Opstaldnings dilemma.. {{forumTopicSubject}}
Hej og godmorgen hg'ere
Jeg står i lidt af et dilemma, som jeg håber vi vil hjælpe mig med at se en vej ud af..
D. 22 Okt. fik jeg ny hest - en super dejlig hoppe på 12år. Jeg har aldrig haft min hest opstaldet før, og har altid været "ensom" omkring min hest, men ENDELIG fik jeg lov - jeg kom endda et super hyggeligt sted hen, med to piger på min alder som jeg kender rigtig godt og som jeg rider med, med gode bokse, mange timers fold om dagen, en meget fordelagtig opstaldningspris og udendørs + ridehus og mega god undervisning lige overfor. Det er i skøn cykelafstand fra min skole, så det kan næsten ikke blive bedre..
Her kommer dilemmaet så..
Min hest faldt til på folden efter 3 dage, og blev bedste venner med foldlederen. Det gik rigtig fint, indtil torsdag hvor hun kom i brunst. Ejeren af stedet så den anden vallak (en unghest på 6år) hoppe på hende 17 gange, men da foldlederen jo skal dominere, sprang han også på et par gange, og han er altså en stor Frieser på 700-800kg!! Jeg skyndte mig ud og tog hende ind sammen med min veninde som ejer unghesten. Jeg tjekkede hende, men hun virkede ikke som om un havde slået sig. Vi sadlede op, men på vej over til ridehuset haltede hun momentvis.. Jeg ville lige se hende under rytter, og skridtede hende godt varm da vi kom over i ridehuset, hvorefter jeg prøvede at trave hende. Hun var stokhalt...
Det hele endte i at vi kørte på Højgård tirsdag aften, og de enten mente det kunne være en hovbyld, eller et hovbensbrud - de kunne ikke se noget på røngten, men det kunne være en hovbyld som sad meget højt, eller en fli der var slået af hovbenet. Hun skulle have boksro til fredag (d. 12) hvor jeg skulle bade hendes ben i sæbevand og gå med hende 30min hver dag, og så skulle vi komme igen. Det var HELDIGVIS forbedret med 80%, hun var næsten ikke halt, og var meget mere frisk!
Nu kan det enten være en overbelasning/et vrid, eller nogle sener der er forstrukne. Dyrlægen mente ihvertfald vi skulle være forsigtige, og hun skulle have 3 ugers boksro mere (til d. 3 december), hvor jeg fra på fredag må begynde at skridte hende
Han mente også at det var dybt uansvarligt at lade hende gå på fold med vallakker når de reagerede sådan, og det ville være at bede om en omgang mere, hvis vi lukkede dem sammen igen.
Jeg har så snakket med stedets ejer om det, og hun er forstående, men hun vil IKKE dele folden op. End of discussion. Hun har to små børn og skal på arbejde om morgenen, så hun har ikke tid til at skulle lukke dem ud hver for sig. Nu her er det sådan at de bliver sluppet i stalden, og så skal de selv løbe ud på folden - i bælg ravende mørke.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. Jeg er SÅ glad for at stå der, men jeg holder mere af min hest, og vil ikke have at hun kommer yderligere til skade...
Hvad ville i have gjort?
Michelle
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.986
Enten lader du din hoppe stå, hvor du står, men lader være med at lukke hende ud til de andre de få dage det drejer sig om. Evt gå en laaaang tur med hende. Lade hende løbe løs på ridebanen osv.. (Selv er jeg godt nok til mest mulig foldplads)
Eller du må flytte din hoppe til et andet sted, hvor der er flere folde..
Hvor mange heste står der derude?
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.601
- Problemet med det første, som ellers ville være fint, det er at hun har en meget lang brunst (hun er pt. igang på 10. dag) og de bliver lukket ud kl. 07.00 om morgenen hvor det er bælg ravende mørkt. De går på 8tdr land fold hele dagen uden opsyn, da stedets ejer jo er på arbejde, så hvis hun kommer i brunst i løbet af formiddagen, så har de hele dagen til at smadre hende..
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Tilbyd hende at du giver 100-500 kr. ekstra om måneden for at din hest kan gå alene og ikke lukkes ud med de andre? Da det giver ekstra arbejde at skulle lukke en hest ud, efter de andre er lukket ud og den skal også ind igen.
Hvis ikke det er en mulighed, er der jo ikke andet at gøre end at flytte.
Husk på, at det er hesten der bor der 24/7
aug 2006
okt 2008
- Den mulighed er afprøvet, og hun vil simpelthen ikke, da hun ikke har tid eller lyst.. Jeg vidste det da jeg valgte at komme derud, jeg vidste jo så bare desværre ikke at det blev nødvendigt at dele dem op..
aug 2006
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men ville bestemt ikke bryde mig om at have min opstaldet et sted hvor de skulle løbe ud gemmen staldgangen? Pyh sikke en masse skader det kan give.
okt 2008
- Det har jeg også tænkt meget over, men hun er bare så ked af at skulle stå inde nu, og hun havde så ondt den dag, så vil bare ikke se hende komme til skade igen.. Hun har absolut heller ikke været billig - ikke fordi det er det vigtigste, men hun har en stor pengemæssig værdi OGSÅ...
Jeg kan bare ikke bestemme mig.. Men det ville nok være mest egoistisk at lade hende stå der..
okt 2008
- Neeej, det har jeg også haft mine skrupler ved...
De kommer også på fold hele vinteren, også selvom der er islag fx :S
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Jeg vil mene du skulle flytte din hest når opstalder ikke er samarbejdsvillig. Men også når de vallakere er så hingstede.
okt 2004
aug 2006
- Udover det, så går alle hestene herhjemme også ude mindst 6-8 timer og gerne 10-12 timer HVER dag uanset vejret
aug 2006
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
okt 2008
- Min er meget prinsesse - hun gider ikke regnvejr og mudder fx.
Ejer vil ikke tae gamacher osv af og på - fair nok, men så er jeg da endnu mere pylret..
maj 2007
Følger: 40 Følgere: 43 Heste: 5 Emner: 77 Svar: 249
nu er jeg selv en meget pylret heste mor
så jeg ville klart flytte min hest. Eller tage en alvorlig snak med opstalder, om den anden hest skal blive eller ej.
står selv i et dilemma
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 12 Emner: 113 Svar: 437
Og går de på 8 tdl land så burde man kunne dele op så din hoppe kunne gå for sig selv i hendes brunst periode.. Det tager måske 5 min ekstra at skulle trække en hest ud ....
okt 2004
Og jeg har også haft stået opstaldet et sted hvor de blev sluppet i døren og skulle løbe ud på fold via løbegange - mine heste havde aldrig haft så mange haltheder som de havde der.
Jeg er ikke pylleret omkring mine heste overhovdet, men der er ingen grund til at risikere skader.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
af to simple grunde:
1) min hest skal ikke slippes løs fra stalden, og selv tonse ud på fold! Dertil har jeg set for mange skader til - endda et brækket ben!
2) min hest skal ikke gå på ikke opdelte folde!
okt 2004
Men der hvor jeg stod skete der altid problemer ved indlukning, fordi der ikke blev taget hensyn til rangorden på folden, også skete der altså problemer. Grafik bestemmer typisk på folden, så vis han ikke kommer først ind så spæner han rundt og laver derved skader på sig selv.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
om morgenen kommer de ud i den rækkefølge de står i stalden... startende tættest på døren. (når jeg trækker ud i hvert fald)
når de skal ind, er det dem der står først for der kommer ind først. det finder de nemt ud af
okt 2004
Der hvor hestene står nu kommer de ud i en fast rækkefølge og så vidt det er muligt ind i den samme.
aug 2007
maj 2008
Følger: 137 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 3.038
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Hvad hvis en af hestene bliver syge og skal på sygefold? Hvad gør man så? Man flytter jo ikke rundt på en syg hest
aug 2007
sep 2008
Følger: 80 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 120 Svar: 778
Jeg ville flytte min hest, jeg har haft meget svært ved at finde et sted som jeg synes er godt nok til min hest, da jeg selv sætter mange krav og jeg har endnu ikke fundet stedet.
Jeg har også haft min hest opstaldet et sted, hvor hestene selv skulle løbe ind og ud på folden. Dog er der aldrig sket nogle skader, men hestene bliver sure på hinanden, gulvet slår gnister med skoene, når hesten glider rundt i svinget osv.
Jeg ville aldrig tillade at min hest blev lukket ud på den måde, derfor går min hest på ene fold, så den ikke kan gøre skade på andre end sig selv.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
men ja du har vidst selv svaret på problemet.. Du må prøve at finde et andet sted til din hest.. det er også ærgeligt at ejeren af stalden, ikke vil samarbejde.. Men ja sådan er det jo nogen gange..
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Når man så skal have 1 hest ind kan man ricikere alel de andre gør tegn ti lat løbe så snart ledet er åbent
okt 2008
- Uanset jeres mening, så mener jeg (ligesom mange andre) at det er uforsvarligt at lade 5 heste løbe gennem stalden, ud af stalddøren, ned ad en passage med ujævne fliser og ud på folden
Det holder jeg sgu for meget af min hest til. Desuden, så har min hest specielt godt af at blive trukket, da hun i forvejen ikke mener man skal gå pænt i tovet
okt 2008
- Det kan godt være opstalder synes jeg er besværlig, men hun har jo selv valgt at tage opstaldere ind..
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 13
Faldt lige over denne (gamle) tråd ... Fandt du en løsning?
Jeg har prøvet præcis det samme som dig! Med hesten altså, ikke med opstalderen som sådan.
Har en Oldenborg/fuldblodshoppe, som fik et hovbensbrud februar 2009 netop på en dag, hvor hun var VILDT i brunst. Hun blev også bedækket af en vallak, hun var glad for.
Det mærkelige er, at det lige er sket for os begge, mens hopperne har været meget i brunst. Og hovbensbrud er en sjælden lidelse for rideheste. Kender ingen i Viborg og omegn, der har prøvet det.
Her ca. 2 år senere døjer jeg stadig med det hovbensbrud. Efter hun var blevet rengående skete det sgu et år efter IGEN. På samme måde. Hun var vildt i brunst (der stod hun et nyt sted) og blev bedækket og vupti, skaden var tilbage på samme hov. Nye røntgenbilleder. Ringsko på igen. Fuldstændig stilstand i 4 måneder. Det er så hårdt.
I dag står hun et andet (tredje) sted, hvor foldene er delt i hopper og vallakker. Hun må IKKE stå med vallakker. Det gør en kæmpe forskel. Det er så dejligt.
I dag ved jeg ikke, om hun nogensinde kommer sig 100% over det hovbensbrud. Hun skal gå med ringsko resten af livet. De må ikke komme af. Det gør jo ikke så meget, det er mere det, at bruddet aldrig rigtig har helet 100%. Men hun er dog overhovedet ikke halt længere under rytter.
Jeg vil gerne videndele lidt med dig, hvis du har lyst? Vil gerne vide mere om din hoppes hovbensbrud - hvor længe gik der? Fik hun ringsko på? Osv.
Vh
Anne
okt 2008
Ja, vi fandt heldigvis en løsning. Hun står nu ude på min gamle rideskole, og går sammen med en unghoppe, og har ingen kontakt med vallakkerne
Er super glad for vi valgte at rykke derud, der har ingen problemer været, og hun er fuldstændigt ovenpå igen. Hun havde ikke et hovbensbrud, men en forstrækning af bøjesenerne
Ej hvor ærgeligt med din hoppe! Hvilke behandlingsformer har hun fået? Og må du genoptræne hende?
Mvh. Michelle
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 13
Tænk at man kan diagnosticere og forveksle et hovbensbrud med en seneskade ... Synes jeg er skræmmende.
Jeg overvejer også en scanning til at supplere de mange røntgenbilleder med, så må vi se, om der også skulle være noget med senerne.
Vh
Anne
Opstaldnings dilemma..