{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  står ikke stille.
  • #1   18. okt 2010 Jeg red en hest der havde lidt samme problem. Dog var han bare nervøs, når man skulle op og spændte utrolig meget op og havde flere gange jordet afsted med ejeren. Jeg begyndte så at larme utrolig meget omkring ham, banke på sadlen, vifte med hænderne, hoppe op ad ham, hive i stigremmene o.s.v. Og så gjorde jeg det, at hver gang jeg skulle op på ham, så satte jeg ham over til barrieren, så kan ikke kunne dreje rundt, for det var problemet, når han stod på midten. I løbet af en uge, kunne jeg helt selv hoppe op og ned, også når han stod på midten. Og han stod stille og spændte ikke engang op.

    Håber du kan bruge det til noget. Held og lykke smiley


  • #2   18. okt 2010 Altså min har tidliere gået et par skridt.. Så har jeg gjort som med ungheste at man ligeså stille stiger op med overkroppen over sadlen. Der bliver man liggende indtil hesten står stille og roser den. man fortsætter og hvis den begynder at rykke igen stopper man indtil hesten står stille, roser den og fortsætter med at stige op.. Det har virket godt på min da hun fandt ud af det ikke gik hurtiger af at hun begyndte at gå, men at hun skulle vente på jeg var klar og sad stille i sadlen og gav signal til at begynde at gå fremad

  • #3   18. okt 2010 Det tror jeg ikke er det store problem. Min opfattede det hurtigt at den skulle stå stille på den måde.. Så kom også an på hvor hurtigt man får rost hesten og korrekt så den hurtigt får det lært og man kan komme videre

  • #4   18. okt 2010 jeg stopper bare hele tiden min hest indtil han ikke gider gå mere. indtil han finder ud af at det ikke kan betale sig at gå fremad

  • #5   18. okt 2010 øve stop og frem signal fra jorden

  • #6   18. okt 2010 Først og fremmest mener jeg, det er vigtigt at finde ud af, HVORFOR hesten ikke står stille, når du skal stige op. smiley

    Virker den nervøs/anspændt? Eller tripper den bare lidt frem og tilbage, fordi den simpelthen ikke tidligere har lært at stå stille, mens man siger op?

    Personligt ville jeg gribe sådan en situation an ved at "gå tilbage" og arbejde fra jorden med nogle øvelser, som styrker tilliden mellem dig og hesten. Herunder ville jeg særligt koncentrere mig om stop-signalet og få dette rigtig godt på plads.
    Derefter ville jeg stille og roligt træne hesten i at stå stille under opsidning ved at starte helt forfra, som om det var første gang, den skulle prøve at have en rytter på ryggen med brug af det stop-signal, I har trænet. Dvs. start med at give stop-signal og hop så op og ned ved siden af hesten. Ros, når den reagerer på dit stop-signal og står stille og afslappet. Som det næste begynder du at lægge vægt i bøjlen og så samme procedure, indtil du til sidst kan sidde op på en hest, der står pænt stille, rolig og afslappet under opsidningen. smiley


  • #7   18. okt 2010 hvad bruger i som stop-signal?
    - og ja, jeg tror jeg vil begynde forfra som du siger.
    det er min kærestes søsters hest. det var meningen
    hun skulle ride den efter den har stået stille i 1½ år -
    men hun gik så hen og blev gravid, så nu har jeg overtaget.
    allerede nu har jeg fået et rigtigt godt forhold og kan vimse rundt om
    ham uden han siger noget overhovedet. men han er også svær at fange på folden. når man så endelig har fat i ham gør han slet ikke noget.
    så kan det være fordi han ikke gider måske??


  • #8   18. okt 2010 min part gjorde det også , så slemt at selv min far som er en lidt stor og stærk mand, kunne ikke holde hende når jeg skulle op :S

    vi trænede det med at hun først fik en godbid for at stå stille og hver gang hun løftede benet for at gå skulle jeg skælde hende ud. og så skulle hun igen have en godbid for at stå stille. når man så kommer op fik hun en godbid igen og blev rost smiley
    det hjalp os rigtig meget :))


  • #9   18. okt 2010 Jeg har startet ud med at lære mine heste at stoppe op, når jeg selv gør det, ved at overdrive mit eget kropssprog, når jeg stopper. Dette signal kombinerer jeg så med stemme-kommandoen "stop", således jeg til sidst kan få min hest til udelukkende at reagere på stemmekommandoen og derved også stoppe den i andre situationer, end når vi f.eks. trækker ud på tur. smiley

Kommentér på:
står ikke stille.

Annonce