagte den rundt. Nej, jeg gider ikke ud i en lang forklaring om hvordan man skal gøre, fordi jeg for det første ikke vil opfordre hende til at gøre det, og for det andet er det enormt svært at få den slags forklaret ordentligt på skrift.
Forklare dig hvad?
Jo, jeg skal nok forklare dig, hvis du vil forklare mig, hvordan man skaber tillid til sin hest, ved at lave join up - og vil du forklare mig, hvorfor I går imod det Monty siger? (for jo, DET er netop hjernedødt.)
maj 2011
Vi går ikke imod det Monty siger, men husk på at Monty <b>har</b> gjort det ufattelig hårdt. Ja, nu vil du kaste dig ud i at det jeg laver ikke er Join Up fordi jeg ikke er så voldsom men det gider jeg simpelthen ikke høre på. Jeg laver Join Up, bum basta.
Men jeg laver det langt fra ligeså voldsomt som Monty gør det. Det er derfor jeg fx. godt kan tillade mig at bruge det på min hoppe hver gang jeg træner med hende her i starten hvor vi træner separationsangst. For at få ro på.
Jeg er ikke enig i alt hvad Monty siger og gør, jeg forguder ham langt fra men han er en mand som jeg er fascineret af og som jeg er sikker på mange der går imod ham kunne lære noget af. Ikke nødvendigvis Join Up men en del af hans andet træning.
Så. Nu har jeg forklaret dig det. Vil du være sød og vise mig noget der kan bevise din påstand mod at det er så hårdt for hesten som alle går rundt og antager?
okt 2004
Hesten må netop aldrig være i tvivl om, at dens liv er i fare - hvordan kan det give ro?
Hvorfor er det så vigtigt, at det SKAL hedde join up? Hvis du ikke gør det som Monty gør, så er det jo ikke join up, længere er den ikke. Hvorfor ikke bare acceptere det, hvis det er sådan det hænger sammen?
Og nej, du har bestemt ikke forklaret (eller bevist, for den sags skyld), hvordan det giver ro på, at jage hesten rundt.
Der er, så vidt jeg ved, ingen deciderede undersøgelser der viser, at join up er skadeligt. Et bevis herfor er dog hestens instinkter. Under join up aktiveres bl.a. flugtinstinktet, da man agerer rovdyr i midten, og truer hesten. Det aktiverer naturligvis hestens flugtinstinkt, det stresser den og gør den angst. Samtidig holder man den fra flokken (der i det tilfælde både er dens egentlige flok, men også dig selv), hvilket i naturen ville betyder død for den. Så på to måde fortæller man den, at den skal dø. Hvis den ikke overgiver sig, så dør den, fordi den er alene - og hvis den overgiver sig, så skal den ind til det rovdyr, der lige har truet den. Dette står på i så lang tid det er nødvendigt - kan være fra ganske få minutter, til en time (måske mere), så det står på i ret lang tid. Med lidt logik, vil man let kunne tænke sig frem til, at denne langvarige trussel, ikke kan skabe noget positivt for en hest. Det kan godt være den bliver rolig - ikke fordi den stoler på dig, eller er afslappet, men fordi den er undertrykker og overdomineret.
okt 2004
maj 2011
Det skaber ro på hesten fordi at det forklarer lederskabet i mellem dig og hesten.
Hesten skal ikke være overdomineret. Hvis man skal overdominerer den så skal man blive ved med at jage den rundt selvom den har overgivet sig og <b>det</b> er at overdominere.
Ja, det er nok en af grundene til at så mange holder sig væk fra metoden. Det er fordi der er stress i den, og at mange mener man er hård ved hesten. Men nu er man tilfældigvis ikke mere hård end naturen er i dette tilfælde. Vi synes jo mange gange naturen er grotesk og brutal, men det er sådan set bare dens gang jo..
Igen, det er ikke <i>bare</i> lige sådan at jage hesten rundt HVIS det altså skal være en vellykket join up. Join Up giver ro fordi at hesten får af vide hvem der bestemmer. Og det er helt uden fysisk afstraffelse men derimod dets egne instinkter.
Det lyder ufattelig hårdt i manges øre, men det er ikke mere hårdt end dagligdagen i en hesteflok.
okt 2004
Du vil vel heller ikke sige at du springer, bare fordi du rider på en springbane?
Nej, blot det at hesten overgiver sig, viser at man har overdomineret den, ellers ville den ikke gøre det. En hest der sænker hovedet og tygger ud i luften, med øret vendt ind mod personen, er en underdanig/undertrykket hest. En hest er kun underdanig, hvis den er overdomineret.
At naturen er hård, betyder da ikke at vi skal være det. Bare fordi naturen slår ihjel, behøver vi jo heller ikke gøre det. Så fordi det er hårdt - både psykisk og fysisk - for hesten, at leve i naturen, behøver vi ikke være så hårde overfor den. De fleste slår jo heller ikke deres hest, selvom det sker i naturen. Vi angriber ikke hestene og flår dem, som rovdyr ville i naturen. Vi sulter og tørster dem ikke, som i naturen, og vi lader dem ikke dø, når de er syge og svage. Så hvorfor skal vi lige i dette tilfælde, være 'ligeså hård som naturen'? Desuden finder join up jo ikke sted i naturen - det er der ingen der har set endnu, ihvertfald - så hvorfor skal man pludselig til at tage naturen med ind i det, på den måde?
Og ja, det er helt uden fysisk afstraffelse, men derimod grænsende til psykisk terror, netop fordi man truer den på livet. Ja, men får at vide hvem der bestemmer - men der findes andre, langt mere skånsomme metoder, hvor man ikke behøver at true hesten eller stresse den, på den måde.
Jo, det er mere hårdt en dagligdagen i en hesteflok - en dagligdag indebærer ikke et rovdyr der truer hesten på livet, holder den væk fra flokken og tvinger den til at overgive sig. I så fald, er det en meget uharmonisk og på ingen måde velfungerende hesteflok.
maj 2011
Jeg gider ikke blive ved. Jeg ved bare at det virker for mig og at der falder ro på dyret og at de er velfungerende og afslappede.
Det er det jeg bruger lige nu. Jeg kan skrive under på at mine heste ikke har taget skade af det! Lige præcis det kan du ikke modargumentere for du har aldrig oplevet hverken mine eller min undervisers heste
Fortsat god aften til dig
okt 2004
Jeg siger heller ikke, at dine heste ikke tager skade.
Jeg siger bare, at det ikke lyder som join up, så der er heller ingen grund til at det SKAL kaldes det.
Det var jo dig selv der startede den.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
For det første må folk altså holde op med at sammenligne det med "løb eller bliv slået ihjel," "det er ligesom hvis jeg truer dig med en pistol indtil du makker ret," og hvad der ellers er af fjollede ytringer. Dette er et menneskesyn på tingene, men ikke en bane som hesten har hjernekapicitet til at tænke i. Eftersom det er bevist efter samtlige studier, at heste trænet efter denne metode ikke er mere stressede end andre heste, holder dette ganske simpelt ikke. Hvis hesten virkelig følte sig truet på sit liv, ville det komme til udtryk i form af stres.
Endvidere ville hesten aldrig selv søge hen til noget potentielt livstruende, som den jo gør i 'follow up' som er næste del af processen. For ikke nok med, at den kommer ind til træneren - den følger også træneren rundt efterfølgende, hvilket jo ikke er under tvang. Det strider simpelthen imod alle videnskabeligt beviste instinkter, hvis hesten skulle være bange for mennesket efter join up.
For en hest er frygt = flugt eller forsvar. Ikke at følge det frygtede objekt.
Dog mener jeg kun, at metoden bør bruges på vilde heste, fordi den ganske enkelt er beregnet til at skabe den første kontakt.
maj 2011
Hvor er det dog dybt irriterende at folk tror man hopper ud bare fordi man ikke kan forsvare det man laver længere, i stedet for bare at acceptere at nogen af os ikke gider bruge tid på det..
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Forresten. Jeg har lært det direkte af Monty Robberts i Amerika. Så jo jeg ved nu meget pænt hvad det handler om og går ud på, jeg har det trods alt fra første række.
Og da selv Monty siger at metoden udelukkende er pga penge, da tid er penge, hvorfor skal jeg så bruge den? Når han selv siger det gælder om at hesten skal føle sig truet, hvorfor så bruge den?
Når han selv siger det er overflødigt på tamheste, men så længe han tjener penge på det er det jo logisk han formidler det videre, hvorfor så bruge det på min tamhest?
Join up er intet jeg ligger på hylden, jeg vil helt klart benytte den hvis det er sidste udvej. Men at tro jeg for en ven ud af det er naivt.
Blogger
var det ikke dig jeg blev enig med om vi kaldte det kartoffel kartoffel din metode?
okt 2004
Og nej, det er, så vidt jeg ved, IKKE bevist at denne metode generelt er mindre stressende, da det ingen steder fremgår, hvilke andre metoder der ellers blev testet i den undersøgelse, og der blev ikke nævnt om hesten har prøvet det før eller ej osv. Så nej, det undersøgelse kan altså ikke bruges til at konkludere den slags.
Ifølge Monty selv, så SKAL hesten føle sig truet. Hvorfor bliver I ved med at modsige det? Han har jo trods alt mere forstand på det end jer, må man gå ud fra. Han siger den skal føle sig truet på livet og føle sig stresset - så nytter det jo ikke, at I bliver ved med at sige, at det skal den ikke. For JO det skal den.
Korrekt, hestens naturlige instinkt siger, at den skal flygte fra det farlige. Men join up går også langt hen ad vejen ud på negativ forstærkning. Så så snart hesten viser det mindste tegn på at være træt efter løbeturen, så holder træneren straks op med at jage, og inviterer den i stedet ind. Og hesten, der ikke vil være alene, vil tage imod denne indbydelse, for at slippe for at løbe alene rundt og blive truet. Ren og skær indlæringsteori.
Katja - Klart jeg tror det, når det er dig selv der starter debatten, og dig selv der ikke kan/vil give ordentligt argumenter for det.
DD - Jeg gider ikke engang læse det du skriver, jeg regner bare med at jeg er enig med dig, haha!
Blogger
Tsk nå så!
okt 2004
Blogger
okt 2004
jul 2010
Sådan en menneskeliggørelse kan jeg ikke bruge til noget, og bestemt ikke som dokumenteret argument imod en træningsmetode.
Det svarer til at sige "ridning er ligesom hvis jeg putter et stykke metal i munden på dig og sætter mig op på dig." Det bliver simpelthen for dumt at høre på.
Jeg har nu læst alle Montys bøger, set hans foredrag og demonstrationer og kendt folk der har diskuteret metoderne med ham personligt, og jeg kan forsikre dig for at det bestemt ikke er en del af hans beskrivelse af metoden, at hesten skal føle sig stresset og i livsfare. Indtil du kan give mig et link, hvor han personligt formulerer dette, kommer vi ikke rigtig videre på dette punkt.
Angående undersøgelsen, bør du nok gennemgå den igen, for det fremgår helt klart at hestene ikke har prøvet det før. Studierne er lavet i forbindelse med vilde heste, der skal have rytter på ryggen første gang. Så er det jo selvsagt, at hestene ikke har erfaring med dette fra tidligere. Man har målt deres puls og dermed konkluderet, at deres stressniveau ikke er højere end andre hestes. Metoderne der er stillet op overfor hinanden, er joín up vs. den traditionelle metode som indebærer mange ugers langsom rytter/udstyrstilvænning.
Og ja, metoden bygger på negativ forstærkning, men dette er jo ikke et modargument imod min udtalelse, som blot går på at du ikke ender ud med en frygtsom hest, i og med at du jo som træner (ligesom du selv beskriver) holder op med at agere som rovdyr, og inviterer hesten ind, hvilket den efterkommer.
Blogger
Wrong. Nu har jeg som sagt lært metoden direkte fra ham i Amerika. (Ikke noget kursus men min onkels søster arbejdede for ham og i den forbindelse overnattede jeg ved hende, og lærte jo så Monty og hans arbejde at kende) Det kan jeg ikke give dig et link på, men jeg kan give dig mit ord på det. Og det var det første han sagde til mig. At hesten ikke skulle være i tvivl om det her er seriøst ment samt hesten skulle stresse.
Utroligt nok også logisk, for du for ikke den ønskede 'overgivelse' effekt hvis du ikke stresser din hest.
Jeg vil lige pointere jeg gentagene gange kun taler join up, altså Monty's metode. Ikke alle de hjemmelavede.
maj 2011
okt 2004
Jeg har desværre intet link, bog osv. fra hvor det står. Det er længe siden jeg har læst det, men skal prøve at se om jeg kan finde det igen.
Mht. undersøgelsen - hvor har du set det henne? For det har jeg endnu aldrig hørt, så det vil jeg da gerne læse.
Og nej, det er ikke et modargument som sådan. Men du skriver, at en hest ikke vil komme hen til en, den ser som farlig - hvortil jeg skriver, at det vil den jo så godt, da det blot er negativ forstærkning. Så det du skriver passer jo ikke, at den ikke vil komme ind til en, der er bange for. Du skriver jo netop selv nu, at det vil den godt.
okt 2004
Blogger
Ja enhver kan trække det med en i en debat, men så er man godt nok et lavt menneske da
Jeg har faktisk ikke engang selv et billede. Men kan høre min onkel af om han har et af os, for jeg er meget overbevidst om, så vidt jeg husker, at hun tog nogle billeder af os da jeg prøvede join up første gang.
Personligt og personligt. Jeg kender ham altså ikke som et HEY MORFAR agtig. Jeg var ikke hos ham men hos hende. Men jeg fik talt med ham (han var mit store idol den gang) godt nok med min onkels søster som oversætter. Jeg var kun 11 år, så jeg kunne altså ikke selv forstå ham.
Mange af udtalelserne har jeg derfor ligeledes af hende da hun arbejdede ved ham. Hun lever desværre ikke i dag mere (2 år siden nu) men min onkel burde jo som bror have nogle album fra dem af
maj 2011
CTS: Så bland dig dog udenom altså.
Blogger
Den eneste jeg ellers kender 'personligt' er Lukas Graham, men det er jo ikke noget jeg kan bruge her haha.
Men alt i alt, på trods af det snart er 8 år siden, husker jeg Monty som en dejlig mand. Og mange af hans metoder elsker jeg stadig. Men det at få at vide fra første hånd at metoden udelukkende er til vildheste for at tjene penge hurtigere, gør jo at man herefter altså indser den er unødvendigt på mine tamheste.
men som jeg også har skrevet, jeg ligger den ikke på hylden hvis det nu en dag skulle være sidste udvej.
Og jeg spørger igen, var det ikke dig hvor vi kaldte din metode kartoffel kartoffel, eller blander jeg det hele nu?
Blogger
Det skal jeg gøre, nu hvor du siger det vil jeg da egentlig også gerne selv have et.
Vender lige tilbage til dig pb når jeg har fået fat i ham
okt 2004
Så må jeg vil også gerne blande mig, og forklare dig den slags logik.
Men som sagt - så lyver du vel også selv, så dit svar kan vi jo heller ikke bruge til noget som helst.
maj 2011
okt 2004
Jamen så har vi jo afgjort denne debat engang, hvor du indså, at det ikke er join up, det du laver - og dengang var det da vidst heller ikke så voldsomt, som det lyder til at det pludselig er blevet nu?
I så fald har du da heller ikke udøvet join up specielt længe så...
Blogger
Jeg er stadig overbevidst om jeg med Istosserne afsluttede debatten med at hendes metode skulle hede kartoffel kartoffel.... Synes selv det var et fedt navn..
apr 2013
Cts: og hvis i siger join up ikke er godt for hesten hvorfor skulle bid så være godt kan se i bruger bid det og det er da heler ikke godt.
maj 2011
Blogger
Undskyld men måtte smile lidt der.
Bid er ikke være end bidløs (jeg er desuden 50/50 rytter).
Du finder ikke en eneste videnskabelig undersøgelse på at bid er skadeligt. Kun utroværdige hvor der mangler en del undersøgelser og dem finder du også omkring bidløst.
Join up (den fra Monty) derimod har samme virkning på alle heste nemlig stress, jagen og dermed komplet unødvendigt psykisk pres som absolut INGEN tamhest har brug for.
¨Hvis du formår at samligne psykisk pres med bid, så skal du slet ikke begive dig ud i den slags, for så mangler der en del viden i baghovedet.
Men hvis du hellere vil have en tjener, frem for en 'ven' og hellere vil jage og stresse din hest for at opnå hurtige resultater, så er join up da lige vejen for dig.
Du skal bare ikke tro du for noget som helst bånd på den måde.
Jeg smutter ud af denne debat, det nytter intet når TS begiver sig der ned og sammenligner 2 ting der ikke kan sammenlignes. Det ene er fysisk det andet psykisk.
apr 2013
Blogger
Øh. Join up er ikke en del af hestens natur? Har du nogensinde set en løve stå og jage hesten rundt i en lukket cirkel? Næppe.
samt vores TAMheste ved ikke noget om livet i naturen og har derved igen igen, slet ikke brug for den slags. De er tamme, hvorfor tæmme dem igen?
Hvis du ikke kan se det forkerte i jagen, stressen og psykisk pres, så ved jeg heller ikke da.
Der findes undersøgelser der beviser at join up ikke gavner en dyt andet end unødvendigt stress og hurtige resultater.
Ang bid/bidløs findes det ikke, da det er individuelt. Nogle heste kan slet ikke klare bid som du selv skriver. Andre kan ikke klare bidløs. Nogle kan klare begge dele, andre slet ingen dele.
Du kan slet ikke stille det sådan op som du gør, at hvis jeg bruger bid ved jeg ikke havd der er godt for hesten. Hvad er det dog for nogen vrøvl at lukke ud?
Dvs hvis jeg bruger bid så ved jeg ikke om det er forkert at tæske hesten, forkert at springe hver dag, forkert at ride rollkur osv. Det kan du forhåbentligt selv se det sjove i.
At du har fået et bedre forhold til din pony uden bid er jo fint og nok mere din indbildning (det ødelægger du desuden ved at bruge join up), men det betyder ikke det er samme retning ved alle andre. Du kan heller ikke sige alle mennesker elsker æbler, nogle elsker måske pære.
Og forresten, hvis biddet skære i hestens mund, så har du nok haft et utroligt forkert bid eller kunne slet ikke omgås med det.
Som sagt er jeg 50/50, så jeg er relativ ligeglad med bid/bidløs debatten, jeg er tilgengæld ikke ligeglad med argumenter der ikke har hoved og hale
apr 2013
Og for mig fungere det sådan.
Det er tydeligt at du så åbenbart ikke forstår hvad join up egentlig er. Det er ikke at mishandle heste som overdriver totalt. Man viser hesten at det mig der bestemmer og at det er mig der er lederen, og at den kan føle sig tryk ved mig for jeg har styr på det. Det er ligesom en førehest gør i naturen. Det er førehesten der bestemmer og beskytter flokken.
Blogger
Læser du egentlig efter? Jeg har lært det direkte af Monty. Må hellere ringe til ham og sige han ikke forstår hans egen metode.
Nej Tatjana. Du viser ikke hesten du er førehesten. Der er ikke en eneste hest der i nature jager en anden hest i en cirkel., Samt det er ikke nødvendigt ved tamheste.
Hvis du vidste hvad join up er, ville du vide det udelukkende er lavet til vildheste, at du skal jage og stresse hesten og at det logisk hvis ikke giver noget bånd overhovedet. Hvorfor i alverden skulle hesten føle sig tryk ved dig når du lige har jaget den rund helt uden grund?
Hvor viser du at din hest kan stole på dig når du blvier utilregnlig og pludslig jager den?
okt 2004
Du skriver jo også ting om mig, ikke?
Så skulle du nok have tænkt på det, før du drager gamle diskussioner ind i det selv, eller generelt bare udtaler dig om noget som helst. Virkelig, virkelig dobbelt moralsk.
Tatjana - Der er forskel på at jage hesten og true den på livet, og så at bruge bid.
Ja, der er nogen der bruger join up. Jeg forstår ikke, at man vil udsætte sin hest for den slags, så det vil jeg gerne have, at folk forklarer.
okt 2004
okt 2004
apr 2013
Og ham der monty har nok ikke opfundet den metode for at gøre hesten ondt, eller hvad? Det tror jeg ikke! Og for det andet så er join up ikke bare at jage hesten rundt i en cirkel, der er mere i det. Og jeg ved da godt at jeg ikke er en hest, men det er os der skal ride på dem, det er os der skal passe på dem og så skal de jo helst føle sig trykke, eller har du en anden mening om det? Join up er at først jage hesten væk for at vise man er modig og stærk, og så at den giver efter og kommer hen til en og har tillid til en. Så den forstår at det er mig der er " føre hesten" eller mig der er lederen. Og at jeg er modig, så den kan føle sig tryk.
okt 2004
Men bare fordi det ikke er lavet til at gøre ondt, kan det jo godt skade alligevel.
HVORDAN får du hesten til at stole på dig, ved først at fortælle den, at du er farlig? Hvordan skaber det tillid? Vil du forklare det? Hvordan viser du at du er modig, ved at jage den rundt?
okt 2004
Og i lige måde da!
Blogger
Ja jeg ahr læst jeres side. og ved du hvad? Jeg har en pony hjemme som har været mishandlet, tæsket og misbrugt. Selv min dyrelæge foreslog at aflive ham før han blev livsfarlig pga af menneskets måde at behandle ham før.
4 hele år har jeg brugt på at få ham normal og ikke EN GANG har jeg været så doven at ty til join up.
Jo din hest er tam, en tamhest er en hest i menneskets varetægt og ikke en hest på de frie stepper. Ergo hvis du gad bruge tid på din hest ville det lykkedes. Som sagt jeg har brugt 4 år.
Nej Monty har ikke opfundet metoden til at gøre skade, men til at tjene hurtige penge.
Du kan sammenligne join up lidt med rollkur, barring, tidlig tilridning. Alt sammen der giver hurtige resultater.
Hvor er det trist jeg nu begiver mig ned på det niveau...
apr 2013
Blogger
Join up udført korrekt gør ikke andet end at knække hesten til at den føler sig tvunget til at gøre havd du beder den om.
Hvis du mener det er vejen frem, fair nok.
apr 2013
sep 2007
Heste kan ikke have tillid til mennesker efter min mening. Til gengæld så når man langt med og bruge tid sammen med hesten, lære den grund signalerne, gå ture med den, træne med den mm. så man lære hinanden og kende og hinandens reaktioner og signaler.
Join up er ikke den eneste måde man kan gøre det på :o)
Blogger
Jeg vil ikke bruge nogen som helst anden metode end 'tålmodighed'.
Som du kan læse dig til har jeg brugt hele 4 år på at få ham tryg ved mennesker i alt omgang uden man kan se en skygge af hans tidl. liv. Så det kræver jo også du som menneske vil respektere det tager tid.
Jeg har ikke gjordt andet end at omgås ham dagligt. Jeg har behandlet ham som en 'normal' hest. Striglet ham på trods af jeg var ved at blive sparket ned dagligt, lukket ham ind og ud fra fold flere gange om dagen for at han forstod han ikke fik tæsk nu bare fordi jeg hentede ham.
Ladet ham være hest de første 2 år, uden han skulle lære det store, han skulle bare nyde livet, lade mig færdes om ham osv.
Jeg har sat ude på folden ved ham 2 timer dagligt, jeg ha trukket ture med ham.
Med tiden begyndte jeg at lære ham tricks, faktisk allerede imens hans atdig var utryg ved mig og det gjorde jeg for at fik lidt hjerne aktivitet (du kan se videoen under min profil fra hans udvikling mhs til trick og gnist).
Jeg har abolut ikke gjordt andet end at færdes om ham, og haft tålmodighed. Og respekteret når han ikke ville have mig der.
Jeg har 2 andre som jeg ikke slev har redet, men kun fik som vider fomidling. Den ene er min Victor. Ham har jeg haft siden 2009, og først i slutningen af 2012 kunne jeg hente ham ind fra fold uden han løb panisk væk.
Igen har jeg ikke gjordt andet end at respektere ham løb væk, respektere hans angst og når jeg fangede ham, ikke ladet mig påvirke af min irritation. Nu er der intet med ham.
Nøgleordet er tålmodighed. Intet andet.
okt 2004
Hvordan kan du få tillid til en hest, ved at jage, true og stresse den? Hvordan lærer du den, at du kan beskytte den, ved at true den? Hvordan hænger det sammen?
Join up er den hurtige løsning, der dog ikke virker i det lange løb. Hesten falder måske til ro, men ikke fordi den er oprigtigt afslappet eller tryg. Den har bare lært, at det er enten det, eller at løbe rundt alene.
Det du kan gøre i stedet for, er at være sammen med din hest, vise at du rent faktisk ER et rart menneske, ikke en der står og jager og truer den, og lader den være alene (= truer på livet). Det Krikken foreslår er rigtig godt.
Er desuden enig med Krikken i, at heste ikke som sådan kan have tillid til mennesker, så langt kan de slet ikke tænke.
Men der er MANGE bedre måder at gøre det på, end join up.
apr 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 482
apr 2013
Blogger
Og at have sin egen mening skal du også have ret til!
Er glad for du vil overveje det. Og tak for din ros.
Men mhs til du har haft posetive indtryk, bider jeg mærke i du jo skriver 'heartland'. Der er alt også bare beskrevet romantisk, men tag nu ikke fejl af det
okt 2004
Man aktiverer hestens flugtinstinkt, fordi man står som rovdyret, der jagter den og truer den. Samtidig aktiverer man flokinstinktet, fordi man holder hesten væk fra flokken - både dens rigtige, fysiske hesteflok, men også en selv, der er det eneste potentielle selskab den kan få. At lade den være alene, er det samme som en dødsdom for den, og når man samtidig beder den fortsætte med at løbe og løbe, er det endnu en potentiel fare for den. Så man i realiteten udsætter den for 3 potentielt dødelige situationer (den ved jo ikke, at det ikke er dødeligt i virkeligheden, men det siger instinkterne). Så snart hesten viser at den er træt og ikke orker mere (når trætheden og angsten for at være alene overvinder angsten for rovdyret), så stopper man jagten, og man inviterer den ind, hvilket den sandsynligvis tager imod. Altså negativ forstærkning.
Og hvordan kan alt dette, alle de trusler og 'dødsdomme' skabe tillid eller bare tryghed og oprigtig ro?
okt 2004
apr 2013
Blogger
Specielt hvis hun er aggresiv skal du ikke bruge join up.
Min var som sagt også sådan. Og havde han været stor havde han nok smidt mig afsted på sygehuset et par gange.
Men med tiden blvier alt bedre.
apr 2013
Så ja kan godt se hvad i mener hvis det er montys metode i dømmer det ud fra:)
Blogger
okt 2004
Og nej, jeg tror ikke på at heste kan have tillid. Hesten mangler den del af hjernen der gør, at den kan ræsonnere, dvs. tænker over konsekvenserne af dens handlinger. Dvs. den kan ikke gøre noget bevidst. Når man har tillid til nogen, så stoler man på dem, og man er nødt til at kunne tænke sig frem til, om det er klogt eller ej - så man skal kunne tænke over sine egne handlinger. Når hesten ikke kan tænke over sine egne handlinger, kan den heller ikke tænke om det den gør er klogt eller ej - og den kan derfor heller ikke stole på nogen, og derfor ikke have tillid.
Hvad den derimod godt kan, er at føle om den har det godt eller ej - altså fx om du er rar at være sammen med (fx giver godbidder, er sød ved den, roser den, laver noget den synes er sjovt osv.), om den føler sig tryg (fx at du ikke slår den, skælder den ud eller er led overfor den). Så ja - den kan sagtens føle sig tryg ved dig, og derfor kan den også lade dig komme op på ryggen af den.
Og som DD siger, så kan man ikke bare ændre i join up, for så er det ikke længere join up.
apr 2013
apr 2013
Vil prøve at finde en træner et sted. Så jeg kan lære og se det ordenligt.
Blogger
Igen så må jeg hellere ringe til Monty Robberts og forklare ham at hans metode er forkert
Det du har udført på din unghest er og bliver aldrig join up. Før du må kalde det det skal din hest være stresset og ikke et eneste sekund i tvivl om at du er et rovdyr.
Desuden bliver du aldrig din hest's leder det er komplet umuligt da du er et menneske, et rovdyr. En het vil aldrig se et rovdyr som dens leder.
Og da join up ikke bliver udført af andre heste forstår jeg stdig ikke hvorfra man for den ønske tækning.
Blogger
Jeg troede da lige du havde indset du ikke bare ville springe over hvor gærdet er lavest? Hvorfor ikke bruge lidt mere tid i stedet for at lade dovenskaben overkomme en?
Din hest vil være dig mere taknemmelig hvis du viser hvor dejlige vi mennesker er frem for at tvinge den til at kunne lide os.
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
Jeg kan ikke se meningen i at "vendskab" skal baseres på frygt.
apr 2013
nov 2011
apr 2013
okt 2004
Og hvis du jager din hest i longe, bør du virkelig stoppe med at longere den, for det er da helt, helt forkert så
Jamen det er fint du ikke synes det er dårligt - JEG synes bare det er skidt, at man ønsker at jage og stresse sin hest, og udsætte den for livstrusler. Men der er man jo bare forskellige, og vil sin hest forskellige ting.
Desuden er der jo slet ingen idé i at spørge til råds, når du jo tydeligvis allerede har besluttet dig på forhånd, hvad du vil/ikke vil.
Max-Kira - Monty udtaler SELV at hesten skal stresses (jages), og at den ikke må være i tvivl om, at dens liv er i fare.
apr 2013
Håber i forstod hvad jeg skrev ellers spørg endelig.
Men gider ikke at høre mere om montys måde for den vil jeg aldrig bruge.
apr 2013
nov 2011
Kan godt være det bare er mig, men man skal da ikke jagte hesten i longen, men få den til at slappe af og gå ud af sig selv? Har jeg misforstået noget eller? Og man behøver jo ikke nødvendigvis bruge en pisk.
okt 2004
Altså du skriver jo at man jagter hesten i longe, og det bør man virkelig ikke gør. Hesten bør heller ikke løbe rundt på den måde i longering. Så gør man ihvertfald noget forkert.
Det er jo heller ikke meningen med join up, at den nødvendigvis SKAL have sadel osv. på bagefter? Der er heller ingen der siger, at man SKAL piske den. Man kan godt jage og true hesten uden at piske den.
Og jeg giver dig helt ret i, at hans metode er brutal. Og man kan jo bare lave om i den, men så skal man altså ikke kalde den join up.
Du spørger jo selv ind til netop hans metode, så det er jo klart, at det er den vi taler om.
apr 2013
Join up er at først jage hesten væk for at vise man er modig og stærk, og så at den giver efter og kommer hen til en og har tillid til en. Så den forstår at det er mig der er " føre hesten" eller mig der er lederen. Og at jeg er modig, så den kan føle sig tryk.
Jeg spurte ikke ind til lige netop montys metode.
Og man jagter jo ikke hesten rundt i longe men. Det jeg mener er at man for jo de til at løbe og det gør man jo også i join up eller hvad vi nu skal kalle det
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
okt 2004
Hvordan viser man at man er stærk, ved at jage den væk?
Jo du skriver det, men du forklarer ikke hvordan det hænger sammen.
At du får hesten til at løbe, betyder jo altså ikke, at det er det samme.
apr 2013
Den væk og så lade den komme ind i gruppen hvor den finder tryghed.
okt 2004
Hvordan kan den få tillid til en, der lige har truet den på livet og jagtet den rundt? Ville du have tillid til sådan en person?
Heste gør ikke den slags i naturen, så hvordan skal den kunne vide det? Heste stoler normalt ikke på rovdyr, og da slet ikke dem, der lige har jagtet den. Hvordan kan den så stole på os, når vi lige har fortalt den, at vi faktisk ER et rovdyr?
apr 2013
okt 2004
Hvor har du hørt det henne?
Join up sker ikke i naturen. Heste jager ikke hinanden rundt i ring, for at få dem til at overgive sig, og de gør det da slet ikke for at få tillid til hinanden.
De holder en ny hest væk fra flokken, ja - men det er fordi de ikke stoler på den nye endnu, ikke fordi den nye skal lære at stole på dem. Der er forskel på de to ting.
Jamen hvis du mener, det er korrekt, så kan du vel også forklare hvorfor? Det er jo din mening, så du må kunne bevise eller forklare, hvorfor du mener det. Ellers kan man jo ikke bruge det til noget, og det er ikke holdbart.
apr 2013
okt 2004
Er det bare noget du selv har tænkt dig frem til, eller har du nogle reelle beviser på det, fx undersøgelser, professionelle observationer af vilde hesteflokke osv.?
apr 2013
Jeg ved godt jeg er mega dårlig til at forklare
apr 2013
mar 2011
okt 2004
Jeg har forklaret flere gange, hvad der sker.
Hvis en ny hest kommer til flokken, så holdes den tit på afstand af flokken, men ikke fordi den skal have tillid til lederen, men fordi flokken skal have tillid til den. Det sker også indimellem at der opstår stridigheder omkring hierakiet, men det er yderst sjældent, at lederhesten er med i kampene, da det ofte bare er den ældste hoppe, der er leder.
Men igen - så kan det ikke sammenlignes med join up, da heste ikke kan indtage en position som rovdyr, de kan ikke 'lade som om' at de er rovdyr, som vi gør, når vi laver join up. Så i hesteflokken truer man ikke hesten på 3 måder, som jeg har skrevet i et indlæg længere oppe, at man går i join up. I hesteflokken giver man kun den nye 1 potentiel trussel, nemlig at holde den ude af flokken. Den bliver hverken jagtet eller truet af et rovdyr.
Så at sammenligne det med naturen, er altså helt forkert.
Blogger
Nu er jeg på med mobilen. Måske du vil linke til min blog omkring joun up? Måske det hjælper lidt mere når man kan læse det hendvent til en 3 person og ikke rettet mog en selv.
okt 2004
apr 2013
apr 2013
det er når de kommer ind i flokken til dig -team.
Men så vil jeg bare godt vide hvornår det er hesten bliver livsfarlig. Og man så kan over veje rigtig seriøst om man vil bruge join up eller hvad vi nu skal kalle det
Blogger
Nej det er almindelig fejl i opdragelsen. Og en shetlænder kan aldrig blive livsfarlig det er de simpelthen for små til. Som sagt var min 'livsfarlig' og havde han været større så havde jeg haft problemmer.
Desuden bør man ikke lade små børn omgås en hest der ikke er tryg ved mennesker endnu.
apr 2013
Og selvfølig har jeg ikke små børn med der hende det var bare et spørgsmål:)
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
måske du skulle holde igen me dine "råd" da du selv er ret uerfaren i heste verden.. så det lidt dumt og give andre råd nå du ikk engang helst har styr på det.. Det ikk ondt ment men er bare så dumt og tro man giver råd vidre som jah virkelig er skide dårlige og ikk passer.. =)
Til TS så er det ikk en knyttebånd metode mere end trænnings metode som endelig ikk har noget med og knytte bånd som sådan men at man vise hesten man bestemmer og er føreren. hvis man kan sige og jah det join up
Blogger
Jeg endte også på sygehuset med hjernerystelse og bid mærker over hele kroppen. Og alligevel gjorde jeg det ikke på ham.
En hest er er livsfarlig den dag sidste udvej er slagtning fordi selv beridere eller dolk med forstand på misforståede heste har gevet op.
apr 2013
Altså nu syntes jeg har fået nogle råd som kan bruges og så vil jeg have vi stopper med at diskutere da det ingen veje føre hen og heler ikke er godt.
Så nu syntes jeg vi skal lukke emnet og lade det ligge.
I skal ikke tro det er fordi jeg er fornærmet eller noget det er bare fordi jeg er mega dårlig til at diskutere
mar 2011
Hvis du tænker din hest er farlig kontakt en adfærdsbehandler og få råd og vejledning af hende/han....Join Up er IKKE noget man bare gør....
apr 2013
mar 2011
apr 2013
mar 2011
okt 2004
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Jeg vil istedet anbefale dig at fo kiopraktor, eller fyseteoperd (staves?) ud
Nogen af dem kan simpelthen gøre fantastiske ting!
Trykke én gang på hesten, hvorefter de konstaterer om den har orm (eksempelvis)
De erfarne kan også ofte bare ligge en hånd på hesten .. Så kan man se om den har ondt, eller er anspændt.
Så få en der er god til det, til at kigge på din hest
okt 2004
For det første beskæftiger hverken kiropraktorer eller fysioterapeuter sig med hestens indre, hvor orm foregår. Det er noget dyrlægen gør, via tests. For det andet, så er kiropraktorer og fysioterapeuter oftest ikke clairvoyante eller såkaldte 'healer' der kan tale med hesten. De kan derfor ikke ligge en hånd på hesten eller trykke den én gang, og mærke om den er anspændt, men de kan mærke efter i knoglerne, musklerne osv. - men det kræver altså at de rører det hvor det gør ondt.
Hvis man vil have en til at røre hesten, og se hvad der er galt med den, er det fx en clairvoyant man skal have fat i - hvis man da tror på den slags.
nov 2011
maj 2011
nov 2011
Men ser de os egentlig som deres ven?
Blogger
Nej men de kan se os som noget posetivt eller negativt. Og efter join up er vi selvfølgelig noget negativt.
Vi mennesker sætter bare gerne ord på som 'leder' og 'venner'.
maj 2011
sep 2007
Forhåbentligt jager man ikke hesten i longering, men har lært den signalet til frem :o)
maj 2011
Man driver hesten rundt.
- Men alligevel ser man jo tusindevis af folk stå hver dag med en longepisk og drive hesten frem (ikke nødvendigvis ved slag) og hesten får åbenbart langt fra en traumatisk oplevelse der?
nov 2011
Nu har jeg aldrig longeret, og har egentlig heller ikke planer om det, så kan jo ikke sige så meget der.
Kan bare ikke se hvordan det kan blive positivt at jage hesten rundt, altså tvinge den til noget den ikke vil, og så derefter lade den komme ind igen. Jeg tror ikke hesten har brug for at vi tager ''lederpositionen'' og leder dem :).
Personligt har min heste og jeg det godt med at være ligeværdige. Syntes det virker ''nedladene'', eller hvad man skal sige, at tage den position.
Men det kan være jeg har misforstået noget.
Vil smutte til ridning, så kigger jeg tråden igennem når jeg kommer hjem
Blogger
Jeg kan tænke logisk nok til at vide når hesten er blevet jaget, stresset og truet af mig, at jeg ikke længere er noget posetivt for den.
Som sagt så ofte går join up ud på at knække hesten.
At der så stadig er så mange naive folk der kalder det 'knytte bånd' viser lidt om vores race.
Og du har helt ret Katja, dem der jager stresser og truer deres hest i longering gør nøjagtigt det samme. Det er der jo heller ingen der ikke har påstået.
Men forhåbentligt kan alle finde ud af at longere.
Blogger
Du har fat i det helt rigtige.
Desuden er join up jo stadigvæk skabt til at tæmme vildheste, så jeg lære nok aldrig at forstå der er mennesker der bruger den på deres i forvejen tamme heste.
jul 2010
For det er jo strengt taget ikke muligt. Vi dominerer hesten i alt hvad vi gør. Vi bestemmer hvor hesten skal være, vi rider på den når det passer os, vælger dens udstyr, hvad den skal lære og bruges til. Vi giver den signaler, opdragelse og anvisninger. Vi bestemmer, hvad den må og ikke må. Vi sætter grænserne for den, og vejleder den til vores mål. Jeg synes det er en yderst underlig symbolik du kommer med, for selvfølgelig er du ikke ligeværdig med din hest, medmindre du inddrager den i alle beslutninger om aktiviteter, dagsorden, udstyr, eventuelle stævner, opstaldning, opdragelse, indlæring, osv - hvilket jeg tvivler på
Blogger
Politikerne bestemmer også alt over os, og alligevel er de ikke mere værd end os.
Forældre bestemmer også over børn, og alligevel er de ikke mere værd.
For at stille det groft op.
Hos mig har mine heste lov til at sige fra. Den rettighed man tager fra dem ved Join Up.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Han havde orm.
Og jo. Vi har haft en ældre kvinde ude. Hun var fantastisk til det hun lavede. hun kunne faktisk stort set bare røre hesten på halsen eller et andet sted. så reagerede hesten vhis den havde ondt, eller var spændt.
Og så lige en kæmpe advarsel til nye inden for Join up, eller folk som tænker på at bruge det. Man skal virkelig kende sin hest, for giver man ikke efter på det rigtige tidspunkt, så kan det virkelig gå galt!
maj 2011
Nu kan jeg ikke lige snakke for hvordan Monty Roberts gør efter Join Up hvis hesten gør noget forkert men hvis hesten siger fra så er det tydeligt for mig fordi at det enten er en selv der er noget galt med eller fordi hesten har ondt
Min hest siger stadigvæk fra hvis der er noget hun ikke kan kapere selvom jeg har udøvet Join Up på hende
jul 2010
Blogger
Og jeg siger det igen. Du har ikke udøvet join up ved mindre du har udført det som Monty gør
Som sagt Join me eller havd du vil kalde det
Mhs til at sige fra. Jeg taler her om processen under join up.
At den senere hen stadig vil vise når den er bange/har smerter eller lign eller ejer rene instinker og selvfølgelig helt logiske.
Men under selve join up'en tillader du den ikke at have en vilje, det er det hele metoden går ud på. Tvang, og hurtige resultater.
maj 2011
Blogger
Det er sandt. Men igen kan jeg nu gribe tilbage på forældrene, de bestemmer også alt over deres børn.
maj 2011
Det er sjovt, for alt det Monty har sagt strider imod det du siger pt. At hesten skal have lov til at vælge fra og vise om den vil eller ikke vil være sammen med en. Hvis den ikke vil være sammen med én, jamen så må den bare heller ikke komme ind i vores lille flok.
maj 2011
Men er det ikke det samme som man gør når man 'langsomt' træner en hest?
Man giver den lov til at sige fra men i sidste ende så <b>skal</b> den acceptere det som den nu står overfor.
I denne proces kan det endda være (jeg antager kun) at hesten bliver mere stresset fordi den altid er en smule (eller meget) stresset under træningsperioden fordi den bliver stillet overfor det der skræmmer den og hvis den siger fra så prøver man (Selvfølgelig tænker mennesker på dette som en blidere måde) at få den til at acceptere det.
I Join Up er man hård i forhold til den metode her. Men tilgengæld så kommer der ro på hesten og den er mere modtagelig overfor træning og der er mindre stress.
Håber du forstod lidt af det jeg skrev her. :b
Blogger
Du kan da begynde at tage til foredrag med ham, der siger han alt det jeg siger.
Fint så du stresser, jager og udøver psykisk pres nu?
Hvis du gør det med samme formål som monty, hvorfor udøver du det så på en tam hest? Han formål er at tæmme vildheste.
Hvorfor overhovedet ty til den hurtige vej når det kan gøres mere heste venligt?
Jeg citere dig:
"At hesten skal have lov til at vælge fra og vise om den vil eller ikke vil være sammen med en. Hvis den ikke vil være sammen med én, jamen så må den bare heller ikke komme ind i vores lille flok."
Læs nu lige den sætning igen. Du giver den íkke lov til andet her end at overgive sig. For gør den ikke det skal den løbe, stresse, være udstødt videre og videre og videre.
Hvor er det lige du giver den valget henne? Den kan trods alt ikke klare det pres for evigt, den bliver nødtil at overgive dig. Det er ikke et valg men et tvang.
Hvis du vil give den et valg så udføre du det ikke på så lidt plads. Så udføre du det et sted hvor hesten kan løbe væk fra dig.
Blogger
Forældre og børn som ind i det som et eks på det Johanne mente.
maj 2011
Hvad hvis du skulle bruge tid på at vænne en hest til en paraply for eksempel. Du mener du giver den et valg men i sidste ende så SKAL hesten jo også acceptere det. Det tager bare længere tid og måske stresser faktisk hesten mere?
Der er jo aldrig lavet undersøgelser på det så det er jo kun antagelser og ikke noget som vi rent faktisk ved
maj 2011
Blogger
Når jeg skal vænne mine heste til farlige ting for de lov at smutte.
Oftest tager jeg det med hen på folden og lader det ligge der. Så går de selv hen og lære det at kende.
Skal jeg lære dem andre ting såsom at blive vasket for eks så stopper jeg så snart hesten viser det kan den ikke magte, og med tiden kan den jo klare mere og mere.
Der er ingen jagen eller psykisk pres på det niveau som der er med join up. Selvfølgelig kommer vi ikke uden om at de nok stresser lidt i starten, men vi fremprovokere og tvinger dem ikke til at stresse sig ligesom ved join up, hvis du forstår?
Der er lavet undersøgelser mhs til Join up, krikken har enda linket. Og desuden er logisk tankegang en god ting
Kan jeg måske bede dig svare på de spørgsmål jeg lige stilte oven over når du kommer hjem igen?
(Ps. jeg må lige rose dig for den næsten gode måde du nu formår at debatere på thumps up)
okt 2004
Join up går ikke ud på, at vænne hesten til noget, det går bare ud på at hesten hurtigst muligt skal være rolig, stå pænt og følge efter.
Så det handler ikke om, at man ikke tvinger den eller bestemmer over den, for det gør vi i alt hvad vi laver. Det handler om HVORDAN vi gør det - om vi gør det så roligt og afslappet som muligt, eller om vi opfordrer til stress.
okt 2004
maj 2011
Altså, jeg mener ikke at man skal gøre det som Monty selv gør det. Men nu ved I jo heller ikke hvordan jeg gør det
Jeg snakker nok om min egen Join Up. Jeg bryder mig bare ikke om tanken om at min hoppe er psykisk mishandlet og brudt ned som mange beskriver effekten af Join Up for jeg kan jo selv se at min hoppe er glad, tilfreds og nærværende.. :s
Ved ikke om du lige kan finde hoved og hale i det jeg skrev her.. Skrev det bare lige som det kom til mig
Blogger
jul 2010
Hvis du mener, at man kan være ligeværdig med nogen, man bestemmer over, så synes jeg sammenligningen er en lille smule vag. Forældre og børn er samme art, de kan gøre sig forståelige overfor hinanden, gå på kompromis og i dialog omkring hvorvidt nogle bestemte ting bør revideres. Derudover har forældrene deres barn som et familiemedlem, og ikke en hobby.
Imellem hest og menneske bestemmer mennesket suverænt alt, når det gælder hestens liv, træning og opdragelse, samt træningsmetoderne der anvendes. Mennesket bestemmer hvordan hesten skal opføre sig, og hvad den skal kunne, giver alle anvisninger og tilrettelægger træning for at nå sit eget mål. Derudover tilrettelægger mennesket eller standarder og grænser efter sine egne menneskelige behov. Selvom det fx er en del af hestenes natur at sparke ud eller nappe hinanden, når der opstår uenigheder, så må de ikke gøre dette sammen med os mennesker, grundet VORES sikkerhed. Dette bestemmer vi fuldt ud. Mig bekendt er det heller ikke en del af hestens natur at blive redet på, sat i boks, transporteret i trailer, osv. Igen, VORES beslutning.
jul 2010
Blogger
Det er reelt set det samme.
Desuden kan du ikke føre en dialog med en 1 årig barn
Som sagt ja vi bestemmer over alt med hesten, de har jo heller ikke rigtig et andet valg, men derfor behøver vi vel så heller ikke at fratage dem endnu mere magt ved at (i min verden)mishandle dem på den måde.
Join up er det samme som rollkur og baring osv. Så støtter man det ene er det andet lige så acceptabelt. Alt handler kun om hurtige resultater, ikke hvor hesten står henne.
Blogger
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
"Når en hest er leder på folden, vil det altid være den hest som ikke kæmper i mod de andre, men som kan flytte på de andre ved et let kast med hovedet eller ved at bakke røven i mod dem de ønsker at flytte på. Det er de heste nederst i hiakiret der jager, og kæmper med hinanden for ikke at være den der ligger aller nederst. Altså fortæller vi hesten ved at lave Join-up at vi er lige så svage som den og er en af de nederste i hiakiret, og at hesten derved kan forsøge at "overvinde" os fordi at vi ikke er meget højere end den. Så faktisk, via join-up gør vi hesten opmærksomme på at vi er svage og usikre i det nederste hiaki, frem for den rolige og fattede leder".
maj 2011
Man skal ikke tæske rundt efter hesten, det er jo slet, slet ikke meningen. I hvert fald ikke på den måde jeg gør det
Man skal lige præcis være rolig og fattet. Hvis man er ustyrlig og vild i sine bevægelser så ryger man nederst i hierakiet. Men først når man er det
Join Up går jo ud på at hesten ikke må komme ind i flokken så længe den ikke opfører sig ordentligt fordi at det kan sætte flokkens liv på spil pga. den kan tiltrække rovdyr. Derfor jager lederhesten den ud og det behøver jo ikke være vildt og voldsomt men det skal være lige præcis det der skal til for den individuelle hest
DayDreamer:
Kan ikke rigtig se spørgsmålene. Bare en forklaring på hvordan du gør tingene??
Blogger
Fint så du stresser, jager og udøver psykisk pres nu?
Hvis du gør det med samme formål som monty, hvorfor udøver du det så på en tam hest? Han formål er at tæmme vildheste.
Hvorfor overhovedet ty til den hurtige vej når det kan gøres mere heste venligt?
Jeg citere dig:
"At hesten skal have lov til at vælge fra og vise om den vil eller ikke vil være sammen med en. Hvis den ikke vil være sammen med én, jamen så må den bare heller ikke komme ind i vores lille flok."
Læs nu lige den sætning igen. Du giver den íkke lov til andet her end at overgive sig. For gør den ikke det skal den løbe, stresse, være udstødt videre og videre og videre.
Hvor er det lige du giver den valget henne? Den kan trods alt ikke klare det pres for evigt, den bliver nødtil at overgive dig. Det er ikke et valg men et tvang.
Hvis du vil give den et valg så udføre du det ikke på så lidt plads. Så udføre du det et sted hvor hesten kan løbe væk fra dig.
Blogger
Kan ikke se meningen i det
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Hvis du lavede join-up på en kæmpe mark ved at sige "så skrid" også gik og passede dig selv og hesten gjorde det samme indtil den engang måske ville være med, så havde jeg intet problem i det. Men i join-up gør man jo ikke som en leder og beder hesten gå væk ogå lader den være i fred og passer sin egen "flok"... Nej man fortsætter helt indtil hesten overgiver sig, altså = svag leder. Frem for rolig og ligeglad.
maj 2011
- Må jeg ikke godt få en eller anden videnskabelig undersøgelse på det der med psykisk pres. Vi ligger jo psykisk pres på alt vi gør på hesten for det er ikke normalt for den
Som sagt så er den metode jeg snakker om min metode og der jager vi kun lige nok efter den individuelle hest. Man skal ikke blive ved med at jage her. Ikke når hesten er i det tempo man ønsker.
Hesten er nødt til at stresse en smule (Den stresser også når man udsætter den for nye og muligvis ubehagelige ting såsom første sadel, at rense hove på den for første gang osv. osv.) Det er lige indtil hesten bliver vant til det.
I mit koncept har hesten 3 stressfaktorer. Der er en grøn, en gul og en rød. I starten kommer mange heste helt op i det røde og uha, nej, jeg DØØØØØØØØØØØR! Men efterhånden så skal hesten kun op i det gule felt og til sidst kun op i det grønne indtil Join Up er overflødigt og hesten har fuldt ud forstået dig som sin leder.
Ej, formål det var også det forkerte ord og bruge. Undskyld, min fejl igen
Men jeg mener at jeg har taget hans metode, og ændret nogle ting så de passer til mig (og til de tamheste jeg omgåes) men formålet er stadigvæk at få hesten til at underkaste sig og acceptere en som leder.
Hestevenligt? Eller menneskevenligt? Jeg tror tit problemet er at vi mennesker tænker at hesten er lavet af glas. Selvfølgelig skal vi passe på den og passe træningen og gøre den så vidt så muligt stressfri og behagelig for hesten.
Men hvis en unghest ikke opfører sig ordentligt ude i naturen så bliver den sendt ud fordi så står hele flokkens liv på fare. Her er en leder nødt til at være hård. Den kan ikke gå hen og sige: 'Hej søde ven, vil du ikke være sød at stoppe med at larme sådan?' fordi at tid er dyrebart og det næste øjeblik kan flokken måske have mistet én af sine medlemmer.
Derfor er det bestemt ikke mere hestevenligt i mine øjne at man kopierer naturen og retter til så hesten forstår dig også selvom du er tobenet og lugter mærkeligt.
Måske skulle jeg også fortælle hvorfor jeg bruger Join Up
Jeg bruger join up i starten af min træning for at få ro på hesten. Problemhest som ikke problemhest. Det vigtigste element er at efter en veludført Join Up er hest og rytter ROLIGE. De er afslappede og kan begge to lære noget.
Jeg bruger ikke join up bare fordi at min lille hyp ikke vil vaskes fx. - dét er træning. Men Join up laver jeg for at skabe ro
Så kan det være du er af en anden overbevisning end mig, men jeg stoler på det jeg ser med mine egne øjne
maj 2011
Der er det så at i min form for join up bliver vi netop ikke ved, netop fordi som du siger at lederen ikke bliver ved
Vi sender den ud men bliver ved med at gøre det klart hvornår den er velkommen ind og hvornår den ikke er. Vi bliver ikke ved med at drive og drive og drive.
Blogger
Hvis jeg stresser og jager dig er det også psykisk pres
Ved alt anden omgang med hesten er målet ikke at stresse den. Det er det ved join up.
Og jeg er ikke helt med på hvorfor du mener man SKAL udsætte den for det?
Nu bed jeg også lige mærke i du udføre oftere (ret mig hvis jeg tager fejl). Join up skal kun udføres engang. Hvad for jer til at blvie ved?
Ok tak, så fik jeg svar på du faktisk vil have hesten til at underkaste sig. Det var lidt her jeg ville ud på hele tiden, for har aldrig hørt dig indrømme det.
Nu er mit spørgsmål så bare hvorfor? Hvorfor skal den underkaste sig?
Leder bliver du jo aldrig som et menneske, men jeg forstår vist hvad du mener
Mhs til det sidste. Jamen hvad jeg ikke forstår er hvorfor du vil have hurtige resultater? Hvorfor vil du ikke tage dig tiden til at få den ro ved jer begge som er reel og opbygget på tillid, og ikke fordi hesten SKAL?
Du giver jo ikke din hest et valg ved join up. Nu ved jeg ikke hvordan du udføre det, men den rigtige metode, der for du ikke en rolig hest, eller jo, men ikke fordi den er rolig men fordi den har opgevet og indset den skal gøre hvad du vil have, alt andet føre til afvisning.
Det sker ikke i naturen på den måde. I naturen gør ingen lederheste den slags, som monty selv siger skal vi repræsentere rovdyret som nu skal være hestens 'leder'.
Der har aldrig været tale om at det er heste der gør det i naturen, for det er aldrig blevet set. Jeg har ihvertfald heller ej set en hest tage en unghest med ind i en roundpin og jage lidt med den.
Det er korrekt de jager væk fra flokken, men det er kun et moment hvor hesten for lov at skride. Den er ikke tvunget til at løbe og løbe og løbe i en cirkel. Den kan gå væk og sige NEJ hvis den ønsker. Det kan den ikke når den er fanget i en cirkel.
Jeg har jo selv 3 mishandlingsager stående hjemme og er skrevet op som plejefamilie.
Min ene har, som du kan læse længere oppe, været direkte livsfarlig. Og alligevel har jeg ikke tyet til metoden, men brugt tid og det har fungeret fantastisk. Så hvorfor skulle jeg gøre det mindre heste venligt?
Håber teksten er bare nogenlunde til at forstår, har desværre lige fået en ordentlig omgang misgræne
maj 2011
Jeg kan ikke forklare dig det bedre på tekst, så jeg tror jeg slutter her
Blogger
maj 2011
Blogger
maj 2011
nov 2011
Nu har jeg selv læst serien, nogle gange vist, og læg mærke til at de heste det bruges på er heste, hvor dette virkelig er sidste udvej. Derudover tænker jeg lidt ''Det er en litteraturbog(i grovetræk) og ikke en fagtekst
okt 2004
Ud fra det, så er det ihvertfald ikke join up (og her snakker jeg om Montys version, da det er det eneste der kan kaldes join up)
Så jeg vil nu holde fast ved, at der ikke er grund til at vi diskuterer join up, når du tydeligvis ikke selv går ind for det, men har lavet din egen version af det. Det er jo også helt fint, og det lyder til at fungere godt - men det er ikke join up, så der er ingen grund til, at du kalder det dét.
Monty har patent på det, så du kan ikke bare kalde enhver anden metode for det, heller ikke selvom det ligner eller minder om.
maj 2011
Okay, så siger vi det :b så kalder jeg det Join Me.. Eller (Daydreamer!!) kartoffel kartoffel
Du får ret og jeg får fred
jul 2010
Min version af metoden er dog væsentligt kortere end Montys, om muligt kun af få minutters varighed. Derudover er mit hovedsagelige mål ikke at holde hesten i et højt tempo, og jeg bruger ikke reb som han gør. Min metode kan egentlig nærmere sammenlignes med en form for løslongering, dog med mere dominant kropssprog.
Og så ved jeg godt at i siger, at så er det jo ikke join up, da Monty Roberts har patent på ordet. Men er det virkelig det mest interessante? Skal debatten være så unuanceret? Er det ikke mere spændende at diskutere, hvilke eventuelle elementer af metoden der måtte virke, ting der burde ændres, osv.? Det vigtigste i sagen er vel ikke, om man kalder det join up eller ej, men derimod at kigge på metoden og forsøge at analysere den, hvordan den påvirker hestens hjerne, hvordan den eventuelt kunne gøres anderledes/mildere men med nogle af de samme elementer?
Jeg må da indrømme, at jeg finder det trist, at vi kun kan snakke FOR og IMOD join up (Montys metode), for så unuancerede er træningsmetoder sjældne. Mere interessant er det da, at gå ind og skille skidt fra kanel, og diskutere hvad der eventuelt kunne være brugbart.
Blogger
maj 2011
okt 2004
Hvis vi bare kan blive enige om, at når man laver join up, så gør man som Monty - gør man ikke som ham, så laver man ikke join up.
Så kan du synes det er unuanceret, men når der diskuteres join up, så diskuterer man jo ikke alle andre metoder, der måske ligner på nogle punkter. Det vil som sagt være alt for forvirrende.
Hvis vi alle taler om hver vores metode, så taler vi jo bare hen over hovederne på hinanden. Og det kan jeg da ærlig talt ikke se det spændende i.
jul 2010
Men næsten identiske variationer af omtalte metode, dog med et par variable, kan jeg ikke så hvorfor skal frabedes så voldsomt. Så giver det jo som jeg sagde netop mulighed for at diskutere eventuelle fordele/brugbare elementer ved join up, samt ulemper. Det unuancerede består i, at man i denne debat tilsyneladende kun har mulighed for at erklære join up GODT eller DÅRLIGT. I stedet kunne det måske være mere spændende at kigge på metoden som helhed og analysere, om der evt. kunne forekomme både brugbare og mindre god ting i den, for det er langt de færreste metoder som er så forenklede, som join up efterhånden er blevet i denne debat.
okt 2004
Hvis det i den ene metode er meningen, at hesten skal stresses og jages, og det ikke er meningen i den anden metode - så nytter det jo ikke noget, at give sig til at diskutere det, som om det var den samme metode. Så misforstår man bare hinanden, og det giver ingen mening.
Nej, så skal man hellere fortælle hvilken metode det er, man ønsker at diskutere, da man ellers ikke vil få noget ud af diskussionen.
Der er jo ingen point i at jeg argumenterer for hvorfor join up ikke skaber tryghed eller tillid, eller noget lignende, hvis du argumenterer imod det, men ved at forklare at en helt andet metode, gør det. Det hænger ikke sammen.
Se på metoden som helhed, ved at trække andre metoder ind over det? Nej, det giver altså ikke mening for mig. Man kan ikke diskutere join up, ved at diskutere andre metoder. Jeg giver dig helt ret i, at der er brugbare ting i join up, hvis man tager det ud af helheden, og kombinerer det med noget andet. Men det er jo ikke det, netop denne debat handler om,
Hvis det er dét du ønsker at diskutere, så kan du jo lave dit eget emne.
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 67 Heste: 15 Emner: 15 Svar: 260
Ville du have tillid til en der skræmte dig rundt i en ring? Ville du får respekt?
Nej, svaret er enkelt. Du ville blive bange for personen.
Det er det samme som dem der tæsker en anden og tror de så har fået personens respekt.
Det er overhovedet ikke godt for nogen parter.
nov 2011
Johanne
Nu rider jeg ikke min hest, men jordtræner. Og hvis jeg kan mærke at hun ikke har lyst og hellere vil slappe af, så træner jeg ikke. Fungere den opdragelse og de signaler og anvisninger jeg normalt bruger på heste, ikke på hende, så prøver jeg noget andet. Passer mine mål ikke til hesten, så ændre jeg dem gerne, for intet mål er vigtigere end min hests velbefindende. Jeg kan ikke inddrage den i mine beslutninger, nej, men jeg kan ændre de beslutninger hvis min hest ikke triveds med dem. Hvis hesten ikke kan lide at have bid i munden, så ville jeg da skifte det ud. Hvis den ikke triveds med opstaldningsted ville jeg da prøve at finde andre muligheder osv. Det kan godt være det er en underlig måde at se det på, men tror også langt fra min måde at holde hest på er ''normal''. Og det betyder måske ikke at den er bedre, men den virker for mig :).
Sig endelig til hvis jeg har misforstået noget.
maj 2011
Når jeg laver en Join Up på en hest, så er det aller, aller, allervigtigste for mig at være rolig, stabil og uden følelser. Hvis jeg bliver sur, irriteret, voldsom eller aggressiv så mister Join Up hele sin essence fordi ja, så bliver hesten bange og utryg og jeg ryger automatisk nederst i hierakiet fordi at det kun er de heste nederst som jager med de andre.
Men hvis man forholder sig rolig og afbalanceret og hviler i sig selv så har Join Up en helt anden effekt
maj 2011
Hvis man er rolig, stabil, afbalanceret og rolig kan man sammenligne det med en god chef som siger: "Hey, hvis du ikke kan gøre det her, så er jeg desværre nødt til at afskedige dig." og hesten siger så: "Nå ja, okay.. Så gør jeg det."
Så er spørgsmålet så om hvorvidt nogle mennesker vil være chef overfor deres hest eller om de vil være lige rangerende.
Personligt mener jeg man altid skal ligge på 49/51 forholdet med sin hest og derved bestemme bare en aaanelse mere end den gør. Fordi den er jo ikke i stand til at tænke fremad og se konsekvenserne af det den laver så derfor så tænker den med instinkt.
Selvfølgelig er det en romantisk forestilling at man kan være ligestillet med sin hest altid og aldrig have brug for at 'sætte sig i respekt' og så videre. Men den holder bare ikke rigtig i længden i hestetræning
Blogger
Men selvfølgelig jeg fatter stadig ikke du ikke udøver 'det rigtige join up' og jeg kommer aku nok heller aldrig til at fatte det ved mindre du kalder det kartoffel kartoffel for mig haha xD
maj 2011
okt 2004
Ingen tvivl om at din metode lyder til at være god og effektiv - men det er ikke join up, så der er ingen grund til at blive ved med at forsvare join up, ved at sammenligne med en helt anden metode.
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 67 Heste: 15 Emner: 15 Svar: 260
Hvad har den gjort siden du føler den skal udføre Join Up?
Du skal tænke på.. Heartland bøgerne handler jo altså ikke om en lille tam shetlænder?..
Din pony vil prøve at undgå dig hvis du bruger denne metode.
BAre det at strigle den er med til at opbygge tillid, den kan jo ikke bare stole på dig fra dag 1 til dag 2? (:
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
maj 2011
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
Godt være i kalder det en ven, men en hest vil til hver en tid foretrække sin flok af heste frem for jer.
Heste jager også hinanden rundt for at vise hieraki. Min hest bliver tit jaget rundt på folden af de andre, også i længere tid.... Dette siger i ikke er muligt?
Hesten tror ikke den dør men hvis hesten ikke vil være en del af flokken bliver den udvist (ved at blive jaget med) og hvis den "overgiver" sig er den velkommen til at komme ind i flokken. Dette er hverken liv eller død men spørgsmål om dominans. Alle metoder kan udføres i ekstremer.
Og det klart at folk som intet ved om metoderog bare læser debatter som denne hurtigt kan få samme mening som dd og Cts men de beskriver kun heste er enten venner eller tjener for mennesket....
Sikken en gang vrøvl med mennesker og heste som venner, godt være vi føler de vores venner fordi de erstatter noget i vores liv, men vores heste går ikke på marken og tænker på os som vi kan ligge hjemme i sengen og savne dem.... Sådan er det bare....
Men ligesom med hunde må man vise hvem der bestemmer fordi ellers har du en hund som er agressiv og dominerende fordi man ikke selv sætter på plads.. Dette er en naturlig ting hos alle flok dyr.
maj 2004
Dem der longere og står med longepisk og pisker i luften for at hesten skal gå fremad er jo det samme.....
Generelt stresser vi vores heste meget i dagligdagen. Rytteren der vil springe og klemmer med benene eller prikker til den med sporene/pisken driver også hesten frem mod noget som ikke er naturligt.
Ryttere i skoven som tager en frisk galop eller jorde er jo også at tænde for flugt signalet.....
Og sådan kan vi blive ved.
nov 2011
maj 2011
maj 2004
maj 2004
Ingen dyr på jorden har en lige så udviklet hjerne som mennesket så hvordan skal dyr hvis hjerne på størrelse med en valnød kunne have de sammen egenskaber som mennesket? Valnød er måske underdrivelse men den er samme ikke stor.
Hesten kan heller ikke tale og sige Hej hvordan går det, var din ejer også dum idag, nej min var sød.
maj 2004
maj 2011
Jeg vil bare gerne have lov til at komme med MIT synspunkt uden at blive dømt ned bare fordi at jeg har en anden mening end jer.
okt 2004
Det er to forskellige metoder, hvor man gør vidt forskellige ting. Så det giver slet ingen mening, at du forklarer hvorfor join up er godt, ved at bruge din egen metode, når det ikke er det samme man gør.
Så så længe du gør det, og ikke vil indse, at det du laver IKKE er join up (og desuden ikke kan give en eneste god grund til, at det absolut SKAL hedde join up, hvorfor du er så fast besluttet på at det SKAL være det) så er der ingen grund til at fortsætte diskussionen.
Freja - Hun forsvarer den heller ikke, for den metode hun taler om, er ikke join up.
Tina A - Du misforstår noget. For der er INGEN der siger, at heste ikke jager hinanden rundt. For det gør de. men der er INGEN hest der opfører sig som et rovdyr, mens den jager en anden hest rundt i ring, og tvinger den til enten at løbe til den dør, eller komme ind til den selv (rovdyret). Det er der INGEN hest der gør. Derfor laver de ikke join up i naturen. Dermed ikke sagt, at de ikke jagter hinanden.
Og jo, det er et spørgsmål om liv eller død, hvilket er tydeligt, hvis man kender til hestens instinkter. Når vi laver join up, holder vi hesten væk fra flokken, hvilket i naturen betyder død. Samtidig truer man den som et rovdyr, hvilket også betyder død for den. Så jo, det handler om liv eller død - hvilket Monty også selv fortæller.
Så jeg fortæller bare, hvad metoden rent faktisk gør, ud fra hvad Monty fortæller man skal gøre. Men igen - det er klart at du ved meget mere om den, end han selv gør.
Og ja, det er da fuldstændig det samme, kære ven. Det er der ingen der modsiger dig i.
MEN der er jo stor forskel på hvordan man jager og tvinger hesten. For som jeg har skrevet flere gange, så gør vi det hele tiden, over det hele, i alt hvad vi laver med hesten. Ingen tvivl om det. Men forskellen er HVORDAN man gør det. Om man gør det for at stresse hesten, som join up går ud på - eller om man gør det roligt, og med henblik på at hesten skal være afslappet og rolig mens det foregår. Jeg håber du selv kan se forskellen på en hest der er stresset og en der er rolig, og derfor også kan se forskellen på når man gør det for at stresse og for at få den afslappet.
jul 2010
maj 2011
Jeg kalder det Join Up fordi jeg har taget Montys metode, og lavet det til en 'light' version.
Over and out.
maj 2011
maj 2011
Tak, så fik jeg lige af vide jeg træner dårligt også??
Jeg ved det virker for mig OG min heste, og at de er glade og afslappede og tillidsfulde :') Det er alt jeg ønsker.
maj 2011
maj 2011
okt 2004
Så længe du ikke forstår, at det du laver ikke er join up, så er der ikke noget at diskutere.
Det ved du jo også godt selv, for som du selv siger, så jagter du ikke hesten, i din metode - men det gør man i join up. Så jeg kan ikke se hvorfor du bliver ved med at holde fast i, at det SKAL være samme metode, når det jo tydeligvis ikke er det? Har spurgt dig mange gange, men får ikke noget svar på, hvorfor den SKAL hedde join up, når du jo selv skriver, at det er det ikke, det er en light version = ikke den originale.
maj 2011
okt 2004
Der får man da ingen diskussion ud af.
maj 2011
okt 2004
Men bare i orden. Ser frem til en diskussion, når du engang indser, at vi ikke kan diskutere to forskellige ting på én gang.
maj 2011
okt 2004
Har i hørt om knytte bånd teknikken?