{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

" Stor forandring " {{forumTopicSubject}}



Har set mange albums med den titel nu - eller noget der lignede. Her tænker jeg mange mest på heste der har skiftet til bidløs.

Hvor jeg ingen forskel ser udover at hesten måske er blevet klippet, frisere, har fået mere sul på kroppen og fået sommerpels..

Men de der har oprettet albummet syntes at der er en stor forandring - at hesten er gået fra spændt til afslappet.

Jeg tænker jeg efterhånden. Handler det egentligt ikke i bund og grund om rytteren?
Syntes mange gange at man kan se stor forskel på ridning bidløs og med bid - det er rytteren der har ændret sig, hende der har ændret holdning til hvordan man rider og opføre sig over for hesten.
Hvilket selvfølgelig smitter af på hesten.

En anden ting er også evt. smerte ved bidet fx. - fordi så vil hesten jo selvfølgelig slappe mere af når det bliver fjernet.
Men tror i de fleste tilfælde det har noget og gøre med at hele rytterens indstilling bliver ændret til tingene.

Jeg oplever selv heller ikke nogen stor forskel af skift mellem bidløs/bid men jeg oplever stor forskel på hvordan jeg er som rytter - hesten har ændret sig til spændt fra afslappet, fordi jeg har ændet mig.

Hvad mener du?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  " Stor forandring "
  • #1   13. okt 2010 Giver dig ret, syns også det hele er lidt oppustet og overdrevet.Modeflip.
    Jeg rider altid med æblebid og løse tøjler, mener ikke mine krikker har noget imod biddet, så jo det er ikke biddet men hænderne i den anden ende.
    Omvendet har jeg kigget på bidløse trenser, og vil ikke bruge dem, flere har nakkepress, hvilket jeg mener er skadeligt,så hellere noget man kender og kan :O)
    mvh merete


  • #2   13. okt 2010
    Har ikke noget imod bidløs og rider selv med hackamore på Maja fordi jeg ikke bryder mig om hendes bid men Maja kunne ikke være mere ligeglad med hvad jeg rider med.
    Hun er den samme Maja smiley


  • #3   13. okt 2010 hehe jeg tænker fuldstændig det samme, men orker ikke at skrive, at jeg ikke kan se en forandring, når jeg ser albumsne..

    I stedet for sidder jeg og griner lidt for mig selv.

    Jeg har da selv overvejet at lave sådan en album, men jeg er hverken konverteret til bidløs eller anden ridning.. Min hest har som bare udviklet sig, som ungheste gør, når de er i træning smiley


  • #4   13. okt 2010 Helt ening smiley
    Grafik er også fuldstændig ligeglad om han har alm. tre-delt bid, 3-ringsbid eller hackamore på. Men har jeg en sur dag, så er han også træls unanset hvad han går med? Og vis jeg er glad, jamen så er han også.

    Tror langt de fleste heste er ligeglade med om der bliver lagt pres i mundvigerne, eller om presset er flyttet til næserykken og nakken? Det er lige ubehageligt for hesten.
    For om der er bid eller ej, så styrer vi jo hesten på en smugle ubehag?


  • #5   13. okt 2010 Da jeg skiftede til bidløs, red jeg overhovedet ikke anderledes end jeg plejede. Men min hest den begyndte altså stadig at slappe mere af. Da jeg skiftede, var det nok fordi at jeg var løbet helt tør for idéer, til hvad jeg skulle gøre med den umulige hest.

    Jeg tror på, at biddet påførte min hest unødig smerte, og at det var en kæmpe lettelse for hende at slippe af med det. Det er først indenfor det sidste år, at jeg er begyndt at ændre MIN ridning, i stedet for udstyret. At jeg har ændret mig, har helt klart også ændret, men jeg har redet med bid efter jeg har ændret mig, og så går vi tilbage til, hvor vi var for 2år siden, og det vil jeg ikke byde min hest.

    Efter jeg er begyndt at ride bidløst, har jeg fået så meget info om det. Så sent som igår så jeg en video, hvori man ser hvordan biddet ligger i hestens mund, og hvad der sker ved tøjletræk osv. Al den info jeg har fået, har bare gjort mig klar over, at min beslutning var helt rigtig, også selvom jeg måske ikke traf den af de rigtige grunde.

    Med hensyn til fotoalbums med ''stor forandring'', så handler det for mig ikke om hvad jeg kan se på billedet. Det handler om hvad rytter og hest føler ligenu, og det kan ingen andre en De føle.

    Til sidst vil jeg tilføje, at det at skifte til bidløst, også kan gøre meget for en som person. Jeg havde MEGET let til at blive MEGET vred, når jeg red før i tiden. Dette har jeg lige så stille lagt fra mig, i takt med at jeg har skiftet ridestil. At jeg har valgt bidløst, har givet mig det mest fantastiske forhold til min hest. Et forhold jeg er overbevist om, at jeg ikke vil kunne have, hvis jeg red med bid.


  • #6   13. okt 2010 Nu har jeg også en hest der er enormt selvstændig. Så den der med; hvis jeg er glad, er min hest glad, virker ikke hos os. Har min hest en dårlig dag, så skal jeg nok få det at mærke, ligemeget som jeg så flyver på en sky den dag. Men det har jeg også altid trænet med henblik på - en selvstændig hest.

  • #7   13. okt 2010 Jeg ændrede heller ikke min ridestil da jeg blev bidløs, men det at jeg red uden bid gjorde åbenbart Chanel mere rolig. Ligesom : Hestegalleri's mirakel .

    Selvfølgelig skifter rytterens indstilling man kan næsten ikke undgå at blive bidløs uden også at få øjnene op for jordtræning, og i hvertfald vil man vel altid kunne se forskellen på bid og at være bidløs. Der er jo også en grund til at man bliver bidløs.


  • #8   13. okt 2010 jeg er overbevist om, at de der ikke kan få det til at fungere med bid, er fordi de ikke formår at ride rigtig med det..

    Det handler om hvor dygtig og følsom rytteren er.


  • #9   13. okt 2010 Janni: Min hest fungerede ikke på travbanen(kan der være flere grunde til), den fungerede ikke som ridehest hos forrige ejer, og den fungerede egentlig heller ikke ved mig, lige indtil jeg skiftede biddet ud. Sjovt nok ..
    Desuden, har jeg intet problem i at ride andre heste med bid. Så at det altid er rytteren, glem det.


  • #10   13. okt 2010 Hestegalleriet mirakel: Nu kan mine heste også godt have en dårlig dag selv om jeg er i godt humør.
    Men det med at vi styre vores heste via ubehag, det gælder også vis man rider bidløst. En bidløstrense (uanset model) ligger et ubehageligt pres på hesten, de fleste over næserykken og i nakken. Dette får hesten til at evt dreje for der fjerner man det ubehagelige pres som belønning. Det samme gælder for schenklerne, man ligger et ubehageligt pres med benet ind i siden på hesten, når den så flytter sig fjernes presset. Du ville jo også flytte dig vis nogen pressede en hånd/finger i siden på dig.

    Jeg siger langt fra at man skal udsætte sin hest for unødig smerte, for det skal man abselut ikke. Men unanset om man rider med bid eller rider bidløst, så styre man hesten via en smugle ubehag for den.
    Og en dygtigt rytter mestre at gøre så mindst ubehageligt for hesten, om der så er med et bid eller om det er bidløst.


  • #11   13. okt 2010 måske finder din hest sig bare i mindre end andre heste..

    Jeg har ikke oplevet en hest endnu, der ved hjælp af ordenlig træning, ikke kunne fungere på et bid også.


  • #12   13. okt 2010 Team grafik: du behøver slet ikke at belære mig om heste, og hvordan de reagere for tryk, det har jeg skam sat mig fint ind i selv :).Jeg mener at biddet i min hests tilfælde, påførte den unødig smerte. Jeg skriver MIN hest, ikke alle heste. Desuden er der langt fra det smerte jeg mener bidet har givet min hest, til det ubehagelige tryk den oplever ved en bidløs trense. Desuden kan du ikke sammeligne min reaktion på noget, med en hests reaktion på noget. Mennesker er rovdyr, heste flugtdyr. Ergo, kan vi ikke sammenlignes.

    Janni: Ja den finder sig ikke i meget, og gudskelov for det. Jeg har tidligere haft en rigtig dygtig dressurrytter til at ride min hest, hun mente heller ikke, at den var tilpas med biddet. Men altså, du er mere end velkommen til at prøve hende :). Men som jeg har sagt til andre der har villet ride hende med bid, så er det satme på eget ansvar. Hesten er skør med det stads i munden.


  • #13   13. okt 2010 Iiih hvor er jeg enig!

    Eller nogle der bare har fundet et dårligt billede og lagt det op imod et godt.

    Jeg kunne da også sagtens finde et billede af min hest helt spænd vs. et billede hvor den er helt afslappet hvor billederne faktisk er taget sammen dag det første bare i et uheldigt moment og sige se hvor meget den har ændret sig, ja hurra!


  • #14   13. okt 2010 jeg er næsten sikker på, at hun ville kunne lære at acceptere biddet og ikke stresse, hvis man træner målrettet efter det..

    Det kan tage tid, men jeg er næsten sikker på at det ville kunne lade sig gøre.


  • #15   13. okt 2010 Hestegalleriet mirakel: Det sidste var heller så heller ikke helt rettet til dig. Men du hentyde næsten til at jeg ingen selvstændig og vijlestærk hest havde. Men for at kunne blive danmarksmester i distance, så skal hesten være vijlestærk.
    Resten var mere ment til dem der mener bidet er totur for hesten uanset hvad. Måske forkert at skrive det bagefter, det er min fejl. Men mennesker er ikke udelukkende rovdyr, vi er en blanding. Ved nogle ting opfører vi os som flugtdyr andre som rovdyr. Flugtdyret kommer til udtryk når vi bliver forskrækket, så fare vi sammen og gør klar til flugt.

    Janni: Er ikke helt enig i dig med at alle heste kan trænes til at gå med bid, for nogen heste vil ikke accepterer bidet. Men ja langt de fleste heste kan med den rigtige træning lærer det.



  • #16   13. okt 2010 Måske .. Men hvorfor udsætte hesten for flere måneder, måske års ubehag, fordi man kun kan tænke på hvad man selv har lyst til?

  • #17   13. okt 2010 Dèt med heste føler ubehag ved bid, sadel osv. er helt klart forbundet med oplevelser med de ting. Jeg har aldrig oplevet mine ungheste har haft noget imod at få bid/sadel på, tværtimod finder de hurtigt ud af guffen efter og vil hellere end gerne have udstyret på.
    De ting heste reagere imod er ryttere der flår / rykker hesten i munden, når de ikke lige evner situationerne. Mange griber desværre via hidsighed til hårde hidsige afstraffelser, som hesten ikke forstår og kan forholde sig til.
    Basse sparkede for at ramme, når vi lagde sadel på, lidt træning med ros, samt venlig rytter har ændret ham fuldstændigt, hèr snakkes om gammel traver, der ved hvad han vil, og det skulle da gøres nogle gange før han "huskede" det gode.
    At ride bidløs er en smagsag, og bør ikke blive en krig mod os med bid, så længe man altid arbejder frem mod gode stjerne stunder med hesten, er det hamrende ligemeget hvad og hvordan.
    En stjernestund for lille Ozzy er kapløb med mig, hvor han vinder (nogen gange fordi jeg skvatter), han har dårligt kunne gå 10 meter på sine forben! Så forskelligt, bare vi er enige om at finde det rigtige og hygger os, så :OD


Kommentér på:
" Stor forandring "

Annonce