{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stop med sædet..
  • #1   30. dec 2010 Via sædet.............

• #2   30. dec 2010 Jeg følger lige med...

• #3   30. dec 2010 Bare i orden smiley

• #4   30. dec 2010 når jeg stopper min hest med sædet, så blokere jeg hesten fremadgående bevægelse med mit sæde.. det lærer hesten at tolke som et stopsignal.. dvs. at man faktisk rider imod hestens bevægelse..
    Et lille klem er oftest nok til at den stopper, når den har lært det smiley

• #5   30. dec 2010 Nogen heste kan ikke gå til biddet, de skal havdet lært det smiley
    Men hvis hesten kan gå til biddet så..
    Altså jeg presser med lår, og knæ, og "saver" meget blidt i tøjlerne, skiftevis.

• #6   30. dec 2010 Janni - Mistery Årets Hest 2010!! .
    Hvordan lærte du din hest at det var et stopsignal?

*Er meget fascineret af ridning via sædet smiley *

• #7   30. dec 2010 du gør din bagdel tung =

læner dig tilbage / når du driver i sædet i trav og er fremme

sådan bare lad vær med at komme tilbage igen også klemmer med knæene og siger stop lyden

håber det hjælper hvis ikke skriver du bare lige hvad og så skrive jeg på en anden måde

• #8   30. dec 2010 Jeg ville anbefalde dig at læse 2 forskellige bøger af Gerd

1. Det ømme punkt

2. Min hest har næsten forresten.

En hest vil samle sig naturligt, hvis den har muskler nok til det. Men ved at bruge dine tøjler til at få den til at " gå til bidet " laver du en falsk samling. Samlingen skal komme bagfra. og ikke forfra som de fleste gør idag..

• #9   30. dec 2010 Majken M
    Hvordan samler man den 'bagfra'?

• #10   30. dec 2010 når du blokere med sædet, så er det naturligt for hesten at sætte tempoet ned..

Det er det samme som når du vil have den til at fx gå langsommere i trav, så laver du den rokken der er i sædet fra hestens bevægelser langsommere.. På den måde rider du et lavere tempo end hesten, og den vil oftest hurtigt finde ud af, at det betyder, at den skal sænke tempoet, så jeres fælles rytme igen passer sammen.

det er nemmest at lære dem det, ved at lave en anholdning i tøjlen også imens du indøver det.. Så lærer hesten det hurtigere.

Kan tilføje, at min fx er svær at stoppe udelukkende på tøjlen, fordi hun fra starten af, har lært at stopsignalet kommer fra sædet og ikke fra tøjlen..

• #11   30. dec 2010 Det kræver træning og korrekt ridning at stoppe for sædet, du skal have dine sædeben på plads helt i bund i sædet og så træne og træne og træne smiley

• #12   30. dec 2010 Tak smiley Det er bare så fascinerende alt det der med ridning fra sædet, min ridelære har det hele i tøjlen smiley

• #13   30. dec 2010 Det er svært at forklare. Men altså hestens indvendige bagben skal træde op i mellem forhovenes spor, så har den bæring. Men det kræver virkelig mange muskler for den og det tag tid at opbygge den naturlige samling. Derfor jeg anbefalder at man læser disse bøger eller studere Bent Branderup, han forklare det også.

Men hesten skal ligesom vippe bækkenet.. Så forparten bliver løftet.
    Ved ikke om det hjalp

(link fjernet)
    Her kan du se at min hest er ved at samle sig, men han er endnu ikke stærk nok til at gå have en højere samling eller til at gå sådan hele tiden. Men bagparten skal være aktiv! Og hesten løsgjort i hele kroppen.

Det er den lange vej, men i min verden den eneste rigtige vej, da der ingen genveje er her. ;o)

• #14   30. dec 2010 den korrekte ridning kommer fra sædet og schenkler..
    tøjlen bør kun bruges som en ramme for hesten og ellers mest som pynt

• #15   30. dec 2010 Majken M
    1000 tak! Jeg vil læse de bøger! I er alle sådan en inspiration! smiley

• #17   30. dec 2010 Føj en ridelære du har dig så. Nok kan hun lære dig at ride, men lær nu ikke for meget. Jeg har selv en masse dårlige "vaner" som jeg fik indlært på min konkurrence hest og det stod på i 2½ år. Og det piner os virkelig den dag i dag vi prøver at rette op på det..

Vil også foreslå dig at læse de 2 bøger fra Gerd. Jeg har også læst Dressur med Kyra K. Den synes jeg også var rigtig lærerig. Nok bliver man ikke verdensmester af at læse, men det giver en nogle idéer og stof til eftertanke smiley

• #18   30. dec 2010 Må give Janni ret.

Dog bruger jeg ikke mine schenkler særlig meget, da min hest regere på hvordan jeg placere min vægt i forhold til fart og bevægelser.

• #19   30. dec 2010 Du skal huske altid at give hesten det mindste signal først, og være konsekvent.
    Når du stopper, sætter dig ned og gør dig tung, det hjælper at læne sig en smugle tilbage, og husk ikke at læg underbenene til den, men lårene. Hvis det ikke hjælper så tag en smugle i tøjlen mens du stadig gør dig tung, lige så snart hesten stopper slipper du hjælpen, altså retter dig op og giver efter, hvis den begynder at gå igen er det vigtigt du stopper den på samme måde igen. Til sidst vil den reagere kun ved sædet, da den ved at det er momentet inden tøjlen kommer i brug.
    Men hensyn til at gå til bidet må du aldrig save den i munden. En hest lære ikke som sådan at gå til bidet, det er noget den opbygger muskler til og så kommer samlingen af sig selv hvis man har en rolig, blød og eftergivende hånd. Hvis du først lige har lært at ride, så lad være med at tænk på om hesten går ned, bare lær dens bevægelser at kende og lær at styre for så lidt tøjlehjælp som muligt.

• #20   30. dec 2010 - Michella & Charmeur -
    Jo, jeg har en underviser. Ikke en særlig god en!

Har du måske nogle gode øvelser til at øve, det der med bagparten skal ind under kroppen?

• #21   30. dec 2010 -Laura&Safir<3
    Tusinde tak for hjælpen smiley

• #22   30. dec 2010 Det var så lidt. Hvis du interesserer dig meget for ridning med sædet, kan det være du skulle overveje noget akademisk dressurundervisning i stedet?

• #23   31. dec 2010 Jeg er desværre én af de uheldige der har haft en ridelærer der IKKE har lært mig dette ordenligt.. Så jeg sidder her og suger til mig! Muuuums... (;

• #24   31. dec 2010 Hehe smiley Ja det er altid dejligt at lære noget nyt smiley

-Laura&Safir<3
    Jeg det vil overveje smiley
    Min mor er heldihvis MEGET støttende omkring alt det her ridning. Så jeg håber hun er med på idéen smiley

• #25   31. dec 2010 Laura:
    sådan noget fis.. der bør være lige så meget ridning med sædet i alle dressurlignende dicipliner som akademisk ridning og bare i det hele taget..

• #26   31. dec 2010 Ja det burde der, det er bare ikke altid tilfældet. Selvfølgelig kan man få en god dressurunderviser til "normal" dressur. Kom bare med et forslag om at se eller prøve noget akademisk. Jeg ville ønske jeg havde hørt om akademisk noget før jeg gjorde, men det var der ingen der snakkede om på den rideskole jeg gik på. Og der lærte man desværre heller ikke at bruge sæde og ben så meget som man burde have lært. Siger ikke akademisk er bedre end den normale dressur, det var bare et forslag smiley

• #27   31. dec 2010 Jeg har ikke redet der i snart 3 år. Og skal også til at starte et nyt sted.. Så jeg vil have lært det hele forfra igen. smiley

• #28   31. dec 2010 Der er mange former for stop med sædet...
    Engang red jeg efter den der hed; Klem med knæ og lår og tage en smule i tøjlen. Men den bruger jeg ikke mere.

Nu trækker jeg min læn an, dvs du skal have helt rank ryg, og imens så vipper jeg mine hænde, og her er det vigtigt at pointere at de skal være på højkant. Det tage lidt tid lige at få den rigtige føling med dette både for dig og heste, men det er en super teknik og efter kort tid reagere hesten enten med et lille vip eller ved at lænden bliver trukket an. smiley
    Derudover er det vigtigt at du lægger vægten ned i dine schenkler og fødder, i stedet for at klemme for meget med dine lår og knæ. Det kan låse hestene utroligt meget. Dog er det noget der kræver en smule balance. :o)

Håber det kunne bruges.

• #29   31. dec 2010 Jeg er lige begyndt at ride og jeg har fået afvide at man skal stoppe en hest med sædet?
    - Som andre har nævnt, du sidder stille i sædet, hvor når du rider at du driver i sædet.

Hvordan gør i det? Hvordan laver i parade og halve parader...?
    - æh? smiley Parade er når man stopper hesten.. halve parader er når man stopper hesten lidt når man rider.. det gøres vidst via. bidet mens man driver -.-?

OG hvordan får i hesten til at gå til bidet?!
    - Driver i sædet, laver volter osv.

Man bør ikke lære hesten at gå til bidet ved at rive i tøjlerne som nogle gør!!!

• #31   31. dec 2010 Man kan ikke lave en halv parade!! smiley Eller jo, hesten kan. Men jeg har også lært ridningen på den HELT forkerte måde ved at pille i hesten, lave halve parader på udvendige tøjle osv osv. For et par måneder siden skiftede jeg underviser til den mest fantastiske. Og hun har blandt andet lært mig at rytteren kan lave en anholdning hvorefter hesten kommer med en halv parade, hvis den svarer på rytterens anholdning. Men det er der jo selvfølgelig mange forskellige meninger om. Men jeg synes helt klart du skal få dig en ny underviser smiley Der er heldigvis nogen rundt omkring, der er ekstremt dygtige selvom de ikke sætter sig på en hest og får den til at "gå til bidet" og sidder og piller i højre og venstre tøjle.

Kommentér på:
Stop med sædet..

Annonce