{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

sommerfold -hvorfor/hvorfor ikke? {{forumTopicSubject}}

lad os få nogle meninger

jeg har valgt at mine ikke kommer på sommerfold
fordi jeg ikke vil lave om på hestene normale plan. de får foder 3 gange om dagen, er på fold fra kl xx om morgen, og kommer ind igen omkring kl xx til aften - jo de har fået et par ekstra timer på folden.
har ingen problemer med at de får dårlig mave af græsset - de går på det hele året.
og græsset holder hele året, da hestene ikke kan nå at æde det hele på de timer de er på fold

hvad med jer?


Kommentarer på:  sommerfold -hvorfor/hvorfor ikke?
  • #1   7. jun 2019 Vores kommer på fuld græs, da de har godt af muligheden for det sociale og bevæge sig frit. Derudover har min ingen problemer med fedme, træthed eller lignende ved græs smiley

  • #2   7. jun 2019 mine kommer ud kl 8 og ind igen mellem 21-22. smiley de kan ikke tåle græs

  • #3   7. jun 2019 Min kommer ikke på græs da han ikke kan tåle det, men han kommer altid på døgn fold fra slut maj til 1 oktober. Han elsker at være på døgn fold og trives helt klart bedst med det.
    Så snart foråret kommer og det bliver længere lyst, så han ikke længere interesseret i at komme ind på boks.

    Derudover så foretrækker jeg klart at mine heste er ude højst muligt ( aller helst løsdrift) da det trods alt er naturligt for dem at være ude og ikke stå i en boks.


  • #4   7. jun 2019 Mine går i løsdrift og har græsset sig selv ind. Det giver sig selv at det er døgnfold, sommer, som vinter.
    Jeg kan godt li konceptet, da det ligner hestenes naturlig liv mest muligt.
    Også er der den fordel, at jeg kan spare penge om sommeren til foder. De bliver dog brugt på at købe hø til vinteren, så helt sparede er de ikke.
    Men det er vel en smagssag om man vil ha sine heste på sommergræs, eller man ikke vil.
    Personligt syntes jeg det er synd, at hesten står for mange timer i boks, da det ikke er dens natur at være spæret inde på 3x4 m. I naturen vandre den efter sin føde og får naturlig motion på den måde.
    Jeg har selv en tidligere vat, bomuld og stævne hest, der er blevet en hel anden hest, af at komme i løsdrift. Hun er gladere og nyder at gøre sig beskidt. Før var hun reserveret og utilnærmelig, da hun stod på boks.
    Så mine 2 gamle madammer skal ikke på boks igen.


  • #5   7. jun 2019 Mine kommer på græsfold om sommeren, det er billigt og så er jeg fri for at bruge alt min tid før og efter arbejde på at passe dem, fodre og muge ud.

    Men det er ikke uden omkostninger på hestenes velfærd at skulle gå på fold hele døgnet, de har det klart bedst med restriktiv fodring på stald, da det giver stabilitet, rutine og bedre fodring. Den gule bliver forfangen på sommergræs og den store kan slet ikke holde huld af kun græs... Og de vil også hellere være i stalden.

    Min pointe: De er på sommerfold for min skyld, fordi jeg ikke gider/har tid at passe dem, så jeg kan holde sommerferie og tage til dyrskuer med køerne i weekenden smiley


  • #6   7. jun 2019 Da vi havde heste hjemme gik de højest på døgnfold i juli og august. Ellers kom de som regel ind om natten, fordi jeg red stævner.
    De gik på græsfold året rundt,.


  • #7   7. jun 2019 + sommerfold.

    Fordi det er romantisk.
    Fordi det passer MIG fremragende, at jeg dukker op, nusser, hygger, rider evt og så går jeg igen.
    Jeg tror også, at hesten nyder det.
    Selvom insekter driller, og han ikke fatter fidusen ved "stinkevand". (Har du insektspray I lommen hilser han høfligt ved at give 1 puf med mulen. Og så vender han røven til og går væk.)
    Han har aldrig været forfangen. Er hverken fed eller tynd på græs.
    Og, så er det jo smukt med heste på fold???

    Helt ærligt. Boks er besværligt for alle, og unødvendigt (for os) om sommeren.


  • #8   7. jun 2019 Jeg har godt nok lige afleveret min låne-hyp tilbage, og leder efter en ny. Vi (mine to veninder og jeg) lejer en stor helårsfold med græs på året rundt. Normalt har deres bare været på den hele året, og det var min også i det år jeg havde hende. Nu har vi dog en forfangen, som er på jord vi har hegnet af, og de andre to går med den om dagen og på græs om natten. Så sådan bliver vores sommer nok. Jeg må se, hvad min nye (hvis jeg finder en) kan tåle.
    Vi lægger dog nok folden om, med mere hesteegnet græs, så i den periode bliver de nok på den lille jordfold eller vi laver et vandre spor hele vejen rundt, mens vi omlægger resten.
    Hvis hesten kan tåle det, er jeg klart mest til sommergræs (eller helårsgræs).


  • #10   7. jun 2019 Mine heste har normalt ikke været på døgnfold pga konkurrenceridning, så de har været på boks enten om dagen eller om natten alt efter sol og insekter.

    I år har vi bygget læskure på deres sommerfold - og da den bedre halvdel og jeg skulle på ferie slut april, så røg de to som kan klare maks græs på døgnfold 28/4 smiley
    Fede Pinot blev sendt på 3 ugers slankekur genoptræningslejr smiley

    Nu går de på døgn - pinot med stribegræs - og da de har stået stille vinteren over, og overarbejde i alt for stor grad har taget min tid i foråret, ja så er de først så småt ved at blive sat i gang med ridningen.
    Der er så ikke lige nogle konkurrencer planlagt, så de må gerne være lidt tunge og dvaske uden at det gør noget smiley

    De ELSKER deres læskur, som pt i disse dage bruges fra kl 12-20.
    Og jeg ELSKER at have minimeret min pasningen uden at have dårlig samvittighed over at de står inde i boks - de vandre helt ubeskriveligt meget på sommerfolden, når de ikke står og sover i læskuret.

    Så alt efter hvad du laver, og selv trives med - så er jeg på mange måder fortaler for døgnfold, men ikke for en hver pris


    profilbillede
  • #12   8. jun 2019
    Jeg hader faktisk døgnfold og får dårlige nerver af det - fordi jeg har en pivskid af en pony som oven i hatten er det mest uheldige væsen.

    Men lige her i weekenden er vejret okay både om dagen og natten og jeg har aftenvagt, hvor de ellers så kommer ind kl. 3 om eftermiddagen - det synes jeg er lidt tidligt, når vejret ellers er godt.

    Så jeg klemte ballerne sammen og lod min være ude. Hun går også på nedbidt/begrænset græs med grovfoder, det er ikke en sommerfold med overflod af græs - det ville være og bede dyret om at blive forfangen.

    Men jeg kan godt finde på at hun så kommer ind igen om natten nogle dage også ud igen osv. - alt efter vejret. Ligesom jeg sidste sommer tog hende ind nogle timer midt på dagen da det var mest varmt.

    Havde hun ikke været den hun var så havde jeg nok haft mindre problemer med det.


  • #13   8. jun 2019 Mine går i løsdrift på jordfold om vinteren, og kommer på græs(græsses ind) fra Juni måned og så længe der er nok græs. Jeg ville gerne have græs fra april - nov. Men jeg har ikke store nok folde desværre smiley Jeg har før været vant til at hestene gik på græs fra Maj-okt/nov. Og savner den mulighed smiley

    Mvh TT


  • #14   8. jun 2019 Nana - selv med vandrespor er der for meget græs her i foråret til kun pinot.

    Nede omkring læskuret og hen til et led, hvor der er vand er der meget lidt græs, så der “starter” han, og så får han en stribe græs så sporet bliver længere hver dag.

    Med det forår vi har haft ind til nu, med vand og varme, ja så er halvdelen af hans spor inddraget til Caspian og Freiherr - så de græsser det ned, og får det også med stribegræsning, således at jeg får styr på at græsset ikke bliver al for højt og går i frø.

    Lige nu er der ca 1/5 del af sporet tilbage med højt græs på, før pinot kan få hele sporet for sig selv smiley

    Heldet har nemlig ikke været med mig i dette forår - pinot var ikke blevet slank af at stå stille i vinters - så han blev sendt på kombi slankekur/genoptræning i 3 uger hos min berider i slut april/start maj. Her groede græsset på sporet i fred og ro, fordi de to andre gik på deres egen fold i midten og havde rigeligt græs.
    Da han så kommer hjem, når jeg lige at holde ham i gang i 10 dage så fik han en rigtigt rigtig træls hovbyld, meget dyb, som er på vej ud i kronranden/ballen, så han er på smertestillende og lidt gåtur.... så der er ingen motion til at slanke ham, og derfor må jeg stribegræsse ham oveni at have vandrespor smiley

    Fordelen ved vandresporet og stribegræs er dog stadig, at han skal gå langt mellem vand, læskur og nyt stykke græs - og så kan han lege med de to andre ved at få sig nogle gode lange løbeture.
    At stribegræsse på en firkantet fold er et helved - her er mit vandrespor 4 meter bredt, så jeg har to ledhåndtag, Hvidt bånd i 4 meter længde og en hvid plastik stolpe, og så er der flyttet stribe på 30 sekunder.

    Men jeg glæder mig til at han får hele turen rundt smiley


    Mvh Charlotte


  • #17   8. jun 2019 Ja han vil kunne komme til at holde det nede på den måde, at han vil græsse uden om tuer som ikke lige behager Herren smiley

    Disse tuer får en tur med havetraktoren/plæneklipperen en gang imellem smiley

    Bliver græsset for langt, så ender det med at blive lagt ned - så derfor tvinger stribegræsningen dem til at æde også det “mindre lækre”.

    Sporet skal nok ikke være mindre end 3 meter - de skal jo lige kunne venne sig på sporet uden at komme i kambolage med tråden smiley

    4 meter er okey til Caspian og Freiherr, men det er så også fordi de kender hinanden, så de bøller ikke på sporet, men kun inde på midterfolden.

    4 meter spor er vist også lige sådan at naboen brakpudser kan komme på besøg uden at pælene skal pilles op - jeg får altid brakpudset mine fold 1-2 gange om sommeren for at fjerne tuer, skræpper ect.

    Her kan du se sporet, hvor pinot er spærret fra.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #18   8. jun 2019 Og her det magre spor/nærmest jord spor hen til skuret.

    profilbillede
  • #19   8. jun 2019 Og så fortsætter det rund om hjørnet og hele vejen op til vejen og hen ad... Så her et billed nede fra haven af/tæt på vandet, hvor de lyse pæle markerer sporet ud mod vejen.
    Reelt set er sporet en rigtig stor fold til en lille fed hest smiley

    Heldigvis er det bare en hovbyld så det skal nok gå smiley


    profilbillede
  • #21   8. jun 2019
    Nana - tjek facebook gruppen " Hjælp - min hest er forfangen " der er rigtig mange idéer og løsninger til hvordan folk holder græsset nede, fordi deres intet tåler overhovedet.


  • #23   10. jun 2019 Mine heste har alle dage været på sommergræs og vil altid komme det.
    Jo længere de kan gå på græs jo bedre


Kommentér på:
sommerfold -hvorfor/hvorfor ikke?

Annonce