{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.313 visninger | Oprettet:

bukkehov/stejl hov {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg står i den situation at jeg havde en hest igennem røntgen i mandags hvor det var helt ren i ben og hovseneben. Da den er meget rå, kunne den ikke gennemgå klinisk samme dag, kal lige være i hænderlidt. Min smed kom så onsdag for at beskære den, da jeg aldrig tror den er blevet ordnet før (den er 4 år). Han siger så at den er meget stejl og har bukkehov på højre forben, Og at han ikke ville købe den hvis han var mig.

Jeg kontakter dyrlægen der mener at den bare trænger til smed. Jeg har nu inde i mit hoved opgivet hesten,men avler vil ikke tage den tilbage før dyrlægen har sagt at det er en væsentlig anmærkning.

Jeg har virkelig stor tiltro til min smed, men jeg netop har fået ny dyrlæge... Som tilfædigvis også er sælgers dyrlæge...

Det er nu aftalt at dyrlæge og smed skal komme mandag for at bedøve den og få den tjekket. Men der er sgu lang tid til mandag, når jeg allerede har bestemt mif... Hvad ville i gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bukkehov/stejl hov
  • #2   30. jul 2010 Jeg har en hest med bukkehove og dyrlægen kommenterede det ikke..

    Har ingen problemer med det så længe han bliver beskåret reglemæssigt..


  • #3   30. jul 2010 Hvis du ikke har købt den endnu, skal du bare aflevere den.. Han skal bare tage tilbage.. Det er da en mærkelig attitude at have overfor en kunde...

  • #4   30. jul 2010 Har betalt og fået papirerne, men vi har lavet kontrakt på at den skalgåigennem klinisk uden betydelige anmærkninger. Der er desuden en prøveperiode på 1 måned, så nej jeg forstår ham heller ikke lige

  • #5   30. jul 2010 Hvis du kan få en hest uden bukkehov, så køb en hest uden bukkehov!

    Man skal da altid gå efter at købe en sund og rask hest, alt andet er efter mit hoved ikke det smarteste valg..

    Selvfølgelig kan nogen leve et lang liv uden at mærke noget til det, men hvis man står og skal købe en hest og har valget, så skal man da altid vælge den syge hest fra...


  • #6   30. jul 2010 Hvis du har en prøveperiode, så skal han jo tage den tilbage...

    Hvis du stoler på din smed og hvis din mavefornnemlse siger dig der er noget galt med hesten, så synes jeg bestemt, du skal aflevere den tilbage.. Og hvis sælger ikke mener det er noget galt, ja så får han jo ikke noget problem med at sælge den igen smiley


  • #7   30. jul 2010 Hvis du kan dokumentere at den ikke har udviklet bukkehov ved dig, hvilket hovsmeden kan bekræftige, så kan du sende hesten tilbage. Købeloven gælder uanset kontrakt, og der er altså "reklamationsret" på to år!

  • #8   30. jul 2010 Hehe hesten kom tirsdag og smeden kom onsdagmorgen,så tror ikke der er noget problem med at bevise det;)

  • #9   30. jul 2010 Har netop kontaktet sælger. Det er hvad min mavefornemmelse siger mig.... Var ellers bare drømmehesten:(

  • #10   30. jul 2010 Det tvivler jeg efterhånden på:(

  • #11   30. jul 2010 Ville prøve en anden dyrlæge..

    Bukkehov er en synlig handelsfejl. Det er jo en sene som er for kort. Og det kan have betydning for hestens brug, afhængig af graden. Under alle omstændigheder er der nogle ting man måske skal tage mere hensyn til end ellers.

    Min gamle hest havde brukkehov på det ene forben. Så længe hun blevet beskåret regelmæssig - ca. hver 6. uge (normal 7-8 uge) gik hun fint. Men hun skulle have forsko på, for at kunne gå lige, da hoven ellers ville vokse skæv.
    Hun blev redet på LA-niveau, blev trænet normalt og gik C-stævner. Men der var forskellige forbehold mht. underlaget hun gik på. F.eks. måtte banen ikke være overdrevet tung eller for hård, da de belastede senerne for meget. Hun måtte heller ikke longeres alt for ofte, eller springes ret meget. Dvs. måske 1 gang hver 2. måned MAX! og så kun omkring 50 cm. da begge ting lagde for stort pres på senerne. Og hun havde mange dage hvor hun var urent gående, når hun begyndte at være op over at skulle have smed igen.

    Så det var til tider ret surt at man hele tiden skulle tage de hensyn, selvom det i princippet ikke havde den helt store betydning for brugen af hesten. Og det kommer selvfølgelig også an på hvad hesten skal bruges til.

    Uheldigvis kom hun så til skade på samme ben for to år siden, hvor hun slog 1/3 af hovbenet. Og der var i forvejen ikke de store chancer for at det kunne laves. Men på grund af bukkehoven, var det helt udelukket, da det ville give et for stort træk i senerne.

    Så få det tjekket af en anden dyrlæge. For det er en handelsfejl. Og man skal som udgangspunkt lade være med at købe sig til problemer!

    -Pernille smiley


  • #12   31. jul 2010 Pernille: Mange tak for din gode beskrivelse. Da den endnu ikke har været i klinisk beholder jeg min dyrlæge... Han kommerformentlig ud mandag og vurderer den. Hvis ikke sælger har taget den tilbage inden.

Kommentér på:
bukkehov/stejl hov

Annonce