{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

irish cob vs. fjordhest {{forumTopicSubject}}

hejsa, jeg har længe været ret facineret af de flotter irere, og går lidt og drømmer om at eje en en dag...- og så var det jeg pludselig kom til at tænke på om de overhovedet var en race for mig. - Hvad nu hvis de fleste har samme væremåde som fjordheste, og er ligesådan at ride (der skal nok være masser af søde og arbejdsomme fjordheste- jeg har nok bare mødt de forkerte fjordheste,) -for der har desværre aldrig været god kemi mellem mig og "de gule".

er der nogen der synes man kan sammenligne de to racer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  irish cob vs. fjordhest
  • #1   1. nov 2010 jeg har to tinkere og har redet fjordhest. og jeg syntes på ingen måde de kan sammenlignes.

• #2   1. nov 2010 en irer og en fjordhest kan SLET ikke sammenlignes.

jeg har en irsk pony (hun har gået som vildhest i irland) - og hun er absolut fantastisk. uforligneligt sind og gåpåmod. vandt NM guld 2009 og 2010 i military.

- en fjordhest er - efter min mening - bare bovlam.. selvfølgelig er der også undtagelser, for det er jo heller ikke alle irere, der er fantastiske.

Så min stemme går til en irish smiley
    apropos skal jeg faktisk flytte til irland

• #3   1. nov 2010 Fjordheste har tendens til at være meget stædige..
    Har dog redet en del gode fjordheste, som bestemt har været følsomme nok for hjælperne..

Tror roligt du kan vælge en irer, selvom din kemi med fjordhestene ikke har fungeret smiley

• #4   1. nov 2010 det lyder jo godt at de er usammenlignelige ;D - jeg var lige ved at blive bange for at jeg faktisk slet ikke ville bryde mig om irish cobberne, jeg kender ikke nogen der har den race og jeg har kun set er par stykker "live" på et marked...

• #5   1. nov 2010 caroline, det ser da ikke ud til at du har en irish cob, den irske pony du har kan ikke sammenlignes med hverken fjordhesten eller tinkeren...

Jeg har haft tinker, utrolig rar og nem og kedelig smiley

Men han er en stjerne til den lidt nervøse rytter.

• #6   1. nov 2010 Hvad forestiller du dig at din fremtidige hest skal brges til? Så er det lidt nemmere at svare på om det er en god ide at købe tinker.

Hvis du vil starte M i dressur eller S i spring skal du være mere end ualmindelig heldig hvis du får købt en tinker der kan komme til det.

Udseenet er ikke alt.

• #7   1. nov 2010 Vær lige obs på at der er en himmel til forskel mellem Carolines Irske sportspony og så en Irish Cob - Her er ingen sammenligning - udover landet de oprinder fra smiley

• #8   1. nov 2010 Jeg kan varmt anbefale Irish Cobben! Har selv en Tinker som er stortset det samme som en IC. De er helt igennem fantastiske!
    Mig og min Tinker er på et, hvad jeg selv vil kalde, højt plan.
    De kan gå rigtig godt, og er ikke som alle de varmblods heste.
    Men en anderledes og god hest til næsten det hele.

• #9   1. nov 2010 Jeg skal ride skovture "agillity" og køre lidt i sulky (langvogn) hvis den egner sig efter tilkøring, skal den have en harve og en radrenser og måske en plov og evt. også hjælpe til med at slæbe jordbane af... måske vil jeg ride en lille bitte smule dressur og spring, men det skulle undre mig om jeg fik tid til at gå til ret meget undervisning....

Og det ville ikke gøre spor om jeg kunne have en af ungerne med bagpå, eller være med til noget ringridning på den.

- den skal sådan set bare kunne det samme, jeg regner med at bruge min traver til, - lidt af hvert- undtagen "rigtig" ridning...

• #10   1. nov 2010 smiley - jeg havde godt set carolines irske sportspony var noget mager i det, og manglede sine clydes-dale extensions, i forhold til hvad jeg forventede af "min" hest...

• #11   1. nov 2010 Jamen sådan en type kan du sagten finde indenfor tinker regi.

• #12   1. nov 2010 Team Ko Hest - TKH ! *

En tinker og en irish cob er det samme, hvorfor danmark har to forbund må guderne vide, de blev sikkert uvenner.

Navnet tinker er et skældsord for irish cob.

En tinker er en sigøjner, tinkeren er jo oprindeligt avlet af sigøjnere ved at de satte deres hopper ind på marken til andre folks shireheste.

Min ven fortæller stadig med gru om dengang han kaldte en Ic for en tinker i england, ejeren blev sindsygt fornærmet.

• #13   1. nov 2010 Jeg har aldrig redet en cob, men har hørt meget godt om dem..
    Men synes da det er et trist inddtryk du har af fjordheste, du må klart have redet nogle der var dårligt trænet..
    Min fjordhoppe er en af de mest selvgående og arbejdsivrige heste jeg har redet, hun er god i hoved og nem at arbejde med, følsom for hjælperne og gør altid sit bedste.. der er kun 2 ting jeg synes er typisk for fjordheste, de er oftest meget madglade (men det er langt de fleste heste) og de er enorm kloge, der skal ikke mange gentagelser af en fejl til at man har lært dem en dårlig vane (men de lære også de gode ting hurtigt) mon ikke det er her de ofte får deres ry for at være dovne og stædige hvis de er trænet og redet forkert smiley

• #14   1. nov 2010 Problemet med fjordhesten er at den ofte kan købes billig og derfor ofte ender hos uerfarne ryttere som førstegangshest.

Fjordhesten er stærk og klog og der skal ikke meget til før den overtager.

En velopdragen og velredet fjordhest er guld værd og ville også passe fint til dine krav.

Jeg har iøvrigt mødt sky, vilde og nervøse tinkere, uanset race skal man se sig for og ikke gå efter det billigste skrammel på markedet.

• #15   1. nov 2010 Jeg stemmer på Tinkeren :D:D

Det er uden tvivl en helt fantastisk race, og der er så mange specielle heste (; Man kan sige en masse overordnet om racen, men det er en af de racer jeg har mødt med størst forskel på de individuelle. Man kan vel egentlig "sammenligne" dem med Dansk Varmblod, da der ikke er lukket stambog, og der derfor er en masse forskellige typer heste, både af udseende og indvendigt. Dermed ikke sagt de minder om DV, men der er ligeså mange forskellige typer heste (; Tinkeren/IC'en er jo også en ligeså god cocktail :D:D

• #16   1. nov 2010 Signe- ja jeg går ud fra jeg har været uheldig, ellers ville der vel ikke være så mange fjordheste rundt omkring, hvis racen generelt var helt håbløs- men der er jo forskel på trav-og galophesteheste welsh mountains og araberblandinger, og så den usporty udgave af fjordhestene, på billederne herinde ser det jo ud til at racen er blevet meget mere sporty i gennemsnittet end den var for 20 år siden, og jeg stod i mine lyserøde gummistøvler med lommerne fulde af gulerødder og syntes alle heste var lige dejlige

• #17   1. nov 2010 Anja: Ja nemlig mange tror at en fjordhest fordi de er rolige bare kan smides ud til en begynder og hygges om.. men de kræver jo samme træning som en stor varmblod..

Kia: Jeg har skam også mødt nogle grumme eksemplare i min rideskoletid, bl.a en der skulle rides ind i barrieren for at stoppe den smiley men der findes jo dårlige eksemplare af alle racer..
    Men ja de avles noget smartere nu end den gamle type der ind imellem var en tønde med et ben i hvert hjørne og ekstremt stærke.. se evt min hun er både smart og velgående smiley

• #18   2. nov 2010
    Alle heste er forskellige - dermed mener jeg ikke man kan dømme dem ud fra racen smiley

Der findes fjordheste der absolut ikke bevæger sig mere end nødvendigt og når de bevæger sig et det i slowmotion udover det er de bombesikre og er ikke bange for noget.
    Imens der findes fjordheste der er overenergiske hele tiden, oppe og køre og løber pokker i vold hvis en ko muer.

Samme kan du med IC. Derfor syntes jeg du skal finde en hest med den personlighed du leder efter, at du så bare har dårlige erfaringer med fjordheste der er elendigt opdraget er en anden ting smiley

• #19   2. nov 2010 Jeg er SLET ikke til fjordheste. Så skriver folk: du har bare mødt alle dem, der var dårligt opdraget.
    Men der er nok lige netop en grund til, at man ser så mange dårligt opdragne fjordheste. Det har nok noget at gøre med, at de netop LET bliver uopdragne, fordi de af sind er stædige, stærke og egenrådige.

Jeg har mødt undtagelser smiley Undtagelser er der altid. Men ligesom trådstarter ville jeg aldrig vælge en fjordhest til selv at eje.

Jeg har kendt et par irish cobs, og synes de skiller sig meget ud fra fjordheste. Dem, jeg har haft med at gøre, har alle været lette at trække med, lydige og opmærksomme, ikke "masende" som fjordheste oftest er, egentlig kunne de ligeså godt have været varmblodsheste af udseende med det sind.
    De er friske og opmærksomme, men samtidig stabile.
    Jeg synes, det er en dejlig race smiley

• #20   2. nov 2010 Team Tøffe: Det synes jeg så er en grim og uretfærdig generalisering smiley så i dine øjne er fjordheste mindre værd end andre heste og har ja åbenbart nærmest ingen sjæl.. en ting er at det ikke er en type hest der tiltaler en, der er også racer jeg aldrig ville købe da de ikke passer til mig.. men aldrig om jeg ville tale så nedsættende og grimt (og ja det mener jeg det du skriver er) om en race bare fordi den ikke er racen for mig..

Zuper: Og som du beskriver copperne, det er den erfaring jeg har med fjordheste.. men ja det er stærke og kloge små heste og ikke en race for alle..

• #21   2. nov 2010 Team tøffe: Ja og jeg giver så min mening til kende og det er at man ikke kan tillade sig at kalde en race for sjælløs og derved mindre end alle andre, bare fordi man ikke er til racen, så er man i mine øjne ikke et hestemenneske er man det har man respekt for alle heste uanset race..

• #22   2. nov 2010 Anja R :
    Ja det ved jeg godt ;D Men mange folk herinde anbriber en når man siger det er samme race og samme hest. Så det er kun derfor jeg skrev sådan ;D

• #23   2. nov 2010 Team Møffe.
    Synes nu heller ikke det var en særlig voksen måde at udtrykke sig på omkring fjordhesten. Kan godt høre det ikke er din mor der har profilen i øjeblikket.

Jeg har begge racer, begge med et glimt i øjet og hver deres personlighed. Men fælles for begge heste er, at de er kærlige dyr, der vil gøre hvad de kan for at opnår ros og en glad ejer. De er begge fysisk og psykiske stærke og robuste med eget selvstændige sind.
    Om man foretrækker den ene frem for den anden, tag ud og mød en masse af begge racer og dan dig din egen mening.

• #24   2. nov 2010 Signe: Du har ret i, at det ikke er en race for alle. Og jeg har respekt for dem, der giver sig i kast med fjordheste, og får en sød og nem og let håndterbar hest ud af det smiley Selv kan jeg slet ikke med den typiske fjordhest. Jeg ville ende med en uopdragen hest, der trak mig rundt alle vegne smiley

• #25   2. nov 2010 Zuper: Det synes jeg også er helt fair smiley der er også racer (altså den typiske udgave af den race for alle heste i en race er jo ikke ens) jeg ikke ville fungere med.. alle har forskellige behov, ønsker og præferancer.. og det er jo fint at ikke alle ønsker sig en fjordhest, så er der flere til os der elsker dem..
    Men derfra og til at påstå at de er mindre værd end alle andre racer og der intet er i øjnene på dem, ja så bliver jeg vred og også ked af det på den persons øjne, for når jeg kigger i min lille gules blide øjne så ved jeg hvad hun går glip af..

• #26   2. nov 2010 Signe: Nej, alle heste inden for racen er ikke ens smiley Har fx. mødt en ældre fjordhoppe, som var en utålmodig, opmærksom og følsom hest, der gik LA dressur, var bange for biler og ikke gad stå i stalden og blive nusset. Du kunne lige så godt have placeret den i en DV's krop.

Jeg er enig i at det er lige hårdt nok at påstå en fjordhest ingen sjæl har. Tror mange synes, at det er en "kedelig" hest, fordi de alle ligner meget hinanden, både i sind og udseende. Og fordi man traditionelt opfatter en fjordhest som en doven rideskolehest, og "hvis man har set en, har man set dem alle".
    Ligesom mange også vil sige om fx. labrador eller golden retriever i hundeverdenen.
    Det er helt i orden, at ikke alle heste falder i ens smag, men synes ikke, man behøver rakke dem ned af den grund.

• #27   2. nov 2010 Og så vil jeg da sige, at jeg som udgangspunkt kan lide alle heste, uanset race smiley Jeg elsker da islændere, de er nogle søde, små uldtotter, der tit ser super nuser ud. Selvom jeg ikke kan bruge dem til noget ridemæssigt.
    Indrømmet er jeg også en af dem, der ikke kan lide fjordhestens udseende og væremåde så godt. Men derfor synes jeg stadig de er smaddersøde at hilse på og klappe, så længe det ikke er mig, der skal håndtere eller ride dem smiley

Det handler nok bare om at man kan finde noget positivt ved alle levende væsner smiley

• #28   3. nov 2010 Team Møffe.
    For det første plejer Karina at skrive under sit indlæg at det er hende der har skrevet, men derudover, plejer tonen at være voksen og meget velovervejet, hvilket det ikke ligefrem har været ved nogen af indlæggene herinde. Så det lyder bestemt om en person under 44år der har udtalt sig.....

Bare fordi man har redet 10-15 fjordheste igennem de sidste øhh hvad 15år, så er der sket en kolosal udvikling med fjordhesten de sidste par år. Man er blevet meget mere opmærksom på dens arbejdsomhed og hvor behovet ligger i dag. Så at sammenlige en fjordhest på 15år og en på 5år, kan man altså bare ikke.

Det er skam helt fair, at man ikke kan lide den, men der er altså mange påvirkelig sjæle herinde, det må vi lige huske på, når vi kalder en race grimme ting. Uanset om det er en fjordhest, islænder eller araber eller ...

• #29   3. nov 2010 Gaaaaaaaaaabbbbb....

Kom videre, det er jo ufrugtbart at diskutere.

Jeg kunne da heller aldrig finde på at købe en fjordhest, den passer simpelthen ikke til mine behov og så er den ikke længere.

MEN jeg tager hatten af for det avlsarbejde der har ligget forud for fjordhesten, det er dæleme godt gennemarbejdet. Virkelig godt arbejde om man så kan lide racen eller ej.

• #30   4. nov 2010 Nu holder vi os lige til emnet istedet for det mundhuggeri, ikk?

• #31   4. nov 2010 Som fordommene dog flyver i denne tråd smiley

Nej fjordheste er ikke stædige, de er selvstændige og ved hvad de vil, og hvis de ikke har en rytter der kan sætte sig igennem (dette behøves langtfra at gøres med vold ;)) ja så løber de om hjørner med en og driver deres eget spil.. smiley

Tinkeren/Irish cob er bestemt også en dejlig hest smiley Jeg har haft fornøjelsen af at møde Karinas Pepper da han ikek var så gammel smiley Og må ærligt indrømme jeg ikke syntes der rent sindsmæssigt er den store foreskel

Rent udseenets mæssig kan du jo selv se foreskellen smiley

• #32   4. nov 2010 IC er lige så opdragen/uopdragen som fjordhesten.

Den er prismæssigt lidt dyrere end fjordhesten og er derfor ikke lige så populær som konfirmationsgavehest.

Bliver IC'en ikke opdraget ordentligt er den lige så stædig/selvstændig som fjordhesten og alle andre racer for den sags skyld.

• #33   4. nov 2010 Til alles info - mest Anja R og de andre med påstande vedr. min irer.

Micha, min irer - er ikke registreret irsk sportspony. Den er hentet hjem fra vildmarken i Irland fra en ren flok irish cobs, der var blevet blandet med en ukendt, irsk vildrace.
    Desuden HAR hun faner som en i helvede - og får klippet ben hver 2. til 3. uge med maskine for at holde det til et sportsponylook.
    Jeg har et billede i min profil fra da hun havde været hjemme et par måneder - radmager og klippet med 1,5 mm skær på hele kroppen - dette blev hun, inden hun blev sendt med skib til Danmark.. af en eller anden årsag.

Så folks - hvad enten I vil det eller ej, er ponyen som et minimum 50% ic - og nok den bedste i Danmark :o)

Og jo - der er meget at sammenligne her smiley

• #34   4. nov 2010 Caroline: Grunden til at folk skriver som de gør er jo nok at din (meget kønne) pony er oprettet som irsk sportspony.. hvilket jo så ikke er korrekt..

• #35   4. nov 2010 Det er nemlig rigtigt, men som der står på hendes profil, er hun af visse årsager accepteret som irsk sportspony og ikke en "anden særlig race" - hvilket hun ikke er :o)

• #36   4. nov 2010 Caroline, hvis din hoppe er halv IC, så er det misvisende ikke at have hende som IC crossbreed?? Eller er det bare mig? (-;

• #37   4. nov 2010 Det må du jo om :o)
    Hendes race er ikke afgørende for nogen og slet ikke en fact af betydning for denne pony - i og med det kun er hendes resultater, folk finder relavante.

Men hvorfor blander du dig overhovedet - og er vi ikke på vej væk fra trådstarter? :o)

• #38   4. nov 2010 Synes bare det lidt at skjule der er koldblod i, at man sætter sin ICC ind under sportspony..

• #39   4. nov 2010 Caroline: Anden særlig race betyder blot blanding eller hest uden papire... så jo det er da vel det den er hvis det skal være helt korrekt.. men ja det var jo så ikke det tråden skulle handle om..

• #40   5. nov 2010 Ok Caroline.

Så vil jeg sige til trådstarter, at når du kigger Irish cob er det nok ikke den type Caroline viser frem du skal gå efter, den matcher ikke dine behov... Find en mere traditionel en af slagsen smiley

• #41   8. nov 2010 Anja R - nu er der jo ingen, der har sagt, at man skal gå efter en ponyer som min. Jeg kan kun udtale mig om sindet på hestene, hvilket jeg har gjort. Så jo - måske er det lige akkurat en hest som min pony, der matcher de behov :o)

• #42   8. nov 2010 Hold nu op Caroline, det er jo den traditionelle IC hun spøger efter, det gør hverken din hest mindre god eller sød eller egnet, men det er bare ikke den type der bliver spurgt efter.

Slap nu lidt af og klap vidunderet mens du priser dig lykkelig over at han er din.

• #43   9. nov 2010 Det er en hoppe, hvis du ikke har forstået det. :o)

Desuden er jeg helt afslappet, du fisker bare ting og sager frem ud af ingenting - jeg pointerer det blot.

• #44   9. nov 2010 Så en hoppe hvis det er relevant.

Kommentér på:
irish cob vs. fjordhest

Annonce