{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.457 visninger | Oprettet:

Ærgerligt med frieser avlen.. {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste herinde, som synes at det er så ærgerligt at man er begyndt at avle barokpintoer? Jeg synes der er så mange "ikke så kønne" eksemplarer, som mest ligner uheldige blandinger af friesere. Når man tænker på hvor grundige og kræsne de er med den korrekte frieser avl, så synes jeg virkelig de er ved at tabe det hele på gulvet.. Nu er der SÅ meget privatevl, og blandings avl, og de sælges over alt til ingen penge.. Synes det er SÅ ærgerligt.. Er jeg den eneste, som har det sådan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ærgerligt med frieser avlen..
  • #1   20. jul 2010 nææ, det er du ikke...
    Jeg har selv tænkt tanken:-/



  • #2   20. jul 2010 jeg var faktisk meget imod barock pinto avlen. indtil jeg så nogle af de hingste der er lavet inde for racen.... der har været noget godt og seriøs avlsarbejde bag dem.
    Men jeg kan godt se hvad du mener, da der er mange der avler med hovedet under armen for at prøve at lave den specielle slags pinto. men racen er jo forholdsvis ny, så man må vel håbe på at når de har fået sat deres regelment på plads at de så begynder at satse lidt mere på den seriøse avlsdel


  • #3   20. jul 2010 der er mange som bare prøver at være med på moden, tror jeg..

    men ja, det ender med at der bliver sat en del "skravl" til verdenen før folk får øjenene op og ser det ikke af ande ind penge ud af vinduet.


  • #4   20. jul 2010 Fæhesten: ja der er selvfølgelig nogle flotte imellem. Og det er jo også dem folk ser, når de selv får lyst til at prøve.. men der er enormt mange som jo er sorte eller brune og som bare ligner en stiv, lang frieser blanding.. Eller pintoer som bare ser ud til at være underligt sat sammen.. Og folk avler jo videre på dem.. Synes det er så trist, når frieseren altid har været den der sorte smukke hest, som alle piger drømte om. Nu kan man få den for en slik, fordi der er blandet en masse andet ind i avlen..

  • #5   20. jul 2010 jeg syntes også det er ærgeligt. jeg har en frieser hingst og ville da helst at det var frieserhopper der kom til ham så man kan lave nogen skønne sorte perler!

  • #6   20. jul 2010 Det går jo ikke udover frieseravlen, at man bruger eksemplarer til at fremavle en anden type. Men derudover skal det lige siges, at der kan være mange andre racer end frieser/pinto i en barockpinto. :o)

  • #7   20. jul 2010 du ved da ikke om han skal avlsgodkendes gør du?!

  • #8   20. jul 2010 Distubia: Ja. Jeg synes at det ville være bedre hvis man kun måtte bruge tinkere eller wales cob, for de er jo "barok heste" og de har i forvejen alt den hårpagt, og knæløft osv. De har mere til fælles med frieseren, end pintoen har. Synes at blande pinto med frieser da kun kan ende som en katastrofe..

  • #9   20. jul 2010 man kan tage til holland og få dem avlgodkendte

  • #10   20. jul 2010 Line P og snehestene: Hvis den ikke er avlsgodkendt endnu, og du avler på den, så er det jo heller ikke efter reglerne.. men det har nu ikke så meget med sagen at gøre. Kan godt forstå du helst vil holde frieseren som den er..

  • #11   20. jul 2010 Line P og snehestene: Så skal du være MEGET heldig og have en ekstrem lækker hingst hvis den skal gå igennem.

    Ved ikke om du kender Playboy herinde, han blev kasseret.. Det er en meget lang test over flere måneder (så vidt jeg husker)


  • #12   20. jul 2010 han er lige fyldt et år så nej, han er ikke godkendt ENDNU. men stilelr ham højest sandsynlig både til godkendelse og kårring.

  • #13   20. jul 2010 Boserup: Mener nu stadig ikke der er nogen, så vidt jeg ved..

  • #16   20. jul 2010 Frieseravlen har jo intet med barokavlen at gøre?

    Bare fordi folk vælger at avle fx "fjordarabere" ændrer det jo hverken på fjordavlen eller araberavlen smiley


  • #21   20. jul 2010 Karina, ja, det er SÅ ærgeligt at se, hvordan de skal gøre alle heste sportsprægede... Syntes det er synd og skam.
    Hvorfor dog ikke bevare hestene som de var.
    Lippizzanere gør de også rigtig meget for at bevare som den type, den altid har været.


  • #24   20. jul 2010 Noget helt andet er jeg var ude og se landsskue i Herning, og hold da op hvor blev jeg skuffet over friserne, synes de bliver avlet alt alt for fine og spinkle, det er ikke de friser man plejer at se, gad ikke engange se opvisningen færdig fordi jeg var så skuffet og det er ikke hvad jeg forbinder med friser...

  • #25   20. jul 2010 Jeg synes også det er røv at alle de nyere modeller indenfor mange racer skal være de "sporty" typer - hvad er det nu galt med kraftige heste? Jeg elsker heste med fylde!

  • #26   20. jul 2010 Jeg er vildt forelsket i Barock pintoerne.. Dog har du delvist ret.. Der er rigtig mange skravl og uautoriseret avl.. Men den gode avl er der altså en masse godt avlsarbejde i og det er nogen fantastisk smukke heste..

  • #27   20. jul 2010 Nej bleve virkelig oz skuffet, har altid være facineret af friser fordi de er så store og robuste... synes det er så ærgeligt at ødelægge det med sådan nogle små spinkle nogen, for det skal en friser absolut IKKE være!

  • #28   20. jul 2010 Kan egentligt godt lide den rigtige Barockpinto som består af varmblod og frieser, skøn og meget smuk oftes :o)
    Derimod syntes jeg det er synd, at mange bruger deres frieserhingst på ALT hvad der har 4 ben og en tot i panden. Der er blandinger med fjordhest/frieser, travhes/frieser sågar pony/frieser og så kalder de det sku barock....NEJ det er kedlige blandinger, som der kun blir flere af fordi når man har en hingst, så kan man godt li at få hopper , så man kan få lidt penge- Uanset hvad der kommer til hingsten...Synd!
    Håber det stopper efter de nye hestepas regler træder i kraft, og folk vil tænke lidt over hvad de mixer sammen.


  • #29   20. jul 2010 <b>Karina44 & Katrine17 H</b>
    Amen !


  • #30   20. jul 2010 Jeg har selv avlet en barockpinto føl som er solgt til USA efter Albano på min frieserhoppe. Jeg synes godt man kan holde de 2 typer heste adskilt. Er man kun til friesere så kan man jo købe en med papirer fra Holland og alt efter om det er blå eller gul osv papirer der er på den bestemmer man jo selv hvor fine aner den skal have.
    MIt barock pinto føl blev 96 % ren frieser så bedre kan det næsten ikke blive. Jeg elsker friesere og har 2 hopper og en vallak men kan også godt lide en broget hest så hvorfor så ikke en broget frieser dog blev jeg budt en god pris for ham en måned gammel så jeg valgte ikke at beholde ham men prøver måske om jeg kan være heldig igen.
    Der er ingen kårede frieserhingste i danmark og spørger man dansk frieserforbund kommer der det heller ikke da de i Holland beskytter avlen og kræver for meget til at det kunne svare sig .
    Der er kårede frieserhingste i ECHA men det kan slet ikke måles i kvalitet.


  • #32   20. jul 2010 Ja ECHA må jo være godt for alt det skrøbelige og mystiske avlede der ikke kan være andre steder. Det er jo godt for nogle, men her er vi til gode frieser og gerne barock på den rigtige måde, så frieseren ikke blir gjort til skamme.
    Men hver sin smag, jeg kunne dog ikke finde på at krydse mine smukke heste, med en anden race som er smuk på sin egne måde.


  • #33   20. jul 2010 Ja, nu har jeg så ikke ligefrem set nogle "skrøbelige" heste i ECHA, men syntes derimod at som Karina siger, så er der mange skrøbelige syge DV'ere.

    Liselund, har du stødt på skrøbelige ECHA-heste?



Kommentér på:
Ærgerligt med frieser avlen..

Annonce