En dårlig rytter..? {{forumTopicSubject}}
Heej ialle søde hestefolk! (:
Jeg har utrolig mange gange tænkt på om jeg er en dårlig rytter..
Generalt fordi jeg ikke ved så meget igen om heste. Altså jeg ved alle de vigtig grund ting, som hvordan man sadler en hest op og alt med udstyret. Og selvfølgelig hvordan man rider den osv.
Men det er nu mest fordi jeg ikke kende til alle de navne der er. Fx. med sygedomme, og hvordan man kan se hvad den har. Jeg ved hvordan mug og halt'hed ''ser'' ud. Men ved eksempel ikke hvordan man plejer det.
Min veninde ved ALT, kan man faktisk godt sige. Altså alt med de det navne og alle øvelserne på ridebanen kende hun også. Som jeg ikke rigtig kender til, men jeg rider dem bare. Fordi jeg ved hvordan det skal rides, men kender ikke rigtig navnet. hehe (:
Hvad er jeres mening? Og håber at jeg har forklaret mig rigtig, da jeg har svært forklar ting, uden at blande tingene sammen (:
Vh Trine
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.671
Men hvad er egentlig definitionen på en god rytter?
Det kommer jo helt an på hvad man tænker på.. Hvis det er hvor god man er til at ride... sååå er det jo lidt svært, når jeg ikke har set dig ride (: ..
Mht. sygdomme mm. Det er noget man lærer (læser, hører om mm.) det er erfaring... selvfølgelig behøver man ikke kende alle hestesygdomme i hele verdenen, det er bare spild af hjerneceller, men der er da selvfølgelig nogen, der er gode at kende
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 93 Svar: 397
mar 2009
Følger: 102 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 81 Svar: 335
Shella - Jeg vil nu ikke rigtig sige at jeg er uerfarne og urutineret. Da jeg har redet siden jeg var to hehe (: Har bare ikke koncentreret mig om alle de navn der er, men jo mere jeg snakker med min veninde detstromere bliver jeg i tvivl om jeg er dårlig. Da jeg har en meget lav selvtidlig (:
Tine - heh der vil jeg nu egentligt gerne give dig ret i. Men på den anden side at når der endelig sker noget, er det vel godt nok at kende til det (:
mar 2009
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Rytter er et lidt vidt begreb, for hvis det er ridningen, så er det vigtigste jo bare at man forstår at give de rigtig signaler, om det hedder en versade eller gå sidelæns..
Ang. sygdomme, så kan du gøre dig selv klogere ved at se med, hvis en i stalden siger deres hest har fået mug, og sådan noget.. Hvis der er en dyrlæge i stalden en dag, stå og lyt med, man lærer utrolig meget..:)
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.671
Men på den anden side, kan man altid ride til dyrlægen.. og hvis man er så heldig at have nogle begavede folk i stalden, der har lidt mere erfaring med sådan noget end en selv
mar 2009
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Men hvor dygtig en <i>rytter</i> man er, har da intet med ens viden at gøre xB men derimod, hvor dygtig man er oven på dyret
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
feb 2008
Følger: 81 Følgere: 74 Heste: 9 Emner: 216 Svar: 772
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 17
Jeg har været inde i hestens verden i 10 år, og selv jeg lære noget nyt engang i mellem.
Bare fordi du ikke ved hvad de forskellige ting hedder er ikke en grund til at det er forkert.
Bare hesten har det godt er det lige meget hvad man ved, bare man har nogle at "læne" sig op af.
jeg har fx først fundet ud af hvad det vil sige at få hesten "løftet" her i år.
Det er meget at lære, og det kommer nok en dag.
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.144
Næ....om man er en dygtig rytter afhænger meget mere af hvordan du er som menneske og hvilken undervisning du får....
Husk vi lærer gennem hele livet og det er så meget vigtigere at lære nogle ting i praksis end gennem bøger etc.... ;o))) så rank du blot ryggen...du skal nok lære alle de ting du har behov for hen af vejen som du får brug for det ;o)
nov 2003
Følger: 14 Følgere: 10 Emner: 229 Svar: 2.562
Du kan ikke bruge din venindes viden til noget men du kan få hende til at fortælle dig om det hun ved.
Bed din underviser forklare dig hvad de forskellige ting hedder, gennemgå sammen hvad der bruges af begreber om rytteren og om hesten.
Sygdomme kan du læse om på netdyrlægens hjemmeside.
Øvelser på banen er der skrevet mange bøger om.
Som en anden foreslår, tag ridemærkeprøverne.
Du kan sagtens blive "lige så god" som din veninde.
En dårlig rytter..?