{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

Stædige hestemennesker/ny viden {{forumTopicSubject}}

Ja jeg undre mig over nogle hestemenneskers stædighed over for ny viden.. har flere gange oplevet at folk simpelthen ikke ønsker at lære nyt og bliver fornærmet hvis man forsøger at forklare dem omkring nogle nye ting..
Folk har det med at holde på deres for sådan har de lært det/troet i 20 år.. men der sker jo hele tiden nyt og ingen er jo så kloge at de ikke kan lære nyt ? det virker meget arrogant at afvise eksperternes visen som ringere end ens egen.. Nogle ting handler om mening og indstilling, andre gør ikke..
Nogle mener så man er bedre vidende (det er man vel også.. altså ved bedre på det område smiley ) eller lignende.. men jeg prøver altid at holde det sagligt og forklare det videnskabeligt, netop for at holde afstand mellem min personlige mening og så ting der er videnskabeligt beviste, så det ikke bare anses som min personlige mening..
Og ja jeg forstår skam godt det ikke er sjovt at finde ud af man måske har taget fejl, jeg har fx omlagt hele min træning og ridning for nogle år siden, da jeg fandt ud af at det jeg havde lært som ung altså ikke var det bedste.. en ordentlig kamel at sluge, men vi har jo alle lov at blive klogere..
Og jeg lærer stadig en masse nyt også ting der får mig til at revurdere ting jeg troede at vide..
Kommer nogle med noget ny viden, så beder jeg ofte om en henvisning, så jeg kan læse om det og se hvilke eksperter der står bag osv, så jeg kan tage stilling til oplysningerne og om eksperterne reelt er nogle der ved noget om emnet og om de er upartiske..
Men er det noget i også støder på ? er heste mennesker bare generelt stædige ? for synes da fint folk tager nyt til sig på andre områder..
Hvad er jeres oplevelse ? og er i selv åbne over for nyt, selv om i så evt skal indrømme at i har taget fejl ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stædige hestemennesker/ny viden
  • #1   25. okt 2010 jep smiley
    til det hele *GG*
    det er en stor kamel at sluge, hvis man finder ud af at det man altid har gjort og har gjort ud fra en god mening er blevet dømt ude..
    det gælder både indenfor trænig, foder og omgang med dyr..

    var selv en af dem.. smiley .. er blevet så meget klogere omkring fodring.. hvad det betyder for hesten og hvad forkert fodring kan betyde..
    den var grim.. især fordi at min bøf måske ku ha været her endnu hvis vi havde fået den rådgivning da vi købte ham........

    men tror generelt vi heste mennesker er en smule stædige.. smiley .. ændringerne kommer stille og roligt ind af døren..


  • #2   25. okt 2010 Ja, <b>Mange</b> er bedre vidende ! men vil osse sige jeg selv, godt kan være det nogle gange (; ..

  • #3   25. okt 2010 det er da ikke noget nyt, at folk er stædige..

    Det har mennesker altid været igennem hele historien..

    Noget andet er:

    en ting er teori, noget andet er praksis.. der kan ind i mellem være langt i mellem, så det gælder jo bare om at bruge sin sunde fornuft.. Ikke der bliver videnskabelig bevist behøver at være gavnligt i den virkelig verden, selvom videnskaben siger det..

    Det er vel også derfor, at man ikke bare skal springe på med det samme, at der kommer noget nyt, som skulle være bedre..

    fx er støvsuge ridning ikke godt i længere tid eller en hel ridetime igennem.. det er godt i korte sekvenser og ikke hvor hesten har mulen helt i sandet, men bare halsen vælvet lang og rund, uden at komme under lod.


  • #4   25. okt 2010 så er der jo dem der vælger at basere sin træning på erfaring, istedet for hvad videnskaben siger, husk at bare fordi der måske ligger et godt belæg bag en påstand fra en "ekspert" er det ikke sikkert det er sandt, eller for den sags skyld holder i praksis.

  • #5   25. okt 2010 Jeg kunne ikke være mere enig. Har også, ligesom dig, lagt hele min ridestil og omgang med heste om, efter at have fundet ud af, at det jeg lærte på rideskolen ikke var det som var det bedste for hestene. Det var en hård omvæltning, men for min hests skyld valgte jeg at sætte dens behov før mine egne.
    Jeg synes selv jeg er meget åben overfor ny forskning, men jeg hopper heller ikke i med begge ben, før jeg har læst grundigt op på det smiley


  • #6   25. okt 2010 desuden kan jeg komme med flere eksempler, hvor videnskaben har klokket i det(dog ikke indenfor ridning)- men kunne det ligeså godt være/blive.

  • #7   25. okt 2010 Hvad med ldt ærlighed?
    Dette drejer sig om, at bla. jeg hårdnakket bliver ved med at påstå heste kan være frække! Et udtryk gennem 40 år, og som jeg mener er på sin plads når hesten er fræk. Det har man vel lov til at mene?
    mvh merete


  • #8   25. okt 2010 Tak for jeres svar..

    Calla: Kan du komme med et eksempel på noget der er bevist af videnskaben, men som ikke er korrekt i "virkeligheden".. Altså jeg tænker jo på ting der kan bevises.. har også set undersøgelser som var lavet af forskere der intet havde med området at gøre normalt eller som undersøgte subjektive ting og de undersøgelser skal man selvfølgelig tage med et gran salt.. men der findes jo også ting der er uomtvistelige fordi man nu har fundet en metode hvor de kan ses med sikkerhed fx..

    Merethe: Nej det handler aldeles ikke kun om dig, du er ikke den første jeg er stødt på der lukker af for alt nyt.. og jeg ikke så meget som nævner vores diskution, dette er et generelt spørgsmål da jeg er stødt på det nogle gange..
    Der er ingen grund til at diskutere emnet videre med dig, da du har besluttet dig 100% for at du ikke er interesseret i anden viden end den du mener selv at have og du viser det jo tydeligt ved det du skriver her, idet du jo mener det er fair at kalde hesten fræk når den er det .. det viser jo du ikke er det mindste åben for at den måske slet ikke er fræk..


  • #9   25. okt 2010 Cecilie:

    tilgengæld, dem der har levet i 40 år, har som oftes mere erfaring, ikke kun indenfor ridning, menogså for hvordan videnskaben den ene dag siger det ene, og så senere finder ud af, at det de har sagt var forkert, og måske endda værre.


  • #10   25. okt 2010 Hvad er der gjort forkert ved at udtrykket; Fræk ? Jeg kan da også sige utidig el. andre udtryk for det samme. Videnskab el. ej, så vil mange stadig bruge ordet fræk, og dèt er da ikke 40 års fejl. Hvad er det for noget pjat at sige?
    mvh merete


  • #11   25. okt 2010 Fint:

    eksempel 1:

    jeg er stoppet med at børste tænder efter tandlægernes råd. Hvorfor? fordi jeg nu har oplevet flere gange, hvor de har sagt, at nye undersøgelser har vist at den og den metode er bedst så den skal jeg bruge, fint har jeg så gjort, indtil de et par år efter har sagt, at nu har nye undersøgelser (igen) vist at den "nye" metode ikke var effektiv alligevel så jeg skal gå tilbage til den gamle metode., det har jeg oplevet nogle gange nu, så nu børster jeg bare mine tænder som det passer mig.

    eksempel 2.

    der findes 2 meget store internationale videnskabs blade, det ene hedder Science, og mener der andet hedder Time.

    Det er blade, der er svært at få udgivet en artikel i.
    Alligevel er det lykkeds en (har desværre glemt hans navn) at få udgivet omkring 14 artikler i science. det viste sig så senere at det hele var løgn, og ren opspind fra hans side af, graferne osv han udgav, havde han selv lavet så de passede til hans egne teorier...



  • #12   25. okt 2010 Calla: Nu er alder desværre ikke altid = viden.. har mødt mange forholdsvis unge piger der var mere åbne over for ny viden.. selvfølgelig kan man med alder få erfaring, men ofte hvis man tror at en ting er på en bestemt måde, så kan ens syn på sagen farves af dette.. fx emnet frækhed som jeg flere gange har diskuteret med folk, de har altid en masse oplevelser som i deres øjne beviser at heste er frække.. men jeg har endnu ikke mødt et eksempel der ikke kunne forklares med andet ganske let og logisk hvis man bare ser åbent på det.. og nu er jeg jo så langt fra selv teenager og har redet i over 25 år, så mener heller ikke jeg mangler erfaring til at ligge oven i den teoretiske viden..

    Merethe: Det handler jo ikke om hvad man kalder det, men hvad man mener med det.. når du siger hesten er fræk eller utidig siger du jo at den godt ved at den gør noget galt og at den vælger at gøre det alligevel for at drille/tage pis på ejer/rytter..
    Men nu var det ikke meningen at den diskution skulle hives ind i denne tråd, da denne tråd stadig er et generelt spørgsmål om folks åbenthed..


  • #13   25. okt 2010 jeg har været ude for en som nægtede at teste sin sadel med et sadeltesterunderlag af den grund at hun nok godt vidste at hendes sadel ikke passede så det ville nok blive fordyrt for hende at prøve en sadeltester....
    HVAD?!
    hvis man VED at ens sadel ikke passer, hvorfor FISEN rider man så med den bare fordi det er for dyrt at skifte den ud..

    skal man så have hest spørger jeg bare?


  • #14   25. okt 2010 hov har lige glemt eksempel 3.

    man bliver hele livet igennem skolen altid lært at strømmen går fra plus til minus, men senere viden har vist at det faktisk er omvendt smiley


  • #15   25. okt 2010 Calla: Man kan jo desværre ikke undgå at nogle ting senere ændres igen, for folk vil hele tiden opdage nyt og blive klogere og opfinde nye metoder at undersøge ting på.. derfor skal man selvfølgelig også se sig for, især ved objektive ting som hvordan man bedst børste sine tænder eller bedst rider sin hest.. da sådan nogle ting jo kræver at den nye ting er brugt i en hvis periode før man kan se et mønster.. andre ting er jo ret tydelige og kan ikke ændres, fx at heste ikke har en pandelap, sådan en dukker jo ikke pludseligt op i hjernen vel..
    Nogle gange må man også bare forholde sig til hvad der vides nu, især angående dyr, som man skylder at behandle bedst muligt, jeg siger ikke at man skal skifte til det foder eksperterne siger er bedst hvis det man bruger anses for i orden.. men hvis man nu bruger noget som der er bred enighed om er skadeligt, ja så ville jeg skifte, selv om dyret evt så ud til at trives, for tænk hvis jeg tog fejl og dyret tog skade ??
    Og det samme med hvad evner dyr har.. jeg vil heller gå ud fra at eksperterne ved hvad det handler om når de fraskriver dem bestemte evner, især fordi det giver fint mening, end at tillægge dyrene evner de med stor sandsynlighed ikke har, for så kræver jeg ikke noget dyret ikke kan..
    Med hensyn til snyd og bedrag, så er det jo også derfor man skal være opmærksom på hvem der har lavet div undersøgelser, om de er upartiske, om det hænger sammen, om de har viden om emnet osv.. er det så et emne man ikke selv aner noget om, ja så kan man jo desværre ikke rigtig afsløre snyd, men må håbe på at andre gør det.. men man kan jo ikke afskrive alt nyt fordi nogle måske snyder..


  • #16   25. okt 2010 Bels: Ja det kan tage noget tid at få styr på det når man skal gøre noget anderledes end man plejer smiley kender det.. men hatten af for at du gør noget for at ændre det da du opdagede fejlen smiley

    Cotton-eyed Joe: Uha ja sådan noget forstår jeg bare heller ikke.. jeg har også oplevet folk der ikke ville have sadelmager, for de kunn i hvert fald selv bedømme om sadlen lå korrekt og desuden gad de ikke bruge penge på en ny smiley eller en hvis heste konstant havde forstoppelse af halm, men han mente stadig de trivedes fint og mente ikke de havde behov for andet strå foder smiley


  • #17   25. okt 2010 Calla: Det sidste er vel bare et eksempel på at vi bliver klogere.. for de har jo troede at det var sådan og derfor lært en det og så har man fundet nye måder at måle på og fundet ud af at man tog fejl.. igen man kan jo ikke afvise alt videnskab fordi der ind imellem opdages tidligere fejl i takt med at vi bliver klogere..

  • #18   25. okt 2010 signe:

    nej det kan man ikk, men derfor skal man måske være lidt skeptisk og ikke altid æde alt rådt..


  • #19   25. okt 2010 Ja jeg er også en af dem, som lige har lagt ridestilen helt om, men det har jeg nu vidst længe ville ske. når jeg tænker over det. Vidste bare ikke hvad jeg så ellers skulle ? Men ja, der af mange af dem med gammel viden som ikke vil se eller høre, eller bare være nysgerrige over hvad det nye nu er for noget. Kender selv en, den klassiske engelske-dressurrytter med pisk, sporer og lidt under lod. - Hun lukker fuldstændig af når man taler om andre alternetiver, men hun synes så også det er latterligt at tage ud til sin hest, hvis man ikke skal ride i sandkassen.

  • #20   25. okt 2010 Calla: Nej selvfølgelig skal man ikke æde alt råt og hoppe med på enhver ide, det har jeg heller aldrig sagt, synes bare det er trist når man lukker helt af og afviser 100% fordi man mener allerede at kende sandheden, i stedet for fx at se nærmere på det om der evt kunne have noget på sig..

  • #21   26. okt 2010 Jeg oplever også, at rigtig mange mennesker - især indenfor hesteverdenen - er meget traditionsbundne og har svært ved at åbne op overfor ny viden og nye måder at gøre tingene på.

    Desværre oplever jeg også mange, som opfatter min egen personlige åbenhed som usikkerhed og manglende viden, hvorfor de føler et enormt behov for at belære mig.... hvilket jeg finder møg irriterende.

    Jeg har sat mig et mål, som går ud på, at jeg vil gøre det absolut bedst mulige for mine heste. Derfor læser jeg meget og gør alt, hvad jeg kan, for at sætte mig ind i den nyeste forskning mv. Og jeg sætter glad og gerne spørgsmålstegn ved ting... både de ting, jeg selv gør, og de ting andre gør. Men det betyder jo hverken, at jeg er dum eller ikke har sat mig ind i tingene. Det betyder bare, at jeg hele tiden holder mig åben for ny viden og andre måder at gøre tingene på, som måske er endnu bedre, end hvad jeg allerede gør. smiley

    Så jeg synes vel egentlig, den går lidt begge veje... både mht. stædighed og fordomme overfor at forholde sig spørgende.


Kommentér på:
Stædige hestemennesker/ny viden

Annonce