{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har i hørt om knytte bånd teknikken?
  • #1   26. maj 2013 Knytte bånd/join up metoden er der vist ikke ret mange herinde der ikke har hørt om smiley

Ville aldrig byde mine heste det nej.

• #2   26. maj 2013 Hvorfor ville du aldrig byde dine heste det?

• #3   26. maj 2013 Du knytter ikke bånd med hesten ved at lave join up. Du skaber respekt, og det er ikke det samme smiley

• #4   26. maj 2013 Jeg har også læst om det i bogen heartland, dog har jeg heller aldrig selv prøvet det, da det har fået dårlig omtale.

• #5   26. maj 2013 Har hørt om det. Og ved det virker på nogle heste smiley
    Ville selv bruge det, som en sidste udvej.

• #6   26. maj 2013 Hvorfor får det så så god omtale i bogen heartland? Hvad kan man så gøre for at få et bedre forhold til hesten?

• #8   26. maj 2013
    Det er en bog.... Man bestemmer selv handlingen i en bog, det er en skøn litterær bog uden fakta i.

Join up kan udføres af en lille fjernstyret bil, det handler om ren negativ forstærkning, ikke tillid.

• #9   26. maj 2013 Kailie: hvad for nogle tillids øvelser? smiley
    Sanne: jeg forstår heller ikke helt hvorfor det skulle være dårligt at gøre det?

• #11   26. maj 2013 Kailie: jo det kan jeg jo endelig godt se nu når du siger det.
    Hvad hvis min shetlænder er bange for mange ting og jeg ikke rigtigt kan gøre disse ting fordi hun bider ud efter mig når hun bliver bange. Så hvad kan jeg så gøre? Kan jeg godt gøre disse ting meget langsomt eller er der andre øvelser?

• #12   26. maj 2013
    Få en kompetent underviser til at hjælpe dig :o)

• #13   26. maj 2013 Vil godt gøre tingene selv. Men hvad kan jeg lave for nogle øvelser med hende så hund får tillid til mig og ikke bliver bange? Kan man fx. Gøre så de skal gå efter en eller hvad.

• #14   26. maj 2013 Ok hvad hvis hun fx. Ikke akceptere pisken med posen i første omgang skal jeg så blive ved med at prøve den dag eller vendte til næste. Eller kan jeg ligge den inde i stalden så hun kan snuse til den.

• #15   26. maj 2013
    Hjælper ikke altid og ville gøre ting selv. Man kan godt gøre tingene selv, hvis man har forstand på dem :o).

• #16   26. maj 2013 Ok det var faktisk en god ide det vil jeg prøve tak for hjælpen smiley

• #17   26. maj 2013 Krikken: jeg har forstand på det. smiley

• #18   26. maj 2013 Ved join up skal hesten tro den er ved at dø - dvs du skal jagte den rundt som et rovdyr der vil spise den. Til sidst vil hesten være så udmattet at den ikke længere kan løbe for sit liv og underkaster sig derved.
    Lyder det som tillid?

• #19   26. maj 2013 Team: nej det gør det ikke.

• #21   26. maj 2013 Jeg må indrømme at jeg syntes at folk overdriver det lidt herinde med Join Up..
    Monty Roberts og i Heartland for den sag skyld bruger de det jo på problemheste eller totalt vilde heste og som Monty Roberts selv udtaler så handler metoden bestemt ikke om at skade hesten. Man får da ikke ligefrem hesten til at tro at den er ved at dø?
    Nej ville ikke selv bruge det på min hest medmindre det var enormt nødvendigt og sidste udvej, men syntes godt nok at det dårlige ved metoden overdrives noget herinde..
    Ja det kan skade hesten hvis det er en forkert der gør det men hvis man har erfaring nok tror jeg sagtens at det kan hjælpe på en svær hest.

• #22   26. maj 2013 Sofsof og Cille: Monty Roberts metode er for at tæmme vildeste. Hvorfor tæmme en tam hest? smiley

• #23   26. maj 2013 Cecilie & Michak - Det er jo det jeg siger smiley Har skrevet "Monty Roberts og i Heartland for den sag skyld bruger de det jo på problemheste eller totalt vilde heste"
    Ser heller ikke selv grunden til at bruge Join Up til en fungerende hest, men hvis man har rigtig store problemer med hesten og der ikke er en anden udvej så kan jeg sagtens se grunden til brug af Join Up - Hvis man altså har styr på det og ved hvad man gør.

• #24   26. maj 2013 Jeg vil gerne stå frem og sige at jeg bruger Join Up.

Jeg omgås til daglig i en stald af 13-14 heste som alle har prøvet Join Up. De er blevet fantastiske heste som er søde og rare men stadigvæk med et spark af personlighed og de er aldrig blevet 'mekaniske'.
    De har en stor tillid til mennesker og når man går ude på folden eller kommer ud vrinsker de og løber en i møde. De elsker at komme ind at arbejde og bliver redet på den klassiske manér.

Vi ved ikke hvad der <b>virkelig</b> sker indeni hestens hjerne men <b>jeg</b> ved at den her metode virker for mig og virker på de heste jeg har prøvet på.

Nej, jeg vil ikke mene den skaber en vedvarende tillid, det skal der kun tid til at lave men den skaber en grundlæggende ro for hver træning så både hest og træner kan få noget ud af træningen og det er det jeg stræber efter når jeg vil have hesten til at give sig i Join Up.
    Jeg stræber efter at få den til at accepterer mig som den der styrer showet, altså lederen. Jeg ved mange vil synes jeg lever i fortiden men det er jo bare det der virker for mig! Jeg har aldrig sagt det virker eller skal virke for alle andre.

Hvis man har lyst til at prøve det så synes jeg man skal tage ud til en kvalificeret underviser og få undervisning i måske en måned eller to så man er helt inde i det for det er meget mere end blot at jage en hest rundt i en ring indtil den tygger og smasker.

• #25   26. maj 2013 Btw. skal du huske at alt den dårlige omtale som er herinde er over 75% af tilfældene nogle som <b>også</b> har læst om det fra andre som ikke kan lide det.
    Mange har aldrig nogensinde prøvet det selv smiley

• #26   26. maj 2013 Cecilie: hun er ikke sådan helt tam hun vil hellere være fri så det er derfor jeg prøver at finde nogle metoder hvor på jeg hun kan få tillid til mig.

• #27   26. maj 2013 Tatjana: Hun er tam, hun vil bare hellere være sammen med sine venner smiley
    Her hjælper Join Up ikke på selve problemet, det kan være en god start til enhver træning men hun får ikke pludselig en stærk tillid til dig.

Den skal komme af at du er en god og stabil træner der aldrig bliver frustreret, sur og irriteret for så er du til at stole på og hesten kan ligge sit liv i dine hænder i en farlig situation. Du kan lave sjove ting med hende såsom at jordtræne, at ride på tur og at trickstræne så hun finder det sjovt og spændende at være sammen med dig og ellers så bare strigle, nusse og hygge. Bliv hendes støttepæl og bliv hendes tro ven smiley

• #28   26. maj 2013 Ok tak hvad for noget jord træning kan jeg lave med hende?

• #29   26. maj 2013 Ps. Hvordan lære man dem tricksne? Kan ikke helt finde ud af det

• #30   26. maj 2013 The Cherokiees - Syntes faktisk at det lyder rigtig godt.. Ville gerne selv lære det, men da jeg ikke er de der 110 % sikker på om jeg gør det rigtigt så holder jeg mig til normal longering osv. smiley

• #31   26. maj 2013 Google er din bedste ven smiley

• #32   26. maj 2013 Sofsof og Cille: Jaa, jeg vil sige det er nødvendigt at have en på sidelinjen for man kan ikke se hvordan det skal gøres på nettet. Det kan man bare ikke smiley Man kan få en idé om det, men det er meget anderledes ude i virkeligheden smiley

• #33   26. maj 2013 The cherokiees: Kan man godt lave join up selvom de ikke kan longsjerres?

• #34   26. maj 2013 Ja, men husk nu: lad være med at gør det uden en kvalificeret underviser smiley

• #35   26. maj 2013 Hvad mener du med uden en kvalificeret underviser? Kan man da ikke høre det selv?

• #36   26. maj 2013 Gøre*

• #37   26. maj 2013 Jo, men hvis du vil sikre dig at du gør det rigtige så få dig en underviser, altså én der har kendskab og underviser i netop Join Up.. smiley

• #38   26. maj 2013 Ok tak smiley så vil jeg prøve det på hende når jeg får tid. Kan man godt bare hegne et stykke af folden ind. I stedet for en trænings ring?

• #39   26. maj 2013 Jeg vil altså ikke anbefale at du gør det alene. Det vil jeg fraråde på det kraftigste. Hellere spørge dine forældre om de ikke vil ligge lidt penge ud og så se om du kan finde dig en underviser der kan give dig en undervisningstime eller to inden du prøver selv smiley

• #40   26. maj 2013 Ok men kan man godt bruge den ene ende af folden?

• #41   26. maj 2013 Jeg har ikke andre steder jeg kan gøre det

• #42   26. maj 2013 smiley

• #43   26. maj 2013 Kailie: Rolig nu...

Man kan faktisk godt arbejde på folden ja smiley det gjorde jeg da det første halvandet år med min hoppe, og hun er ikke forvirret smiley

• #44   26. maj 2013 Hvis du har brug for flere råd eller øvelser du kan lave med hende så sender du bare en PB til mig Tatjana! smiley

• #45   26. maj 2013 Tror ikke at det kommer til at skade hende at du træner på folden hvis du bare sørger for at sætte dig og nusse og noget efter/inden træning så hun også lærer at kende forskel. smiley

• #46   26. maj 2013 the cherokiees: tak for de gode råd. smiley hvad er det PB er er lidt ny her inde smiley

• #47   26. maj 2013 Sofsof: ok det troede jeg heller ikke jeg arbejder meget på folden og det syntes hun er dejligt. smiley og ja jeg husker altid at nusse med. Hende før og efter smiley

• #48   26. maj 2013 PB er privat besked smiley
    Held og lykke med træningen!

• #49   26. maj 2013 Okay tak for hjælpen smiley og ja håber det går godt smiley

• #50   26. maj 2013 Vil godt sige tak til alle der har skrevet her inde smiley og i må selvfølig godt blive ved hvis i har nogle gode råd. Jeg takker smiley

• #51   26. maj 2013 For lige at slå noget HELT på plads, så er join up bestemt ikke noget, du nogensinde må bruge, på en tam hest.

I følge Monty, der har 'opfundet' metoden (det har han ikke, men det er ham der har ført det ud til verden), så må det kun bruges ganske få gange i hestens liv, og den må aldrig være i tvivl om, at dens liv er i fare, når man udfører join up.

Du skal agere rovdyr, jagte den rundt (behøver ikke være voldsomt, men hesten skal føle sig truet) til den overgiver sig, og vælger at komme ind til dig. Du giver den valget mellem at overgive sig og komme ind til dig, eller løbe sig selv ihjel (selvfølgelig lader man den ikke løbe så længe, men det ved den jo ikke). Den kommer derfor ikke ind, fordi den pludselig stoler på dig, men fordi det er ren overlevelse for den. Desuden giver det ikke mening, at man skulle kunne få tillid til en hest, ved at få den til at løbe rundt om sig. smiley

Den tråd der linkes til længere oppe, med en undersøgelser, der efter sigende viser, at join up ikke er så slem - den kan desværre ikke bruges på den måde, da der ingen steder står, hvilke andre metoder der testes, så man kan ikke vide, om de andre metoder er endnu værre end join up, og det er derfor at join up får så gode resultater. Så vidt jeg husker, står der heller ikke om hesten har prøvet metoden før, og derfor ikke føler sig ligeså truet af det - der står heller ikke om hesten er tam eller vild. Den kan derfor ikke bruges til at sige noget om, om join up er godt eller ej.

De der udfører join up jævnligt, på den samme (tamme) hest, har vitterlig ingen forstand på hvad det er de har gang i, og de burde bare lade være. smiley

• #52   26. maj 2013 Hold da kæft, så blev man lige sat i bås der hva'? smiley

Hvor er du bare grov overfor os som udfører Join Up! Hold da op, du er dælme godt nok ikke særlig sød og så vidt jeg har forstået har du kun prøvet det én gang i dit liv uden kvalificeret undervisning på en hest hvor det gik galt fordi du ikke anede hvad du lavede.

Du har ikke prøvet det selv CTS. Du kommer ikke i en stald hver dag hvor alle tamhestene er blevet udført Join Up på og som er velfungerende, sunde heste i dag. Du har ikke SET det med dine egne øjne!

Og derfor, vælger jeg bare at lukke af for dine indlæg efterhånden omkring Join Up for i virkeligheden ved du ikke hvad du snakker om smiley Du ved kun hvad ANDRE snakker om smiley

• #53   26. maj 2013 The cherokiees: har skrevet en PB til dig smiley

• #54   26. maj 2013 Har gjort det med min 3'er og den troede hverken den skulle dø eller blev skræmt af mig.
    Ved ikke om jeg vil sige det virkede som sådan, da vi i forvejen havde et stærkt bånd smiley
    Men når jeg bare longere den, sænker den hovedet, tygger og viser alle de tegn smiley

• #55   26. maj 2013 Ok dejligt smiley

• #56   26. maj 2013 Katja - Sikke meget du pludselig ved om mig? smiley
    Nu behøver man jo heldigvis ikke at have prøvet det, for at vide noget om det - det er da helt tydeligt.

Jeg har heller ikke lavet en masse undersøgelser om alt muligt, men det ændrer jo ikke på, at jeg godt kan vide noget om det, ikke? Så det var da en lidt dum udtalelse at komme med.

At udføre join up jævnligt på tamheste er hjernedødt. Har du aldrig hørt, hvad Monty selv udtaler om det? Det burde du nok finde ud af, før du udtaler dig bare det mindste om det. smiley Han siger jo selv, at det ikke må bruges mere end ganske få gange i hestens liv, og at den aldrig må være i tvivl om, at dens liv er i fare. Det stemmer jo ikke helt overens, med dine udtalelser? Men du mener måske, at du ved mere end Monty gør om det? Spændende. smiley

Desuden vil jeg enormt gerne høre, hvordan det på nogen måde kan hjælpe hesten, at jagte den rundt i en ring? Vil du være sød at forklare mig det? Hvis ikke, kan vi vidst hurtigt konkludere, at det altså ikke gør noget godt for den.

Fedt at det virker for jer, men stadig hjernedødt overhovedet at gøre det på den måde. Nu er det jo heller ikke sikkert, at I gør det korrekt - dvs. jagter og truer hesten, som man skal (ifølge Monty, der nok trods alt ved noget mere om det, end du gør). Hvis I ikke gør det - så lad være med at kalde den join up. smiley

• #57   26. maj 2013 Charme, selvtillid - Longering er jo også langt fra join up. smiley

• #58   26. maj 2013 Jeg ved det tilfældigvis fordi du selv har fortalt mig det smiley

.. og tak fordi du kalder mig hjernedød, det skal da nok få mig til at forstå det budskab du vil ud med smiley

• #59   26. maj 2013 The cherokiees: har skrevet en PB til dig smiley håber du vil kigge på den smiley

• #60   26. maj 2013 Jeps, skal nok kigge på den Tatjana smiley

• #61   26. maj 2013 CTS: Nu er det jo også <b>meget</b> andet bare at jage den rundt i en ring og netop derfor er det vigtigt man selv har prøvet det og set hvor meget man entelig skal huske og vide.
    Det er du jo tydeligvis ikke klar over når du bare siger man jager den rundt i en ring til den overgiver sig smiley

• #62   26. maj 2013 Ok tak smiley smiley jeg vil godt sige elsker dine måde at håndtere hesten på smiley det kunne mange lære af smiley

• #63   26. maj 2013 Mange tak! smiley

• #64   26. maj 2013 CTS, ja det er jeg udmærket klar over smiley

• #65   26. maj 2013 Katja - Okay, jeg håber da virkelig du er klar over, at JEG er klar over, at der er mere i det end det. smiley Men det er jo en endeløs lang forklaring, som jeg ikke gad ud i, derfor skrev jeg bare, at man skulle jage den rundt. smiley

Tja, for mig at se er man bare ikke specielt meget inde i sagerne (hjernedødt er nok et lidt voldsomt ord at bruge om det, men lad nu være med at tage alt så bogstaveligt smiley ) hvis man bruger join up på den måde. smiley Man burde da i det mindste vide, hvad Monty siger, før man begiver sig ud i det. smiley

• #66   26. maj 2013 CTS: Så lad være med at skriv det, hvis det ikke er det du mener?

Jamen, det er jo ikke sandt at man kun skal jage den rundt? Enten skal du deltage og forklare i dybden hvad du mener (nej, det er ikke en endeløs forklaring) eller også skal du slet ikke deltage.. :b
    Hvis man bruger Join Up på den måde? Altså hver dag?

Vil du ikke nok forklare mig hvorfor? Er der nogle undersøgelser på at hesten tager skade af det? For så vidt jeg ved så er der ingen der kan dokumentere for at Join Up er ligeså skadeligt som fx. moderne dressur. Det er bare noget vi antager!

• #67   26. maj 2013 Katja - Det må du virkelig undskylde så. smiley

Åh gud, jeg skriver jo heller ikke, at man bare skal jagte den rundt. Nej, jeg gider ikke ud i en lang forklaring om hvordan man skal gøre, fordi jeg for det første ikke vil opfordre hende til at gøre det, og for det andet er det enormt svært at få den slags forklaret ordentligt på skrift.

Forklare dig hvad?
    Jo, jeg skal nok forklare dig, hvis du vil forklare mig, hvordan man skaber tillid til sin hest, ved at lave join up - og vil du forklare mig, hvorfor I går imod det Monty siger? (for jo, DET er netop hjernedødt.)

• #68   26. maj 2013 CTS: Jeg har aldrig sagt man skaber tillid, jeg skrev netop at man ikke skabte tillid men <b>ro</b> på hesten.

Vi går ikke imod det Monty siger, men husk på at Monty <b>har</b> gjort det ufattelig hårdt. Ja, nu vil du kaste dig ud i at det jeg laver ikke er Join Up fordi jeg ikke er så voldsom men det gider jeg simpelthen ikke høre på. Jeg laver Join Up, bum basta.

Men jeg laver det langt fra ligeså voldsomt som Monty gør det. Det er derfor jeg fx. godt kan tillade mig at bruge det på min hoppe hver gang jeg træner med hende her i starten hvor vi træner separationsangst. For at få ro på.

Jeg er ikke enig i alt hvad Monty siger og gør, jeg forguder ham langt fra men han er en mand som jeg er fascineret af og som jeg er sikker på mange der går imod ham kunne lære noget af. Ikke nødvendigvis Join Up men en del af hans andet træning.

Så. Nu har jeg forklaret dig det. Vil du være sød og vise mig noget der kan bevise din påstand mod at det er så hårdt for hesten som alle går rundt og antager?

• #69   26. maj 2013 Hvordan skaber man ro, ved at jage den rundt i en cirkel? Det giver da ikke mening. smiley
    Hesten må netop aldrig være i tvivl om, at dens liv er i fare - hvordan kan det give ro?
    Hvorfor er det så vigtigt, at det SKAL hedde join up? Hvis du ikke gør det som Monty gør, så er det jo ikke join up, længere er den ikke. Hvorfor ikke bare acceptere det, hvis det er sådan det hænger sammen?

Og nej, du har bestemt ikke forklaret (eller bevist, for den sags skyld), hvordan det giver ro på, at jage hesten rundt. smiley Hvis du ikke jager den, så laver du ikke join up.

Der er, så vidt jeg ved, ingen deciderede undersøgelser der viser, at join up er skadeligt. Et bevis herfor er dog hestens instinkter. Under join up aktiveres bl.a. flugtinstinktet, da man agerer rovdyr i midten, og truer hesten. Det aktiverer naturligvis hestens flugtinstinkt, det stresser den og gør den angst. Samtidig holder man den fra flokken (der i det tilfælde både er dens egentlige flok, men også dig selv), hvilket i naturen ville betyder død for den. Så på to måde fortæller man den, at den skal dø. Hvis den ikke overgiver sig, så dør den, fordi den er alene - og hvis den overgiver sig, så skal den ind til det rovdyr, der lige har truet den. Dette står på i så lang tid det er nødvendigt - kan være fra ganske få minutter, til en time (måske mere), så det står på i ret lang tid. Med lidt logik, vil man let kunne tænke sig frem til, at denne langvarige trussel, ikke kan skabe noget positivt for en hest. Det kan godt være den bliver rolig - ikke fordi den stoler på dig, eller er afslappet, men fordi den er undertrykker og overdomineret.

• #70   26. maj 2013 Og jeg siger desuden ikke noget om, at Monty ikke på andre måder kan være en udmærket træner, eller en klog mand. Men han er meget gammeldags i sin tankegang og sin træning, han har ikke videreudviklet sine metoder. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være ganske gode og brugbare elementer i flere af hans metoder - der er med garanti også flere gode ting at hente i join up.

• #71   26. maj 2013 CTS: Jeg kalder det Join Up! Så er det bare sådan det er! <b>Accepter det.</b>

Det skaber ro på hesten fordi at det forklarer lederskabet i mellem dig og hesten.
    Hesten skal ikke være overdomineret. Hvis man skal overdominerer den så skal man blive ved med at jage den rundt selvom den har overgivet sig og <b>det</b> er at overdominere.

Ja, det er nok en af grundene til at så mange holder sig væk fra metoden. Det er fordi der er stress i den, og at mange mener man er hård ved hesten. Men nu er man tilfældigvis ikke mere hård end naturen er i dette tilfælde. Vi synes jo mange gange naturen er grotesk og brutal, men det er sådan set bare dens gang jo..

Igen, det er ikke <i>bare</i> lige sådan at jage hesten rundt HVIS det altså skal være en vellykket join up. Join Up giver ro fordi at hesten får af vide hvem der bestemmer. Og det er helt uden fysisk afstraffelse men derimod dets egne instinkter. smiley

Det lyder ufattelig hårdt i manges øre, men det er ikke mere hårdt end dagligdagen i en hesteflok. smiley

• #72   26. maj 2013 Katja - Men hvorfor, når det ikke er det du gør?
    Du vil vel heller ikke sige at du springer, bare fordi du rider på en springbane? smiley

Nej, blot det at hesten overgiver sig, viser at man har overdomineret den, ellers ville den ikke gøre det. En hest der sænker hovedet og tygger ud i luften, med øret vendt ind mod personen, er en underdanig/undertrykket hest. En hest er kun underdanig, hvis den er overdomineret.

At naturen er hård, betyder da ikke at vi skal være det. Bare fordi naturen slår ihjel, behøver vi jo heller ikke gøre det. Så fordi det er hårdt - både psykisk og fysisk - for hesten, at leve i naturen, behøver vi ikke være så hårde overfor den. De fleste slår jo heller ikke deres hest, selvom det sker i naturen. Vi angriber ikke hestene og flår dem, som rovdyr ville i naturen. Vi sulter og tørster dem ikke, som i naturen, og vi lader dem ikke dø, når de er syge og svage. Så hvorfor skal vi lige i dette tilfælde, være 'ligeså hård som naturen'? Desuden finder join up jo ikke sted i naturen - det er der ingen der har set endnu, ihvertfald - så hvorfor skal man pludselig til at tage naturen med ind i det, på den måde?

Og ja, det er helt uden fysisk afstraffelse, men derimod grænsende til psykisk terror, netop fordi man truer den på livet. Ja, men får at vide hvem der bestemmer - men der findes andre, langt mere skånsomme metoder, hvor man ikke behøver at true hesten eller stresse den, på den måde.

Jo, det er mere hårdt en dagligdagen i en hesteflok - en dagligdag indebærer ikke et rovdyr der truer hesten på livet, holder den væk fra flokken og tvinger den til at overgive sig. I så fald, er det en meget uharmonisk og på ingen måde velfungerende hesteflok. smiley

• #73   26. maj 2013 Det jeg mener er at det ikke er hårdt i naturen. Der er det en selvfølge. smiley

Jeg gider ikke blive ved. Jeg ved bare at det virker for mig og at der falder ro på dyret og at de er velfungerende og afslappede.

Det er det jeg bruger lige nu. Jeg kan skrive under på at mine heste ikke har taget skade af det! Lige præcis det kan du ikke modargumentere for du har aldrig oplevet hverken mine eller min undervisers heste smiley

Fortsat god aften til dig smiley

• #74   26. maj 2013 Hvad er en selvfølge?

Jeg siger heller ikke, at dine heste ikke tager skade. smiley
    Jeg siger bare, at det ikke lyder som join up, så der er heller ingen grund til at det SKAL kaldes det. smiley

Det var jo dig selv der startede den. smiley Men fint nok, at du ikke gider mere, det er jo også så let at sige, når der ikke er flere argumenter. smiley

• #75   27. maj 2013 Efter at have læst diverse undersøgelser, deltaget i kurser, snakket med folk der har viden indenfor emnet og ikke mindst udøvet det selv, har jeg efterhånden dannet holdning til det.

For det første må folk altså holde op med at sammenligne det med "løb eller bliv slået ihjel," "det er ligesom hvis jeg truer dig med en pistol indtil du makker ret," og hvad der ellers er af fjollede ytringer. Dette er et menneskesyn på tingene, men ikke en bane som hesten har hjernekapicitet til at tænke i. Eftersom det er bevist efter samtlige studier, at heste trænet efter denne metode ikke er mere stressede end andre heste, holder dette ganske simpelt ikke. Hvis hesten virkelig følte sig truet på sit liv, ville det komme til udtryk i form af stres.

Endvidere ville hesten aldrig selv søge hen til noget potentielt livstruende, som den jo gør i 'follow up' som er næste del af processen. For ikke nok med, at den kommer ind til træneren - den følger også træneren rundt efterfølgende, hvilket jo ikke er under tvang. Det strider simpelthen imod alle videnskabeligt beviste instinkter, hvis hesten skulle være bange for mennesket efter join up.
    For en hest er frygt = flugt eller forsvar. Ikke at følge det frygtede objekt.

Dog mener jeg kun, at metoden bør bruges på vilde heste, fordi den ganske enkelt er beregnet til at skabe den første kontakt.

• #76   27. maj 2013 CTS: Jeg har massere af modargumenter men vi kommer ikke videre, <b>derfor</b> stopper jeg! -.-

Hvor er det dog dybt irriterende at folk tror man hopper ud bare fordi man ikke kan forsvare det man laver længere, i stedet for bare at acceptere at nogen af os ikke gider bruge tid på det..

• #77   27. maj 2013 Ja lad os alle sammen stresse vores hest, jage rundt med den og så kalde den knækkede tjener for vores ven. Juhuuuuuu.

Forresten. Jeg har lært det direkte af Monty Robberts i Amerika. Så jo jeg ved nu meget pænt hvad det handler om og går ud på, jeg har det trods alt fra første række.

Og da selv Monty siger at metoden udelukkende er pga penge, da tid er penge, hvorfor skal jeg så bruge den? Når han selv siger det gælder om at hesten skal føle sig truet, hvorfor så bruge den?
    Når han selv siger det er overflødigt på tamheste, men så længe han tjener penge på det er det jo logisk han formidler det videre, hvorfor så bruge det på min tamhest?

Join up er intet jeg ligger på hylden, jeg vil helt klart benytte den hvis det er sidste udvej. Men at tro jeg for en ven ud af det er naivt.

• #78   27. maj 2013 Og Katja

var det ikke dig jeg blev enig med om vi kaldte det kartoffel kartoffel din metode? smiley

• #79   27. maj 2013 Johanne - Den mindste smule viden om hestens instinkt, og man ville vide, at når man jagter hesten, så føler den sig truet, ligesom den føler sig truet af at blive holdt væk fra flokken. smiley Og ja, det er netop de baner hesten tænker i, det da er dens instinkter, der bliver overaktiveret her. smiley

Og nej, det er, så vidt jeg ved, IKKE bevist at denne metode generelt er mindre stressende, da det ingen steder fremgår, hvilke andre metoder der ellers blev testet i den undersøgelse, og der blev ikke nævnt om hesten har prøvet det før eller ej osv. Så nej, det undersøgelse kan altså ikke bruges til at konkludere den slags.

Ifølge Monty selv, så SKAL hesten føle sig truet. Hvorfor bliver I ved med at modsige det? Han har jo trods alt mere forstand på det end jer, må man gå ud fra. Han siger den skal føle sig truet på livet og føle sig stresset - så nytter det jo ikke, at I bliver ved med at sige, at det skal den ikke. For JO det skal den.

Korrekt, hestens naturlige instinkt siger, at den skal flygte fra det farlige. Men join up går også langt hen ad vejen ud på negativ forstærkning. Så så snart hesten viser det mindste tegn på at være træt efter løbeturen, så holder træneren straks op med at jage, og inviterer den i stedet ind. Og hesten, der ikke vil være alene, vil tage imod denne indbydelse, for at slippe for at løbe alene rundt og blive truet. Ren og skær indlæringsteori.

Katja - Klart jeg tror det, når det er dig selv der starter debatten, og dig selv der ikke kan/vil give ordentligt argumenter for det. smiley Hvis du havde dem, kunne du have kommet med dem, det har du haft rig mulighed for. smiley Men så snart man ikke får ret, eller bliver bedt om at uddybe - så har man sjovt nok ikke længere lyst til at fortsætte. smiley Jeg accepterer skam at du ikke vil fortsætte, jeg synes bare det er enormt komisk. smiley

DD - Jeg gider ikke engang læse det du skriver, jeg regner bare med at jeg er enig med dig, haha! smiley

• #80   27. maj 2013 Cts

Tsk nå så! smiley

• #81   27. maj 2013 DD - Så ved man bare, at vi har været i for mange af den her slags debatter. smiley

• #82   27. maj 2013 Jep vi burde til at indse at der altid vil findes naive og/eller uvidene der er smuttet i 'knytte bånd' fælden. Og alligevel kan vi ikke lade værre xD

• #83   27. maj 2013 Ja, jeg siger det også til mig selv hver eneste gang. smiley

• #84   27. maj 2013 CTS - Nu blander du flere ting sammen. Hesten skal føle sig ekskluderet fra flokken, ja, dette har jeg ikke modsagt et eneste sted. Hvad jeg argumenterer imod, er folk der beskriver metoden ud fra et menneskeligt perspektiv, såsom "det er præcis ligesom hvis jeg står og truer med at slå dig ihjel, så overgiver du dig jo også."

Sådan en menneskeliggørelse kan jeg ikke bruge til noget, og bestemt ikke som dokumenteret argument imod en træningsmetode.

Det svarer til at sige "ridning er ligesom hvis jeg putter et stykke metal i munden på dig og sætter mig op på dig." Det bliver simpelthen for dumt at høre på.

Jeg har nu læst alle Montys bøger, set hans foredrag og demonstrationer og kendt folk der har diskuteret metoderne med ham personligt, og jeg kan forsikre dig for at det bestemt ikke er en del af hans beskrivelse af metoden, at hesten skal føle sig stresset og i livsfare. Indtil du kan give mig et link, hvor han personligt formulerer dette, kommer vi ikke rigtig videre på dette punkt.

Angående undersøgelsen, bør du nok gennemgå den igen, for det fremgår helt klart at hestene ikke har prøvet det før. Studierne er lavet i forbindelse med vilde heste, der skal have rytter på ryggen første gang. Så er det jo selvsagt, at hestene ikke har erfaring med dette fra tidligere. Man har målt deres puls og dermed konkluderet, at deres stressniveau ikke er højere end andre hestes. Metoderne der er stillet op overfor hinanden, er joín up vs. den traditionelle metode som indebærer mange ugers langsom rytter/udstyrstilvænning. smiley

Og ja, metoden bygger på negativ forstærkning, men dette er jo ikke et modargument imod min udtalelse, som blot går på at du ikke ender ud med en frygtsom hest, i og med at du jo som træner (ligesom du selv beskriver) holder op med at agere som rovdyr, og inviterer hesten ind, hvilket den efterkommer.

• #85   27. maj 2013 "Jeg har nu læst alle Montys bøger, set hans foredrag og demonstrationer og kendt folk der har diskuteret metoderne med ham personligt, og jeg kan forsikre dig for at det bestemt ikke er en del af hans beskrivelse af metoden, at hesten skal føle sig stresset og i livsfare."

Wrong. Nu har jeg som sagt lært metoden direkte fra ham i Amerika. (Ikke noget kursus men min onkels søster arbejdede for ham og i den forbindelse overnattede jeg ved hende, og lærte jo så Monty og hans arbejde at kende) Det kan jeg ikke give dig et link på, men jeg kan give dig mit ord på det. Og det var det første han sagde til mig. At hesten ikke skulle være i tvivl om det her er seriøst ment samt hesten skulle stresse.

Utroligt nok også logisk, for du for ikke den ønskede 'overgivelse' effekt hvis du ikke stresser din hest.

Jeg vil lige pointere jeg gentagene gange kun taler join up, altså Monty's metode. Ikke alle de hjemmelavede.

• #86   27. maj 2013 DayDreamer: Nu har jeg hørt dig sige at du kender ham personligt i mange indlæg. Må vi ikke godt få et familiebillede eller et billede hvor du står sammen med ham som bevis? For enhver kan jo trække det med ind i sin debat bare for at få mere ret.. smiley

• #87   27. maj 2013 Johanne - Når man skriver det sådan, så er det for at sætte det i perspektiv, så folk forstår det. smiley Så jeg ser det ikke som et bevis, men for at forklare folk, hvad det gør ved hesten. For jo, det er omtrent den samme form for tillid der opstår.

Jeg har desværre intet link, bog osv. fra hvor det står. Det er længe siden jeg har læst det, men skal prøve at se om jeg kan finde det igen. smiley

Mht. undersøgelsen - hvor har du set det henne? For det har jeg endnu aldrig hørt, så det vil jeg da gerne læse. smiley Jeg har heller aldrig set en beskrivelse af hvilke metoder den er blevet sammenlignet med. Så det vil jeg også gerne se link på. Det lyder til at være forskellige undersøgelser vi har hørt om, for det du nævner, fremgår ingen steder af den undersøgelse jeg har læst om. Jeg ville naturligvis ikke udtale mig om den, hvis jeg ikke havde sat mig ind i det, det giver sig selv. smiley

Og nej, det er ikke et modargument som sådan. Men du skriver, at en hest ikke vil komme hen til en, den ser som farlig - hvortil jeg skriver, at det vil den jo så godt, da det blot er negativ forstærkning. Så det du skriver passer jo ikke, at den ikke vil komme ind til en, der er bange for. Du skriver jo netop selv nu, at det vil den godt.

• #88   27. maj 2013 Katja - Ligeledes kan enhver jo komme og sige, at man har god erfaring med det, og det virker for en selv. smiley Så det kan jo ligeså vel være dig, der lyver helt gevaldigt. smiley

• #89   27. maj 2013 Katja

Ja enhver kan trække det med en i en debat, men så er man godt nok et lavt menneske da smiley

Jeg har faktisk ikke engang selv et billede. Men kan høre min onkel af om han har et af os, for jeg er meget overbevidst om, så vidt jeg husker, at hun tog nogle billeder af os da jeg prøvede join up første gang.

Personligt og personligt. Jeg kender ham altså ikke som et HEY MORFAR agtig. Jeg var ikke hos ham men hos hende. Men jeg fik talt med ham (han var mit store idol den gang) godt nok med min onkels søster som oversætter. Jeg var kun 11 år, så jeg kunne altså ikke selv forstå ham.

Mange af udtalelserne har jeg derfor ligeledes af hende da hun arbejdede ved ham. Hun lever desværre ikke i dag mere (2 år siden nu) men min onkel burde jo som bror have nogle album fra dem af smiley

• #90   27. maj 2013 Jaa, men det er der jo nogle der gør.. smiley Du må meget gerne høre ham efter om han har et billede. smiley

CTS: Så bland dig dog udenom altså.

• #91   27. maj 2013 Og desuden, hvis jeg ville 'gøre som om' jeg kendte folk for at deltage i debatter, så burde jeg også kende Tina Lund, Andreas Helgstrand, Anky, osv osv.

Den eneste jeg ellers kender 'personligt' er Lukas Graham, men det er jo ikke noget jeg kan bruge her haha.

Men alt i alt, på trods af det snart er 8 år siden, husker jeg Monty som en dejlig mand. Og mange af hans metoder elsker jeg stadig. Men det at få at vide fra første hånd at metoden udelukkende er til vildheste for at tjene penge hurtigere, gør jo at man herefter altså indser den er unødvendigt på mine tamheste.

men som jeg også har skrevet, jeg ligger den ikke på hylden hvis det nu en dag skulle være sidste udvej.

Og jeg spørger igen, var det ikke dig hvor vi kaldte din metode kartoffel kartoffel, eller blander jeg det hele nu? smiley

• #92   27. maj 2013 Katja

Det skal jeg gøre, nu hvor du siger det vil jeg da egentlig også gerne selv have et.

Vender lige tilbage til dig pb når jeg har fået fat i ham smiley

• #93   27. maj 2013 Katja - Du blander dig da selv, ikke? smiley Så er der da ingen grund til at reagerer sådan på det, du gør det jo selv.
    Så må jeg vil også gerne blande mig, og forklare dig den slags logik. smiley

Men som sagt - så lyver du vel også selv, så dit svar kan vi jo heller ikke bruge til noget som helst. smiley

• #94   27. maj 2013 DayDreamer: Super! smiley

• #95   27. maj 2013 Nå for den, Katja - er du istosserne, eller hvad du hed engang?
    Jamen så har vi jo afgjort denne debat engang, hvor du indså, at det ikke er join up, det du laver - og dengang var det da vidst heller ikke så voldsomt, som det lyder til at det pludselig er blevet nu?

I så fald har du da heller ikke udøvet join up specielt længe så...

• #96   27. maj 2013 CTS

Jeg er stadig overbevidst om jeg med Istosserne afsluttede debatten med at hendes metode skulle hede kartoffel kartoffel.... Synes selv det var et fedt navn..

• #97   27. maj 2013 Altså nu må det her stoppe der er nogen der gør det og nogen der ikke gør det og det må i bare lade vær med at diskutere. Eller må i smutte fra det her emne.
    Cts: og hvis i siger join up ikke er godt for hesten hvorfor skulle bid så være godt kan se i bruger bid det og det er da heler ikke godt.

• #98   27. maj 2013 CTS: Vil du godt - undskyld mit sprog - holde kæft. Jeg gider simpelthen ikke høre på mere af dit bedrevidende snak om mig!

• #99   27. maj 2013 Tatjana

Undskyld men måtte smile lidt der.

Bid er ikke være end bidløs (jeg er desuden 50/50 rytter).
    Du finder ikke en eneste videnskabelig undersøgelse på at bid er skadeligt. Kun utroværdige hvor der mangler en del undersøgelser og dem finder du også omkring bidløst.

Join up (den fra Monty) derimod har samme virkning på alle heste nemlig stress, jagen og dermed komplet unødvendigt psykisk pres som absolut INGEN tamhest har brug for.
    ¨Hvis du formår at samligne psykisk pres med bid, så skal du slet ikke begive dig ud i den slags, for så mangler der en del viden i baghovedet.

Men hvis du hellere vil have en tjener, frem for en 'ven' og hellere vil jage og stresse din hest for at opnå hurtige resultater, så er join up da lige vejen for dig.
    Du skal bare ikke tro du for noget som helst bånd på den måde.

Jeg smutter ud af denne debat, det nytter intet når TS begiver sig der ned og sammenligner 2 ting der ikke kan sammenlignes. Det ene er fysisk det andet psykisk.

• #100   27. maj 2013 Har du tænkt på at der er mange heste og ponyer der ikke kan lide at ride med bid og syntes det er irriterende og skær i munden. Det kan sagens være de syntes det er irriterende og skær men ikke siger noget til det. Og desuden som du selv skriver er der ikke lavet nogle undersøgelser om det så man ved det jo ikke men jag har i vert fald oplevet at det er bedst uden og man får et bedre forhold til sin pony/hest ved at lade vær. Jeg samlinger ikke på den måde men skriver hvis du bruger bid ved du ikke hvad der er godt for hesten fx. Ved du ikke om join up er godt for hesten. Hvis du ser fra hestens side er join up en del af dens liv i naturen. Hvis du ser det fra vores side syntes man det er brutalt og dumt.

• #101   27. maj 2013 Tatjana

Øh. Join up er ikke en del af hestens natur? Har du nogensinde set en løve stå og jage hesten rundt i en lukket cirkel? Næppe.
    samt vores TAMheste ved ikke noget om livet i naturen og har derved igen igen, slet ikke brug for den slags. De er tamme, hvorfor tæmme dem igen?

Hvis du ikke kan se det forkerte i jagen, stressen og psykisk pres, så ved jeg heller ikke da.

Der findes undersøgelser der beviser at join up ikke gavner en dyt andet end unødvendigt stress og hurtige resultater.

Ang bid/bidløs findes det ikke, da det er individuelt. Nogle heste kan slet ikke klare bid som du selv skriver. Andre kan ikke klare bidløs. Nogle kan klare begge dele, andre slet ingen dele.
    Du kan slet ikke stille det sådan op som du gør, at hvis jeg bruger bid ved jeg ikke havd der er godt for hesten. Hvad er det dog for nogen vrøvl at lukke ud?

Dvs hvis jeg bruger bid så ved jeg ikke om det er forkert at tæske hesten, forkert at springe hver dag, forkert at ride rollkur osv. Det kan du forhåbentligt selv se det sjove i.

At du har fået et bedre forhold til din pony uden bid er jo fint og nok mere din indbildning (det ødelægger du desuden ved at bruge join up), men det betyder ikke det er samme retning ved alle andre. Du kan heller ikke sige alle mennesker elsker æbler, nogle elsker måske pære.

Og forresten, hvis biddet skære i hestens mund, så har du nok haft et utroligt forkert bid eller kunne slet ikke omgås med det.

Som sagt er jeg 50/50, så jeg er relativ ligeglad med bid/bidløs debatten, jeg er tilgengæld ikke ligeglad med argumenter der ikke har hoved og hale smiley

• #102   27. maj 2013 Det jeg siger er ikke at at det er dumt at ride med bid, jeg rider da selv med bid en gang imellem. Men det er da indlysende at det er mere behageligt for hesten uden.
    Og for mig fungere det sådan.
    Det er tydeligt at du så åbenbart ikke forstår hvad join up egentlig er. Det er ikke at mishandle heste som overdriver totalt. Man viser hesten at det mig der bestemmer og at det er mig der er lederen, og at den kan føle sig tryk ved mig for jeg har styr på det. Det er ligesom en førehest gør i naturen. Det er førehesten der bestemmer og beskytter flokken.

• #103   27. maj 2013 Tatjana

Læser du egentlig efter? Jeg har lært det direkte af Monty. Må hellere ringe til ham og sige han ikke forstår hans egen metode.

Nej Tatjana. Du viser ikke hesten du er førehesten. Der er ikke en eneste hest der i nature jager en anden hest i en cirkel., Samt det er ikke nødvendigt ved tamheste.

Hvis du vidste hvad join up er, ville du vide det udelukkende er lavet til vildheste, at du skal jage og stresse hesten og at det logisk hvis ikke giver noget bånd overhovedet. Hvorfor i alverden skulle hesten føle sig tryk ved dig når du lige har jaget den rund helt uden grund?

Hvor viser du at din hest kan stole på dig når du blvier utilregnlig og pludslig jager den?

• #104   27. maj 2013 Katja - Hvad mener du? Hvad er det jeg ikke må skrive?
    Du skriver jo også ting om mig, ikke? smiley Så kan jeg vel også skrive ting om dig?
    Så skulle du nok have tænkt på det, før du drager gamle diskussioner ind i det selv, eller generelt bare udtaler dig om noget som helst. Virkelig, virkelig dobbelt moralsk.

Tatjana - Der er forskel på at jage hesten og true den på livet, og så at bruge bid. smiley Vil gerne have at du forklare hvor du ser lighederne der? smiley
    Ja, der er nogen der bruger join up. Jeg forstår ikke, at man vil udsætte sin hest for den slags, så det vil jeg gerne have, at folk forklarer. smiley

• #105   27. maj 2013 Tatjana - Hvordan kan du vise hesten, at den kan stole på dig, ved at true den på livet? Hvordan hænger det da lige sammen? Vil du være sød at forklare det?

• #106   27. maj 2013 DD - Haha, ja det er da et fint navn til det. smiley Det virker dog ikke til, at hun synes det længere - og at hun desuden ikke bryder sig om at det bliver bragt på bane. smiley

• #107   27. maj 2013 Hvad er det du ikke lige fatter her? Jeg kan se du har været inde og kommentere min og charlottes side, hvilket vil sige at du nok også har læst min beskrivelse hvor der står at hun jo ikke er tam, jeg har prøvet mange ting, troet jeg har haft hende, men så ikke alligevel. Jeg ville aldrig gøre det med en fulstændig tam hest.
    Og ham der monty har nok ikke opfundet den metode for at gøre hesten ondt, eller hvad? Det tror jeg ikke! Og for det andet så er join up ikke bare at jage hesten rundt i en cirkel, der er mere i det. Og jeg ved da godt at jeg ikke er en hest, men det er os der skal ride på dem, det er os der skal passe på dem og så skal de jo helst føle sig trykke, eller har du en anden mening om det? Join up er at først jage hesten væk for at vise man er modig og stærk, og så at den giver efter og kommer hen til en og har tillid til en. Så den forstår at det er mig der er " føre hesten" eller mig der er lederen. Og at jeg er modig, så den kan føle sig tryk.

• #108   27. maj 2013 Tatjana - Selvfølgelig har han ikke 'opfundet' metoden for at gøre hesten ondt, men det er en videreudvikling af den metode, som man brugte til at knække vildheste med førhen - og det var nogle meget barske metoder.
    Men bare fordi det ikke er lavet til at gøre ondt, kan det jo godt skade alligevel. smiley Man har heller ikke opfundet hverken bid, sporer, pisk, hjælpetøjler, sadler osv. for at det skal gøre ondt på hesten, men det kan godt skade den alligevel.

HVORDAN får du hesten til at stole på dig, ved først at fortælle den, at du er farlig? Hvordan skaber det tillid? Vil du forklare det? Hvordan viser du at du er modig, ved at jage den rundt?

• #109   27. maj 2013 Limserne - Haha, jamen mange tak. smiley
    Og i lige måde da! smiley

• #110   27. maj 2013 Tatjana

Ja jeg ahr læst jeres side. og ved du hvad? Jeg har en pony hjemme som har været mishandlet, tæsket og misbrugt. Selv min dyrelæge foreslog at aflive ham før han blev livsfarlig pga af menneskets måde at behandle ham før.

4 hele år har jeg brugt på at få ham normal og ikke EN GANG har jeg været så doven at ty til join up.
    Jo din hest er tam, en tamhest er en hest i menneskets varetægt og ikke en hest på de frie stepper. Ergo hvis du gad bruge tid på din hest ville det lykkedes. Som sagt jeg har brugt 4 år.

Nej Monty har ikke opfundet metoden til at gøre skade, men til at tjene hurtige penge.

Du kan sammenligne join up lidt med rollkur, barring, tidlig tilridning. Alt sammen der giver hurtige resultater.

Hvor er det trist jeg nu begiver mig ned på det niveau...

• #111   27. maj 2013 Kan sagtens følge dig i at man jo overhovedet ikke har opfundet pisk osv for at gøre hesten ondt. Hvis bare man bruger det rigtigt! Det er det samme med join up, bare man er sikker på at man gør det rigtigt. Så skader det ikke. Og det sidste er præcis det jeg har skrevet i min besked før, så læs lige igen hvis du ikke forstår.

• #112   27. maj 2013 Tatjana

Join up udført korrekt gør ikke andet end at knække hesten til at den føler sig tvunget til at gøre havd du beder den om.

Hvis du mener det er vejen frem, fair nok.

• #113   27. maj 2013 Hvad vil i så ellers bruge end join up hvis i skal have tillid til hesten. Og hvad har du brugt Daydreamer. Til at gøre din tryg og ha tillid til dig?

• #114   27. maj 2013
    Heste kan ikke have tillid til mennesker efter min mening. Til gengæld så når man langt med og bruge tid sammen med hesten, lære den grund signalerne, gå ture med den, træne med den mm. så man lære hinanden og kende og hinandens reaktioner og signaler.

Join up er ikke den eneste måde man kan gøre det på :o)

• #115   27. maj 2013 Tatjana

Jeg vil ikke bruge nogen som helst anden metode end 'tålmodighed'.

Som du kan læse dig til har jeg brugt hele 4 år på at få ham tryg ved mennesker i alt omgang uden man kan se en skygge af hans tidl. liv. Så det kræver jo også du som menneske vil respektere det tager tid.

Jeg har ikke gjordt andet end at omgås ham dagligt. Jeg har behandlet ham som en 'normal' hest. Striglet ham på trods af jeg var ved at blive sparket ned dagligt, lukket ham ind og ud fra fold flere gange om dagen for at han forstod han ikke fik tæsk nu bare fordi jeg hentede ham.

Ladet ham være hest de første 2 år, uden han skulle lære det store, han skulle bare nyde livet, lade mig færdes om ham osv.

Jeg har sat ude på folden ved ham 2 timer dagligt, jeg ha trukket ture med ham.

Med tiden begyndte jeg at lære ham tricks, faktisk allerede imens hans atdig var utryg ved mig og det gjorde jeg for at fik lidt hjerne aktivitet (du kan se videoen under min profil fra hans udvikling mhs til trick og gnist).

Jeg har abolut ikke gjordt andet end at færdes om ham, og haft tålmodighed. Og respekteret når han ikke ville have mig der.

Jeg har 2 andre som jeg ikke slev har redet, men kun fik som vider fomidling. Den ene er min Victor. Ham har jeg haft siden 2009, og først i slutningen af 2012 kunne jeg hente ham ind fra fold uden han løb panisk væk.
    Igen har jeg ikke gjordt andet end at respektere ham løb væk, respektere hans angst og når jeg fangede ham, ikke ladet mig påvirke af min irritation. Nu er der intet med ham.

Nøgleordet er tålmodighed. Intet andet.

• #116   27. maj 2013 Tatjana - Problemet er, at Join up netop ikke giver dig det, du gerne vil have.
    Hvordan kan du få tillid til en hest, ved at jage, true og stresse den? Hvordan lærer du den, at du kan beskytte den, ved at true den? Hvordan hænger det sammen?

Join up er den hurtige løsning, der dog ikke virker i det lange løb. Hesten falder måske til ro, men ikke fordi den er oprigtigt afslappet eller tryg. Den har bare lært, at det er enten det, eller at løbe rundt alene.

Det du kan gøre i stedet for, er at være sammen med din hest, vise at du rent faktisk ER et rart menneske, ikke en der står og jager og truer den, og lader den være alene (= truer på livet). Det Krikken foreslår er rigtig godt.
    Er desuden enig med Krikken i, at heste ikke som sådan kan have tillid til mennesker, så langt kan de slet ikke tænke. smiley

Men der er MANGE bedre måder at gøre det på, end join up. smiley

• #117   27. maj 2013 Du får ikke knyttet et bånd på den måde, du viser bare, at du er lederen.

• #118   27. maj 2013 Kan godt følge dig i det du siger. Og respekt til dig og din hest! Vil tænke over det i har sagt men har også mine meninger. Det er jo det man bruger debatter til, at give sin viden videre. Og ja, kan godt forstå hvad i mener, men efter hvad jeg har set med join up har det kun givet positivt indtryk. Det kan selfølgelig godt være at det er forkert. Så vil tænke over det ting i har sagt og vil undersøge det nærmere smiley Og lige til dig, cts, at true hesten på livet vil jeg i hvert fald ikke sige det er! der overdriver du virkelig! jeg tror du forstår det det meget værre en det i virkeligheden er.

• #119   27. maj 2013 Tatjana

Og at have sin egen mening skal du også have ret til! smiley
    Er glad for du vil overveje det. Og tak for din ros.

Men mhs til du har haft posetive indtryk, bider jeg mærke i du jo skriver 'heartland'. Der er alt også bare beskrevet romantisk, men tag nu ikke fejl af det smiley

• #120   27. maj 2013 Tatjana - Jo, du truer hesten på livet. smiley Så nej, det er altså ikke en overdrivelse. Nu er jeg altså lige doven, og kopierer det jeg har skrevet til DD:

Man aktiverer hestens flugtinstinkt, fordi man står som rovdyret, der jagter den og truer den. Samtidig aktiverer man flokinstinktet, fordi man holder hesten væk fra flokken - både dens rigtige, fysiske hesteflok, men også en selv, der er det eneste potentielle selskab den kan få. At lade den være alene, er det samme som en dødsdom for den, og når man samtidig beder den fortsætte med at løbe og løbe, er det endnu en potentiel fare for den. Så man i realiteten udsætter den for 3 potentielt dødelige situationer (den ved jo ikke, at det ikke er dødeligt i virkeligheden, men det siger instinkterne). Så snart hesten viser at den er træt og ikke orker mere (når trætheden og angsten for at være alene overvinder angsten for rovdyret), så stopper man jagten, og man inviterer den ind, hvilket den sandsynligvis tager imod. Altså negativ forstærkning.
    Og hvordan kan alt dette, alle de trusler og 'dødsdomme' skabe tillid eller bare tryghed og oprigtig ro?

• #121   27. maj 2013 Og ja, det er helt fint at have sin egen mening om det. Man skal bare huske på, at det ikke er et spørgsmål om, om det skader eller ej eller om det truer eller ej - for det gør det. Det er et spørgsmål om, om man vil udsætte sin hest for det eller ej. smiley

• #122   27. maj 2013 Jeg har haft meget svære og barske tider med hende hvor hun har bidt, sparket og i det hele taget været agressiv. Men har ikke bare vil giver op da hun inderst inde er en lille guldklump. Jeg elsker hende over alt på jorden og kan ikke lide at hun føler sig usikker og bange. Elsker at gå ture og nusse men synes bare at det er trættende at hun er agressiv, så join up var nok en løsning hvor gæret er lavest ja men vil ikke gå så langt som at sige at det er at true hesten på livet! Men må jo bare kæmpe videre, har jo lige hørt fra dig at det kan lade sig gøre:) og til jer andre, vil bare sige at det er noget sludder at en hest ikke kan have den mindste smule tillid til sin ejer, hvis de ikke havde det, ville vi aldrig været kommet op på rykken af dem.

• #123   27. maj 2013 TS

Specielt hvis hun er aggresiv skal du ikke bruge join up. smiley

Min var som sagt også sådan. Og havde han været stor havde han nok smidt mig afsted på sygehuset et par gange.

Men med tiden blvier alt bedre.

• #124   27. maj 2013 Okay tænke over det smiley og har lige set Monty Robertsjoin up exemple, og han er jo næsten voldelig ved hesten. Han rammer den med sin pisk og på et par timer har han allerede fået sadel og rytter på en ellers utilredet hest. Det synes jeg personligt er alt for hurtigt. Hvis man søger på join up vil man finde eksempler på folk der for det første ikke rammer hesten med deres pisk og ikke tager det andet alt for hurtigt.
    Så ja kan godt se hvad i mener hvis det er montys metode i dømmer det ud fra:)

• #125   27. maj 2013 Den eneste join up der findes er hans metode. Han har patent på navnet.

• #126   27. maj 2013 Tatjana - Join up er et true hesten på livet, som jeg har forklaret længere oppe. smiley

Og nej, jeg tror ikke på at heste kan have tillid. Hesten mangler den del af hjernen der gør, at den kan ræsonnere, dvs. tænker over konsekvenserne af dens handlinger. Dvs. den kan ikke gøre noget bevidst. Når man har tillid til nogen, så stoler man på dem, og man er nødt til at kunne tænke sig frem til, om det er klogt eller ej - så man skal kunne tænke over sine egne handlinger. Når hesten ikke kan tænke over sine egne handlinger, kan den heller ikke tænke om det den gør er klogt eller ej - og den kan derfor heller ikke stole på nogen, og derfor ikke have tillid.
    Hvad den derimod godt kan, er at føle om den har det godt eller ej - altså fx om du er rar at være sammen med (fx giver godbidder, er sød ved den, roser den, laver noget den synes er sjovt osv.), om den føler sig tryg (fx at du ikke slår den, skælder den ud eller er led overfor den). Så ja - den kan sagtens føle sig tryg ved dig, og derfor kan den også lade dig komme op på ryggen af den. smiley

Og som DD siger, så kan man ikke bare ændre i join up, for så er det ikke længere join up. smiley Så når vi taler om join up, så er det montys metode, ikke alle mulige andre selvopfundne metoder. smiley

• #127   28. maj 2013 Når så må vi altså bare akceptere at vi ikke kan blive enige så vi stopper nu, jeg gider ikke rigtigt og blive ved og ved med at forklare så nu lukker vi dette emne. smiley

• #129   28. maj 2013 Jeg kæner alt til metoden og som du skriver skal man ikke bare afprøve den fordi man har lyst. Jeg ville aldrig slå den med pisken hvis jeg laver Det med den. Det er simpelthen bare for dumt. Og man truer jo ikke hesten på livet som mange tror hvis man bare gør det rigtigt.
    Vil prøve at finde en træner et sted. Så jeg kan lære og se det ordenligt. smiley tak for din kommentar det var noget jeg kunne bruge. smiley

• #130   28. maj 2013 Max

Igen så må jeg hellere ringe til Monty Robberts og forklare ham at hans metode er forkert smiley

Det du har udført på din unghest er og bliver aldrig join up. Før du må kalde det det skal din hest være stresset og ikke et eneste sekund i tvivl om at du er et rovdyr.

Desuden bliver du aldrig din hest's leder det er komplet umuligt da du er et menneske, et rovdyr. En het vil aldrig se et rovdyr som dens leder.

Og da join up ikke bliver udført af andre heste forstår jeg stdig ikke hvorfra man for den ønske tækning.

• #131   28. maj 2013 Tatjana

Jeg troede da lige du havde indset du ikke bare ville springe over hvor gærdet er lavest? Hvorfor ikke bruge lidt mere tid i stedet for at lade dovenskaben overkomme en?

Din hest vil være dig mere taknemmelig hvis du viser hvor dejlige vi mennesker er frem for at tvinge den til at kunne lide os.

• #132   28. maj 2013 Jeg ville også gøre det en gang. Og hvor er jeg dog glad for at jeg ikke gjorde det!

Jeg kan ikke se meningen i at "vendskab" skal baseres på frygt.

• #133   28. maj 2013 Jeg er i gang med at finde ud af om jeg vil eller ej har også spurt min ridelærer og hun kan heller se hvorfor det skulle være dårligt. Det er jo ikke være end når man jager hesten rundt i en longe.

• #134   28. maj 2013 Tror man har misforstået konceptet med longering hvis man jager rundt med hesten...

• #135   28. maj 2013 Man for den da til at løbe rundt i longen med en pisk. Man rammer den selvfølig ikke.

• #136   28. maj 2013 Tatjana - Du har jo ikke forklaret det endnu, så det må du meget gerne gøre. smiley
    Og hvis du jager din hest i longe, bør du virkelig stoppe med at longere den, for det er da helt, helt forkert så smiley
    Jamen det er fint du ikke synes det er dårligt - JEG synes bare det er skidt, at man ønsker at jage og stresse sin hest, og udsætte den for livstrusler. Men der er man jo bare forskellige, og vil sin hest forskellige ting. smiley

Desuden er der jo slet ingen idé i at spørge til råds, når du jo tydeligvis allerede har besluttet dig på forhånd, hvad du vil/ikke vil. smiley Enhver der giver dig ret, de beskeder kan du godt bruge - men så snart du bliver sagt imod med facts, så kan du ikke bruge det. smiley Du er nødt til at se på kendsgerningerne - du JAGTER hesten i join up. Hvis du helt seriøst synes det er i orden, så bare fortsæt. Men så får du ikke en hest der er tryg ved dig eller er afslappet.

Max-Kira - Monty udtaler SELV at hesten skal stresses (jages), og at den ikke må være i tvivl om, at dens liv er i fare. smiley Så mon ikke han ved mere om det, end du gør? Hvorfor så blive ved med at modsige ham? Det giver jo ingen mening, overhovedet.

• #137   28. maj 2013 Hvad er det jeg ikke har forklaret? smiley jeg jager ikke min hest i longe det jeg siger er den løber jo også sådan rundt i longe. smiley cts. Og det du skrev til Max-Kira hvis man bare bruger hans prinsip med at den skal løbe rundt og at den kommer ind til en så er det jo okay. Man behøves jo ikke at piske hesten og lægge sadel på den lige efter. Det vil jeg aldrig kunne få mig selv til. Det kan godt være vi ikke kalder det join up mere når vi gør sådan. Men det er vel også lige meget med hvad man kalder det. Men det er sådan jeg vil gøre og ikke på hans måde. Hans måde er rent ud sagt brutal.

Håber i forstod hvad jeg skrev ellers spørg endelig. smiley
    Men gider ikke at høre mere om montys måde for den vil jeg aldrig bruge.

• #138   28. maj 2013 Og jeg siger jer ikke i mod jeg gider bare ikke høre på hvd monty gør og hans metode.

• #139   28. maj 2013 Join up er jo Montys metode? Og så vidt jeg ved, så er det også den de bruger i Heartland.

Kan godt være det bare er mig, men man skal da ikke jagte hesten i longen, men få den til at slappe af og gå ud af sig selv? Har jeg misforstået noget eller? Og man behøver jo ikke nødvendigvis bruge en pisk.

• #140   28. maj 2013 Tatjana - Du har ikke forklaret hvordan hesten får tillid til dig eller er tryg ved dig, ved at jagte den rundt. smiley Og du har ikke forklaret hvordan hesten skal kunne se dig som sin beskytter, ved at du jagter den rundt. smiley

Altså du skriver jo at man jagter hesten i longe, og det bør man virkelig ikke gør. Hesten bør heller ikke løbe rundt på den måde i longering. Så gør man ihvertfald noget forkert. smiley

Det er jo heller ikke meningen med join up, at den nødvendigvis SKAL have sadel osv. på bagefter? Der er heller ingen der siger, at man SKAL piske den. Man kan godt jage og true hesten uden at piske den. smiley
    Og jeg giver dig helt ret i, at hans metode er brutal. Og man kan jo bare lave om i den, men så skal man altså ikke kalde den join up. smiley

Du spørger jo selv ind til netop hans metode, så det er jo klart, at det er den vi taler om. smiley Dem du er enig med, og tager imod råd fra, taler jo også om join up. smiley

• #141   28. maj 2013 Har beskrevet det oppe i en af de andre men kopier det lige til denne igen

Join up er at først jage hesten væk for at vise man er modig og stærk, og så at den giver efter og kommer hen til en og har tillid til en. Så den forstår at det er mig der er " føre hesten" eller mig der er lederen. Og at jeg er modig, så den kan føle sig tryk.

Jeg spurte ikke ind til lige netop montys metode.
    Og man jagter jo ikke hesten rundt i longe men. Det jeg mener er at man for jo de til at løbe og det gør man jo også i join up eller hvad vi nu skal kalle det smiley

• #142   28. maj 2013 Nu har jeg været på kursus hos Klaus Hempflig i den metode han bruger der er en blidere form for Join Up. Og selv han siger at denne metode skal kun bruges til heste der er vilde eller ikke har været ret meget i hænder. Og den skal efter de første fem lektioner ikke bruges mere. Måske skal den genopfriskes et par gange i hestens liv men helst ikke. Og dette er ikke noget man bare skal gøre uden at have været på kursus...Og det er ikke denne metode der skaber tillid...Tillid kommer fra at du viser hesten ting der er "farlige" som så jo ikke er farlige. Og at som nogen pænt skrev ovenfor fordi du altid er rolig og ikke skælder ud i "farlige" situationer når hesten bliver bange. Det skaber tillid:-)

• #143   28. maj 2013 Tatjana - Du har stadig ikke forklaret, hvordan den kobling sker. smiley Hvordan kan man have tillid til en, der lige har truet dig og jagtet dig?
    Hvordan viser man at man er stærk, ved at jage den væk?

Jo du skriver det, men du forklarer ikke hvordan det hænger sammen. smiley
    At du får hesten til at løbe, betyder jo altså ikke, at det er det samme. smiley Så det kan slet ikke sammenlignes.

• #144   28. maj 2013 Cts. Jeg viser jeg er stærk fordi jeg sender den væk. Og så bagefter bliver den akcepteret i gruppen og sådan ved den at den kan finde tryghed hos lederen for han er stærk og modig. Sådan sker det nemlig i naturen så hvis vi forstiller os at vi er lederen så skal vi jage
    Den væk og så lade den komme ind i gruppen hvor den finder tryghed.

• #145   28. maj 2013 Hvordan kan det at du sender den væk, vise at du er stærk og kan beskytte den?
    Hvordan kan den få tillid til en, der lige har truet den på livet og jagtet den rundt? Ville du have tillid til sådan en person?

Heste gør ikke den slags i naturen, så hvordan skal den kunne vide det? Heste stoler normalt ikke på rovdyr, og da slet ikke dem, der lige har jagtet den. Hvordan kan den så stole på os, når vi lige har fortalt den, at vi faktisk ER et rovdyr?

• #146   28. maj 2013 Jeg ved godt det er mærkeligt men det er sådan det sker i naturen. Og selvfølig er det svært for os at forstå fordi vi jo er mennesker og ikke heste. Jeg ved ikke hvorfor de jager den væk først men det kan du jo bare prøve at spørge den om næste gang smiley

• #147   28. maj 2013 Nej, det sker ikke sådan i naturen. smiley
    Hvor har du hørt det henne?
    Join up sker ikke i naturen. Heste jager ikke hinanden rundt i ring, for at få dem til at overgive sig, og de gør det da slet ikke for at få tillid til hinanden.

De holder en ny hest væk fra flokken, ja - men det er fordi de ikke stoler på den nye endnu, ikke fordi den nye skal lære at stole på dem. Der er forskel på de to ting. smiley

Jamen hvis du mener, det er korrekt, så kan du vel også forklare hvorfor? Det er jo din mening, så du må kunne bevise eller forklare, hvorfor du mener det. Ellers kan man jo ikke bruge det til noget, og det er ikke holdbart. smiley Svært at forstå? Hvad er svært at forstå?

• #148   28. maj 2013 Og faktisk har jeg en teori hesten kommer hen til flokken og prøver at blive ledere eller drille det vil lederen ikke have så den jager den væk til den siger den godt vil være med i gruppen i stedet. Når den så er kommet ind finder den tryghed hos lederen ligsom med vores mor og far der føler vi også tryghed og vi har tillid til dem. Det virker næsten på samme måde her. smiley

• #149   28. maj 2013 Hvor har du den teori fra, den vil jeg gerne se nogle beviser på. smiley
    Er det bare noget du selv har tænkt dig frem til, eller har du nogle reelle beviser på det, fx undersøgelser, professionelle observationer af vilde hesteflokke osv.?

• #150   28. maj 2013 Jo det sker sådan men nu sker det jo selvfølig ikke så meget mere da der ikke er særlig mange vildheste tilbage. Og forresten har du en bedre forklaring da? Så fortæl den endelig.

Jeg ved godt jeg er mega dårlig til at forklare smiley

• #151   28. maj 2013 Det er noget jeg har tænkt mig frem til. Men jeg syntes da den er meget god og indlysende. Hvordan tror du ellers det sker i naturen?

• #152   28. maj 2013 Ts - Hvilken viden baserer du den teori på? Ja når nye heste ankommer flokken kæmper de altid om en plads i hiarkiet. Men hvis du kikker på lederen af en flok så jager ikke den de andre heste rundt! Og hestene kommer ALDRIG til at se på os som en del af flokken. Vi er mennesker...Vi kan skabe et bånd af venskab og tillid men ALDRIG ved at jage de rundt!:-)

• #153   28. maj 2013 Tatjana - Nu er det jo altså ikke et spørgsmål om hvad man tror der sker i naturen, men hvad der rent faktisk sker. smiley
    Jeg har forklaret flere gange, hvad der sker. smiley

Hvis en ny hest kommer til flokken, så holdes den tit på afstand af flokken, men ikke fordi den skal have tillid til lederen, men fordi flokken skal have tillid til den. Det sker også indimellem at der opstår stridigheder omkring hierakiet, men det er yderst sjældent, at lederhesten er med i kampene, da det ofte bare er den ældste hoppe, der er leder.

Men igen - så kan det ikke sammenlignes med join up, da heste ikke kan indtage en position som rovdyr, de kan ikke 'lade som om' at de er rovdyr, som vi gør, når vi laver join up. Så i hesteflokken truer man ikke hesten på 3 måder, som jeg har skrevet i et indlæg længere oppe, at man går i join up. I hesteflokken giver man kun den nye 1 potentiel trussel, nemlig at holde den ude af flokken. Den bliver hverken jagtet eller truet af et rovdyr.
    Så at sammenligne det med naturen, er altså helt forkert. smiley

• #154   28. maj 2013 Cts

Nu er jeg på med mobilen. Måske du vil linke til min blog omkring joun up? Måske det hjælper lidt mere når man kan læse det hendvent til en 3 person og ikke rettet mog en selv.

• #156   28. maj 2013 Dagdreamer: har et spørgsmål til din blog hvornår bliver det livsfarligt. Er det når de sparker og er ved at ramme små børn elle hvad?

• #157   28. maj 2013 Team tindur og cts. Nu må i ikke være sure på mig det var bare en teori.
    det er når de kommer ind i flokken til dig -team.
    Men så vil jeg bare godt vide hvornår det er hesten bliver livsfarlig. Og man så kan over veje rigtig seriøst om man vil bruge join up eller hvad vi nu skal kalle det smiley

• #158   28. maj 2013 Tatjana

Nej det er almindelig fejl i opdragelsen. Og en shetlænder kan aldrig blive livsfarlig det er de simpelthen for små til. Som sagt var min 'livsfarlig' og havde han været større så havde jeg haft problemmer.

Desuden bør man ikke lade små børn omgås en hest der ikke er tryg ved mennesker endnu.

• #159   28. maj 2013 Hvad gjorde din siden den var livsfarlig?
    Og selvfølig har jeg ikke små børn med der hende det var bare et spørgsmål:)

• #160   28. maj 2013 Kailie

måske du skulle holde igen me dine "råd" da du selv er ret uerfaren i heste verden.. så det lidt dumt og give andre råd nå du ikk engang helst har styr på det.. Det ikk ondt ment men er bare så dumt og tro man giver råd vidre som jah virkelig er skide dårlige og ikk passer.. =)

Til TS så er det ikk en knyttebånd metode mere end trænnings metode som endelig ikk har noget med og knytte bånd som sådan men at man vise hesten man bestemmer og er føreren. hvis man kan sige og jah det join up

• #161   28. maj 2013 Min angreb mig mig og rev mig til jorden. Da ham bare er lille kunne jeg fint komme op igen selvom han stod og bed løs og sparkede på mig. Havde han været stor havde jeg logisk hvis været død i dag.

Jeg endte også på sygehuset med hjernerystelse og bid mærker over hele kroppen. Og alligevel gjorde jeg det ikke på ham.

En hest er er livsfarlig den dag sidste udvej er slagtning fordi selv beridere eller dolk med forstand på misforståede heste har gevet op.

• #162   28. maj 2013 Okay det lyder voldsomt.
    Altså nu syntes jeg har fået nogle råd som kan bruges og så vil jeg have vi stopper med at diskutere da det ingen veje føre hen og heler ikke er godt.
    Så nu syntes jeg vi skal lukke emnet og lade det ligge. smiley hvis i lige har en allersidste kommentar må i selvfølig godt skrive den men så heler ikke flere.
    I skal ikke tro det er fordi jeg er fornærmet eller noget det er bare fordi jeg er mega dårlig til at diskutere smiley

• #163   28. maj 2013 Almindelig opdragelse på "normale" heste er nok til at de ikke bliver farlige. Men hvis man godtager bid/spark af en hest uden at det får UMIDDELBARE konsekvenser så kan de hurtig blive farlige...En Teori er når man har evidens bagved sin viden...Hvis ikke er det kun noget man tror og ikke teori!
    Hvis du tænker din hest er farlig kontakt en adfærdsbehandler og få råd og vejledning af hende/han....Join Up er IKKE noget man bare gør....

• #164   28. maj 2013 Team: jeg godtaget ikke bid og spark overhoved hun får et højt nej hver gang. Hvi sman fx. Giver hende et lille slag over mulen bliver hun bare mere aggresiv. Så det er lidt svært smiley

• #165   28. maj 2013 Så kontakt adfærdsbehandler....Høres ud som om den har ondt et sted!

• #166   28. maj 2013 Har prøvet aftrykke forskellige steder på hende og det siger hun ikke noget til? Det er lidt mærkeligt.

• #167   28. maj 2013 Tænder? Hover? Indvendigt? Et eller andet er der nok....

• #168   28. maj 2013 Tatjana - Du skal have en professionel ud, for at vurderer om den har ondt, det kan du ikke selv se. smiley

• #169   28. maj 2013 Og så skal det ikke være doktor dyr ... De kan ikke se om hesten har ondt, oftest kan de kun se om den er syg eller skadet.

Jeg vil istedet anbefale dig at fo kiopraktor, eller fyseteoperd (staves?) ud smiley
    Nogen af dem kan simpelthen gøre fantastiske ting!

Trykke én gang på hesten, hvorefter de konstaterer om den har orm (eksempelvis)
    De erfarne kan også ofte bare ligge en hånd på hesten .. Så kan man se om den har ondt, eller er anspændt.

Så få en der er god til det, til at kigge på din hest smiley

• #170   28. maj 2013 Louise - Ved ikke hvilke folk du har ude, men hverken kiropraktor eller fysioterapeuter kan se om hesten har orm, eller lægge en hånd på/trykke én gang, og mærke om den har ondt eller er anspændt. smiley

For det første beskæftiger hverken kiropraktorer eller fysioterapeuter sig med hestens indre, hvor orm foregår. Det er noget dyrlægen gør, via tests. For det andet, så er kiropraktorer og fysioterapeuter oftest ikke clairvoyante eller såkaldte 'healer' der kan tale med hesten. De kan derfor ikke ligge en hånd på hesten eller trykke den én gang, og mærke om den er anspændt, men de kan mærke efter i knoglerne, musklerne osv. - men det kræver altså at de rører det hvor det gør ondt.

Hvis man vil have en til at røre hesten, og se hvad der er galt med den, er det fx en clairvoyant man skal have fat i - hvis man da tror på den slags. smiley

• #171   29. maj 2013 Jeg syntes lidt det er noget pjat at vi skal være lederen. Heste kommer jo aldrig til at se dig som en hest smiley

• #172   29. maj 2013 Malle: Så er det også noget pjat at vi skal være venner med vores heste for hesten kommer jo aldrig til at se dig som en hest(even).

• #173   29. maj 2013 Katja: Sådan havde jeg faktisk ikke tænkt på det smiley
    Men ser de os egentlig som deres ven?

• #174   29. maj 2013 Malle

Nej men de kan se os som noget posetivt eller negativt. Og efter join up er vi selvfølgelig noget negativt.

Vi mennesker sætter bare gerne ord på som 'leder' og 'venner'.

• #175   29. maj 2013 DayDreamer: Hvordan ved du at hesten ser dig som noget negativt efter Join Up, har du spurgt den? smiley

• #176   29. maj 2013
    Forhåbentligt jager man ikke hesten i longering, men har lært den signalet til frem :o)

• #177   29. maj 2013 Nej, driver er nok et bedre ord smiley Min fejl, undskyld.

Man driver hesten rundt.
    - Men alligevel ser man jo tusindevis af folk stå hver dag med en longepisk og drive hesten frem (ikke nødvendigvis ved slag) og hesten får åbenbart langt fra en traumatisk oplevelse der? smiley

• #178   29. maj 2013 Tænker nemlig lidt det samme som DD.

Nu har jeg aldrig longeret, og har egentlig heller ikke planer om det, så kan jo ikke sige så meget der.

Kan bare ikke se hvordan det kan blive positivt at jage hesten rundt, altså tvinge den til noget den ikke vil, og så derefter lade den komme ind igen. Jeg tror ikke hesten har brug for at vi tager ''lederpositionen'' og leder dem :).
    Personligt har min heste og jeg det godt med at være ligeværdige. Syntes det virker ''nedladene'', eller hvad man skal sige, at tage den position.
    Men det kan være jeg har misforstået noget.

Vil smutte til ridning, så kigger jeg tråden igennem når jeg kommer hjem smiley

• #179   29. maj 2013 Katja

Jeg kan tænke logisk nok til at vide når hesten er blevet jaget, stresset og truet af mig, at jeg ikke længere er noget posetivt for den.

Som sagt så ofte går join up ud på at knække hesten.
    At der så stadig er så mange naive folk der kalder det 'knytte bånd' viser lidt om vores race.

Og du har helt ret Katja, dem der jager stresser og truer deres hest i longering gør nøjagtigt det samme. Det er der jo heller ingen der ikke har påstået.

Men forhåbentligt kan alle finde ud af at longere.

• #180   29. maj 2013 Malle

Du har fat i det helt rigtige.

Desuden er join up jo stadigvæk skabt til at tæmme vildheste, så jeg lære nok aldrig at forstå der er mennesker der bruger den på deres i forvejen tamme heste.

• #181   29. maj 2013 Malle og Desi - Vil du ikke være sød at uddybe hvad du mener med, at du er ligeværdig med din hest? smiley

For det er jo strengt taget ikke muligt. Vi dominerer hesten i alt hvad vi gør. Vi bestemmer hvor hesten skal være, vi rider på den når det passer os, vælger dens udstyr, hvad den skal lære og bruges til. Vi giver den signaler, opdragelse og anvisninger. Vi bestemmer, hvad den må og ikke må. Vi sætter grænserne for den, og vejleder den til vores mål. Jeg synes det er en yderst underlig symbolik du kommer med, for selvfølgelig er du ikke ligeværdig med din hest, medmindre du inddrager den i alle beslutninger om aktiviteter, dagsorden, udstyr, eventuelle stævner, opstaldning, opdragelse, indlæring, osv - hvilket jeg tvivler på smiley

• #182   29. maj 2013 At vi er den dominerende betyder ikke vi er lederen, for det bliver vi aldrig.

Politikerne bestemmer også alt over os, og alligevel er de ikke mere værd end os.
    Forældre bestemmer også over børn, og alligevel er de ikke mere værd.
    For at stille det groft op.

Hos mig har mine heste lov til at sige fra. Den rettighed man tager fra dem ved Join Up.

• #183   29. maj 2013 Jeg vil så lige sige til mit forsvar at det kan de faktisk. Fysoteoperden trykkede et enkelt sted på krysset af min pony. Herefter kunne hun konstatere at grunden til at hans pels igen var blevet mat var på grund af bendelorm. Det blev efterfølgende trjekket med prøve, og gæt så. Havde hun ret eller ej?
    Han havde orm.

Og jo. Vi har haft en ældre kvinde ude. Hun var fantastisk til det hun lavede. hun kunne faktisk stort set bare røre hesten på halsen eller et andet sted. så reagerede hesten vhis den havde ondt, eller var spændt.

Og så lige en kæmpe advarsel til nye inden for Join up, eller folk som tænker på at bruge det. Man skal virkelig kende sin hest, for giver man ikke efter på det rigtige tidspunkt, så kan det virkelig gå galt!

• #184   29. maj 2013 DayDreamer:

Nu kan jeg ikke lige snakke for hvordan Monty Roberts gør efter Join Up hvis hesten gør noget forkert men hvis hesten siger fra så er det tydeligt for mig fordi at det enten er en selv der er noget galt med eller fordi hesten har ondt smiley

Min hest siger stadigvæk fra hvis der er noget hun ikke kan kapere selvom jeg har udøvet Join Up på hende smiley

• #185   29. maj 2013 Om man kalder det leder eller hvad, er jo temmelig irrelevant. Hovedsagen er, at det ikke er muligt at være ligeværdige i træningen af sin hest, idet man står for opdragelsen, motiverer ønsket adfærd og ignorer/straffer uønsket, samt træffer alle beslutninger omkring hvordan man vil have hesten til at agere, og tilpasser træningen herefter smiley

• #186   29. maj 2013 Katja

Og jeg siger det igen. Du har ikke udøvet join up ved mindre du har udført det som Monty gør smiley
    Som sagt Join me eller havd du vil kalde det smiley

Mhs til at sige fra. Jeg taler her om processen under join up.
    At den senere hen stadig vil vise når den er bange/har smerter eller lign eller ejer rene instinker og selvfølgelig helt logiske.
    Men under selve join up'en tillader du den ikke at have en vilje, det er det hele metoden går ud på. Tvang, og hurtige resultater.

• #187   29. maj 2013 Johanne R: Åh ha.. Giv mig lige dine evner til at formulere dig så fantastisk godt! :c

• #188   29. maj 2013 Johanne

Det er sandt. Men igen kan jeg nu gribe tilbage på forældrene, de bestemmer også alt over deres børn.

• #189   29. maj 2013 DayDreamer: Det er fuldstændig ligemeget hvad jeg kalder det! Det er jo kun et ord. Det vigtige er at jeg gør det med samme formål og med samme tanker bag træningen som Monty gør.

Det er sjovt, for alt det Monty har sagt strider imod det du siger pt. At hesten skal have lov til at vælge fra og vise om den vil eller ikke vil være sammen med en. Hvis den ikke vil være sammen med én, jamen så må den bare heller ikke komme ind i vores lille flok.

• #190   29. maj 2013 DayDreamer: (Hvor kom børn og forældre ind i det? :o)

Men er det ikke det samme som man gør når man 'langsomt' træner en hest?

Man giver den lov til at sige fra men i sidste ende så <b>skal</b> den acceptere det som den nu står overfor.

I denne proces kan det endda være (jeg antager kun) at hesten bliver mere stresset fordi den altid er en smule (eller meget) stresset under træningsperioden fordi den bliver stillet overfor det der skræmmer den og hvis den siger fra så prøver man (Selvfølgelig tænker mennesker på dette som en blidere måde) at få den til at acceptere det.

I Join Up er man hård i forhold til den metode her. Men tilgengæld så kommer der ro på hesten og den er mere modtagelig overfor træning og der er mindre stress. smiley

Håber du forstod lidt af det jeg skrev her. :b

• #191   29. maj 2013 Katja

Du kan da begynde at tage til foredrag med ham, der siger han alt det jeg siger.

Fint så du stresser, jager og udøver psykisk pres nu?
    Hvis du gør det med samme formål som monty, hvorfor udøver du det så på en tam hest? Han formål er at tæmme vildheste.
    Hvorfor overhovedet ty til den hurtige vej når det kan gøres mere heste venligt?

Jeg citere dig:

"At hesten skal have lov til at vælge fra og vise om den vil eller ikke vil være sammen med en. Hvis den ikke vil være sammen med én, jamen så må den bare heller ikke komme ind i vores lille flok."
    Læs nu lige den sætning igen. Du giver den íkke lov til andet her end at overgive sig. For gør den ikke det skal den løbe, stresse, være udstødt videre og videre og videre.

Hvor er det lige du giver den valget henne? Den kan trods alt ikke klare det pres for evigt, den bliver nødtil at overgive dig. Det er ikke et valg men et tvang.

Hvis du vil give den et valg så udføre du det ikke på så lidt plads. Så udføre du det et sted hvor hesten kan løbe væk fra dig.

• #192   29. maj 2013 Og desuden Katja. Nej det er ikke bare et ord, han har PATENT på det. Han har betalt sig til at det er HANS ord og alt der ikke er sådan som han udføre det er ikke mere join up.

Forældre og børn som ind i det som et eks på det Johanne mente.

• #193   29. maj 2013 DayDreamer: Så du siger at man ikke kan give hesten et valg her i Join up?

Hvad hvis du skulle bruge tid på at vænne en hest til en paraply for eksempel. Du mener du giver den et valg men i sidste ende så SKAL hesten jo også acceptere det. Det tager bare længere tid og måske stresser faktisk hesten mere?

Der er jo aldrig lavet undersøgelser på det så det er jo kun antagelser og ikke noget som vi rent faktisk ved smiley

• #194   29. maj 2013 Nå, nu vil jeg lige smutte til undervisning. Vil med glæde fortsætte når jeg kommer hjem igen! smiley

• #195   29. maj 2013 Katja

Når jeg skal vænne mine heste til farlige ting for de lov at smutte.
    Oftest tager jeg det med hen på folden og lader det ligge der. Så går de selv hen og lære det at kende.
    Skal jeg lære dem andre ting såsom at blive vasket for eks så stopper jeg så snart hesten viser det kan den ikke magte, og med tiden kan den jo klare mere og mere.
    Der er ingen jagen eller psykisk pres på det niveau som der er med join up. Selvfølgelig kommer vi ikke uden om at de nok stresser lidt i starten, men vi fremprovokere og tvinger dem ikke til at stresse sig ligesom ved join up, hvis du forstår?

Der er lavet undersøgelser mhs til Join up, krikken har enda linket. Og desuden er logisk tankegang en god ting smiley

Kan jeg måske bede dig svare på de spørgsmål jeg lige stilte oven over når du kommer hjem igen? smiley

(Ps. jeg må lige rose dig for den næsten gode måde du nu formår at debatere på thumps up)

• #196   29. maj 2013 Katja - Der er jo forskel på at man direkte tvinger hesten til det, og så at man VÆNNER den til det, i dens eget tempo.

Join up går ikke ud på, at vænne hesten til noget, det går bare ud på at hesten hurtigst muligt skal være rolig, stå pænt og følge efter.

Så det handler ikke om, at man ikke tvinger den eller bestemmer over den, for det gør vi i alt hvad vi laver. Det handler om HVORDAN vi gør det - om vi gør det så roligt og afslappet som muligt, eller om vi opfordrer til stress. smiley

• #197   29. maj 2013 Men Katja, jeg vil godt lige vide - er det join up du ønsker at diskutere, eller er det din egen metode du ønsker at diskutere? Det nytter jo intet, at DD og jeg taler om join up, når du ikke gør det. Så det skal vi lige være enige om først. smiley

• #198   29. maj 2013 CTS: Okay, ja jeg kan godt se din pointé smiley

Altså, jeg mener ikke at man skal gøre det som Monty selv gør det. Men nu ved I jo heller ikke hvordan jeg gør det smiley Mit det er mere løslongeringsagtigt men med samme med at hesten skal tygge og smaske inden den for lov at komme ind smiley

Jeg snakker nok om min egen Join Up. Jeg bryder mig bare ikke om tanken om at min hoppe er psykisk mishandlet og brudt ned som mange beskriver effekten af Join Up for jeg kan jo selv se at min hoppe er glad, tilfreds og nærværende.. :s

Ved ikke om du lige kan finde hoved og hale i det jeg skrev her.. Skrev det bare lige som det kom til mig smiley

• #199   29. maj 2013 Venter stadig på svar..

• #200   29. maj 2013 DD - Undskyld, men hvad det har med sagen at gøre? smiley
    Hvis du mener, at man kan være ligeværdig med nogen, man bestemmer over, så synes jeg sammenligningen er en lille smule vag. Forældre og børn er samme art, de kan gøre sig forståelige overfor hinanden, gå på kompromis og i dialog omkring hvorvidt nogle bestemte ting bør revideres. Derudover har forældrene deres barn som et familiemedlem, og ikke en hobby.

Imellem hest og menneske bestemmer mennesket suverænt alt, når det gælder hestens liv, træning og opdragelse, samt træningsmetoderne der anvendes. Mennesket bestemmer hvordan hesten skal opføre sig, og hvad den skal kunne, giver alle anvisninger og tilrettelægger træning for at nå sit eget mål. Derudover tilrettelægger mennesket eller standarder og grænser efter sine egne menneskelige behov. Selvom det fx er en del af hestenes natur at sparke ud eller nappe hinanden, når der opstår uenigheder, så må de ikke gøre dette sammen med os mennesker, grundet VORES sikkerhed. Dette bestemmer vi fuldt ud. Mig bekendt er det heller ikke en del af hestens natur at blive redet på, sat i boks, transporteret i trailer, osv. Igen, VORES beslutning. smiley

• #201   29. maj 2013 Det skal lige siges, at dette ikke skal forståes som et argument for join up. Blot en protest imod, at hest og rytter kan være ligeværdige. smiley

• #202   29. maj 2013 Johanne

Det er reelt set det samme.

Desuden kan du ikke føre en dialog med en 1 årig barn smiley

Som sagt ja vi bestemmer over alt med hesten, de har jo heller ikke rigtig et andet valg, men derfor behøver vi vel så heller ikke at fratage dem endnu mere magt ved at (i min verden)mishandle dem på den måde.

Join up er det samme som rollkur og baring osv. Så støtter man det ene er det andet lige så acceptabelt. Alt handler kun om hurtige resultater, ikke hvor hesten står henne.

• #203   29. maj 2013 Ah ja ok så misforstod jeg.

• #204   29. maj 2013 Ville bare lige dele med jer noget spændende information jeg læste i "Canadian Horse Journal" som er et heste magazin, der skriver en HMS træner om join up.

"Når en hest er leder på folden, vil det altid være den hest som ikke kæmper i mod de andre, men som kan flytte på de andre ved et let kast med hovedet eller ved at bakke røven i mod dem de ønsker at flytte på. Det er de heste nederst i hiakiret der jager, og kæmper med hinanden for ikke at være den der ligger aller nederst. Altså fortæller vi hesten ved at lave Join-up at vi er lige så svage som den og er en af de nederste i hiakiret, og at hesten derved kan forsøge at "overvinde" os fordi at vi ikke er meget højere end den. Så faktisk, via join-up gør vi hesten opmærksomme på at vi er svage og usikre i det nederste hiaki, frem for den rolige og fattede leder".

• #205   29. maj 2013 Camilla Stormont: Nu er det jo sådan at man skal bruge så små signaler i Join Up så muligt smiley
    Man skal ikke tæske rundt efter hesten, det er jo slet, slet ikke meningen. I hvert fald ikke på den måde jeg gør det smiley

Man skal lige præcis være rolig og fattet. Hvis man er ustyrlig og vild i sine bevægelser så ryger man nederst i hierakiet. Men først når man er det smiley

Join Up går jo ud på at hesten ikke må komme ind i flokken så længe den ikke opfører sig ordentligt fordi at det kan sætte flokkens liv på spil pga. den kan tiltrække rovdyr. Derfor jager lederhesten den ud og det behøver jo ikke være vildt og voldsomt men det skal være lige præcis det der skal til for den individuelle hest smiley

DayDreamer:
    Kan ikke rigtig se spørgsmålene. Bare en forklaring på hvordan du gør tingene?? smiley

• #206   29. maj 2013 Så kopire jeg lige teksten smiley

Fint så du stresser, jager og udøver psykisk pres nu?
    Hvis du gør det med samme formål som monty, hvorfor udøver du det så på en tam hest? Han formål er at tæmme vildheste.
    Hvorfor overhovedet ty til den hurtige vej når det kan gøres mere heste venligt?

Jeg citere dig:

"At hesten skal have lov til at vælge fra og vise om den vil eller ikke vil være sammen med en. Hvis den ikke vil være sammen med én, jamen så må den bare heller ikke komme ind i vores lille flok."
    Læs nu lige den sætning igen. Du giver den íkke lov til andet her end at overgive sig. For gør den ikke det skal den løbe, stresse, være udstødt videre og videre og videre.

Hvor er det lige du giver den valget henne? Den kan trods alt ikke klare det pres for evigt, den bliver nødtil at overgive dig. Det er ikke et valg men et tvang.

Hvis du vil give den et valg så udføre du det ikke på så lidt plads. Så udføre du det et sted hvor hesten kan løbe væk fra dig.

• #207   29. maj 2013 'Du er tam du opføre dig ikke ordenligt ud og få lidt stress'

Kan ikke se meningen i det smiley

• #208   29. maj 2013 Katja: Korrekt, men du ville aldrig se en leder hest blive VED. Den siger "gå væk" også ignorere den hesten. I join up beder du den jo ikke bare gå væk, du beder den blive ved med at bevæge sig og gå væk, selvom den faktisk ikke kan gå væk, men kun gå rundt.

Hvis du lavede join-up på en kæmpe mark ved at sige "så skrid" også gik og passede dig selv og hesten gjorde det samme indtil den engang måske ville være med, så havde jeg intet problem i det. Men i join-up gør man jo ikke som en leder og beder hesten gå væk ogå lader den være i fred og passer sin egen "flok"... Nej man fortsætter helt indtil hesten overgiver sig, altså = svag leder. Frem for rolig og ligeglad.

• #209   29. maj 2013 Fint så du stresser, jager og udøver psykisk pres nu?
    - Må jeg ikke godt få en eller anden videnskabelig undersøgelse på det der med psykisk pres. Vi ligger jo psykisk pres på alt vi gør på hesten for det er ikke normalt for den smiley Det er ikke normalt at blive redet, at stå i boks, at blive trukket med.

Som sagt så er den metode jeg snakker om min metode og der jager vi kun lige nok efter den individuelle hest. Man skal ikke blive ved med at jage her. Ikke når hesten er i det tempo man ønsker.

Hesten er nødt til at stresse en smule (Den stresser også når man udsætter den for nye og muligvis ubehagelige ting såsom første sadel, at rense hove på den for første gang osv. osv.) Det er lige indtil hesten bliver vant til det. smiley

I mit koncept har hesten 3 stressfaktorer. Der er en grøn, en gul og en rød. I starten kommer mange heste helt op i det røde og uha, nej, jeg DØØØØØØØØØØØR! Men efterhånden så skal hesten kun op i det gule felt og til sidst kun op i det grønne indtil Join Up er overflødigt og hesten har fuldt ud forstået dig som sin leder. smiley

Ej, formål det var også det forkerte ord og bruge. Undskyld, min fejl igen smiley
    Men jeg mener at jeg har taget hans metode, og ændret nogle ting så de passer til mig (og til de tamheste jeg omgåes) men formålet er stadigvæk at få hesten til at underkaste sig og acceptere en som leder.

Hestevenligt? Eller menneskevenligt? Jeg tror tit problemet er at vi mennesker tænker at hesten er lavet af glas. Selvfølgelig skal vi passe på den og passe træningen og gøre den så vidt så muligt stressfri og behagelig for hesten.

Men hvis en unghest ikke opfører sig ordentligt ude i naturen så bliver den sendt ud fordi så står hele flokkens liv på fare. Her er en leder nødt til at være hård. Den kan ikke gå hen og sige: 'Hej søde ven, vil du ikke være sød at stoppe med at larme sådan?' fordi at tid er dyrebart og det næste øjeblik kan flokken måske have mistet én af sine medlemmer.

Derfor er det bestemt ikke mere hestevenligt i mine øjne at man kopierer naturen og retter til så hesten forstår dig også selvom du er tobenet og lugter mærkeligt.

Måske skulle jeg også fortælle hvorfor jeg bruger Join Up smiley
    Jeg bruger join up i starten af min træning for at få ro på hesten. Problemhest som ikke problemhest. Det vigtigste element er at efter en veludført Join Up er hest og rytter ROLIGE. De er afslappede og kan begge to lære noget.

Jeg bruger ikke join up bare fordi at min lille hyp ikke vil vaskes fx. - dét er træning. Men Join up laver jeg for at skabe ro smiley

Så kan det være du er af en anden overbevisning end mig, men jeg stoler på det jeg ser med mine egne øjne smiley

• #210   29. maj 2013 Camilla Stormont:
    Der er det så at i min form for join up bliver vi netop ikke ved, netop fordi som du siger at lederen ikke bliver ved smiley
    Vi sender den ud men bliver ved med at gøre det klart hvornår den er velkommen ind og hvornår den ikke er. Vi bliver ikke ved med at drive og drive og drive. smiley

• #211   29. maj 2013 Igen er det logisk tankegang at ved at jage og stresse er det psykisk pres smiley
    Hvis jeg stresser og jager dig er det også psykisk pres smiley
    Ved alt anden omgang med hesten er målet ikke at stresse den. Det er det ved join up.

Og jeg er ikke helt med på hvorfor du mener man SKAL udsætte den for det? smiley

Nu bed jeg også lige mærke i du udføre oftere (ret mig hvis jeg tager fejl). Join up skal kun udføres engang. Hvad for jer til at blvie ved?

Ok tak, så fik jeg svar på du faktisk vil have hesten til at underkaste sig. Det var lidt her jeg ville ud på hele tiden, for har aldrig hørt dig indrømme det.
    Nu er mit spørgsmål så bare hvorfor? Hvorfor skal den underkaste sig?
    Leder bliver du jo aldrig som et menneske, men jeg forstår vist hvad du mener smiley

Mhs til det sidste. Jamen hvad jeg ikke forstår er hvorfor du vil have hurtige resultater? Hvorfor vil du ikke tage dig tiden til at få den ro ved jer begge som er reel og opbygget på tillid, og ikke fordi hesten SKAL?
    Du giver jo ikke din hest et valg ved join up. Nu ved jeg ikke hvordan du udføre det, men den rigtige metode, der for du ikke en rolig hest, eller jo, men ikke fordi den er rolig men fordi den har opgevet og indset den skal gøre hvad du vil have, alt andet føre til afvisning.

Det sker ikke i naturen på den måde. I naturen gør ingen lederheste den slags, som monty selv siger skal vi repræsentere rovdyret som nu skal være hestens 'leder'.
    Der har aldrig været tale om at det er heste der gør det i naturen, for det er aldrig blevet set. Jeg har ihvertfald heller ej set en hest tage en unghest med ind i en roundpin og jage lidt med den.

Det er korrekt de jager væk fra flokken, men det er kun et moment hvor hesten for lov at skride. Den er ikke tvunget til at løbe og løbe og løbe i en cirkel. Den kan gå væk og sige NEJ hvis den ønsker. Det kan den ikke når den er fanget i en cirkel.

Jeg har jo selv 3 mishandlingsager stående hjemme og er skrevet op som plejefamilie.
    Min ene har, som du kan læse længere oppe, været direkte livsfarlig. Og alligevel har jeg ikke tyet til metoden, men brugt tid og det har fungeret fantastisk. Så hvorfor skulle jeg gøre det mindre heste venligt?

Håber teksten er bare nogenlunde til at forstår, har desværre lige fået en ordentlig omgang misgræne smiley

• #212   29. maj 2013 Jeg tror der hvor vi kører skævt på hinanden er fordi jeg har min egen metode. Som bygger på Montys men som er lidt ændret, men jeg kalder den stadigvæk Join Up.

Jeg kan ikke forklare dig det bedre på tekst, så jeg tror jeg slutter her smiley

• #213   29. maj 2013 Ok smiley

• #214   29. maj 2013 Årh, tak fordi der endelig er en som bare accepterer det! (Y) smiley

• #215   29. maj 2013 Jeg kan jo svært komme og tæske dig smiley

• #216   29. maj 2013 smiley

• #217   29. maj 2013 TS: Tidligere oppe spørger du ind til hvorfor det får god omtale i Heartland.
    Nu har jeg selv læst serien, nogle gange vist, og læg mærke til at de heste det bruges på er heste, hvor dette virkelig er sidste udvej. Derudover tænker jeg lidt ''Det er en litteraturbog(i grovetræk) og ikke en fagtekst smiley

• #218   29. maj 2013 Katja - Har du ikke lige haft oprettet et emne, hvor du beskrev hvad du gjorde? Mener det var dig. smiley
    Ud fra det, så er det ihvertfald ikke join up (og her snakker jeg om Montys version, da det er det eneste der kan kaldes join up)
    Så jeg vil nu holde fast ved, at der ikke er grund til at vi diskuterer join up, når du tydeligvis ikke selv går ind for det, men har lavet din egen version af det. Det er jo også helt fint, og det lyder til at fungere godt - men det er ikke join up, så der er ingen grund til, at du kalder det dét. smiley

Monty har patent på det, så du kan ikke bare kalde enhver anden metode for det, heller ikke selvom det ligner eller minder om. smiley Men du kan sige, at det er mildere end join up. smiley

• #219   29. maj 2013 Jo det var mig smiley
    Okay, så siger vi det :b så kalder jeg det Join Me.. Eller (Daydreamer!!) kartoffel kartoffel smiley

Du får ret og jeg får fred smiley

• #220   29. maj 2013 Vil lige pointere, at udøver jeg join up er det heller ikke en direkte efterligning af Montys metode. Det er en "light" udgave, hvor hesten via kropssproget styres rundt på et aflukket område og så inviteres ind, eller ved uønsket adfærd sendes væk.

Min version af metoden er dog væsentligt kortere end Montys, om muligt kun af få minutters varighed. Derudover er mit hovedsagelige mål ikke at holde hesten i et højt tempo, og jeg bruger ikke reb som han gør. Min metode kan egentlig nærmere sammenlignes med en form for løslongering, dog med mere dominant kropssprog.

Og så ved jeg godt at i siger, at så er det jo ikke join up, da Monty Roberts har patent på ordet. Men er det virkelig det mest interessante? Skal debatten være så unuanceret? Er det ikke mere spændende at diskutere, hvilke eventuelle elementer af metoden der måtte virke, ting der burde ændres, osv.? Det vigtigste i sagen er vel ikke, om man kalder det join up eller ej, men derimod at kigge på metoden og forsøge at analysere den, hvordan den påvirker hestens hjerne, hvordan den eventuelt kunne gøres anderledes/mildere men med nogle af de samme elementer?

Jeg må da indrømme, at jeg finder det trist, at vi kun kan snakke FOR og IMOD join up (Montys metode), for så unuancerede er træningsmetoder sjældne. Mere interessant er det da, at gå ind og skille skidt fra kanel, og diskutere hvad der eventuelt kunne være brugbart. smiley

• #221   29. maj 2013 JAA Karftoffel kartoffel smiley

• #222   29. maj 2013 Hahahha smiley

• #223   29. maj 2013 Johanne - Når debatten går på, hvad man synes om join up, så nytter det jo intet, at man begynder at trække en masse selvopfundne metoder ind, for så bliver det forvirrende, hvad folk egentlig mener.
    Hvis vi bare kan blive enige om, at når man laver join up, så gør man som Monty - gør man ikke som ham, så laver man ikke join up.

Så kan du synes det er unuanceret, men når der diskuteres join up, så diskuterer man jo ikke alle andre metoder, der måske ligner på nogle punkter. Det vil som sagt være alt for forvirrende.
    Hvis vi alle taler om hver vores metode, så taler vi jo bare hen over hovederne på hinanden. Og det kan jeg da ærlig talt ikke se det spændende i. smiley Hvis du vil diskutere, om den metode du bruger, er god eller ej, eller hvordan den virker, så kan du jo oprette et emne om det, eller specificere, at det er netop dét du vil diskutere. Der er ingen grund til at blande det hele sammen, i én stor pærevelling. smiley

• #224   30. maj 2013 Selvfølgelig kan man ikke trække alverdens andre metoder ind.

Men næsten identiske variationer af omtalte metode, dog med et par variable, kan jeg ikke så hvorfor skal frabedes så voldsomt. Så giver det jo som jeg sagde netop mulighed for at diskutere eventuelle fordele/brugbare elementer ved join up, samt ulemper. Det unuancerede består i, at man i denne debat tilsyneladende kun har mulighed for at erklære join up GODT eller DÅRLIGT. I stedet kunne det måske være mere spændende at kigge på metoden som helhed og analysere, om der evt. kunne forekomme både brugbare og mindre god ting i den, for det er langt de færreste metoder som er så forenklede, som join up efterhånden er blevet i denne debat. smiley

• #225   30. maj 2013 Fordi der netop ER variationer, så det er jo ikke den samme metode vi snakker om, og den har derfor måske heller ikke samme virkning eller funktion. Derfor giver det heller ikke nogen mening, at sammenligne dem.

Hvis det i den ene metode er meningen, at hesten skal stresses og jages, og det ikke er meningen i den anden metode - så nytter det jo ikke noget, at give sig til at diskutere det, som om det var den samme metode. Så misforstår man bare hinanden, og det giver ingen mening.
    Nej, så skal man hellere fortælle hvilken metode det er, man ønsker at diskutere, da man ellers ikke vil få noget ud af diskussionen.

Der er jo ingen point i at jeg argumenterer for hvorfor join up ikke skaber tryghed eller tillid, eller noget lignende, hvis du argumenterer imod det, men ved at forklare at en helt andet metode, gør det. Det hænger ikke sammen. smiley

Se på metoden som helhed, ved at trække andre metoder ind over det? Nej, det giver altså ikke mening for mig. Man kan ikke diskutere join up, ved at diskutere andre metoder. Jeg giver dig helt ret i, at der er brugbare ting i join up, hvis man tager det ud af helheden, og kombinerer det med noget andet. Men det er jo ikke det, netop denne debat handler om,
    Hvis det er dét du ønsker at diskutere, så kan du jo lave dit eget emne. smiley Dette emne handler vidst mere om, hvad man synes om netop DENNE metode, ikke alle andre metoder, der ligner den. smiley

• #226   31. maj 2013 For nogen som ikke rigtig forstår det skal vi nogen gange lige vende den om.
    Ville du have tillid til en der skræmte dig rundt i en ring? Ville du får respekt?
    Nej, svaret er enkelt. Du ville blive bange for personen.

Det er det samme som dem der tæsker en anden og tror de så har fået personens respekt.
    Det er overhovedet ikke godt for nogen parter.

• #227   1. jun 2013 Man ved at man har for travlt når man ikke engang har tid til at svare på HG :b

Johanne
    Nu rider jeg ikke min hest, men jordtræner. Og hvis jeg kan mærke at hun ikke har lyst og hellere vil slappe af, så træner jeg ikke. Fungere den opdragelse og de signaler og anvisninger jeg normalt bruger på heste, ikke på hende, så prøver jeg noget andet. Passer mine mål ikke til hesten, så ændre jeg dem gerne, for intet mål er vigtigere end min hests velbefindende. Jeg kan ikke inddrage den i mine beslutninger, nej, men jeg kan ændre de beslutninger hvis min hest ikke triveds med dem. Hvis hesten ikke kan lide at have bid i munden, så ville jeg da skifte det ud. Hvis den ikke triveds med opstaldningsted ville jeg da prøve at finde andre muligheder osv. Det kan godt være det er en underlig måde at se det på, men tror også langt fra min måde at holde hest på er ''normal''. Og det betyder måske ikke at den er bedre, men den virker for mig :).
    Sig endelig til hvis jeg har misforstået noget.

• #228   1. jun 2013 Hvad hvis man ikke tæsker rundt efter sin hest?

Når jeg laver en Join Up på en hest, så er det aller, aller, allervigtigste for mig at være rolig, stabil og uden følelser. Hvis jeg bliver sur, irriteret, voldsom eller aggressiv så mister Join Up hele sin essence fordi ja, så bliver hesten bange og utryg og jeg ryger automatisk nederst i hierakiet fordi at det kun er de heste nederst som jager med de andre.

Men hvis man forholder sig rolig og afbalanceret og hviler i sig selv så har Join Up en helt anden effekt smiley

• #229   1. jun 2013 Hvis man er sur, irriteret, aggressiv og voldsom kan man sammenligne det som en der tæsker en anden person og derefter tror man har fået respekt.

Hvis man er rolig, stabil, afbalanceret og rolig kan man sammenligne det med en god chef som siger: "Hey, hvis du ikke kan gøre det her, så er jeg desværre nødt til at afskedige dig." og hesten siger så: "Nå ja, okay.. Så gør jeg det."

Så er spørgsmålet så om hvorvidt nogle mennesker vil være chef overfor deres hest eller om de vil være lige rangerende.

Personligt mener jeg man altid skal ligge på 49/51 forholdet med sin hest og derved bestemme bare en aaanelse mere end den gør. Fordi den er jo ikke i stand til at tænke fremad og se konsekvenserne af det den laver så derfor så tænker den med instinkt. smiley

Selvfølgelig er det en romantisk forestilling at man kan være ligestillet med sin hest altid og aldrig have brug for at 'sætte sig i respekt' og så videre. Men den holder bare ikke rigtig i længden i hestetræning smiley Ikke fra mit synspunkt smiley

• #230   1. jun 2013 Igen igen igen. Join up går ud på at stresse hesten ellers opnår du ikke det der er meningen. Hesten skal ikke være i tvivl om hvem der har magten her og at den bare skal bukke under.

Men selvfølgelig jeg fatter stadig ikke du ikke udøver 'det rigtige join up' og jeg kommer aku nok heller aldrig til at fatte det ved mindre du kalder det kartoffel kartoffel for mig haha xD

• #231   1. jun 2013 Undskyld kære DD! smiley Jeg mente selvfølgelig Kartoffel, kartoffel xD

• #232   1. jun 2013 Katja - Jamen så laver du ikke join up, længere er den ikke. smiley
    Ingen tvivl om at din metode lyder til at være god og effektiv - men det er ikke join up, så der er ingen grund til at blive ved med at forsvare join up, ved at sammenligne med en helt anden metode. smiley

• #233   1. jun 2013 Din pony er tam, hvorfor så bruge Join up?
    Hvad har den gjort siden du føler den skal udføre Join Up?
    Du skal tænke på.. Heartland bøgerne handler jo altså ikke om en lille tam shetlænder?..
    Din pony vil prøve at undgå dig hvis du bruger denne metode.
    BAre det at strigle den er med til at opbygge tillid, den kan jo ikke bare stole på dig fra dag 1 til dag 2? (:

• #234   1. jun 2013 join up er direkte psykisk mishandling af hesten.. bum..længere er den ikke..

• #235   2. jun 2013 JEG KALDER DET JOIN UP! Okaaaay... Længere er den ikke. smiley

• #236   2. jun 2013 Mennesker og heste kan ikke være venner. Heste forstår ikke venskab som vi gør. Dette er en menneskelig gørelse af hesten som der ikke findes.

Godt være i kalder det en ven, men en hest vil til hver en tid foretrække sin flok af heste frem for jer.

Heste jager også hinanden rundt for at vise hieraki. Min hest bliver tit jaget rundt på folden af de andre, også i længere tid.... Dette siger i ikke er muligt?

Hesten tror ikke den dør men hvis hesten ikke vil være en del af flokken bliver den udvist (ved at blive jaget med) og hvis den "overgiver" sig er den velkommen til at komme ind i flokken. Dette er hverken liv eller død men spørgsmål om dominans. Alle metoder kan udføres i ekstremer.

Og det klart at folk som intet ved om metoderog bare læser debatter som denne hurtigt kan få samme mening som dd og Cts men de beskriver kun heste er enten venner eller tjener for mennesket....

Sikken en gang vrøvl med mennesker og heste som venner, godt være vi føler de vores venner fordi de erstatter noget i vores liv, men vores heste går ikke på marken og tænker på os som vi kan ligge hjemme i sengen og savne dem.... Sådan er det bare....

Men ligesom med hunde må man vise hvem der bestemmer fordi ellers har du en hund som er agressiv og dominerende fordi man ikke selv sætter på plads.. Dette er en naturlig ting hos alle flok dyr.

• #237   2. jun 2013 Og undskyld alle kære folk men når folk løs springer deres heste eller har dem løs på ridebane/ridehus hvor man render rundt med pisk fordi man vil have dem til at løbe er jo i "princippet" også at jage rundt med sin hest....

Dem der longere og står med longepisk og pisker i luften for at hesten skal gå fremad er jo det samme.....

Generelt stresser vi vores heste meget i dagligdagen. Rytteren der vil springe og klemmer med benene eller prikker til den med sporene/pisken driver også hesten frem mod noget som ikke er naturligt.

Ryttere i skoven som tager en frisk galop eller jorde er jo også at tænde for flugt signalet.....

Og sådan kan vi blive ved.

• #238   2. jun 2013 Tina: Som ved alle andre med den mening at heste ikke kan tænke sådan, så spørger jeg også dig. Hvor VED du det fra? Hvordan kan mennesker vide det? Hvordan ved man at det udstyr vi bruger giver korrekt svar?

• #239   2. jun 2013 Tina A: You said it, girl :b

• #240   2. jun 2013 Malle fordi vi ikke lever i en drømme verden hvor alle er venner dyr som mennesker.....

• #241   2. jun 2013 Og malle fordi det bevist at hestens hjerne ikke er lige så stor som menneskets. Heste lever af 3 instinkter foder, flok og flugt de 3. F'er. Det ved enhver som ved noget om heste.

Ingen dyr på jorden har en lige så udviklet hjerne som mennesket så hvordan skal dyr hvis hjerne på størrelse med en valnød kunne have de sammen egenskaber som mennesket? Valnød er måske underdrivelse men den er samme ikke stor.

Hesten kan heller ikke tale og sige Hej hvordan går det, var din ejer også dum idag, nej min var sød.

• #242   2. jun 2013 Men kære malle da jeg var 13 troede jeg også min hest savnede mig eller skænkede mig en tanke. Men man bliver klogere med alderen såfremt man studere og ikke lever på sine drømme.

• #243   2. jun 2013 Freja K: Tja, jeg har bare fundet ud af at det virker for mig smiley Jeg siger jo ikke det skal virke for hele verden, men det er den metode som fungerer for mig! smiley

Jeg vil bare gerne have lov til at komme med MIT synspunkt uden at blive dømt ned bare fordi at jeg har en anden mening end jer. smiley

• #244   2. jun 2013 Katja - Men det ER ikke join up, så der er ingen grund til at bruge din metode, til at forklare join up. smiley
    Det er to forskellige metoder, hvor man gør vidt forskellige ting. Så det giver slet ingen mening, at du forklarer hvorfor join up er godt, ved at bruge din egen metode, når det ikke er det samme man gør. smiley
    Så så længe du gør det, og ikke vil indse, at det du laver IKKE er join up (og desuden ikke kan give en eneste god grund til, at det absolut SKAL hedde join up, hvorfor du er så fast besluttet på at det SKAL være det) så er der ingen grund til at fortsætte diskussionen. smiley

Freja - Hun forsvarer den heller ikke, for den metode hun taler om, er ikke join up. smiley

Tina A - Du misforstår noget. For der er INGEN der siger, at heste ikke jager hinanden rundt. For det gør de. men der er INGEN hest der opfører sig som et rovdyr, mens den jager en anden hest rundt i ring, og tvinger den til enten at løbe til den dør, eller komme ind til den selv (rovdyret). Det er der INGEN hest der gør. Derfor laver de ikke join up i naturen. Dermed ikke sagt, at de ikke jagter hinanden. smiley

Og jo, det er et spørgsmål om liv eller død, hvilket er tydeligt, hvis man kender til hestens instinkter. Når vi laver join up, holder vi hesten væk fra flokken, hvilket i naturen betyder død. Samtidig truer man den som et rovdyr, hvilket også betyder død for den. Så jo, det handler om liv eller død - hvilket Monty også selv fortæller. smiley Men du har helt sikkert mere forstand på den end han har, det er da helt klart..

Så jeg fortæller bare, hvad metoden rent faktisk gør, ud fra hvad Monty fortæller man skal gøre. Men igen - det er klart at du ved meget mere om den, end han selv gør. smiley Jeg har desuden ikke sagt noget om at være venner med hesten, så lad venligst være med at bruge mit navn i det. smiley

Og ja, det er da fuldstændig det samme, kære ven. Det er der ingen der modsiger dig i. smiley Ihvertfald mht. at jagte hesten rundt med pisk osv.

MEN der er jo stor forskel på hvordan man jager og tvinger hesten. For som jeg har skrevet flere gange, så gør vi det hele tiden, over det hele, i alt hvad vi laver med hesten. Ingen tvivl om det. Men forskellen er HVORDAN man gør det. Om man gør det for at stresse hesten, som join up går ud på - eller om man gør det roligt, og med henblik på at hesten skal være afslappet og rolig mens det foregår. Jeg håber du selv kan se forskellen på en hest der er stresset og en der er rolig, og derfor også kan se forskellen på når man gør det for at stresse og for at få den afslappet. smiley

• #245   2. jun 2013 Katja - Så lige din kommentar til mig. Kan da kun sige tusind tak, og du er skam også en virkelig velformuleret pige. Det har jeg faktisk tit tænkt over smiley

• #246   2. jun 2013 Nu handler det vidst mere om at I bare vil have ret end at føre en debat. smiley
    Jeg kalder det Join Up fordi jeg har taget Montys metode, og lavet det til en 'light' version.

Over and out. smiley

• #247   2. jun 2013 Johanne R: Mange tak, rart at høre smiley

• #248   2. jun 2013 <i>- for du kan få en hest til en masse ting via. dårlig træning</i>

Tak, så fik jeg lige af vide jeg træner dårligt også?? smiley Fantastisk man kan se det igennem en computer skærm, det må jeg sige! smiley

Jeg ved det virker for mig OG min heste, og at de er glade og afslappede og tillidsfulde :') Det er alt jeg ønsker.

• #249   2. jun 2013 Freja K: Jaja, du får ret og jeg får fred.. smiley

• #250   2. jun 2013 Jaja. :b

• #251   2. jun 2013 Katja - Jeg vil gerne diskutere med dig, men ikke når du forsvarer join up, ud fra din egen metode, der som du selv siger - er en light version. Så netop fordi den er blidere/mildere end join up, så kan du jo ikke bruge den, til at forsvare eller forklare join up. smiley

Så længe du ikke forstår, at det du laver ikke er join up, så er der ikke noget at diskutere. smiley Jeg vil dog gerne både diskutere din metode (som jeg synes lyder god) og join up, men hver for sig, for det er IKKE det samme. smiley

Det ved du jo også godt selv, for som du selv siger, så jagter du ikke hesten, i din metode - men det gør man i join up. Så jeg kan ikke se hvorfor du bliver ved med at holde fast i, at det SKAL være samme metode, når det jo tydeligvis ikke er det? Har spurgt dig mange gange, men får ikke noget svar på, hvorfor den SKAL hedde join up, når du jo selv skriver, at det er det ikke, det er en light version = ikke den originale. smiley

• #252   3. jun 2013 Kan det ikke bare være ligemeget! For pokker da også.

• #253   3. jun 2013 Det kan da ikke være ligemeget, at vi snakker om hver vores metode. smiley
    Der får man da ingen diskussion ud af. smiley

• #254   3. jun 2013 Jeg har sagt at jeg er færdig med at diskutere her. <b>over and out</b>

• #255   3. jun 2013 Ja, så er vi jo tilbage til sidste gang du nægtede at svare på noget som helst, der gik imod dig. smiley

Men bare i orden. Ser frem til en diskussion, når du engang indser, at vi ikke kan diskutere to forskellige ting på én gang. smiley

• #256   3. jun 2013 Okay, så starter vi en diskussion om min metode - vil du det? smiley

• #257   3. jun 2013 Gerne, men jeg har allerede sagt, at jeg synes den lyder god. smiley

Kommentér på:
Har i hørt om knytte bånd teknikken?

Annonce