{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
589 visninger | Oprettet:

Mangler et godt råd ang. foder {{forumTopicSubject}}

Schaqueline er lige lidt for tynd synes jeg nok, jeg ved ikke om det er fordi hun ikke har fået nok at spise førhen, men det får hun i hvertfald nu. Har først fået hende her i torsdags så det varer jo lige lidt inden hun tager på (hvis hun gør) Jeg blev oplyst at hun på et tidspunkt havde gået på en mark med for lidt græs (og mangel på hø derude også antager jeg) Så hun var begyndt at spise jord, og endte med en forstoppelse.

Jeg er ikke helt sikker på hvor længe siden dette er sket men jeg kunne måske have en mistanke til at der stadig kunne sidde noget jord i tarmene. Så jeg kunne godt tænke mig at høre et par gode råd til hvad jeg kan gøre for at hun tager godt på, jeg har tænkt mig at få fat i nogle loppefrøskaller, og så har jeg hørt at olie skulle hjælpe godt på vægten, er der andre ting jeg kan gøre? Det skal gerne være forholds vist simpelt, da jeg ikke selv fodre om morgenen og ellers skal det være noget der kan blandes aftenen før, så de ikke skal stå og pangle med det om morgenen inden arbejde osv. Men ja, helst noget simpelt og også helst heller ikke noget der koster en formue, det må kunne gøres til en rimelig pris smiley

Håber meget der sidder nogen derude med et godt trick i ærmet som kan hjælpe os lidt på vej, så min pige kan få lidt mere sul på kroppen, det er jo også begyndt at blive koldt.

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mangler et godt råd ang. foder
  • #1   17. okt 2010 Poppede majs og olie i maden.. Det gør underværker...

• #2   17. okt 2010 Tusind tak Sanne =) Det var dog dejligt kort og simpelt! lige hvad jeg søgte smiley Det vil jeg prøve at putte på hende og se hvad der sker, poppede majs, er de til at få i butikkerne? Så som Maskincentere og Land & Fritid osv ?

• #3   17. okt 2010 Ja det mener jeg godt du kan købe sådan.
    Ellers kan du købe et godt fuldfoder som indeholder meget af det.
    Evt så få tjekket hendes tænder en gang just en case.... Der kan jo være et par spidser der gir hende problemer med at få det ud af maden hun skal ha smiley

• #4   17. okt 2010 Olie er det nemmeste [: - og billigt

• #5   17. okt 2010 Ja det kunne selvfølgelig være. Jeg prøver lige med majs og olie og sker der intet må jeg have dylle ud og kigge engang på hende smiley Håber nu lidt at hun bare har manglet noget at spise, selvfølgelig ikke ment på den måde, men at det er grunden til at hun er lidt tynd og at hun let kan tage det på hun skal. Jeg har også tænkt på gad vide hvordan hendes forbrænding står til, det kunne vel også være hun havde for høj forbrænding, men det håber jeg da godt nok ikke smiley

• #6   17. okt 2010 fiperpiler er en super opfindelse!!

det indeholder 1 fe per kilo - som er rigtig højt, ingen stivelse, så rigtig godt og SUNDT for hesten. koster 95 kr for 25 kgkg.

olie - rigtig godt - dig må max tildeles 3 dl om dagen, ellers skal der tildeles ekstra E vitamin.

ellers er linamix også et super godt produkt - dette er faktisk en slags hørfrøolie i pilleform . de skal have 100g per 100 kg hest - dette gør ligeledes også super underværker - og tilmed også indeholder de nødvendige omega 3, 6 og 9 fedtsyre..

møjs er også godt til opfedning - men der er meget stivelse i heste helst skal undgå - majs koster ligeså meget som fiberpiller - så hvorfor ikke fodre sundt samtidig?

fiberpiller kan fåes som NAG og horselux.

• #7   18. okt 2010 Tak for endnu et super forslag, i må gerne skrive pris på hvad det løber op i, hvis i har nogen idé om det selvfølgelig. Jeg ved faktisk ikke helt hvad hun vejer så hvordan skal jeg dog finde ud af hvor meget hun skal have?

Jeg er ikke særlig meget inde i foder så jeg bliver lige nødt til at sætte spørgsmålstegn ved NAG og horselux :o)

• #8   18. okt 2010 udover de nævnte så hø/wrap ab libitum smiley ..

• #9   18. okt 2010 Hvad får hun og spise nu???

Os kg samt mål?

• #10   18. okt 2010 Jamen hun får hø ad libitum. og så får hun valset korn blandet med en færdig blanding som jeg ikke lige husker navnet på (min veninde køber hjem), men der er noget forskelligt i, kan i hvertfald lugte det er smurt i melasse smiley og så har jeg noget mash til hende hun får af og til. jeg ved ikke hvor meget hun vejer og jeg er heller ikke helt sikker på hvad hun måler da hun ikke er færdig målt men hun er i hvertfald enten meget stor 1'er eller lille hest, hun ligger lige der på grænsen.

Hun får sådan en skovlfuld (ved ikke lige helt hvad den rummer, sådan en typisk stor grøn en) halvt valset korn og så halvt den foderblanding. og så får hun selvfølgelig gulerødder ;P de skal også til at have wrap nu her. Det er hvad hun får lige nu

• #11   18. okt 2010 Okey.. Jeg ville give hende foder 3 gange dagligt....

Du kan starte med og give hende en halv skovl altså en halv gang valset korn og den der blanding, giv hende det når du har været ude og ride, og så put olie i.... Eventuelt lav noget mash og smid oveni...

Og så putter du olie i aftens fodret også..

Nu ved jeg ikke hvornår hestene bliver fodret med pas på det 3 måltid ikke kommer for tæt på aftensmaden....

• #12   18. okt 2010 okay, jamen det er jo lidt forskelligt hvornår jeg kommer ud at ride, hvis det er omkring middagstid så kan jeg vel godt fodre hende, men hvis nu det først bliver ud på eftermiddagen og vi er færdige ved en 16-17 tiden så burde jeg måske springe over de bliver normalt fodret ved 19 tiden. Men kan jeg godt bare skiftevis give og springe over det der middags måltid? Eller er det så bedre at lade helt være med det? og tænkte om jeg ikke bare kan komme 1 dl olie i hver fodring så? og ellers måske 2 dl morgen og 1 om aftenen?

• #13   18. okt 2010 Nu mente jeg selvfølgelig længere oppe at hun får en hel skovlfuld både morgen og aften, og ikke kun 1 til hele dagen smiley kom lige til at se det så lidt forkert ud hehe

• #14   18. okt 2010 vent da lige en måneds tid og se hvordan hestens huld er da... og giv den et dækken på så den ikke skal bruge energi på at holde varmen smiley

• #16   18. okt 2010 Når hun ser ud som du beskriver og du lige har fået hende synes jeg det første du brude gøre er at få hende ordentlig tjekket for orm. Altså få lavet en tælling på en lun, frisk morgengødning fra boksen.
    Hvis dem hun kommer fra siger hun har fået kur er det sikkert standardmodellen givet til alle uden en tælling fra hver enkel hest. Et sted sted der undskylder sig med en nedbidt græsfold og mangel på hø kan næppe gå meget op i den slags. Har hun orm der skal behandles vil hun ikke tage ordentlig på i vægt før det er behandlet og hendes immunforsvar kommer lidt op igen.

• #17   18. okt 2010 Enig med Marie-Louise. Hvis du først lige har fået den hjem er jeg sikker på du vil kunne se forskel om nogle uger. Det lyder meget fornuftigt det den får at spise, og hvis den får rigelig med hø er jeg sikker på det nok skal komme!

• #18   18. okt 2010 Den skala over mål er altså helt hen i vejret - den tager jo ikke højde for hestens bygning. Der er meget stor forskel på knoglestruktur i f.eks. en spinkel bygget araber og i en welsh cob. Vores kraftigt byggede pony af welsh afstamning er 144 cm og vejer over 400 kg.

Som med mennesker er det vel heller ikke så meget vægten man skal fokusere på, men hvordan de kilo man vejer er fordelt på kroppen. Kan man tydeligt se knoglefremspring, tælle ribben og hoftekammen er indsunken ja så er hesten for tynd også selvom den måske er fin i vægt.

• #21   18. okt 2010 Tak for svarene alle sammen. Jeg har nu tænkt mig at vente lidt og se hvad der sker, selvfølgelig er jeg ikke bleg for at bruge penge på mine dyr men jeg vil bare gerne lige være sikker på jeg ikke skal ud og betale noget for ingenting, derfor vil jeg gerne lige først se om hun kan tage godt på af sig selv via det foder hun får nu, eller om der skal andre midler til hvis der er noget andet i vejen. Jeg prøver ihvertfald lige at køre med det her lidt og ser tiden an smiley altså hun er jo ikke ved at gå til af fedt mangel, men hun må gerne tage lidt på, synes dog ikke det ligefrem er akkut så vi ser lige, og ellers må dylle jo ud og kigge på hende smiley

Kommentér på:
Mangler et godt råd ang. foder

Annonce