ansvarlig/uansvarlig... {{forumTopicSubject}}
Jeg har den seneste tid gået med en indre krig med mig selv.
Jeg har desværre kendskab til en hesteejer som (efter min mening) ikke er ansvarlig/velvidene nok til og holde heste.
her er et par eksp.
1. uviden om behov for vask af penis på sin vallak
2. uviden om hvor vigtig et faktum en rigtig kost er
3. ikke obs nok på hestens hove, flækker rigtig meget, og nu med svamp,sur stråle og hul helt op igennem hoven
4. ikke altid frisk vand på fold
5. ingen læ eller rigtig skygge på folden - har ikke mulighed for og gå indendøre
6. har 3 heste, men kun 2 stald pladser
7. rigtig meget i tvivl om størrelse på folden er tilstrækkelig nok til 3 heste.
8. Har slet ikke tiden til 2½ hest (den ene rides ikke, er der "bare")
Jeg spørg jer til råds, da jeg er meget i tvivl om det bare er mig der er en emsig lille *BIB*, eller om jeg har ret til bekymring..
og hva ska jeg evt gøre herefter..??
Puha en smørre
tak fordi du li tog dig tid til og læse hele skidtet
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 150
sep 2006
Følger: 33 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 193
den havde jeg da heller ikke tænkt på da jeg fik vallak , og har aldrig gjordt det da jeg ikke vidste man sku . tror ikke der er så mange igen der ved det...
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Hvis ikke der er brud på dyreværnsloven, jamen så er der faktisk ikke noget du kan gøre, udover at prøve at snakke med veninden. Typisk er det jo ikke ond mening, men derimod manglende viden der gør at folk behandler hestene forkert.
Og manglende viden kan jo kurreres;o)
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Det er jo så en vurderingssag, om man mener det.
Den må du nok uddybe, da der findes lige så mange meninger om rigtig kost som der findes hesteejere.
3. ikke obs nok på hestens hove, flækker rigtig meget, og nu med svamp,sur stråle og hul helt op igennem hoven
Det er selvfølgelig noget bras, de skal passes. Dog har sommeren kostet flækkede hove for rigtig mange.
Hvornår betragter du vandet som friskt?
5. ingen læ eller rigtig skygge på folden - har ikke mulighed for og gå indendøre
Er det en lige åben fold eller har den bakket terræn? Ligger den højt eller lavt i forhold til området?
Deler de boks så eller?
7. rigtig meget i tvivl om størrelse på folden er tilstrækkelig nok til 3 heste.
Hvis de er i fin fodersstand er den vel. Loven siger så vidt jeg husker 200X800 meter plus 200 pr hest. Man siger normalt 1 tdl pr hest ca, hvis de skal leve af græsset.
En hest behøver ikke rides for at trives, tværtimod.
sep 2008
Følger: 61 Følgere: 61 Heste: 1 Svar: 366
Jeg syntes skam ikke du er emsig. Der er også regler for heste hold med størrelse på stalden osv.
Og hvis dyreværnet/dyrenes beskyttelse osv. kommer ud og de er misrøgt, så er der jo bøder... - Men der skal MEGET til, for Danmark er sådan et urimeligt land at de nærmest skal være døden nær før der bliver gjort noget ved det. Desværre!
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Til punkt 8. Ved du om den kun kan gå som selvskab? Om det derfor den ikke rides.
Men ja, godt foder der er tilpasset, rent vand, læ osv. det er jo ting der skal være i orden.
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.671
Det er ikke alle, der tænker på at vaske tissemanden og tror bestemt ikke det er noget der SKAL gøres,læ er egentlig heller ikke noget must når det er i sommermånederne, tjae, synes nu ikke det er verdens største forbrydelse du har remset op, men hvis du synes det er så slemt, meld hende til dyrenes værn, tror bare næppe de vil gøre noget
jun 2008
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
HOLD DOG OP, MEN GMLE PONY PÅ 12 HAR ALDRIG FÅET EN FASKET
feb 2010
Følger: 84 Følgere: 76 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.168
Mvh Katrine.
sep 2008
Han havde så ondt at han ikke kunne gå.. Derfor jeg skriver det er rimelig vigtigt. Ikke at det skal gøres ofte, men engang imellem, for der sidder en masse skidt.
Bare et par handsker på, og det tager et par minutter..
aug 2007
Følger: 25 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 165
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Vi har en belgier vallak som SKAL vaskes regelmæssigt. Han er lidt af en gris;o)
Axel derimod, har jeg vasket måske 3-4 gange i hans liv. Og det er ikke meget der er at vaske.
Nogen heste er bare nogen svin, andre er ikke.
sep 2008
Men jeg tror også der er mange der slet ikke er opmærksomme på hvor beskidt det kan være, og at der kan gå infektion i skidtet.
jun 2008
1. -rengøring af penis
som skrevet så er penis så beskidt at man dårlig kan se dens normale farve.
2. - foder
ejer er ligeglad med om de nu lige får mad alle dage, og om den ene æder de 2 andres.
3. Sommer vs hove
ganske sandt, led led sommer i år, men burde man så ikke lade sin hest stå til den har fået ordnet hovene istedenfor og ride vider og gøre det værre, eller anskaffe sig boots.
4. Rent vand
jeg betrækker det IKKE som rent når der er grønne alger i bunden og op af kanterne på baljen, samt et rødt lag skidt fra vandslangen som ligger nede i baljen altid.
5. læ på folden
normalt er læ ikke et problem om sommeren, men når man har en hest gående med hul op i hoven, og der så kommer et læs vand som idag, så er det ik skide sundt for den og vade rundt og mudder resten af dagen, fordi den ingen tørre spots har, og derved kan den jo ik hele rigtigt i hoven.
6. mangel på bokse
nej, 2 af dem kommer ind, den sidste får lov til og stå ude hele tiden
7.Foldens str.
må frem med måle båndet
8. det ved jeg da
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
- Jeg ser ingen grund til at vaske hvis der ikke er behov for det, desuden vil Breezer ikke have jeg piller ham dernede
- Nu er det MANGE meninger om hvad "rigtig kost" er
- Hvem siger hun ikke er opmærksom på det?
- Bare der er vand behøver det ikke være frisk, bare det er rent
- Det er selvfølgelig skidt her i sommervarmen, er der ikke nogle træer rundt om folden?
- øh og? Hvis det er hårdføre racer kan de gå på døgnfold 24/7
- Det tror jeg de fleste hesteejere bekymre sig om
- nu behøver alle heste ikke arbejdes med, man kan sagtens have nogle bare som fold kammerater
jun 2008
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 28 Svar: 761
Jeg har aldrig vasket mine hestes penisser, for der har ikke været grund til det... og jeg har hovedsageligt haft vallaker igennem tiderne.
Nogle vallaker er sikkert mere svin end andre - jeg har bare ikke oplevet det
Og så kunne jeg forstille mig at man gør hesten en bjørnetjeneste ved at rense "den" for tit.
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
mitho:
1. -rengøring af penis
som skrevet så er penis så beskidt at man dårlig kan se dens normale farve.
2. - foder
ejer er ligeglad med om de nu lige får mad alle dage, og om den ene æder de 2 andres.
3. Sommer vs hove
ganske sandt, led led sommer i år, men burde man så ikke lade sin hest stå til den har fået ordnet hovene istedenfor og ride vider og gøre det værre, eller anskaffe sig boots.
4. Rent vand
jeg betrækker det IKKE som rent når der er grønne alger i bunden og op af kanterne på baljen, samt et rødt lag skidt fra vandslangen som ligger nede i baljen altid.
5. læ på folden
normalt er læ ikke et problem om sommeren, men når man har en hest gående med hul op i hoven, og der så kommer et læs vand som idag, så er det ik skide sundt for den og vade rundt og mudder resten af dagen, fordi den ingen tørre spots har, og derved kan den jo ik hele rigtigt i hoven.
6. mangel på bokse
nej, 2 af dem kommer ind, den sidste får lov til og stå ude hele tiden
7.Foldens str.
må frem med måle båndet
8. det ved jeg da
Og tilføjer så..
1. Er penis så beskidt, så trænger den nok til vask ja, men er den ikke hævet, så er der nok ingen infektion, altså ikke misrøgt.
2.Selvfølgelig skal de have foder hver dag, men at de deler spande behøver ikke være noget problem, der gør vores, vi ved, hvem der tager hvis og putter beregnede mængder i efter det.
3. hvem siger, de ikke bliver vandet eller smurt? Hvis hesten er rengående ser jeg ingen problem i ridning.
4. Grønalger kommer dagligt, hvis vandet står i solen. Det røde tyder dog på at vandet ikke bliver skiftet for ofte.
5. Foldene bliver altså ikke mudrede på grund af en dags regn, efter så lang tids tørke.
6. Står den ude hele året? Hvis hvad er det for en type hest?
8. Har du set, hun ikke fodrer? Fordi det er selvfølgelig også et problem..
ansvarlig/uansvarlig...