1.286 visninger
|
Oprettet:
irish cob vs. fjordhest {{forumTopicSubject}}
hejsa, jeg har længe været ret facineret af de flotter irere, og går lidt og drømmer om at eje en en dag...- og så var det jeg pludselig kom til at tænke på om de overhovedet var en race for mig. - Hvad nu hvis de fleste har samme væremåde som fjordheste, og er ligesådan at ride (der skal nok være masser af søde og arbejdsomme fjordheste- jeg har nok bare mødt de forkerte fjordheste,) -for der har desværre aldrig været god kemi mellem mig og "de gule".
er der nogen der synes man kan sammenligne de to racer?
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 423
feb 2005
Følger: 345 Følgere: 343 Heste: 11 Emner: 247 Svar: 4.483
jeg har en irsk pony (hun har gået som vildhest i irland) - og hun er absolut fantastisk. uforligneligt sind og gåpåmod. vandt NM guld 2009 og 2010 i military.
- en fjordhest er - efter min mening - bare bovlam.. selvfølgelig er der også undtagelser, for det er jo heller ikke alle irere, der er fantastiske.
Så min stemme går til en irish
apropos skal jeg faktisk flytte til irland
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Har dog redet en del gode fjordheste, som bestemt har været følsomme nok for hjælperne..
Tror roligt du kan vælge en irer, selvom din kemi med fjordhestene ikke har fungeret
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
nov 2003
Følger: 14 Følgere: 10 Emner: 229 Svar: 2.562
Jeg har haft tinker, utrolig rar og nem og kedelig
Men han er en stjerne til den lidt nervøse rytter.
nov 2003
Hvis du vil starte M i dressur eller S i spring skal du være mere end ualmindelig heldig hvis du får købt en tinker der kan komme til det.
Udseenet er ikke alt.
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
okt 2007
Følger: 213 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.654
Mig og min Tinker er på et, hvad jeg selv vil kalde, højt plan.
De kan gå rigtig godt, og er ikke som alle de varmblods heste.
Men en anderledes og god hest til næsten det hele.
aug 2008
Og det ville ikke gøre spor om jeg kunne have en af ungerne med bagpå, eller være med til noget ringridning på den.
- den skal sådan set bare kunne det samme, jeg regner med at bruge min traver til, - lidt af hvert- undtagen "rigtig" ridning...
aug 2008
nov 2003
nov 2003
En tinker og en irish cob er det samme, hvorfor danmark har to forbund må guderne vide, de blev sikkert uvenner.
Navnet tinker er et skældsord for irish cob.
En tinker er en sigøjner, tinkeren er jo oprindeligt avlet af sigøjnere ved at de satte deres hopper ind på marken til andre folks shireheste.
Min ven fortæller stadig med gru om dengang han kaldte en Ic for en tinker i england, ejeren blev sindsygt fornærmet.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Men synes da det er et trist inddtryk du har af fjordheste, du må klart have redet nogle der var dårligt trænet..
Min fjordhoppe er en af de mest selvgående og arbejdsivrige heste jeg har redet, hun er god i hoved og nem at arbejde med, følsom for hjælperne og gør altid sit bedste.. der er kun 2 ting jeg synes er typisk for fjordheste, de er oftest meget madglade (men det er langt de fleste heste) og de er enorm kloge, der skal ikke mange gentagelser af en fejl til at man har lært dem en dårlig vane (men de lære også de gode ting hurtigt) mon ikke det er her de ofte får deres ry for at være dovne og stædige hvis de er trænet og redet forkert
nov 2003
Fjordhesten er stærk og klog og der skal ikke meget til før den overtager.
En velopdragen og velredet fjordhest er guld værd og ville også passe fint til dine krav.
Jeg har iøvrigt mødt sky, vilde og nervøse tinkere, uanset race skal man se sig for og ikke gå efter det billigste skrammel på markedet.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Det er uden tvivl en helt fantastisk race, og der er så mange specielle heste (; Man kan sige en masse overordnet om racen, men det er en af de racer jeg har mødt med størst forskel på de individuelle. Man kan vel egentlig "sammenligne" dem med Dansk Varmblod, da der ikke er lukket stambog, og der derfor er en masse forskellige typer heste, både af udseende og indvendigt. Dermed ikke sagt de minder om DV, men der er ligeså mange forskellige typer heste (; Tinkeren/IC'en er jo også en ligeså god cocktail :D:D
aug 2008
nov 2003
Kia: Jeg har skam også mødt nogle grumme eksemplare i min rideskoletid, bl.a en der skulle rides ind i barrieren for at stoppe den
Men ja de avles noget smartere nu end den gamle type der ind imellem var en tønde med et ben i hvert hjørne og ekstremt stærke.. se evt min hun er både smart og velgående
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Alle heste er forskellige - dermed mener jeg ikke man kan dømme dem ud fra racen
Der findes fjordheste der absolut ikke bevæger sig mere end nødvendigt og når de bevæger sig et det i slowmotion udover det er de bombesikre og er ikke bange for noget.
Imens der findes fjordheste der er overenergiske hele tiden, oppe og køre og løber pokker i vold hvis en ko muer.
Samme kan du med IC. Derfor syntes jeg du skal finde en hest med den personlighed du leder efter, at du så bare har dårlige erfaringer med fjordheste der er elendigt opdraget er en anden ting
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Men der er nok lige netop en grund til, at man ser så mange dårligt opdragne fjordheste. Det har nok noget at gøre med, at de netop LET bliver uopdragne, fordi de af sind er stædige, stærke og egenrådige.
Jeg har mødt undtagelser
Jeg har kendt et par irish cobs, og synes de skiller sig meget ud fra fjordheste. Dem, jeg har haft med at gøre, har alle været lette at trække med, lydige og opmærksomme, ikke "masende" som fjordheste oftest er, egentlig kunne de ligeså godt have været varmblodsheste af udseende med det sind.
De er friske og opmærksomme, men samtidig stabile.
Jeg synes, det er en dejlig race
nov 2003
Zuper: Og som du beskriver copperne, det er den erfaring jeg har med fjordheste.. men ja det er stærke og kloge små heste og ikke en race for alle..
nov 2003
okt 2007
Følger: 213 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.654
Ja det ved jeg godt ;D Men mange folk herinde anbriber en når man siger det er samme race og samme hest. Så det er kun derfor jeg skrev sådan ;D
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
Synes nu heller ikke det var en særlig voksen måde at udtrykke sig på omkring fjordhesten. Kan godt høre det ikke er din mor der har profilen i øjeblikket.
Jeg har begge racer, begge med et glimt i øjet og hver deres personlighed. Men fælles for begge heste er, at de er kærlige dyr, der vil gøre hvad de kan for at opnår ros og en glad ejer. De er begge fysisk og psykiske stærke og robuste med eget selvstændige sind.
Om man foretrækker den ene frem for den anden, tag ud og mød en masse af begge racer og dan dig din egen mening.
jun 2007
nov 2003
Men derfra og til at påstå at de er mindre værd end alle andre racer og der intet er i øjnene på dem, ja så bliver jeg vred og også ked af det på den persons øjne, for når jeg kigger i min lille gules blide øjne så ved jeg hvad hun går glip af..
jun 2007
Jeg er enig i at det er lige hårdt nok at påstå en fjordhest ingen sjæl har. Tror mange synes, at det er en "kedelig" hest, fordi de alle ligner meget hinanden, både i sind og udseende. Og fordi man traditionelt opfatter en fjordhest som en doven rideskolehest, og "hvis man har set en, har man set dem alle".
Ligesom mange også vil sige om fx. labrador eller golden retriever i hundeverdenen.
Det er helt i orden, at ikke alle heste falder i ens smag, men synes ikke, man behøver rakke dem ned af den grund.
jun 2007
Indrømmet er jeg også en af dem, der ikke kan lide fjordhestens udseende og væremåde så godt. Men derfor synes jeg stadig de er smaddersøde at hilse på og klappe, så længe det ikke er mig, der skal håndtere eller ride dem
Det handler nok bare om at man kan finde noget positivt ved alle levende væsner
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
For det første plejer Karina at skrive under sit indlæg at det er hende der har skrevet, men derudover, plejer tonen at være voksen og meget velovervejet, hvilket det ikke ligefrem har været ved nogen af indlæggene herinde. Så det lyder bestemt om en person under 44år der har udtalt sig.....
Bare fordi man har redet 10-15 fjordheste igennem de sidste øhh hvad 15år, så er der sket en kolosal udvikling med fjordhesten de sidste par år. Man er blevet meget mere opmærksom på dens arbejdsomhed og hvor behovet ligger i dag. Så at sammenlige en fjordhest på 15år og en på 5år, kan man altså bare ikke.
Det er skam helt fair, at man ikke kan lide den, men der er altså mange påvirkelig sjæle herinde, det må vi lige huske på, når vi kalder en race grimme ting. Uanset om det er en fjordhest, islænder eller araber eller ...
nov 2003
Kom videre, det er jo ufrugtbart at diskutere.
Jeg kunne da heller aldrig finde på at købe en fjordhest, den passer simpelthen ikke til mine behov og så er den ikke længere.
MEN jeg tager hatten af for det avlsarbejde der har ligget forud for fjordhesten, det er dæleme godt gennemarbejdet. Virkelig godt arbejde om man så kan lide racen eller ej.
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Nej fjordheste er ikke stædige, de er selvstændige og ved hvad de vil, og hvis de ikke har en rytter der kan sætte sig igennem (dette behøves langtfra at gøres med vold ;)) ja så løber de om hjørner med en og driver deres eget spil..
Tinkeren/Irish cob er bestemt også en dejlig hest
Rent udseenets mæssig kan du jo selv se foreskellen
nov 2003
Den er prismæssigt lidt dyrere end fjordhesten og er derfor ikke lige så populær som konfirmationsgavehest.
Bliver IC'en ikke opdraget ordentligt er den lige så stædig/selvstændig som fjordhesten og alle andre racer for den sags skyld.
feb 2005
Micha, min irer - er ikke registreret irsk sportspony. Den er hentet hjem fra vildmarken i Irland fra en ren flok irish cobs, der var blevet blandet med en ukendt, irsk vildrace.
Desuden HAR hun faner som en i helvede - og får klippet ben hver 2. til 3. uge med maskine for at holde det til et sportsponylook.
Jeg har et billede i min profil fra da hun havde været hjemme et par måneder - radmager og klippet med 1,5 mm skær på hele kroppen - dette blev hun, inden hun blev sendt med skib til Danmark.. af en eller anden årsag.
Så folks - hvad enten I vil det eller ej, er ponyen som et minimum 50% ic - og nok den bedste i Danmark :o)
Og jo - der er meget at sammenligne her
nov 2003
feb 2005
maj 2008
feb 2005
Hendes race er ikke afgørende for nogen og slet ikke en fact af betydning for denne pony - i og med det kun er hendes resultater, folk finder relavante.
Men hvorfor blander du dig overhovedet - og er vi ikke på vej væk fra trådstarter? :o)
maj 2008
nov 2003
nov 2003
Så vil jeg sige til trådstarter, at når du kigger Irish cob er det nok ikke den type Caroline viser frem du skal gå efter, den matcher ikke dine behov... Find en mere traditionel en af slagsen
feb 2005
nov 2003
Slap nu lidt af og klap vidunderet mens du priser dig lykkelig over at han er din.
feb 2005
Desuden er jeg helt afslappet, du fisker bare ting og sager frem ud af ingenting - jeg pointerer det blot.
nov 2003
irish cob vs. fjordhest