{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

udlån af skadet hest? eller aflive? {{forumTopicSubject}}

nu er det sådan at jeg har valget imellem at aflive min pony, eller låne den ud.
jeg har det sådan, at jeg absolut ikke vil sælge den, da den, inden jeg fik den, havde været solgt 6 gange inden for et år, hvilket jeg ikke synes han skal prøve mere!
men jeg står og skal på efterskole, og nu skal have ny hest, da ponyen der her er tale om, Nefryt, er skadet ''for livstid''
Nefryt har været i røntgen, og undersøgt af både smed, dyrlæge og andre kloge mennesker, og er blevet erklæret uridelig.

derfor tænker jeg lidt, hvad ville i gøre?
hvis hesten stortset altid er halt, også selvom han går på marken, og ikke kan holde til at rides eller gåes med, han har meget nemt ved at blive fed, hvilket han er nu..

hvad ville i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udlån af skadet hest? eller aflive?
  • #1   24. jun 2010 Hvis den er halt har den ondt, og har den ondt burde den aflives.
    Kan den derimod godt være selskabs hest uden at være halt kunne det afprøves smiley


  • #2   24. jun 2010 Hvis den har smerter hele tiden og ikke føler sig tilpas, så ville jeg aflive den. Hvis den har det fint, men ikke er ridelig, så "send" den til et eller andet sted for pensionæreheste, der kan gå frit på en stor mark og hygge sig. Selvfølgelig med kontakt til mennesker, som hygger om den nogle gange om ugen.

  • #3   24. jun 2010 FREDERiKKE: findes der sådan nogle steder?

  • #5   24. jun 2010 altså om du sælger eller udlåner er for ponyen det samme??? (med mindre den bliver stående samme sted som den står nu?????


    jeg synes personligt at har hesten smerter blot ved at gå på marken, så giv den fred..

    en død hest lider ikke (trist at tæke på ja, men sandt)


  • #6   24. jun 2010 Aflive helt klart. En hest der halter på folden eller har ondt, har ikke noget liv. At udlåne den er bare at sende problemet videre.

    Måtte selv gå den tunge gang og aflive mine to hopper, der hhv havde seneskade og spat. Begge halte bare af at gå på folden. Flere sagde til mig at de bare kunne sælges som selvksbaheste, men ikke om jeg ville. hvad for et formål skulle de tjene ?? udover at lide og have smerter. Det er ikke et liv, så selvom det er ufattelig hårdt og jeg stadig kan græde over det i dag, så var det eneste rigtig at sende dem i hestehimlen.


  • #7   24. jun 2010 Det handler også om livskvalitet ?? Er det livskvalitet for en hest at gå på en fold resten af livet og agere selskab for andre ?? Ikke set med mine øjne.

  • #8   24. jun 2010 Ja, det mener jeg helt bestemt. har set op til flere steder, hvor de tager imod heste.
    Se eventuelt:

    (link fjernet)


  • #9   24. jun 2010 Lotte, nej det skriver jeg hellere ikke. Men for nogle heste er det ikke et liv at gå på en fold. Nogle heste bliver sære eller sky eller mister livsmodet, andre keder sig og ville udfodres.
    Nogle affinder sig med det og trives.

    Det vigtigste er at den ikke har smerter.


  • #10   24. jun 2010 Helt klart aflive, en hest der halter viser jo den har ondt.. Det er altid svært at sige farvel, men nok det bedste..
    Som Anitta skriver **Det handler også om livskvalitet ?? Er det livskvalitet for en hest at gå på en fold resten af livet og agere selskab for andre ?? **
    Nej det er det ikke og da slet ikke hvis hesten har ondt..


  • #11   24. jun 2010 jeg må ærligt indrømme at jeg hælder mest mod aflivning da jeg ikke kan holde ud og se ham gå på folden hver dag og ikke være rentgående, han ser mat ud, hænger nærmest, hvor han tidligere altid har løbet rundt, og nærmest sprunget igennem hegnet hvis der kom andre heste forbi, det prøvede vi idag, der vrinskede han bare, og så var det det smiley
    han er normalvis meget flink, men er begyndt at jagte folk og hans makker, som han aldrig har gjort noget! og så er han begyndt at bide, og virke truende s;


  • #12   24. jun 2010 FORDI - en hest halter, behøver den ikke have ondt ..

  • #13   24. jun 2010 drømmepigen - OH MY GOOD - hvilken drømmeverden lever du i......?

    en hest, eller hvilket som helst andet dyr, som halter HAR ONDT...

    du halter jo heller ikke for sjov hvis du har slået benet???


  • #14   24. jun 2010 prøv nyt hesteliv smiley ville jeg absolut gøre, hvis den ikke har ondt/ lide.

    Man kan desuden godt låne en skadet pony ud som selskabshest...det er jo 10 gange bedre end at sælge....fordi den derved ikke kommer til at blive kasteboldt mellem forskellige ejere smiley


  • #15   24. jun 2010 Lotte skovvang, ja VILDHESTE, er du klar over hvor megt plads de har, hvor udfodrene et terræn de har og hvor mange muligheder de har ???

    Ingen gang den største indhegnede fold med bakker, kan leve op til det vildheste har af plads. Der er en VERDEN til forskel på om en hest lever i den vilde natur i austraien , island eller noget helt andet, og så at den står på en fold med græs og en enkelt bakke og et par træer.



  • #16   24. jun 2010 Lotte....vi snakker livskvalitet. Uanset hvordan du vender og drejer det, ville en hest have langt større sandsynlighed for at miste livsmodet på en græsplæne fold, end i den vilde natur, og det ved du jo også godt, så det behøver du ikek stille spørgsmål tegn ved.

  • #17   24. jun 2010 SANDIE - ingen, ja tit har heste der halter ondt i benet.

    Men i nogle tilfælde, kan en hest godt halte uden at have ondt smiley


  • #18   24. jun 2010 jeg kan også godt halte uden det gør ondt pga min skade.

  • #19   24. jun 2010 jeg ville nok aflive(:
    min egen pony blev også dømt "skadet for livstid" sidste år og jeg beholdte hende kun, fordi hun ikke viste tegn på smerte. hvis hun havde gjort det, havde jeg helt sikkert aflivet hende..


  • #20   24. jun 2010 Drømmepigen... Hvis en hest halter, har den ondt.. Og sådan ligger landet altså.

  • #21   24. jun 2010 jeg ville aflive - de færreste heste jeg kender, vil egne sig til at være foldbums -

    tag tyren ved hornene, tag dig sammen, vær den ansvarlige ejer, og lad din hest aflive ----- send den videre i systemet smiley

    en hest skal da ikke bare gå og klippe græs, når den halter, og du er for ked af det, til at ku aflive den...




  • #22   24. jun 2010 lotte: nå, jamen så er du den lykkelige ejer af den eneste mirakelhest i kongeriget - tillykke

    men lad os slå fast, at alle (bortset fra din) der halter har ondt.


  • #23   24. jun 2010 mange heste egner sig ikke til at gå på en fold og hygge dagen lang, men andre GØR altså smiley

    Der er ikke to heste der er ens, og nu kender i vel ikke debatstarters hest, dens temperament osv.....derfor kan vi ikke sige at hun SKAL gøre det ene eller det andet.

    man kan ofte mærke på sin hest at den skifter karakter hvis den har ondt, og det må ejer vel vide eftersom det er hende der kender hesten....

    kan denne hest sagtens fungere på en folk dagen lang, uden at blive redet, og har den ikke ondt....hvorfor så aflive?

    Har den derimod ondt dagen lang, fungere ikke som "foldbums" og ændre karakter/ bliver utilpads og hidsig, så overvej om aflivning vil være bedst.


  • #24   24. jun 2010 ? jamen det må du da være - det er nemlig et faktum at en hest der halter har ondt - det er skrevet nu mange gange - og siden du fortsat siger at din IKKE har ondt selvom den halter, jamen så har du sikekrt ret - og derfor må din være noget helt særligt.

  • #25   24. jun 2010 vil slutte mig til Lottes holdning om at en hest der halter ikke nødvendigvis har ondt.....der kan jo være et hav af grunde til halthed....



  • Tina S
    Tina S Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #26   24. jun 2010 Vedr. diskussion om smerte ved halthed.

    Heste er flugtdyr - byttedyr. Ved at halte viser den potentielle rovdyr at den er et let bytte. Så det skulle være meget usandsynligt at en hest, der ikke har ondt, halter.


  • #27   24. jun 2010 vores gamle OX-blanding humper også lidt rundt...og han har ifølge dyrlægen heller ikke ondt. Han er ca 22år, og bare lidt stivbenet.

    Vores gamle hoppe humpede også rundt fordi hun havde meget "flade" hove indeni...og hun var lidt følsom når hun gik på ujævnt underlag....ligesom når man selv går hen over en omgang grus i bare tæer :)....det gør jo som sådan ikke ondt, man træder bare varsomt for netop at det ikke skal gøre ondt smiley


  • #28   24. jun 2010 Hey hey folks! Hva med at holde jer til emnet, der står faktisk en ulykkelig pige og spørger om råd, ikke om en diskussion smiley

    Men søde, du ved jo hvad jeg mener.. og eftersom du selv kan se ændringer i hans adfærd, - i den negative retning.. ja.. du ved smiley


  • #29   25. jun 2010 Jeg ville helt bestemt råde dig til at lade din pony blive himmelhest...du skriver at den er skadet for livstid og har ondt selvom den går på fold.
    At udlåne den til en, der med lys og lygte søger efter hest, eller andre, ville være synd for den - du kan ikke garantere at den ikke ville blive brugt alligevel, som nogen kunne finde på.
    At sende den hen et sted som pensionær kan være lige så risikabelt - der kan du risikere at finde den til salg på nettet et stykke tid efter du har sendt den afsted...det er desværre også nogen der har samvittighed til.

    Som andre så fornuftigt skriver, kan hesten ikke mærke forskel på om den bliver lånt ud eller solgt - den vil kun registrere endnu en flytning og samtidig en hverdag med smerter.
    Selvom det er trist for dig, er det bedst for den at give den fred...


  • #30   25. jun 2010 kommer meget an på om hesten kan holde til og gå som hyggehest og om dens temperament er til det..

    personligt ville jeg nok aflive, jeg har selv for 3 måneder siden aflivet en, pga mus, han var halt og uridelig, og fik til sidst så ondt at han ændrede adfærd og sener næsten ikk kunne holde til og gå på fold mere.. ville ønske jeg havde aflivet ham noget før..

    men du kan jo heller ikk være sikker på låneren ikke rider den, så ville vælge aflivning (:


  • #33   25. jun 2010 Efter det du skriver her " han er normalvis meget flink, men er begyndt at jagte folk og hans makker, som han aldrig har gjort noget! og så er han begyndt at bide, og virke truende s;"
    Ville jeg ikke tøve i valget om at få aflivet.. Når hesten begynder på dette, viser det usikkerhed på sig selv, vil ikke udstå svag overfor de andre heste og reagere derfor på den måde at jage væk.. Står selv og skal have aflivet hest inden så længe, hun reagere på samme måde, og kan nu kun gå alene på fold. Havde dyrlægen ude, og hun sagde at hesten mistrives ved ikke at gå sammen med andre, da heste er et flokdyr og vil søge tryghed ved de hinanden, ikke jage dem væk så er der noget galt.


  • #35   25. jun 2010 Æhm... nu starter jeg lige med at indrømme, at jeg ikke har læst alle indlæg i tråden her, så måske gentager jeg noget, der allerede er skrevet, men min første tanke er:

    Hvis du ikke vil sælge hesten, fordi den har skiftet hjem X antal gange tidligere, forstår jeg ikke, hvorfor du så overhovedet overvejer at låne den ud? For så skal den jo flyttes igen??

    I øvrigt tror jeg ikke, du finder nogen, som vil låne og afholde alle udgifter på en evighedsskadet pony...

    Der ud over; hvis hesten har kroniske smerter, synes jeg under alle omstændigheder, du bør give den fred, for så er vi der, hvor jeg ikke længere synes, hesten holdes i live for sin egen skyld, men for din. Og er det fair? smiley


  • #36   25. jun 2010 min ene hest halter hver dag ? Han har overhovedet ikke ondt .. Derimod, han lægger slet ikke mærke til det. Det er en meget gammel skade, som gør at han halter. Han fungerer fint og nyder livet.

  • #37   25. jun 2010 Drømmepigen - tillykke med det! Det gør trådstarters hest tilsyneladende ikke - og så er det det, man skal forholde sig til.

  • #38   26. jun 2010 Mener det var en gammel skade da han sparkede en hest at han så der begyndte at halte, og har haltet siden .. Men smerter har han altså ikke! smiley

Kommentér på:
udlån af skadet hest? eller aflive?

Annonce