{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

" er det iorden? " {{forumTopicSubject}}


Har fulgt med i en debat på HN som jeg finder meget interessant.

Debatten kan findes her:
http://www.heste-nettet.dk/forum/14/990070/990070/
( læs meget gerne/skimt svarene i tråden fra de indblandede så du ved noget om sagen. Der er billeder først i tråden og længere nede )

Sagen handler om nogle piger/kvinder der har været vidne til hvad man vil kalde roll kur. 3 ryttere blev undervist i dette.
Pigerne har forsøgt at snakke med forældrene til børnene, bestyrelsen mm. men det svar de har fået er bare grimme ord bla. møgkælling og er pænt blevet bedt om at forlade stedet. En af forældrene til de børn der rider siddder bla. i bestyrelsen.
I tråden står der også beskrevet hvordan undervisningen foregik imens billederne blev taget.

De har rettet henvendelse til Dyrenes beskyttelse som har henvist dem til DRF. DRF har valgt at afvise sagen, da de vurderer at eneste brugbare bevismateriale SKAL være langvarige videosekvenser.
De har billeder, mange billeder og korte videoklip.

Nu spørger jeg så jer: Er det iorden at vise billeder på nettet af rytterne? Hvad syntes du om DRF's reaktion på sagen? Har du selv oplevet lignede fra DRF? Eller har du selv oplevet lignede hvor du på dit opstaldningsted, stævneplads eller andet så disse ting - hvordan reagerede rytterne hvis du sagde noget?

Fortæl gerne!

Min egen personlige mening er:
DRF gemmer sig, klubberne tror enten at metoderne er vejen frem ellers er de bange for at miste kunder.
Rytterne har blind tiltro til deres ridelærer og mener selvfølgelig hvad vedkomne gør er rigtigt. Som 14årig er man ofte autoritesttro så hvis ridelæreren siger " spark til den, så kan den lære det! " fordi man ved ikke bedre.
Hvis man ikke aner at der findes forskining om hesten hjerne mm. og krop så ved man jo intet om det.

Der gøres opmærksom i tråden på at det ikke handler om børnene, det handler om at DRF intet vil gøre trods at der i reglementet står at det ikke må omfatte psykisk og fysisk tvang hvilket omfatter roll kur.
Og i det hele taget at bestyrelsen ikke gør noget og forældrenes reaktion.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  " er det iorden? "
  • #1   20. jan 2011 Jeg syntes det er fint, at nogen prøver at tage hånd om det der forgår på rideklubberne.. og dem på billederne, jamen man kan jo ikke se hvem de er.. Det er jo et bevis på, at rollkur bliver brugt flittigt rundt omkring.. Men jeg kan også huske flere debatter herinde, da det her med rollkur kom frem.. At der var mange der ikke så træningsformen som noget dårligt.. og at når selveste anky rider sådan, så må det jo være godt?? Og ja der var også flere der skrev, at sådan trænede de da også..

    Så hel ærlig.. så kommer det ikke bagpå mig, at den her slags kommer frem.. og ja når store hollanske navne træner på den her måde, så må det jo være rigtigt eller hvad??

    Jeg syntes det er rigtig trist... og endnu mere trist at DRF ikke griber ind når det forgår på rideklubber.. Video klippende og ja billeder må jo være bevis nok, at det bliver brugt flittigt.. :S

    Man kan håbe at hende der har oprettet tråden derinde, for heldet med sig, og at det evt kommer i tv..:) Det godt nogen tør stå frem med det.. og fortælle hvad der forgår.. smiley


  • #2   20. jan 2011 sys de billeder der er lagt ud, er i orden.. forstået på den måde at rytterne er slørede.. så hun hænger ikke nogen ud..

    og jo sådane billeder skal ud i offentligheden! ellers kan vi ikke få skub i den holdnings ændring som skal til.. for det er jo næste generations stævne ryttere som bliver undervist i at div xtreme metoder er RIGTIGE og endda GODT for hesten!
    og desværre tror jeg ikke DRF kan gøre noget i det tilfælde, da den form for ridning jo er tilladt i x antal minutter så vidt som jeg har forstået det...

    men at selve rideklubben ikke gør noget fatter man jo ikke.. jo de vil sikkert være med i toppen af poppen, men det kan sku gøres på andre måder end at hjernevaske små børn!



  • #3   20. jan 2011 Jeg bliver så tom indeni. Der er ikke noget at sige til at folk bliver myrdet som aldrig før, lande er i krig, for hvis man kan lovliggøre den form for voldshandling mod et forsvarsløst dyr, og hvis man som (ung) rytter, på trods af sin autoritetstro (der dog engang imellem mangler for ordensmagten) ikke kan se, at det er tortur, så mangler de altså en brik, ét eller andet sted, hvor empatien burde være.

    Når det så er sagt. Så er jeg helt enig med dig: DRF er utrolig konfliktsky og er i øvrigt også underlagt en hel masse af alle andre, større forbund - der er underlagt de store navne; for uden Anky, Werth og så videre, så er det forbund ingenting. Og det gør desværre, at deres hænder er låste.

    Der kommer mere og mere fokus på det hér problem; men alligevel udvikler det sig bare mere og mere. Og desværre har de store navne mere magt end dyrlæger. Desværre, men jeg tror desværre ikke, at der er meget at gøre ved det: med mindre der kommer et totalt oprør.

    DRF er meget svær at hugge eller stikke i. For ca. 5 år siden fik min dejlige dressurpony (LA/PRI) konstateret en forsnævring på luftrøret, hvilket gjorde det svært for hende at gå samlet uden bid, og hun gik i øvrigt bedre uden. Så vi ville have tilladelse direkte fra rideforbundet til at starte uden bid, ville endda ride lige foran dommere og demonstrere, at jeg havde styr på det. Men vi fik det flabede svar: "En hest kan ikke gå til biddet uden bid, så nej" - så jeg kunne bare starte spring, hvis jeg kunne få lov af dommeren på dagen - ikke dressur.

    DRF har skyklapper på og er alt for underlagt de store navne - og større forbund.

    Selv har jeg ikke oplevet direkte rollkur med glasur og flødeskum, men jeg har oplevet et par grimme episoder, ét til et stævne, hvor jeg blev nød til at råbe op. Men jeg tror desværre ikke jeg ville have nosser til at sige fra, desværre!


  • #4   20. jan 2011 Og ja - sådanne billeder skal ud - jo mere fokus, jo større procent chance for, at der bliver gjort noget ved det!
    Faktisk burde de ryttere have de billeder stoppet langt ned i halsen, øv!
    Selvom man er 14, 15, 16, 17 år, så mangler man sgu empati, hvis man kan ride sin hest sådan!


  • #5   20. jan 2011
    Det er virkelig efterhånden utroligt hvad både DRF og FEI vender det blinde øje til.

    Fx. hvis nogen husker det klip med Isabell Werth der varmer op i Kentucky - ingen siger noget. Klippet er også på mystisk vis forsvundet fra nettet. Men youtube har andre klip at hende tilbage fra 90'erne hvor samme ridning vises.


  • #6   20. jan 2011 Det er helt klart ikke iorden, at der undervises/rides på denne måde. Gør ondt at se på, men nok ikke i forhold til hvad det gør på de stakkels dyr.
    Synes det er fint der bliver gjort opmærksomt på at der er et seriøst problem, dog utroligt dårligt at Dyrnes beskyttelse eller DRF ikke gør noget i denne sag.
    Bare en sund snak på stedet, hvor dyrnesbeskyttelse eller DRF tog en snak med bestyrelsen, forældre , undervisere osv. ville sikkert hjælpe, og måske få stedet til at få øjene lidt op, og få andre undervisere eller få undervist deres undervisere i hvordan det burde være.


  • #7   20. jan 2011 prøv at hør her. :
    dette er noget familie til mig, der er på billederne. Og dette er ikk Roll kur.
    hende der rent faktisk underviser dem, er en af landsholds underviserne. og billederne er nok blevet taget på forkerte tidspunkter, hvor de evt, lige tog fat i hesten et split sekundt, og derefter slap igen, for ligesom at bøje den igennem. ja, de to personer der har meldt dem, er nogle svin. for de er sdåan nogle mennesker, som er imod dressur ridning osv. så uanset hvad man gjorde med sin hest, så brokkede de sig. de har ikke været en skid bedre selv. og ved at dansk rideforbund, ikk har tænkt sig at gøre noget, da de ved alt om det hele, og har set videoer af dem, hvor de rent faktisk kan se hvordan der bliver redet der oppe. så glem jeres fis! for hvis hverken dansk rideforbund eller dyrenes beskyttelse har tænkt, sig at gøre noget, så er det måske ikk dyr plageri ??


  • #8   20. jan 2011 Rideclubers ridelære skal bare have tingene overstået.

    Jeg har set en pige blev bedt om at smække hesten gentagene gange fordi den sagde fra mod pisken.

    Jeg har set ridelære piske andre folks heste til at få dem til at gøre det der blev bedt om.

    heldigvis har vi ikke roll kür i islænder verden men vi har så mange andre lig i lasten til gengæld smiley

    Jeg syntes det er en rigtig god ting det bliver taget op. MEN hvis DRF sifer RK er forkert HVORFOR rider berømte rytter stadig sådan?


  • #9   20. jan 2011
    Jeanette D - Ifølge de der har taget billederne blev der undervist i dette hele timen. Der er taget videoer og massere af billeder.
    Selvom det bare var for at bøje igennem finder jeg det ikke ok - bøje igennem? Det er alt for meget bøjning der maser hestens hals og luftveje helt.

    At DRF ikke gør noget gør det ikke OK.
    DRF har mange gange været ret ligeglad med hvordan der blev redet og varmet op på baner her i DK, de siger intet. Det gør det ikke iorden.

    Hvor mange "uheldige billeder/momenter" skal der til før det ikke er uheldigt/ikke med vilje længere?


  • #10   20. jan 2011
    Mette B. C - Fordi de ikke tør sige noget. Rytterne har efterhånden for meget magt.

    Her er en video serie hvor der intet bliver gjort.
    http://www.youtube.com/watch?v=4aPqRkYj2r4 ( dette er part 1, der er flere dele ).

    Også selvom det bliver gjort opmærksom på det.


  • #11   20. jan 2011 jeg kan ikk offenligøre personerne her inde, ellers kunne i have set deres heste og deres ridning. det er nogle uheldige billeder ja, det ved jeg. men sådan forgår deres ridning bestemt ikke. jaa , men dem der har medlt dem, har i det hele taget ikk noget som helst forstand på ridning eller heste for den sagsskyld. og det ved jeg, for jeg har haft min hest stående samme sted som dem. ! så det er noget opblæst fis om alt det folk skriver. for sådan forgår det bestemt ikk. og er der nogle der kan finde ud af at ride, og ikk mishandle hestene, så er det dem !
    mon ikk i også selv, tager lidt fat i jeres heste engang imelle, for lige at bøje den af, eller den stiller si gpå¨bagbenen, og den lige får et lille smæk i numsen.


  • #12   20. jan 2011
    Fakta er at der er taget massere af billeder af dette.
    Muligt at de rider i alm. form også - men på billederne og de videoer personerne har taget rider de i en anden.

    Og ligemeget hvad undskyldningen er for denne finder jeg det ikke ok.
    Med den tøjle kontakt og åbne munde der ses på billederne kan jeg ikke finde det uheldigt.


  • #13   20. jan 2011 jaa, men sådan er det at have ondt i røven over nogle er bedre end andre, hentyder til dem der har meldt dem.

  • #14   20. jan 2011 Jeanette: Med den store portion billeder samt en meget overtrænet halsmuskel (Kan ikke lige kuske det rigtige navn, men det kan krikken smiley ) Så er det altså tydeligt at de heste bliver arbejdet i denne holdning, mere end bare at blive bøjet igennem.

    Og nej, når jeg bøjer min hest af, så får hun ikke hår fra bringen i munden.


  • #15   20. jan 2011
    Tja. Edward Gal og Anky bruger roll kur - de vinder massere af medaljer.

    Rytter til et internationalt stævne varmer op her:
    http://www.youtube.com/watch?v=4aPqRkYj2r4

    Og mange andre eksempler kan man komme med ryttere der varmer op på diverse uhumane måder men de vinder alligevel. Gør det den måde de varmer op på iiorden? Nej.


  • #16   20. jan 2011
    Splenius musklen mener jeg smiley


  • #17   20. jan 2011 Hvordan kan man finde det okay, om det så bare er små momenter? Hvordan kan man finde sin træning givende, korrekt og udviklende, når man er nød til at vride så voldsomt i hestens hals, hive så hårdt, at den åbner munden?

  • #18   20. jan 2011 Det er frygteligt. og helt iorden billederne er lagt på nettet. da ryttere er slørede.

    Heste burde på intet tidspunkt, gå bøjet på den måde


  • #19   20. jan 2011 Dressur bør ikke være en så fysisk sport, så hård en sport - det burde være en leg, og jeg citerer min egen underviser "lethed, lethed, lethed" - tror du det er nemt for en rytter at sidde og flå sådan i sin hest? Hvor er glæden og hvor er... respekten for dyret?

    Fik helt tårer i øjnene over én på Heste-Nettet i indlægget der skrev, at "det er utrolig, at de piger kan se deres heste i øjnene efter træning og ikke føle dårlig samvittighed..."

    Har selv som rytter haft dårlig samvittighed flere gange - jeg har været meget temperamentsfuld og har hevet i min hest - men jeg har ALDRIG kaldt det træning, jeg har ALDRIG lovliggjort det, og jeg har ALDRIG retfærdiggjort det overfor andre eller mig selv.


  • #20   20. jan 2011 hmm.. jeg ahr et spørgsmål hvis man får hovedet ned på den måde. men hvor hesten selv gør det og man ligesom giver den godbiden der. men ikke holde rhesten der. er det skidt?

    for jeg fik af vide fra min ridelære at jeg kunne gøre det for at smidiggøre min hyp. Men dette forgår ikke med sadel og bid det er kun som en leg hvor vi laver flere øvelser med godbider.

    Blev nød til at spørge for jeg kom lidt i tvivl


  • #21   20. jan 2011 Jeg forstår heller ikke man kan gøre det, dag efter dag, og lade det være en bevidst form for træning. At udøve det med vilje. Jeg ved at hvis jeg har haft en til at tage billeder af mig, og der dukkede bare et billede op med et moment halvt så slemt, så ville jeg hade mig selv for det sekunds smerte og lidelse jeg her bød hesten.

    Hvis jeg ser billeder hvor jeg har for godt fat, kan jeg få helt ondt i maven. man har da virkelig gjort hesten til en død og kold maskine når man kan retfærdigøre alle midler for at nå sit mål.


  • #22   20. jan 2011 Mette: Det er ikke usundt nej, men hesten skal gerne være lidt varm, altså helst efter ridning, så musklerne ikke bliver forstrukket.

  • #23   20. jan 2011 Sejt, at de har gjort noget ved det. Der vil jeg være ærlig og indrømme, at det har jeg nok ikke nosser til.

  • #24   20. jan 2011 Mette - Der vælger hesten selv, og spænder ikke imod. Det ville være lidt det samme som hvis du selv gik i spagat - men blev du tvunget, ville det gøre fandens ondt.

  • #25   20. jan 2011
    Jeanette D: nu var det ikke et angreb på de unge ryttere der var tale om her, og vi er også fløjtende ligeglade med dem der tog billederne..

    debatten her går på om det er i orden at lægge de viste billeder ud på nettet, og hvorfor DRF og rideklubben ikke gør noget!!



  • #26   20. jan 2011 Jeg synes det er frygteligt at se på, og den slags ridning kan simpelthen på ingen måde retfærdiggøres.

    Om det er iorden at lægge billederne ind? Ja. Dog synes jeg at det er vigtigt at rytterne er sløret, så de ikke kan genkendes. Forhåbentligt bliver rytterne ældre og lære hvad der er rigtigt og forkert, og selvom det er uforsvarligt at ride på den måde, skal de også have chancen for at komme videre, og for at forbedre sig og denne chance mener jeg ikke de får, hvis de fremover kun genkendes på grund af deres dårlige ridning.
    Men når det så er sagt , så jo - jeg synes det er rigtig fint at lægge billeder ud - det foregår hele tiden rigtig mange steder, og kun ved at vi konstant har fokus på den slags ridning, kan det forbedres. Indtil der ikke længere kan tages sådanne billeder, skal vi blive ved med at debattere og oplyse om det.

    Vi har desværre også en underviser på mit opstaldningssted, som også underviser i disse og lignende metoder, og det er frygteligt! Det er slet ikke til at holde ud og se på. Jeg har ikke sagt noget, det er på mit opstaldningssted voksne mennesker som får undervisning af personen, og selvom det er voldsomt fristende at sige noget til det, så er det bare ikke så simpelt. Jeg ville ønske, at det var nemmere og mande sig op og sige fra på hestenes vejne, men hvad dælen skal man stille op, når det er voksne ryttere der for privat eneundervisning på deres egen hest? De ved jo udemærket godt hvad de har gang i. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.

    Mht DRF er det bestemt ikke første gang jeg har hørt om deres inkonsekvens, jeg har faktisk stort set kun hørt dårligt om forbundet, når det kommer til punkter som dette, jeg synes det er for ringe.

    Jeg tror folk er bange for at sige fra - og jeg tror at mange bliver medløbere, både fordi "det er sådan folk går det" og man ikke vil være uden for "fællesskabet", og nok også fordi man simpelthen ikke ved hvad man så skal. Mange, især nok forældre som ikke selv er hestemennesker, er nok ikke klar over hvad det er der foregår, og at det rent faktisk er forbudt..

    Men jo, ligemeget hvad, kan den slags ridning og undervisning aldrig forsvares og jeg synes bestyrelsens håndtrering af det er alt for ringe.


  • #27   20. jan 2011 Jeanette D: Der er jo taget masser af billeder og også film sekvenser.. hvilket jo ligesom viser at det ikke kun er korte momenter.. men selv om det var så ville det ikke være i orden.. heste skal ikke gå sådan på noget tidspunkt og slet ikke for en stram tøjle..
    Og nej jeg bøjer ikke min hest for tøjlen, da det ikke gør andet end at skabe spændinger og ville aldrig gøre det i sådan en grad selv hvis jeg troede på at det at bøje faktisk havde en effekt..
    Og nej jeg slår heller ikke min hest hvis den gør noget galt (det er desuden straf og ulovligt ifølge DRF's nye regler)...
    Jeg kender ikke dem der har anmeldt det, og kender ikke til deres viden om heste og ridning, men de ved da tydeligvis en del mere om biomekanik og indlæring end dem der rider på billederne..
    Og at beskylde folk for at være jaloux hver gang de er kritisk over for hård ridning er simpelthen ved at være til grin.. jeg er ret sikker på at dem der reagere på den grimme ridning absolut ingen ønsker har om at ride sådan..
    Dyrenes beskyttelse har gjort hvad de kan og givet det videre til DRF, dette har de gjort fordi det er det de skal i sådanne tilfælde, ikke fordi de ikke mener der er noget galt.. At DRF ikke gør noget kan desværre ikke overraske, så skulle de jo indrømme at de fleste af top rytterne også rider grimt..


  • #28   20. jan 2011
    Lige præcis. Pigerne der har anmeldt det skal virkelig have en thumbs up fra mig. Det er de færreste der tør når de står i situationen.


  • #29   21. jan 2011 Jeg synes, at det er grotesk, pinligt, kedeligt og alle andre ord i samme genre, at DRF lukker øjnene!

    Jeg havde uden videre taget kontakt til Hestens Værn.
    Ikke fordi det måske ville hjælpe så meget, men jeg sidder da i mit stille sind og håber, at nogen taler hestenes sag.

    Jeg synes, at det er helt ok at smide billederne ind - ærgerligt, at personerne og navnet på underviseren ikke bliver offentliggjort.
    Det ville være "folkets" ryst, der så kom til at afgøre sagen.


  • #30   21. jan 2011
    Pigerne der er involveret og har meldt det i første omgang har heller ikke tænkt sig at give op, slet ikke - de forsætter :o)


  • #31   21. jan 2011 Lyder fornuftigt - dejligt, at nogen vil gå hele vejen.

    Pressen ville også være en god idé.....det er da en fantastisk historie, at DRF tillader dyremishandling (endda noget som de selv har gjort ulovligt.)


Kommentér på:
" er det iorden? "

Annonce