{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.307 visninger | Oprettet:

Stejl/bukkehov {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag haft besøg af dyrelægen da jeg ville lave et overordnet tjek på min hest, og en handelsundersøgelse så jeg kunne få ham forsikret. Dyrelægen går så igang med at tjekke hesten igennem. vi finder så ud af at han halter når han traver på hårdt underlag, dyrelægen fortæller mig så at min hest har det der hedder en stejl hov, eller bukkehov.

Han siger jeg kun må ride ham på blød bund, og kun i skridt og trav. da han ikke er halt på blød bund.

Mit spørgsmål er så til jer, tror i det kan rettes op eller, bliver han aldrig ridehest eller hvordan skal jeg tage det, han er kun lige fyldt 3 år. Så kan det nå at rette sig eller hvordan? han får jævnligt smed, men der er aldrig blevet taget forbehold for bukkehov, er der noget smeden kan gøre i den situation eller?

hvad mener i? jeg købte ham for et år siden er der noget med man kan levere dem tilbage? at man har "reklamationsret" i 2 år, hvis hesten fejler noget?

Er i vildrede og aner ikke hvad jeg skal gøre, havde aldrig hørt om bukke/stejl hov før.
Hvad kan jeg gøre???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejl/bukkehov
  • #1   7. aug 2018 Skal den ikke "bare" beskæres bagtil? Min shetlænderhoppe var for høj bagtil da jeg fik hende, men det er der rettet op på nu..

  • #2   7. aug 2018 jeg ville bestemt få en dygtig smed ud og kigge på beskæringen. en dygtig smed kan hjælpe langt hen ad vejen. og for mig ser det ud som om den er beskåret så den står lidt stejlt. men en fagmand kan give dig klar besked

  • #3   7. aug 2018 Det er vist ikke bare lige til... Som du kan se går hoven en lille smule indad i hoven lige efter kroneranden

  • #4   7. aug 2018 uanset ville jeg tage kontakt til en dygtig smed. det er jo deres job at sørge for at re hvad de kan for at hestenenstår ordentligt på benene.

  • #5   7. aug 2018 Jeg forstår ikke din smed ikke har påpeget det noget før.. That being said, så vil jeg først og fremmest finde en anden smed, der har styr på bukkehov, for det er muligt at få den rettet op ved rette beskæring og der skal nok også sko til.
    Jo hurtigere det bliver gjort, jo større sandsynlighed er der for succes, dit held er at den er ung, og dermed ikke er færdig udviklet - og netop derfor er det vigtigt at komme i gang med det samme.


  • #7   8. aug 2018 Min hest har fået rettet sin buggehov. Og syntes det er en meget dårlig smed du har at han ikke har set det og når den ikke er ældre har det nemt kunne rettes. Enten er det dig eller smeden der har sovet i timen og når jeg skriver dig så mener jeg at den ikke er beskåret tit nok

  • #8   8. aug 2018 Han har fået smed hver 6 uge.... Så det er ikke det! Anede ikke de kunne få det så har ikke kigget efter det... Men ja det kunne være at smeden ikke har opdaget det

  • #9   8. aug 2018 I øvrigt er det kun ved skjulte fejl man har en eventuel mulighed for at de skal tage den tilbage, det tror jeg ikke en hov-fejl kan betegnes som. Og hvis du ikke dengang fik ham undersøgt, ellert dyrlægen ikke anmærkede det, så kan du risikere at det betyder at der ikke er bevis for det er medfødt/er der på salgstidspunktet smiley

    Selve problematikken omkring hvad man gør vil jeg lade være op til de andre i tråden, som har mere erfaring i at se det, og tilslutter mig ny smed smiley

    Jeg håber han kan rettes op smiley


  • #11   8. aug 2018 Nej rigtig men når man ikke er blevet gjort opmærksom på at der var noget galt? Så er det svært at reagere på det?
    Har aldrig hørt om bukkehov for dyrelægen fortalte mig det... Og anede som sagt ikke der var et Problem, så er det svært at gøre noget ved det men smeden er kontaktet


  • #12   8. aug 2018 Du skal nok især være opmærksom på, om hesten har uens hove. Er det kun den ene hov der ser sådan ud? Det kan godt give anledning til problemer når hesten bliver redet, da der falder mere tryk på hoven med lavest dragter.

  • #14   8. aug 2018 Jeg havde nok undret mig over, at smeden ikke havde set noget.

    Hvis hesten hele livet har stået stejlt er det måske alt for sent at ændre på bestillingen som 3 år - man skulle måske have begyndt at tænke på at rette op, da den var langt yngre.
    Heste kan dog godt stå lidt underligt på benene og alligevel fungere - så hvis det er bukkehove er det måske lidt sent at ændre det store - men det kan godt være, at hesten kan fungere med det, og det intet har at gøre med ømhed nu.

    Men en lettere inkompetent smed nu (eller følger efter forkert beskæring hos sælger) kan gøre St den står skævt nu.
    Og så er der gode muligheder for at rette det op.

    ...
    Men havde simpelthen undersøgt hvilke smede, der er i området og bestilt tid hos den bedste...
    Og så snakket med smeden.


  • #15   8. aug 2018 Ja jeg undrer mig også over at din dyrlæge ikke har sagt noget før.. Hvis du har haft hesten i næsten 2 år, så burde jo dyrlægen have været ude før da man jo vaccinerer og får årlig tjek af tænder osv. Så jeg havde i tillæg til at være skuffet over mine manglende observationer på normaliteten af en hestehov, også været dybt skuffet over de samarbejdspartnere jeg havde. Jeg er dog lidt bekymret for at det er for sent, men skynd dig heller at få en kompetent smed ud og hør om det er noget der kan rettes til smiley

    Mvh TT


  • #16   8. aug 2018 Jeg kunne ikke se der var noget galt? Så meget studere jeg ikke heste hove? Og jeg har haft ham i et år, og det er jo ikke normalt dyrelægen tjekker hestens Hove når den skal have ordnet tænder?

  • #17   8. aug 2018 Min hoppe har bukkehov på den ene forhov. Det blev først begyndt forsøgt rettet op på som fem års. Nu som syv års kan man ikke de hun har haft det mere. Mit råd er en dygtig smed som kender til problematikken - så kan det fikse smiley

  • #18   8. aug 2018 Lige sådan et side spørgsmål - ved du hvad afstamningen er på den? smiley

  • #19   8. aug 2018 Ikke udover hvad der står i passet, og har set hans mor, og set billeder af hans far smiley

  • #20   10. aug 2018 Kontakt en dygtig smed og høre hvad de siger, de ved nogen gange mere om hove end dyrlægen, jeg har en hest med "rigtig" bukkehov, det vil sige hans hov er helt stejl altså den går ret ned, og han er forsikret - gik lige igennem bøjeprøve ren i røntgen osv. han er i dag 14 år, går middelsvær på B-plan, det er dog den samme smed der altid har skoet ham lige siden han var føl, så han ved præcis hvordan det skal gøres, så en god smed er helt klart mit bedste råd smiley

Kommentér på:
Stejl/bukkehov

Annonce