{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel pony
  • #1   10. jan 2011 Når når den er ved og være 15-16 år...

  • #2   10. jan 2011 Det kommer meget an på om hesten/ponyen har haft et hårdt liv. mange stævner osv, og om den er blevet mærket af det.
    Min pony Cassiopeia blir 21 år her til sommer, og hun er en gammel tøs, og det siger jeg af den grund at hun ikke kan holde til ret meget mere, hendes ben er ødelagt pga for meget springning.
    Her om vinteren er hun af og til meget stiv, og kan ikke rides.
    Hun har haft åben galle (har stadig galle) og hun har fået adskillie behandlinger for det, (ved en anden ejer) . Så der mener jeg hun er gammel og godt slidt. Hun har også gået som stævne pony siden hun var 4år også indtil hun var 19år gammel, og det er mange år som aktiv stævne pony.

    Derimod har jeg en hest på 16år, 17 til sommer, og hun er slet ikke mærket af sin alder. Men hun er hellere ikke slidt på samme måde som min pony Cassiopeia.

    Jeg har endda set en elev hest som blev 37år, og han gik som elev hest fra han var 5år til han var 34år, og jeg red ham da jeg gik til ridning, og der opførte han sig som en på5-6 år fuld af spillopper . Så der igen en et godt eksempel på en hest der ikke har været mærket af sin alder

    Jeg synes tit man kan se det på dem ved at de får mange grå hår og bare ser gamle og trætte ud.

    Jeg mener man skal mærke efter på hver enkel hest og pony, om den er ved at blive gammel. For man kan have 10 heste på 20 år og 5 af dem går stadig stævner uden at være mærket af det, og de 5 andre er færdige.

    Jeg sotere kun en "gammel" hest fra hvis den har skader eller lign, eller ser meget gammel ud


  • #3   10. jan 2011 Det er bare sjovt, for det er allerede ponyer som er 12 år, folk mener er gamle og derfor ikke vil købe den .

    Man siger jo ellers at en hest bedste stævneår først starter mmår de er omkring den 12 år smiley


  • #4   10. jan 2011 Synes bestemt ikke 15-16 år er gammelt hvis hesten ikke er brugt meget. Nu har jeg selv 3 "gamle" heste og 2 af dem er totalt kalr i benen og kan sagtens rides 10 år endnu på højere plan, hvor den anden har gået stævner hele livet og er slidt... Helt forskelligt!

  • #5   10. jan 2011 Christina - Jeg mener bestemt ikke at en pony er gammel når den er 12år, den er den bedste alder for en hest eller pony, der er den som regel færdig udd. og prøvet en masse med hensyn til stævner. Bedre alder fåes ikke.

    Men det er jo forskelligt fra person til person.
    Har også hørt nogen sige at 10 og derover er gammelt


  • #6   10. jan 2011 Jamen skulle jeg bruge en som dengang jeg startede høje spring klasser så maks 9år 10år. Men som en hygge eller på lille klub plan kunne jeg godt finde på St købe en ældre, til hygge og til at lære min kæreste at ride ville det være ligemget om den så var 21 for det er kun hygge en gang hver 14. Dag sådan ca. smiley

  • #7   10. jan 2011 Mange ponyer kan bliver 30-40 år gamle og en hest siger man omkring 30 år.

    Skal man bruge den til stævner ville jeg nok gå efter en under 10 år, men er det bare som skovturspony så ville jeg gå efter en med alder som er en god lærepony (ville gå helt op til 18 år uden bekymring), men uanset hvilken så skulle den være skadefri og rask.


  • #8   10. jan 2011 Forstår ikke i kun vil have dem op til 10 år, som 12-15 årige har de det ebdste grundlag for at lære jer det hele.

  • #9   10. jan 2011 Det kommer an på racen.. En shetladspony kan fx godt blive 30 år, så der har den jo en fin alder når den er 15 smiley

  • #10   10. jan 2011 Synes det er så synd for de ponyer at folk mener at de allerede skal ud ad stævne ridningen allerede når de er 10 år.

    Vi har lige nu en pony i ridning som er 18 år og går på landsplan.
    Det er de sgu mange af dem på 10 år, som bestemt ikke gør endnu .


  • #11   10. jan 2011 Hvis en hest/pony har gået på en fold hele sit liv og ikke har været i træning, så tager det lang tid at få den i form, hvis man vil undgå skader når den er mere end 10-12 år. Men hvis den har været redet regelmæssigt og fornuftigt, så er der ingen problemer med at få den i stævneform som 12-årig.
    Hestens liv er for mig mere afgørende end dens alder.


  • #12   10. jan 2011 Min pony døde i april sidate år - 21 år og mæt af dage. Han døde helt naturligt.. Han virkede ikke specielt "gammel", men man kunne da mærke han var oppe i alderen.

    Jeg synes ikke nødvendigvis at 21 er gammelt da man jo har selt ponyer der er 30 +.. smiley


  • #13   10. jan 2011 enig med jer andre, det kommer an på den enkelte hypper..

    min lille madam er gammel, hun er lige blevet 17 i år.. hun er shetter, men har ikke haft det bedste liv, blev redet fra sultedøden inden vi overtog hende.. kan mærke på hende at den vinter her har taget hårdt på hende.. bentøjet er ikke hvad det har været, unghestene er trælse og hun vil helst bare nusses smiley ..

    men min "ideal" alder på en fornuftig ridehest er ca 12.. men ville ikke lægge penge i en hypper som har rundet de 20..


  • #14   10. jan 2011
    Tja... Maja på 30år fejler intet udover at hun har en elendig kondi pga. manglende ridning og hun har få tænder så hun skal have speciel kost.

    Ellers - hvis jeg havde tiden. Kunne jeg sagtens træne hende op i dressur igen, hun kan alle pony øvelser og lidt til. Men kondi, balance og muskler til det har hun ikke pt.
    Men hun kender øvelserne hvis man ind imellem bare forsøger på en schenkelvigning fx eller forpartsvending.

    Ville ikke have noget imod at købe en hest over 15år efter jeg har mødt Maja - bare den ikke fejler noget i benene.. Som man ældre heste desværre gør.
    Min ideal alder ligger nok på de 15år - så har den set og oplevet noget.

    Tror på at des længere de bliver holdt igang, des længere holder de.


  • #15   10. jan 2011 Det er meget forskelligt.. Pt. har jeg 2 dejlige heste på 21 og 31.. Ingen af dem fejler noget og den ældste har et føl fra sidste sommer.. Ingen problemer overhovedet.. Hun folede selv - vi opdagede det ikke engang..

Kommentér på:
Gammel pony

Annonce