{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.220 visninger | Oprettet:

Skal hesten på fold hverdag?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG. Min mand og jeg kom til at snakke om om der er en lov der siger at heste skal ud på fold, og hvis i hvor mange timer er minimum? Alså må de godt stå i stald i flere mdr uden at komme ud og strække benene? Vil lige fortælle at mine 2 krikker er på fold hverdag så det er ikke derfor, men der er bare så mange regler og love ang hold af hest.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hesten på fold hverdag??
  • #2   8. jan 2011 Der er en (ret ny) lov der siger at hesten skal have 2 timers motion om dagen, medmindre vejret er så slemt eller sygdom gør, at hesten ikke kan/må komme på fold.

Om den motion så er fold, ridning eller en gåtur er ligemeget.

.. synes slet ikke det er nok.

• #3   8. jan 2011 mener at det hedder sig at de skal på fold min. 2 timer om dagen, 5 dage om ugen

• #4   8. jan 2011 Hesten skal ikke på fold 2 timer om dagen, den behøver slet ikke at komme på fold.

Den skal motioneres 2 timer om dagen 5 dage om ugen. Med mindre vejret gør det umuligt (f.eks. som dem på bornholm havde det hvor staldene var sneet inde) eller hvis den er syg smiley

• #5   8. jan 2011 som jeg har forstået loven, skal en hest enten på fold minimum to timer dagligt, eller motioneres en time. og dette skal ske fem dage om ugenen.. skal se om jeg kan finde paragrafferne.

• #6   8. jan 2011 Tror det lyder rigtig nok, synes der er noget der begynder at dæmre:-)
    Det er rigtig godt de laver alle de love for hestens velfærd, men det kan være svært at huske det hele..

• #7   8. jan 2011 §folde
    § 16. For ethvert hestehold skal
    der være adgang til en fold.
    Stk. 2. Folden skal have et areal
    på mindst 800 m2, hvoraf den
    korteste side skal være mindst
    20 m. Benyttes folden af mere
    end fire heste på samme tid,
    forøges det i 1. pkt. angivne
    arealkrav med 200 m2 pr. hest.
    En fold må ikke benyttes af mere
    end i alt 20 heste.
    For hestehold, der er etableret
    før den 1. juli 2007, gælder
    paragraffen fra den 1. januar
    2016.
    motion
    § 17. Heste skal i mindst 2 timer
    5 dage om ugen motioneres
    eller gives fri bevægelse på fold

• #8   8. jan 2011 Minium 2 timers fold 5 dage om ugen

• #9   8. jan 2011 Jeg synes at det ikke er nok med 2 times motion 5 dage om ugen. Men sådan er loven.

• #10   8. jan 2011 2 timer, 5 gange om ugen

• #11   8. jan 2011 jeg synes en hest har ret til at komme på fold hver dag også i dårlig vejr bare ikke lige så mange timer.. jeg er ret ligeglad hvad loven siger for det er for lidt tid ifølge loven efter min mening (ud af boksen 2 timer)... vi andre synes heller det er sjovt hvis vi skal sidde inde ii et døgn.. så er det stalig sundere at få bare lidt luft...

• #12   8. jan 2011 Mich: Nej, 2 timers motion.

• #13   8. jan 2011 vores gamle nabo tog sine heste ind i okt. og så kom de først ud i April igen.
    De er aldrig blevet redet, da han kun brugte dem til avl..så de rørte sig ikke hele vinteren.

Ganske enkelt svineri og ikke værdigt for de stakkels dyr.

• #14   8. jan 2011 <b>* Bacoon *</b>
    Det er netop til nogle som ham loven er lavet, så hans heste ikke lovligt må stå inde så længe ..

• #15   8. jan 2011 Netop.. jeg sagde også min mening om det til ham engang, og så blev han skide sur.
    Sådan havde han altid gjort .. gammel fjols, var han.

Men det skulle ikke undre mig om han stadig gør det ;0/ burde køre forbi en dag og se om hestene er kommet ud.
    Men tvivler nu på det.

• #16   8. jan 2011 <b>* Bacoon *</b>
    Hvorfor er det altid gamle mænd og deres oldgamle åndsvage vaner..?
    - Typisk !

• #17   8. jan 2011 Hesten skal motioneres minimum 2 timer/pr. dag, 5 gange/pr. uge..
    Efter min mening er det ret dårligt... jeg vil mene at hesten skal være på FOLD i minimum 4 timer pr. dag. Ellers har den jo intet socialt liv med andre heste, hvis den kun står i sin boks og bliver redet .. kedeligt liv!

• #18   8. jan 2011 Frederikke: Den behøver jo ikke have et socialt liv med andre heste bare fordi den går på fold, det er ikke alle heste der går med andre.

• #19   8. jan 2011 Tja, det burde kun være i ekstreme tilfælde man lade sin hest gå alene, da hesten jo er et socialt flokdyr og man vel bør bestræbe sig på at gøre, hvad man kan for at gøre det nogenlunde udholdeligt at være hest, når man som menneske har frataget den retten til selv at vælge, hvordan den gerne vil have det.
    Bør man så ikke lægge det så tæt op af dens naturlige liv, som den ville have haft som overhovedet muligt?

Sådan ser jeg i hvert fald selv på det.. Jovist jeg rider, det er jo så ikke naturligt, men derfor synes jeg stadig at min hest, skal have det foder der ligner naturens mest, han går uden sko, uden dækken og han skal så sandelig helst (i dag er første gang i mit liv jeg indrømmede at marken var for glat) ud HVER dag i så mange timer som det nu er muligt...
    Det er en hest vi har med at gøre, de kan ikke underholde sig selv, når de står lukket inde i deres boks 24/7, det er jo ofte sådan stereotyp adfærd begynder...

• #20   8. jan 2011 Det er rigtig. Lige pt får jeg ikke redet pga uddannelse, men mine heste kommer ud hver morgen inden jeg tager afsted og kommer ind sidst på eftermiddagen, de har altså bedst af at komme ud og tumle med hinanden..

• #21   8. jan 2011 Altså vi andre vil ikke ud og gå i total storm og regnvejr tror i så hesten vil? vi vil heller sidde inden for i varmen og hygge det tror jeg også hesten vil. men selvfølgelig hvis det regner lidt så smæk et regndækken/vinterdækken på heste?? (:

hesten skal på fold eller motioneres 2 timer om dagen! (:

• #22   8. jan 2011 <b>Amalie&Buster - foraltid .</b>
    Nu er heste altså heste, og ikke mennesker.

Der er ret stor forskel på at sidde og hygge med familien, med en skål slik og en god film, og være låst inde alene i en boks der på få kvadratmeter.

• #23   8. jan 2011 min min stald er der altid en hest for der er 27 heste ved selvfølgelig ikke med jeres(;

• #24   8. jan 2011 Amalie&Buster - foraltid .

Nu er det jo sådan at heste danner et fedt lag i pelsen, som gør at regn ikke trænger ind til huden.. Det samme med vind.. smiley
    Så jo en hest vil hellere være ude og græsse/spise hø udenfor, selvom det står ned i stænger, og blæser 10 m/sek..

De "hygger" jo langt fra på samme måde som os, og medmindre der ikke er træmmer mellem boksene, så kan hesten ikke "hygge" med hesten vedsiden af smiley
    De kan derimod "hygge" altså klø og gnubbe hindanden når de går ude smiley

• #25   8. jan 2011 Mellisa M det er rigtig nok at de hygger når de gnubber(: jeg mener bare at nogle gange har hesten heller ikke løst til at være ude mere(;

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #26   8. jan 2011 Så er det jo at man hvis der ikk er form for læ mellem træer så skal der stå et læskur.

Og helt ærligt hvis du lod din hest vælge selv ville den aldrig blive stående inde men vælge at gå ud.

Der hvor jeg har part, står hestene ude mellem 7 morgen og 17 eftermiddag hver dag uanset vejret og månok sige at de ikk kan komme hurtigtnok ud om morgenen.

• #27   8. jan 2011
    En hest der ikke har "lyst" til at være ude har det ofte ikke pga. dårlig fold ( elendig lille mudret fold til 20 heste, nej tak ), knoldet fold, at den har lært det ( den er blevet taget ind når den har stået ved ledet og fået mad, nu ved den at den bare skal stille sig ved ledet også kommer den ind, manglende mad på folden - en kedelig jordfold uden hø fx, manglende beskæftigelse fx - ingen legekammerater eller noget at lege med.

En anden ting er manglende læ.
    Hesten ved ikke automatisk fordi der er et skur at der er læ. Den ved det kun der er læ hvis den tilfældigt er gået der ind imens det har regenet. Ellers aner den det ikke.

• #28   9. jan 2011 der er ikke 20 heste på fold samme til der er højst 3

• #29   9. jan 2011 Amalie&Buster - foraltid .

Men skiftes de ikke til at stå på den gennem dagen??

• #30   9. jan 2011 jo desværre men der er i gang med at få gjord noget ved det(;

Kommentér på:
Skal hesten på fold hverdag??

Annonce