{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.012 visninger | Oprettet:

Knopper - Virkon S? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Ja, nu har hesten haft knopper et stykke tid, og jeg blev anefalet at bruge virkon S, hvis nu det var andet end bare svedeknopper.

Jeg har dog brug klorhexidin, fordi jeg synes virkon S virker som noget rigtig giftigt stads jeg egentlig ikke har lyst til at smøre min hest ind i. Men da Klorhexidinen er mega svær at vaske med, og ikke umiddelbart har haft nogen effekt, ser jeg mig snart nødsaget til at prøve noget andet!

Problemet med Klorhexidin er, at det er flydende ligesom vand, så jeg kan ikke se hvor jeg har brugt det, og om jeg har brugt nok. Desuden her hestens pels så tyk, at jeg er i tvivl om det overhovedet kommer i bund. Jeg troede jo man kunne få klorhexidin i en shampoo/sæbeform, men det kan man ikke. Og det gør det ret svært at vurdere om man bruger nok.

Så hvad siger I til virkon S? Kan man bruge det? Er det let at gnubbe ned i pelsen osv.? Og hvor kan man købe det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knopper - Virkon S?
  • Gitte H
    Gitte H Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
    #1   17. nov 2010 Virkon er et rengøringsmiddel og du har ret, det er noget værre giftigt stads.
    På apoteket kan man købe noget der hedder Hibiscrub. Det er en desinficerende sæbe der er beregnet til at bruge direkte på hud. Jeg har desværre ingen erfaring med, hvordan det er at få ned i pelsen.
    Held og lykke med projektet smiley

• #3   17. nov 2010 Axel har døjet meget med diverse hudproblemer stort set hver eneste vinter i alle de år jeg har haft ham, og det uanset om han er klippet eller ej, og om han får dækken på eller ej.

Den ene vinter blev det så slemt at dyrlægen måtte give ham en en gang binyrebarkhormon, men ellers har vi kunnet holde det nede ved at vaske med virkon S når problemet har været slemt.

Forebyggende bliver han klippet hver vinter -det kræver self dækken, men gør det osse muligt at vaske HELT ned til huden og vi sørger så for at vaske dækken regelmæssigt så han altid har et rent at få på, og så har han stalddækkener på inde og udedækkener ude, self tilpasset så han aldrig får det for varmt (eller koldt).

Med Axel er klipning nødvendigt -uden klipning tager knopperne overhånd når vi når længere hen på vinteren og pelsen er tyk og lang.

Men ja, det korte af det lange er altså at Virkon S virker rigtig godt her, og ja det er lavet til at sterillisere (ikke-levende) ting med, men det virker altså upåklageligt til meget andet osse.

• #4   17. nov 2010 ok. Men jeg ville godt nok være ked at at skulle barbere ham ... særligt fordi det kun er på nogle mindre områder han har det - det er ikke noget han har over hele kroppen. De sidste par dage har han stået helt uden dækken for at han kunne få noget luft, og så har jeg undladet at vaske, men striglet godt.... jeg håber jo et eller andet sted at det går væk af sig selv, men han har sku haft det længe smiley

Et andet problem er, at han også har det i panden. Det er nogle meget mindre knopper end dem på kroppen, men han er helt og aldeles fuld af dem. Jeg ville have det rigtig dårligt med at putte virkon S i hovedet på ham smiley

• #8   17. nov 2010 Virkon S skal blandes op i vand. Hesten skal skylles med koldt vand først. Virkon S skal blandes op i lunkent vand, som skal skylles/smørres ud oer hele hesten. Samt grime. Den skal stå med det i 20 min. og så skal den skylles grundigt bagefter!

Denne behandling skal foregå 3 gange med 1 uges mellemrum.

• #9   17. nov 2010 Jeg bliver lidt ked af det, når jeg hører at så mange herinde bruger Virkon S som et vidundermiddel mod alt. Virkon S er kun svampedræbende, og desuden meget meget stærkt som mange af jer siger, så det kan gøre mere skade end gavn på hestens hud. Derfor ville jeg personligt kun bruge det, hvis det er blevet slået fast at det kommer fra en svampeinfektion. Hvis det er bakterier, og man gør huden sårbar/tynd ved at vaske det for hårdt kan bakterierne trænge længere ind og lave endnu mere ballade.

Umiddelbart ville jeg vaske hesten godt og grundigt i sæbespåner, eller det der Hibiscrub som Gitte H anbefaler. Hvis det er på benene, skal du passe på ikke at vaske for meget og for ofte, da huden dermed bliver tynd, og derfor har bakterierne som skaber muk endnu større chance for at trænge ind i kodeleddet.

En i vores stald døjede på et tidspunkt med at hesten fik nogle knopper i sadellejet, skulderen og det nederste af halsen. Kan ikke huske hva det præcis hed, men det eneste der virkede var noget hun fik at vaske med fra dyrelægen. Så vil anbefale dig at lade dyrelægen se på det, hvis det spreder sig eller bliver ved med at være der.

• #10   17. nov 2010 Sandra:

Jeg har er på skole nu, som en del af min uddannelse, som dyrepasser.

Vi har et fag, der hedder smittebeskyttelse. Der bliver vi undervist af en dyrlæge. Vi hørte af ham i sidste uge, a Virkon S er både svampe og bakterie dræbende.

Men som alt andet skal man jo ikke bruge det uden grund.

• #11   17. nov 2010 Det er sjovt, for på Jodbrugsteknolog med hestespeciale har vi i sygdomsbekæmpelse lært at det kun er svampedræbende, og har fået det samme afvide af min dyrelæge...

-Men der er desværre mange gange lige så mange holdninger som der er mennesker... :S

-Det er jo det samme som "malene og luzanto" skriver, de fik hvert sit svar af 2 forskellige dyrelæger....

• #12   17. nov 2010 ups... der skulle stå Jordbrugsteknolog... smiley
    -Det gik lige lidt hurtigt

• #13   17. nov 2010 Hvis Virkon S anvendes i den korrekte opløsning er det fuldstændig uskadeligt. Smågrise i toklimastalde får det blandt andet tilsat i drikkevandet for at holde maven iorden! Du kan selv drikke det uden der sker noget smiley

• #14   17. nov 2010 Min havde på et tidspunkt også knopper (nogle bumselignende nogle).
    Der havde jeg dyrlægen ude og hun fik indsprøjtninger med antibiotika og noget hun skulle smøres med. Inden man smurte skulle hun vaskes med sæbevand (kun på knopperne med en strigle).

Undrer mig lidt over, man ikke lige får kigget på sådan noget, inden man begynder at vaske hesten i alt muligt, som MÅSKE gør mere skade end gavn.

Kommentér på:
Knopper - Virkon S?

Annonce