1.230 visninger
|
Oprettet:
Kan heste blive immun overfor ormekur? {{forumTopicSubject}}
Kan heste virkelig blive immune overfor ormekure, hvis hesten får dem uden at få lavet en test???
Jeg har bare altid givet en ormekur og så var det det.
hvad siger jeres dyrlæger?
jan 2007
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.466
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.674
jun 2004
Følger: 160 Følgere: 264 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
vi mennesker bliver også resistente over forskellige bakteriere.
det samme gør orm.
man anbefaler at man tager en gødningsprøve (koster som regl 75,- ) og ser om det er nødvendig med ormekur
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.211
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Og ja, overdreven brug af ormekure kan give resistens blandt ormene. Det går ikke kun ud over din hest men osse alle andre heste, der jo så heller ikke vil få gavn af ormekuren.
Self skal hesten have ormekur når den har orm. Men det er vigtigt at man ikek bare går og hælder ormekure i hestene.
Derudover er det osse vigtigt at hesten får den mængde der passer til dens vægt.
Hvis ikke man sørger for at give nok, er dte ikke sikkert alle orm bliver slået ihjel. Og hvis de ikke slåes ihjel, men kun bliver "præsenteret for" ormekuren, ja så kan de osse blive resistente.
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Emner: 39 Svar: 148
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.211
Hestene i den stald, hvor min hest står er lige blevet tjekket for orm, da den ene havde bændelorm.. Kun 4 ud af de 18 heste havde orm, selvom de er kommet fra mange forskellige steder de sidste mange måneder..
Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.152
Men jeg vil da gerne lade mig modbevise
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Emner: 39 Svar: 148
For undrer mig over at min dyrlæge bare vil give mig dem, hvis det virkleig kunne skade min hest i sidste ende....
nov 2007
Vi har selv haft en hest der desværre IKKE reagerede på ormekuren, fordi ormene var resistente.
Og nej, de bliver ikke bare lige sådan resistente af hyppig ormekur. Men de kan altså blive det
Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.152
Men selvfølgeligt betyder det, at det ikke er omtalt, ikke at der ikke kan være noget ved sagen...
nov 2007
Som sagt har vi jo selv haft det inde på livet. Hoppen var ikke så gammel og vi havde næsten lige fået hende hjem.
Hun havde fået ormekur før afrejse fra avler, og vi fik hende så ormetjekket sammen ved vores andre heste ikke så længe efter. Hun havde orm, og fik derfor en ormekur.
En måneds tid senere synes vi altså at hun så forfærdeligt vommet ud og hun virkede sløv og havde en kedelig pels.
Vi fik tjekket for orm igen igen. Dyrlægen kørte ud til os sent samme aften med en ny ormekur (en anden slags) og måtte yderligere behandle hoppen. Han sagde ligeud at han var imponeret over at hun stadig stod på benene, så hårdt var hun angrebet.
Hun kom bagud i vækst og det tog lang tid at få hende til at se pæn ud igen, men hun kom sig da.
Men det er bestemt ikke ligegyldigt hvordan ens "ormestretegi" ser ud.
Dermed ikke sagt at DK's løsning nødvendigvis er den rigtige, men jeg synes det er fint man er opmærksom på det.
En af de værste syndere er faktisk når ormekure under-doseres. På den måde bliver ikke alle orm slået ihjel, men bliver vel nærmest "vaccineret" mod ormemidler (de får en lille dosis af det, ikke nok til at slå ihjel. Fuldstændig som når vi vacc mod stivkrampe e.l.).
Så når man giver ormekur, er det altså osse vigtigt at man giver nok. Selv skal man ikke overdosere heller, men hellere lidt for meget end lidt for lidt.
sep 2009
Følger: 110 Følgere: 126 Heste: 16 Emner: 20 Svar: 67
En dyrlæge der holder sig til loven, vil ikke udlevere en ormekur uden gødningsprøve og man får heller ikke selv lov til at give hesten ormekuren, hvis ikke at man har et medicinhåndteringskursus. Dog er der en del dyrlæger, der ikke går så meget op i det og bare udlevere ormekur.
Nogle bestiller selv fra udlandet, da dette er meget billigere, og der kan vælges imellem forskellige ormekure. Jeg kan da godt se det smarte i at bestille fra udlandet, da det kan blive noget af en bekostelig omgang hvis man har flere heste og en dyrlæge der holder sig til love og regler.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Ormemiddel-resistens er bestemt ikke en skrøne, men derimod desværre et voksende problem.
Og da der ikke er nye præparater på vej med alternative virkningsstoffer, kan det i sidste ende betyde at vi står med alvorlige problemer med at få behandlet de heste der ender med multiresistente orme.
Det er samme problem som vi ser med antibiotika resistente bakterier, især på de humane hospitaler. Hvilket også er hvorfor der er så streng kontrol med antibiotika forbruget ikke blot blandt mennesker men også til eks. produktionsdyr.
Dette er et reelt problem. Selvfølgelig tages antibiotika resistensen mere alvorligt idet dette kan få store betydninger for mennesker, hvilket man nok ikke lige kan sige om ormemiddelresistensen.
Men det kan få stor betydning for jeres heste. Så der er altså en mening med galskaben og lovgivningen om at alle heste skal aflevere gødningsprøve.
Forsøg viser også at det er 10% af hestene der bærer 90% af ormebyrden. Derfor vil det være direkte dumt at behandle de resterende 90% af hestene, der har så lave ormetal at det ikke er behandlingskrævende.
Jo mere der behandles jo mere resistens udvikles, hvorfor behandling med både antibiotika og ormemidler bør holdes på et minimum.
Dette gøres ved at teste hvilke heste der rent faktisk kræver behandling, inden man bare behandler i blinde.
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
nov 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 205
der fandtes også mange forskellige slags antibiotika, men fordi de bare bliver brugt uden viden om hvad man behandler, så er der nu kun to virksomme orme midler til hest tilbage, og de sidste nye midler der er udviklet, kan hestene ikke tåle.
Og rundt omkring findes der også bakterier som ikke kan bekæmpes, da der ikke er nogle antibiotika der virker.
Derfor SKAL man få tjekket hvilke orm hesten har, hvor mange den har, så man kan give det rigtige stof i den rigtige mængde, det er logik for perlehøns,
men fordi folk ikke gider bruge bare lidt tid på at sætte sig ind i sagen, og tror det er noget de finder på for at tjene penge mm. Så findes der nu kødædende bakterier der ikke kan behandles, og andre grumme organismer, og ormene er godt på vej over i den kategori hvor man ikke kan behandle. Så hvis folk ikke fatter alvoren i det, går der ikke mange år før det bliver normalt at så og så mange føl af en årgang dør pga. orm.
Lotte
apr 2009
Følger: 60 Følgere: 56 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 6
Enkel forklaring sådan genetisk:
Orme er bliver imune, da de mutere pga. evolution i forhold til leveforholdene i hesten, som ændres pga medicin.
Det samme som at sige du giver hesten "overdosis" ormekur, og ormene kan pludeselig tåle giften.
Kan heste blive immun overfor ormekur?