{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.142 visninger | Oprettet:

Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det at de fleste ungheste blir redet til når de er 3 år?
Og så får en vokse pause?

- Hvorfor kan man ikke bare vente til de er 100% klar?.
Jeg forstår ikke hvorfor man tilrider en hest inden den er klar, for så a gi den en vokse pause. Alt det arbejde i tilridningen blir da ikke bedre a at man lader dem gå i et års tid og så hopper op igen
Man skal da næsten starte forfra igen.

Og forstå heller ikke hvorfor en 3 årig skal tilrides for efter en måned får den smække chambon på.

Forstår heller ikke dem der køber en hest som ikke rigtig har været i hænder, smækker den i gang med tilridningen efter 2 uger i hænder. Er det ikke forkert?
Eller er det bare mig?

Min mening er at heste skal være min, 4 år (uanset racen!) inden man smækker sig på ryggen a den.
Jeg har det sådan at når den er 3 år kan man starte med at lære den sadel og hovedtøj a kende. Og så ta det stille og roligt til den blir 4 år. og gå efter hestens premisser.
Og alt det der hedder hjælpetøjler burde ikke komme på hesten før den er 5-6 år.

Men igen er det bare mig der har en helt anden mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor?
  • #1   26. nov 2010 har det på samme måde som dig (-;
    vil dog ikke bruge chambon/ og alle andre irriterende tøjler.
    bare af princip, kan ikke se det hjælper.
    vil hellere give den pessoa longe på, og så træne den ned sådan.


  • #2   26. nov 2010 Enig....

  • #3   26. nov 2010 Jeg rider mine heste til som 3 års, hvis dyrlægen har sagt god for det, altså at de er vokset sammen i ryggen og er stærke nok til det både fysisk og psykisk, lige så snart de går rimelig stabilt i skridt, trav og nogenlunde i galop får de lov til og være ungheste til de bliver 4 år.. - men der er så mange forskellige meninger om det..

  • #4   26. nov 2010 I nogle lande rider man galopheste til som 2´års.. - Lige til info..

  • #5   26. nov 2010 Jeg kan bare ikke helt se formålet i at tilride en 3 års, for a lade den få en vokse pause.
    ^Hvorfor ikke bare lade den vokse HELT færdig før man tilrider? :s


  • #6   26. nov 2010 Det første er der en ganske logisk forklaring på. Unge heste bliver meget nemt trætte i hovedet. Min unghest sveder fx aldrig og puster ikke, men har er stadig totalt træt efter ½ time, fordi han også skal følge med inde i hovedet. Vi bliver jo også selv trætte, når vi skal lære en masse nyt. Derfor starter man ofte en hest op og giver den en pause, så den kan fordøje den viden den har fået. Lidt ala din sommerferie fra skolen smiley

    nr 2 chambon hører i min mening ikke til på nogen hest uanset alder smiley

    Nr 3, jo det er forkert i min mening.

    Og det sidste, det kommer helt helt an på hesten. Nogle heste er fysisk klar når de er 3, andre først når de er 5. Ligesom ved mennesker vokser heste bare ikke lige hurtigt. Min hest var stort set færdig med at vokse som 2 ½ års.


  • #7   26. nov 2010 Jeg vil gøre det samme med min.. Men nej, man tilrider dem ikke.
    Man ryttervænner dem, og gir dem en vokse/tænke pause..
    Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det virker bare behageligt i mit hovede...


  • #8   26. nov 2010 Jaa. Ved godt at galop heste blir redet til som 2 år, hvilket jeg os syns er helt forkert. Da de jo ikke holder særlig mange år når de starter så tidligt, hvis de blir inde for galopsporten, eller kommer ud til nogen der så fortsætter med a ride dem. De gør det her i Danmark. Nogen steder ihvertfald.

  • #9   26. nov 2010 Sanne J . Jaa der er forskellige meninger jo.
    Men igen, hvorfor begynde at ryttervænne en hest der faktisk ikke er ordenligt udvokset ?

    Det er der mit spørgsmål ligger. For, for mig lyder det jo helt hen i vejret.


  • #10   26. nov 2010 Natasja

    Heste er jo først ordentligt udvokset, når de er 7. Så skal man godt nok vente længe med at tilride smiley En 4 års hest vokser jo stadig. Forventer da at min hest vokser 2-3 cm mere og han er 4 ½


  • #11   26. nov 2010 Jeg har bare altid lært at det er den bedste måde at mentalt forberede sin hest på tilridningen, så det hele ikke kommer på en gang rent psykisk.
    Hvis man så venter yderligere et år, og rytter vænner som 4 års, og tilrider som 5 års, så når hesten at få enormt meget mere (i nogle tilfælde) mægtig selvtillid, og så kan opgaven være sværere.
    Jeg siger ikke at det gælder alle, men det KAN ske.
    Til gengæld har min gamle veninde tilredet min gamle haflinger da han var 10 uden nogen form for problemer.
    Det er forskelligt fra hest til hest....


  • #12   26. nov 2010 Ikke 7.. 8 faktisk, det gælder for nogle racer...

  • #13   26. nov 2010 Hvis man skal vente med at ride en unghest til før den er helt udvokset.. Så skal du vente længe, man siger de er fuldt udvoksede ved 7 - 8 års alderen.


    For det meste rider med dem til som 3 års, for at de kan gå og blive stærke, hvis de har potentiale. og så giver de dem voksepause, og ofte starter man dem måske i 4 års championsnat.


  • #14   26. nov 2010 Okai. (:
    Det er rart a høre folks meninger.
    Da vi jo alle har forskellige meninger.

    Sanne J: Du har fat i noget der. Men igen, det er jo dobbelt arbejde. Så vil jeg hellere vente til hesten er 4, tilride den og gi den et ½ år ro. (:


  • #15   26. nov 2010 min blev redet til da den var 4 og den fik en lille pause på 1 måned fordi saddel var forlille og jeg havde brækket armen så fandt vi en saddel og så red vi en 2 måneder og så fik den en pause på 1½ måned pga en vand kop

  • #16   26. nov 2010 Jamen sådan kan man da osse sagtens gøre det...
    Tror det er lidt smag og behag, men mener langt fra at nogen af måderne er forkerte, men blot forskellige... smiley


  • #17   26. nov 2010 Ina W
    Pga en vand kop??? Hjælp jeg får billeder for øjnene.. forklar....?


  • #20   26. nov 2010 Nej det er ikke dobbeltarbejde. Hesten glemmer jo ikke det den har lært. Heste har en ret fin hukommelse, så den kan skam godt huske hvad den lærte før sin voksepause smiley

  • #21   26. nov 2010
    Man rytter tilvænner den jo ikke "bare" - det er de færreste der gør det. Man tilrider dem og efter bare 2 uger kan hesten gå til bidet i skridt, trav, galop og gå i holdning i alle gangarter.

    Aaaaaalt for stærkt efter min mening. Man har vældig travlt med at komme igang. Efter to uger har hesten ikke på nogen måde haft en chance for at opbygge muskler til at gå i høj holdning som man kræver.

    Iøvrigt er her en undersøgelse om at alle heste udvikler sig ens - nej, fuldblods og TWH er ikke klar som 2års og koldblods er ikke først klar som 5års. Deres knogler udvikler sig ens:
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf


  • #22   26. nov 2010 Jeg plejer at ride korte ture den første lange tid, og arbejde meget med at få deres balance på plads førend jeg overhovedet tænker på samling.
    Balancen er jo opgave nr 1, og den kan være meget tids krævende, men igen, ej heller mange gange om ugen på bane, højst 2 gange den første tid, og så ellers 1-2 ture ud i det blå, det får de enormt meget balance og styrke af....


  • #23   26. nov 2010 Katja og Musse smiley .
    Ja, nu tænker jeg så at gå ture, og longe arbejde for en unghest egentlig gør det godt nok, Samt fold dagen lang med andre heste. ?!

    Jeg har desværre oplevet alt for mange heste der blir trænet hårdt og skal gå hammer flot pga man skal blære sig.
    Der er desværre mange der smækker en chambon på hesten kort efter den er tilredet, fordi a den skal gå med bukket nakke.
    ^Hvor jeg mener at det er lige gyldigt. Hvis hesten selv går ned med hovedet er det jo sådan, men ellers er jeg a den mening at hesten skal stille og roligt på dens premisser trænes op.

    Jeg har da en 3 års jeg ikke kan vente til a komme på ryggen a. Men jeg ved os at der går da ihvertfald 2 år før vi kommer til at komme til at se flotte ud. og komme til stævner. Men jeg syns det er tiden værd at vente på. Da jeg ikke vil stå med en hest der blir skadet hele tiden, pga for hård og hurtig træning.


  • #24   26. nov 2010 Krikken : Ja musklerne, dem glemte jeg at sætte ind i mit svar, men det skulle skrives i kombination med balancen, men gir dig 100% ret.
    Ahhhhr en plag kan da ikke li at få det kolde bid i munden, og selvom mange skriver det, så tror jeg det næppe, men det være sig både fra de er de her pigers 1 års, og frem til man skal gøre det.
    Det er igen.. Tilvænning....
    Tålmodighed er kodeordet.... OG en blid hånd og stemme.


  • #27   26. nov 2010 øhh den stod i en boks og så fik den en vand kop ind i benet
    sådan sår artig

    og så renset vi det med sæbe spåner
    og så gik der betændelse i der tror jeg
    ved ikke kan kun huske at vi fik dyre læge efter en uge
    så sagde han at hvis vi havde ringet med det samme
    så kunne det være blevet syet

    nå vi fik noget pensenil og renset med sæbe spåner og sådan noget
    så fik hun kolik og så fik vi dyrlæge ud og fik det ordnet så tror jeg der gik 14 dage eller noget så fik hun massage og vi begyndt igen

    tror der er nogen bileder af hendes ben ca et år efter i fotoalbum sidste opretter med hende

    det er venstre forben og der er kommet en plet af bandager på den anden ben


  • #28   26. nov 2010 Er fuldstændig enig med trådstarter....jeg ville hellere vente til den er 4 år....kan ikke se hvorfor folk har så travlt? Så køb dog en der er tilredet....læste om en der var tilredet som 2,5 årige ....sygt!

  • #29   26. nov 2010 Pia L:

    Nogen gange er det sjovere at købe en helt rå unghest, gøre den ryttervant og tilride den selv.


  • #30   26. nov 2010 nummer ni vandret set fra siden har ikke beder biled

  • #31   26. nov 2010 Ina.. Aws... Sikke noget...
    men godt at der ikke skete "mere".....
    Tit synes jeg at jeg tænker mere over hvor galt det kunne ha gået....
    Det blir man tosset af... *s*
    Men fin hest i øvrigt smiley


  • #32   26. nov 2010 Katja og Musse smiley .Kan ikke se longering er hårdt? - Eftersom det er 10 min skridt, og ca 5 min trav 3 gange om ugen?

  • #33   26. nov 2010 tak være jeg synes det var slemt nok
    hvis jeg ikke kendte hesten så godt var den død
    på grund af kolik
    og det var ikke sjov og stå ude på folden
    og ikke kunne få den op fordi den rullede sig
    og ens mor bare troede at den havde ondt i benet
    og jeg havde sagt den første dag den skulle have dyre læge
    men nej nej det er kun en lille skramme
    NEJ det var det IKKE man kunne putte den DYRLÆGE FINGER OP SÅRET


  • #34   26. nov 2010
    Det er hårdt for benene at rende rundt på en volte :o)


  • #35   26. nov 2010 Ja okai, så rigtig nok (:

  • #38   27. nov 2010
    Championaterne ligger op til tidelig tilridningsalder... Og stiller for høje krav efter min mening.
    3 & 4 års skal stå ret så højt i nakken mm.


  • #39   27. nov 2010 Man kan jo ikke vente til de er udvokset (ca 7 år.. og alle heste er ens i udvikling, altså selvfølgelig ikke på min, men ingen racer er tidlige og ingen er sene).. ud over at det ikke kan betale sig at vente så længe så har kroppe (om det er mennesker eller heste) bedst af at blive trænet mens de vokser og udvikler sig (selvfølgelig med hensytagen til alderen)..
    Læser man op på emnet så siger eksperterne i hestens udvikling af den bedste alder for rytter tilvænning er 2½-3 år (med mindre noget ved lige den hest taler imod det), der er de stærke nok til at bære rytter og kan styrkes mest muligt..
    Jeg går dog ikke ind for lange pauser, hellere en periode med kun skridt ture fx, da hvis man lader hesten stå forsvinder alle muskler og man skal starte forfra hvilket gør chanserne for skader større.. Selvfølgelig hvis hesten ligefrem bliver øm eller uren fordi den vokser så skal den have fri, ellers er det bedre at skære ned på skridt ture og jordarbejde..
    Så for mig er tidlig tilridning ikke det store problem (2½ år er normalen i mange lande og deres heste holder mindst lige så længe som de danske er er lige så sunde).. problemet er at mange har for travlt og rider for meget og kræver for meget især tempo og samling, hvilket unghesten ikke kan bære.. det giver skader og ungheste der ikke holder..
    Og "hjælpetøjler" mener jeg så aldrig bør bruges, men slet ikke på ungheste da de ikke har musklerne til at gå i den ramme man giver den..


  • #40   27. nov 2010 Tja, jeg "tilred" en 4 års for ikke så lang tid siden .. Han var sadel og ryttervandt da han kom til gården, men kunne ikke signalet til trav etc. Det lærte jeg ham stille og roligt .. Alt det der med at gå til biddet var ikke vigtigt, han skulle bare lære de basale signaler ..

    Ham lavede jeg også alt muligt andet med, for at variere træningen, for at han ikke skulle kede sig med det samme hele tiden .


Kommentér på:
Hvorfor?

Annonce