{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.534 visninger | Oprettet:

Lærke L
Lærke L
Tilmeldt:
23. nov 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Smitte risiko ved kværke. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Er helt ny herinde og det er nogle år siden jeg sidst har befundet mig på en hesteryg.
Nu skal jeg så igang med at ride igen, men den hest jeg skulle "låne" har fået konstateret kværke.
Jeg har læst godt igennem her og på nettet, men jeg synes det er svært at finde info om følgende:

Smitter kværke kun andre heste eller kan vi bære smitten hjem til vores andre husdyr såsom hunde og katte?
Dette er nemlig noget ejeren og jeg er lidt bekymrede for da vi begge har hund og kat.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smitte risiko ved kværke.
  • #1   26. nov 2010 mener ikke det kan smitte andre dyrarter end heste, men der er den så også slem. jeg havde det for 2 år siden og ingen af de andre heste hunde og andre dyr vi har på gården fik det.

  • #3   26. nov 2010 Kværke smitter af h til og stalden skal i karantæne og så må i ike komme i andre stalde.. og hesten skal helst isoleres fra de andre heste

  • #4   26. nov 2010 hele stalden skal lukkes for ande ude fra da det smitter a h.t og det tøj som du har haft på skal enten vaskes eller blive på stedet, og du skal helst holde dig væk fra ander dyr i den tid det står på, da du kan overføre smitten til andre og de heste som står sammen med den syge vil nok også blive syge i form a lang næse eller kværken men det er for det meste kun unge heste der er ud sat for det, da ælder heste ikke er så modtagelig over for virussen, men kværken smitter først når der går hul på bylden. håber jeg kunne hjælpe


  • #5   26. nov 2010 og husk at en hest kan være rask smittebære af kværke i op til 2 år.

    jeg har intet hørt om at det kan smitte andre dyrearter.


  • #6   26. nov 2010 undskyld jeg lige stiller et spørgsmål i dit emne?

    men jeg har et shetlænder hingste føl som har fået konstateret kværke.
    og han er 6 måneder og går sammen med to "vilde" hingste føl på 4 måneder. og de går i samme boks!! men vi har ikke mulighed for at skille dem ad.

    hvad fanden skal jeg gøre dyrlægen har været hos ham igår og givet os nogle sprøjter med antibiotika som vi skal give ham, men han spænder så meget at det er umuligt at give ham? nu er min mor så kørt ud for at hente noget han skal spise i stedet?
    såvidt vi kan finde ud af, så er de to vilde ikke smittet, men det er jo svært når vi ikke kan komme til dem.

    men spørgsmålet er :
    hvad skal jeg gøre når han ahr gået i boks med føllene i 2 uger og vi ikke kan skille dem ad???


  • #7   26. nov 2010 Lene C. Det er ret sansynligt at de andre føl også får smitten.. Det smitter meget sådan noget.. Og det er tit og ofte enten føl/ungheste eller gammel heste der bliver mest ramt.. Men selvom i så skiller dem ad, så vil de sikkert blive smittet alligevel, når de står i samme stald.. og i må ikke begynde at flytte de andre til en anden stald.. Da de som sagt kan være smittebære, til andre heste..

  • #8   26. nov 2010 min har haft det og jeg vil sige så meget at han havde det i sommerferien og ½ mdr. efter han var erklæret rask tog jeg ham med på efterskole og det skete der absolut ingenting ved... ikke engang de to der gik ved siden af ham som faktisk havde drukket af samme vand som, ham osv blev smittet.. og ingen af vores andre dyr blev smittet så nej det smitter ikke andre husdyr medmindre det er en anden hesteart... smiley

  • #9   26. nov 2010 dyrlægen siger også at de er rske 14 dage efter der er gået hul på sidste byld hvis den har bylder

  • #10   26. nov 2010 Andre dyr kan ikke blive smittede, men kan få sygdommen "på sig" uden at blive syge, og så bringe sygdommen videre. Stalden skal i karantæne. Hver gang du har været i stalden skal du i bad, skifte sko, tøj osv. Sørg for, at de andre dyr heller ikke bliver "smittet", hvis de skulle komme i kontakt med en hest - det ville blive et kaos hvis hele Danmarks heste blev smittet smiley

  • #11   26. nov 2010 på den rideskole jeg går på havde vi kværke for 3 uger siden og den smittede meget men det var kun fra hest til hest

  • #12   26. nov 2010 Så vidt jeg husker så er kværke sådan at hvis hesten har haft det en gang før så er det sjældent de får det igen.

    Får vi fik kværke på den rideskole min stod på en gang. og min fik det ikke. Og da fik jeg nemlig afvide at det var nok var fordi hun havde haft det før


  • #13   26. nov 2010 ja men selv om din hest ikke blev syg kan den stadig være rask smittebære..

    Min stod også i en stald med kværke, hun blev heller ikke syg, men hun havde ikke haft det før


  • #14   29. nov 2010 vil nu også gerne høre om der er nogen der kan svare på hendes spørgsmål, for nu spørg hun jo også om det smitter andre dyrarter, tror det er gået op for de fleste det smitter volsomt bland heste og de skal have karentæne ovs.
    men kunne da også godt tænke mig at få svar på den sidste del af spørgsmålet???


  • #15   29. nov 2010 okaq tak for svar smiley
    vi ahr ikke mulighed for at skille føllene ad, men hvis de allerede har det er det jo også ligemeget om vi skiller dem eller ej...

    har lige et spørgsmål mere :
    - hvad sker der hvis hesten får bylderne på indersiden af halsen i stedet for på ydersiden?? da vi havde dyrlæge sagde hun nemlig at de sad på indersiden ??


  • #16   29. nov 2010 Kig denne hjemme side der er svaret at kværke smitter kun andre dyrearter som er beslægtet med heste

    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=370/sprog=1/grp=7/menu=12/


  • Lærke L
    Lærke L Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #17   30. nov 2010 Tak for svaret alle sammen smiley
    Vi var lidt bekymrede for om det smittede til vores hunde.


  • marie p
    marie p Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #18   18. jun 2011 Hvordan opdager man at hesten har kværke ???????? Mvh. Marie

Kommentér på:
Smitte risiko ved kværke.

Annonce