{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Usande oplysninge ri annoncer {{forumTopicSubject}}

Tænk sig...

Hvordan kan man påstå i en salgsannonce, at en hest er en racehest, når man hverken har stamtavle, hestepas eller brændmærke?? Tænk sig, at holde sig selv og eventuelle købere for nar på den måde?

Jeg begriber simpelthen ikke, at der ikke kommer strammere regler her på HG i forhold til racebetegnelse. Jeg synes, det er synd, skam og ærgerligt for de, som virkelig bruger tid, kræfter og økonomi på raceheste.

Men helt ærligt HG`ere, hvad mener I om, at sætte en hest til salg under en bestemt race (ikke avlsforbund, men RACE), uden overhovedet at have nogen som helst dokumentation for det? Jeg synes, det er latterligt og irriterende tidsspilde....

Hvad synes I??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Usande oplysninge ri annoncer
  • #1   25. apr 2010 Jeg vil nu mener at hvis hesten er racetypisk kan det da være lige meget..

En fjordhest kan i mine øjne godt være en fjordhest uden at have brændemærke eller stamtavle

• #2   25. apr 2010 Hvis man nu eks. havde en oldenborg hoppe og fik den i folet med en oldenborger hingst, men ikke stillede den til kåring eller noget, er det vel stadigvæk en oldenborger?

• #3   25. apr 2010 Jamen, hvordan skulle man dog holde styr på det?

Der er jo faktisk en grund til at man dokumentere og stambogsfører heste....

• #4   25. apr 2010 Sys osse det er dybt godnat...

er helt enig K A

• #5   25. apr 2010 Det er rimelig umuligt at holde styr på, men skal man ikke avle med hesten kan jeg ikke se hvad man skulle bruge det til, for blandings heste og heste uden stamtavle kan være lige så gode som renracede, hvis ikke bedre (:

• #6   25. apr 2010 Hvis nu den omtalte hestes forældre ikke selv er kåret, men er både moderen og faderen er efter kårede forældre, så er den jo den jo egentlig racehest, man har bare ingen papirer på det.
    Så hvis hun ved præcis hvem forældrerne til hesten er og har set pas og/eller stamtavle på dem, så er det vel ikke bedrag.

Men hvis hun skal skrive i en annonce, at hesten er renracet, så er det et moralsk ansvar, at informere om at man har mulighed for at få kopier af forældrernes pas og oplysninger til deres ejer der kan bevidne at hun taler sandt.
    Hvis hun ikke har mulighed for at bevis det med kopier eller billeder af stamtavlen, så kan hun ikke tillade sig at skrive den er renracet.
    Dog mener jeg hun må skrive den er racetypisk, så længe det er jo en egentlig race og ikke et avlsforbund.

• #7   25. apr 2010 Det har ikke noget at gøre med, at racehest er bedre end blandigsheste - jeg er faktisk enig i, at en blandig af racer ofte kan være en bedre hest - det ser man jo også moderne avlforbund som fx DV gøre. De blander jo mange forskellige racer...

Nej, det har noget at gøre med respekt for flere hundred års stambogsføring i raceavlen, noget at gøre med respekt for avlere og ikke mindst noget at gøre med at beskrive hesten bedst muligt i en annonce. Mange racer har jo karakteristiske træk som man enten ønsker eller ikke ønsker, og så synes jeg man spilder folks tid ved at beskrive hesten forkert.

• #8   25. apr 2010 Jeg er fuldstændig enig med dig.
    Ligner en hest en fjordhest, men har ingen stamtavle, brændemærke eller noget, er det altså ikke en fjordhest. That's it..

• #9   25. apr 2010 Kan forstå, hvis man vil købe til avl, at man bliver sur over at bliver narret, men hvis det er til ridebrug og hesten ligner en friser, har friser forældre, så er det jo en friser!!

Selvfølgelig hvis hesten ligner en rundkørsel og hverken mor eller far kan forefindes, så kan man bruge sin sunde fornuft og konkludere at den jyde/holstener ikke er en araber som beskrevet smiley

• #10   25. apr 2010 Men kan heller ikke forstå dem der kan hidse sig op over det.. Så længe de ikke skal købe hesten og bruge den til noget, så kan folk da egentlig være ligeglade...

MEN selvfølgelig er det ikke iorden direkte at lyve!
    Men hvis hesten er racetypisk, ja så ser jeg ikke noget at kalde en Fjordhest uden tavle en fjordhest når den nu er en fjordhest..

• #11   25. apr 2010
    »Ida & Story« : Hvad er den så, en blanding af hvad? smiley

• #12   25. apr 2010 Godt der ikek skulle papir ind i matematik timerne XD

Fjordhest + fjordhest = fjordhest

længere er den ikke, så kan man ikke mside en dårlig undskyldning ppå bordet og nu påstå den slet ikke er en fjordhest

• #13   25. apr 2010 Altså min er en fuldblod selv om jeg ikke har nogen dokumentation på dette? Papirerne er "forsvundet" i handlen da tidligere ejer ikke havde styr på en s*** rent ud sagt. Men han er trænet til galopløb, hvor du i Danmark kun bruger fuldblodsheste til dette.
    Hvis du går ud på væddeløbsbanerne har han præcis samme bygning og væremåde som mange af de andre fuldbldsheste. Efter første gang jeg så et løb fandt jeg ud af hvorfor bestemte ting skræmte ham, og jeg kunne derfor arbejde med dette.

Så selv om der ikke er papire på min, så er han en fuldblod helt igennem!!

• #14   26. apr 2010 Fjordhesten er jo temmelig lidt genkendelig, og selvom folk skriver i en annonce, at der ikke er fjordhest i en hest, ja så kan man jo se det. Lad os tage nogle af de andre racer, som ikke så let lader sig genkende.

Jeg er helt med på, at krydser man en hoppe med fx hannoveraner papirer og en hingst også med hannoveraner papirer papirer - ja, så er afkommet en hannoveraner.

Problemet som jeg ser det, er at vi mennesker ofte lyver og vender og drejer tingene - en fjer bliver tit til ti høns.

Lad os sige, at jeg har avlet ovenstående kombination. Jeg sælger afkommet uden at videregive dokumentation for afstamning. Nogle år efter ønsker den nye ejer igen at sælge afkommet. Nogle købere kommer og ser på afkommet og siger, at de gerne vil have en DV hest. Så siger sælger, jamen det ER skam en dv hest, jeg har desværre bare ikke fået lavet papirer.

Hvor mange gange læser vi det i annoncer her på HG? At der er tale om en tracehest dog uden pas, papirer, brændmærke eller andet?

Kan I ikke se det??? Det er jo fuldstændig umuligt at holde styr på og folk narrer/bliver narret på den måde.

Det der med de ligner en bestemt race osv - tja, det holder jo ikke (andet end i de meget karakteristiske racer som fx fjordhest). Tag nu bare min egen trakehner, der er brændt og har rødt hestepas - havde han ikke det, så ligner hen en kbnabstrubber, og jeg vil let kunne sige, Jamen han ER en knabstrubber for han ligner fuldstændig...

Det holder jo ikke..

• #15   26. apr 2010 Ved DV kan de også være det hvis begge forældre er det.. men hvis forældrene ikke er DV og hesten ikke er kåret til at være det, så er den selvfølgelig ikke en DV

• #16   26. apr 2010 Jeg har set flere annoncer, hvor der påståes at denne hest er en araber eller en araberblanding.... Som oftest er dette en lodret løgn!
    Når man så spørger ind til hvilken araber den er, så aner de enten ikke hvad de skal svare, da de mener en araber en en araber og at med det temperament den har, da kan den umuligt være andet. FLOT! smiley

Jeg bed især mærke i én annonce, hvor, hvis man bare ved en lille smule omkring araberen, så var man slet ikke i tvivl om, at denne hest intet araber overhovedet havde i sig! Den lignede nærmere et mix af nogle tunge racer og mig bekendt har en araber ikke kraftigt hovskæg.... Men alligevel påstod de hårdnakket at den var 3/4 araber. Hvor dælen er vi henne???

Det er simpelthen for meget.....

• #17   26. apr 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .

Den er jo blanding af fjordhest og fjordhest, men det er ikke en fjordhest smiley he he

• #18   26. apr 2010 k A

Tja man kan bare ikke stole på mennesker, man skal bruge sin sundefornuft og intuition smiley

Men ja det træls at folk skal lyve og især når det er tydeligt at det er løgn, men så er det jo bare ikke der man skal købe hest, for hvad lyver de så ellers om?

• #19   26. apr 2010 jeg er enig med dig K A

Jeg kan nævne i hvert fald 3 bedækningsannoncer herinde, hvor en "pintohingst" tilbyder bedækning. Problemet er bare at hingstene hverken er pintoer eller avlsgodkendte og derfor vil der komme piratføl ud af avl med dem.
    Jeg ville føle mig pænt snydt hvis jeg troede jeg skulle avle et fint pintoføl, som skulle kåres og bagefter finde ud af at den slet ikke kan kåres fordi hingsten bare var alm broget.

• #20   26. apr 2010 Ved pintoer kan du jo godt få dem kåret selvom forældrene ikke er det

• #21   26. apr 2010 Ikke hvis det er en hingst smiley

Læs reglerne på pinto.dk: Efter 31/12 1996 skal hingstens far og hingste født efter 31/12 1999 skal hingstens mor være optaget i Dansk Pinto Forenings hovedafsnit eller bilag til hovedafsnit, et tilsvarende officielt anerkendt avlsforbunds hovedafsnit eller bilag til hovedafsnit, eller hovedafsnittet eller bilag til hovedafsnit for et officielt avlsforbund, der er godkendt til krydsning.

Så du kan godt se, at folk som dig, der tror at de kan kåres nemt kan brænde nallerne smiley

• #22   26. apr 2010 Så vidt jeg kan læse mig til kræver det bare man taler sammen med avleren og får hoppen med til kåring..

Det er nu ikke så svært..

Og du kender mig jo ikke ,så at sige "folk som dig" syntes jeg ikke er på det rette smiley

• #23   26. apr 2010 oversat til alm dansk står der at
    hingstens mor og far skal være kåret i pinto (hovedafsnit eller bilag) eller et forbud der må krydser med.

Hvis hingsten er en blanding og ikke kåret kan den ikke avle en pinto hingst. Jeg har talt med bestyrelsen i pinto om det.

Du skal være velkommen til at ringe til dansk pinto og spørge hvis du ikke tror på mig.

Folk tror pinto er en farve. But it is not. Det er et avlsforbund, præcis som DV.

• #24   26. apr 2010 Folk har altid så travlt med at man jo kan se at det er en fjordhest.. men man kan ikke se om den fx har en mor der er fjordhest og en far der er fjordhesteblanding eller omvendt.. så vil den ligne en fjordhest.. og man udelukker faktisk sig selv for en del sjove ting i fjordheste sammenhæng ved at købe en uden papire.. hvilket mange ikke ved før bagefter..

• #25   26. apr 2010 Jeg er absolut enig i, at man ikke bør lyve i sine salgsannoncer... vil endda gå så langt som til at sige, at det jo ikke ligefrem er raketvidenskab. smiley

Der, hvor jeg umiddelbart kan fornemme, uenigheden sniger sig ind i debatten, er hvorvidt en hest kan betegnes som renracet, hvis den ikke har papirer. Og det mener jeg personligt, den kan, hvis begge forældre er renracede og har papirer på dette. smiley

Personligt er jeg i øvrigt også en af dem, der ikke kan se formålet med piratavl og synes, det er lidt en ødelæggelse af seriøse avleres store arbejde. Til gengæld tror jeg ikke, det er noget, vi nogensinde slipper helt af med. smiley

• #26   26. apr 2010 Louise Lindbøg H: Jo selvfølgeligt har du ret i at en hest med 2 renracede forældre er renracet.. men hvis man har valgt at bruge en ikke kåret hingst eller man ikke har gidet betale for papirene (hvilket så er slut nu da alle skal have papire) så vil den jo i avl øjemed og i de forskellige race foreningers øjne ikke være ægte.. desuden er det jo ret svært at bevise hvem der er faren hvis ikke bedækningen er indberettet..

• #27   25. okt 2010 Tja, disse race rene heste kan der pludselig blive mange af, min tidl. ridehest-blanding blev pluselig til Hannoveraner smiley hmm... jeg lavede passet i sin tid, så ved hvad der står, den kunne hun jo så ikke lyve sig udenom, men hvor er det dog bare øv at købe en hest i den tro.

Kunne godt lide :
    Fjordhest+Fjordhest=Fjordhest
    MEN! Hvad nu hvis den var 50/50 af andet i tidl. led og nu bare ligner en fjordhest hvad så? det jo ikke 100% fjordhest=renracet

• #28   11. jul 2012 Er helt enig med KA, for et par år siden var jeg ude og se på en hest, ren racet trakehner, stod der i annoncen, dog ingen papirer på den, et halvt år senere så jeg samme hest til salg (der var ikke engang sat nye billeder på) men nu var det pludselig en ren Holstener.

Kommentér på:
Usande oplysninge ri annoncer

Annonce