{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.843 visninger | Oprettet:

Lys på hesten? - reglerne? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der kan fortælle mig færdselsreglerne på hvordan en hest skal være, før den er lovlig i trafikken i mørke? Er der regler for hvor langt væk man eksempelvis skal kunne se lyset? Derudover er der jo reflekserne; er det nok med nogle på hestens ben og så en vest på mig?
På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lys på hesten? - reglerne?
  • #1   16. nov 2010 er der nogen regler overhovedet?

  • #2   16. nov 2010 Så vidt jeg ved er der ingen lov om at man skal have reflekser på.. Men du skal have lys på ligesom på en cykel

  • #3   16. nov 2010 Loven siger at du skal have reflekser på alle hestens 4 ben og lys, der skal kunne ses mindst 300 m væk. smiley

  • #4   16. nov 2010 takker smiley hmm... betyder jeg skal have en lygte der kan lyse @.@. kan man egentlig købe sådan en og sætte på benet? Jeg tror også mine reflekser jeg engang købte er for små D: omg...

    Men jeg vil sige jeg ville ikke nøjs med de få ting. Jeg vil mene man skal virkelig sørge for man bliver set med reflekser over det hele


  • #5   16. nov 2010 Skal hesten have lys på? Hvordan skulle man kunne gøre det?

  • #6   16. nov 2010
    Her er reglerne, hvis du er i tvivl.

    Når det er mørkt.
    Efter mørkets frembrud – i lygtetændingstiden – gælder der særlige regler. Du og din hest skal bære specielt udstyr for at sikre, at I bliver set af de andre trafikanter:

    1) "Ved rytterens venstre ben skal være anbragt en lygte, som lyser hvidt fremad og rødt bagud. Lyset skal være synligt i mindst 150 meters afstand." (Bekendtgørelse om afmærkning af ridende, § 1, stk. 2)

    2) "Hesten skal om hvert ben være forsynet med et reflekterende bånd af mindst 5 cm's bredde." (Bekendtgørelse om afmærkning af ridende, § 1, stk. 3)

    Din hest er et køretøj

    Når du rider ud, skal du være opmærksom på, at din hest i princippet bliver betragtet som et køretøj. Du er føreren af dette køretøj. Derfor skal du så vidt muligt overholde de regler, der gælder for køretøjer: "Færdselsreglerne for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste eller driver kreaturer." (kapitel 1, § 2, stk. 9).

    Heldigvis står der også i færdselsloven, at "kørende skal holde en efter forholdene lav hastighed… hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen." (kapitel 5, § 40, stk. 2). Bilister, cyklister og andre skal altså tage særligt hensyn til dig og din hest. Om de så også gør det i praksis, er en helt anden sag.

    Du skal være klar i hovedet

    Du må ikke føre et køretøj, hvis du – på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler – ikke kan køre på en sikker og fuldt betryggende måde.

    I færdselsloven står der direkte: "Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøgt ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde." (kapitel 10, § 54, stk. 2). Desuden står der: "Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et køretøj eller en rytter foretager en udåndingsprøve." (kapitel 10, § 55).

    Lovligt/ ulovligt

    -Det er lovligt at ride uden ridehjelm.

    -Det er lovligt at ride uden sikkerhedsvest.

    -Det er lovligt at ryge, mens man rider.

    -Det er ulovligt at tale i mobiltelefon, mens man rider.

    -Det er ulovligt at ride i venstre side af vejen.

    -Det er ulovligt at ride i beruset tilstand.






  • #7   16. nov 2010 Der var bare en der skrev man skulle have lys på hesten.

    Ved godt at jeg som rytter skal have lys på.. smiley


  • #8   16. nov 2010 Nææ har vist læst forkert.. smiley

    Jamen så er alt jo i den skønneste orden..


  • #9   16. nov 2010 En ekstra god ting at have er en pandelygte (de bedste fås i sådan nogle 'tømmer' butikker..) så kan man også se hvor man rider henne

  • #10   16. nov 2010 Mette B

    lovligt/ulovlidt

    det er da farlige at ryge på en hest end at tale i mobil. Mobilen kan du sætte "fast" i hjelmen. det kan du ikke med smøgen.

    den er lidt dumt lavet


  • #11   16. nov 2010 Hej alle..

    Hvor er det godt at denne emne kommer op netop i denne tid. Til alle der rider i trafikken ved mørkets frembrud eller i mørke, det fleste overholder de regler der er omkring lys på støvlen og reflekser på hesten.

    MEN!

    For en sikkerhedssyld så anskaf Jer evt. også en refleksvest og refleksdækken til hesten. Der sker mange sørgelige ulykker hver år, som nogengange har dødelige udgang for hesten, men også ryttere har mistet livet i trafikken. Jo bedre I kan ses, jo bedre kan trafikanterne se jer.

    Håber alle kommer sikkert igennem vinteren på hesteryg.

    God tur..


  • #12   7. jan 2015 Inde på dansk rideforbund står der at man skal kunne se lyset fra min. 150 m væk fra

Kommentér på:
Lys på hesten? - reglerne?

Annonce