{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.006 visninger | Oprettet:

Knækker i led - Gigt? {{forumTopicSubject}}

Hvordan fandt I ud af, jeres hest havde gigt?

Min snart 13-årige hoppe er begyndt at knække i stort set alle led, og tænkte, om det kan være slidgigt?

især nakke, skulder, ben etc. knækker hun i. Når jeg trækker hende ind, knækker hun næsten i alle leddene, altså konstant, for hvert skridt, hun bevæger det led.

Og nogle gange kommer der også et stort knæk.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knækker i led - Gigt?
  • #1   31. okt 2010 Jeg knækker i øvrigt selv hele tiden i mine led, men jeg er også hypermobil og har scoliose og slidskader.

• #3   31. okt 2010 min har også gigt (knæet), men det blev ikke fundet pga knæklyde, men pga halthed

• #4   31. okt 2010 Når leddene siger knæk både på mennesker eller dyr, er det rent faktisk ikke leddet der knækker og det betyder ikke nædvendigvis at der er noget galt.
    Knæk lyden skyldes et tryk på ledvæsken der sker når knoglerne skubbes ved bevægelse. Dette frigiver gasser i ledvæsken der bobler op. Når disse bobler sprænges kommer knæklyden.

Hypermobile personer oplever derfor ofte at deres led knækker fordi de pga. af hypermobiliteten han skubbe og bevæge deres led yderligere en ikke hypermobile personer.

Jeg tror ikke din hest har gigt, så vil den opleve smerte eks. halthed eller andet. Knæklydene er helt naturlige og ofte knækker leddene mere hvis man har stået eller siddet stille uden at bevæge leddet noget tid.

• #6   31. okt 2010 Min gamle hoppe knækkede i sine bagben, især når hun blev lukket ud efter at have stået i boks. Hun var ren i bøjeprøve og fejlede intet. Så knæklyde behøver absolut ikke at være sygdomsbetonet.

• #8   31. okt 2010 Dengang jeg gik på rideskole havde vi en hest der knækkede i leddene hver eneste gang man skridtede ham varm .. han havde ikke gigt eller noget og det forsvandt når han var varmet op ..

• #9   31. okt 2010 Jeg har forhørt mig hos min dyrlæge omkring det med knæklyde fordi jeg havde været ude og kigge på en hoppe og jeg ringede til ham og hørte lidt omkring de lyde han sagde at det ikke var gode tegn at benene knækkede.. Min dyrlæge er forhenværende lektor på landbohøjskolen i kbh. så jeg tror han ved hvad han taler om.

• #10   1. nov 2010 Min pony fik slidgigt, som blev værre og værre - hun måtte til sidst aflives for det, da der ikke var mere at gøre for hende. Hun har ALDRIG knækket i leddene, men haltede derimod voldsomt selv på folden smiley

• #11   1. nov 2010 Men jeg mener også at have hørt, at det kan være et sundhedstegn :o)

• #12   1. nov 2010 Altså knæklydene ;o)

• #13   1. nov 2010 min hoppe på 6 år, knækker også i bagbenene. Hun er lige gået ren igennem bøjeprøve og røngten for 14 dage siden.

• #14   1. nov 2010 Briza knækker også en del men det er blevet mindre. Ved ikke om indtagelse af foder/vand har noget at sige. I starten kunne man høre hende hver gang hun gik et skridt nu er det tilfældigt ind imellem.
    mvh merete
    Så længe det knirker holder det :O)

• #15   1. nov 2010 Cortaflex kan godt anbefales til heste der har problemer med gigt og dårlig brusk danelse og så er det ikke ret dyrt.

(link fjernet)

• #16   1. nov 2010 Men henvisning til mit tidligere indlæg, så er det vel også "sundt" at leddene knækker - ergo betyder det jo, at der er ledvæske i leddet smiley

• #17   1. nov 2010 mange tak for gode svar!

Og ja, så længe det knirker, holder det smiley

Det lyder godt, at det ikke er ensbetydende med gigt.

Min fysioterapeut sagde, det ikke var godt at knække i leddene, men er glad for, det ikke betyder gigt, at hun pludselig er begyndt at knække i alle led. smiley

Kommentér på:
Knækker i led - Gigt?

Annonce