{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Er det taktfejl? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer alle sammen! smiley

Jeg har i meget lang tid, flere år, undret mig over en bestemt hingst, som jeg følger på facebook..
Han er rigtig lækker - og dog alligevel er der noget ved den, jeg ikke helt forstår...

Jeg ved ikke, om jeg må nævne hans navn, så derfor spørger jeg bare uden at nævne navnet, og forklarer hvad det er der sker.

Han går med meget høje knæløft, men når han rides i trav, ændrer han konstant "hastigheden" på det ene ben versus det andet. Altså, han går periodisk langsommere på det ene forben end det andet, og løfter samtidig det hurtige forben højere op end det andet. Det giver sådan lidt et "passage"-udtryk, men han går bare sådan... Jeg ved det ikke, men jeg tror, at han er ret kendt også for sin måde at gå på.

Men er det taktfejl? Eller hvad kan det mon skyldes, at den går sådan? smiley Jeg har fået at vide af en anden rytter engang, som har samme race, at han går med taktfejl konstant, men om hun i virkeligheden bare var misundelig, ved jeg ikke...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det taktfejl?
  • #1   16. jun 2018 Hvad med at spørge ejer/rytter af hesten? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   16. jun 2018 er det ikke det der kaldes kardance??

    hvis det er den jeg tror det er, så tror jeg at det skyldes ridningen, og at rytteren ikke formår at træne hestens gangarter op til at blive reele, og derfor bliver sådan noget halvstressende, unaturlige benspjæt.


  • #3   16. jun 2018 Katrine
    Jeg er bange for, at det kommer kommer til at lyde grimt eller at hun bliver sur over, at jeg spørger... For jeg spørger jo, fordi jeg ikke synes, at det ser normalt ud. smiley


  • #4   16. jun 2018 AMT
    Det ved jeg ikke, om det kaldes. Jeg prøver at google det. smiley Men det kunne lyde som om, at du tænker på den samme. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   16. jun 2018 Jeg er ikke sikker på om det er det der kaldes kardance.

    Men jo, der fremgår også nogle enorme taktfejl, men det er vel forventeligt, når hestens bevæge apparat, bliver sat sådan ud af kurs, for at opnå så store benspjæt.

    Det er tydeligt at hesten ikke er anlagt med WOW gangarter, da det ellers ville være markant mere flydende, afslappende og naturlige at se på.


    Jeg tror at det handler om at presse citronen så meget som overhovedet muligt.


  • #6   16. jun 2018 Ja, jeg får nemlig en fornemmelse af på videoerne, at det ikke er naturligt at skulle gå sådan...
    Det ser helt forkert ud, og det er som om, at den bliver holdt tilbage eller sådan noget, for at få mere af det, men det ved jeg slet ikke noget om, det er vel ren spekulation smiley


  • #7   16. jun 2018 Aner ik hvilken hest eller race der er tale om, men udfra BM's forklaring på hvordan han går i gangart, lyder det for mig at han er skæv/låst i korpus så han kompensere

  • #8   16. jun 2018 Okay nu er jeg lige rigtig irriterende. Men. Hvem er det? Eller bare evt farven på hingsten. Jeg bliver nysgerrig!! :b

  • #9   16. jun 2018 Jeg ville rigtig gerne linke til en video, men jeg er ikke sikker på, at jeg må.. Er det at udhænge nogen?

  • #10   16. jun 2018 Kan du ik sende en pb med videoen, så det ik udhængning offentligt smiley

  • #11   16. jun 2018 Det har jeg gjort smiley

  • #12   16. jun 2018 Ejj nu er jeg altså også helt nysgerrig! Gad godt have navnet tilsendt, hvis du gider smiley

  • #13   16. jun 2018 Dahm du er hurtig, nåede lige at skrive det og vupti " you Got mail" smiley
    Udfra klippet var min tanke manglende rigtig samling og drift, for mig ligner det at den går med motoren på forparten


  • #14   16. jun 2018 Jeg havde sendt det inden du skrev, kunne ikke lade være ??

  • #16   16. jun 2018 Jeg vil også se smiley

  • #17   16. jun 2018 Den hellige
    Ja, det kan du måske godt have ret i.. Der skrives bare overalt på siden, hvor let den har til samling og bæring, men det er nu svært at se.... smiley


  • #18   16. jun 2018 Celina
    Ja, det har du ret i. Det er benene, der er gang i, ikke alt det andet. Nu, når det bliver peget ud, kan jeg også se det.
    Jeg har i den tid, jeg har kendt til den, troet at den slog fra i overgangene, fordi den var hys, men det er nok i virkeligheden slet ikke i nærheden af at være derfor.

    Aimee
    Jeg sender den til dig smiley


  • #19   16. jun 2018 Må jeg også gerne se?


  • #20   16. jun 2018 hm.. det minder lidt om de heste der har lært spanske skridt, men hvor den løfter det ene ben højere end det andet.

    kønt er det ikke


  • #21   16. jun 2018 Aimee
    Ja, det har du ret i. Nej, jeg synes heller ikke, at det er kønt - men han er ret populær, så nogle må jo synes det...


  • #23   16. jun 2018 Må jeg få et link? smiley

  • #25   16. jun 2018 Send gerne link, man bliver helt nysgerrig her smiley

  • #26   16. jun 2018 Jeg vil også gerne se smiley

  • #27   16. jun 2018 vil også meget gerne have en link. smiley


  • #28   16. jun 2018 Hvilken race er det? Og må jeg også se? smiley

  • #29   16. jun 2018 som jeg ser det i nogle af hendes andre videoer så træder han kun lige akkurat op i sit ejet spor med vestre bagben. Men man må da håbe at hun får ham tjekket eller hun selv mærker hvis der er noget galt med ham..

  • #30   16. jun 2018 Det har du ret i.

  • #31   16. jun 2018 Nu er det ikke helt umuligt at gætte sig til hvilken hest, der er tale om - jeg ville nu stadig skrive til ejeren og spørge på en rigtig pæn måde - det kunne jo være at hun havde en god forklaring på det (hun kender jo hesten) - men tænker umiddelbart at det skyldes momentvis anspændthed og manglende styrke smiley

  • #32   16. jun 2018 Kathrine
    Jeg har slettet en del af min tekst i emnet nu, så nu tænker jeg ikke, at der er nogle pejlemærker overhovedet på, hvem han er. smiley Der kan jo være mange, der går sådan. smiley


  • #33   16. jun 2018 Er det ikke bare et forsøg på passage (eller hvad det hedder, har ikke vildt godt styr på dressurbetegnelserne), men fordi hesten ikke har nok styrke til øvelsen bærer den på forparten istedet for bagparten? Synes næsten altid man ser en form for taktfejl i de der piaff/passage-øvelser, hvor forpart svæver i længere tid end bagpart, eller omvendt. Hvis hesten har styrken til øvelsen og kan bære sig selv, vil den så have bagparten i jorden mere end den den vil have forparten (nyere forskning viser at bæring = hesten har bagbenene i jorden i længere tid), men denne hest mangler styrke, og har derfor forbenene i jorden i længere tid end bagbenene. Det får det til at se lidt kluntet ud, og betyder jo også at bagbenene hænger lidt mærkeligt bagud.

  • #34   16. jun 2018 vil du sende linket til mig? smiley

  • #35   16. jun 2018 Vil også gerne have et link smiley

  • #36   16. jun 2018 Du må også meget gerne sende linket til mig smiley

  • #37   16. jun 2018 Jeg vil rigtig gerne se også...

  • #40   16. jun 2018 Okay, mens jeg har sovet lur, er der virkelig mange, der har spurgt..... Da jeg lavede emnet, troede jeg, at der var helt dødt herinde som normalt, så jeg tænkte, at jeg maks fik 5 svar og kunne derfor godt sende videoen rundt.

    Nu lægger jeg videoen herind, så det ikke føles som om, at vi snakker om nogen, uden at tør gøre det "offentligt". Hvis det ikke er i orden, så skal jeg nok slette emnet igen eller evt. kommentaren her med video i. Det var ikke for at bagtale nogen, så jeg tænker, at vi forsøger at lade debatten køre videre med saglige kommentarer. smiley

    https://www.facebook.com/630383096988710/videos/2227052727321731/


  • #43   16. jun 2018 Jeg ser minimal taktfejl, mest af alt ser jeg at den stiver sig og smider ryggen, hvilket giver det lidt mystiske udtryk. Det er ikke så unormalt i heste der er ved at lære at gå passage. Det er en svær øvelse for både hest og rytter og det er let at sidde herhjemme og dømme, men der er mange ting der skal gå op i en højere enhed, og det er klart at når man sidder der, så er det takten og tempoet man mærker mest og har lettest ved at indvirke på.
    Måske er der begyndt på øvelsen for tidligt, måske er det rytterfejl. Men måske er det bare en ny øvelse under udvikling som bliver fin senere hen. Det vil jeg ikke kloge i, da det ikke er en øvelse jeg selv er dygtig nok til at ride.


  • #44   16. jun 2018 Det hesten laver på videoen er jo træning af passage, som er en lang proces i forhold til styrke, som tager tid.

    Det er ikke trav det den viser på videoen du linker til.


  • #45   16. jun 2018
    Rigtig mange heste, også på topniveau glipper det ind imellem enten med bagben eller forben - hvor de ikke får løftet forben eller bagben lige meget.

    Jeg har ikke selv redet øvelsen, men gætter på at det handler om signalerne, at det kan være en ny øvelse, at det er svært for hesten, at den er spændt lige den dag osv. - at den ikke bliver ens i afviklingen af benene.

    Der er heller ingen der ved om hesten fx døjer med en skævhed eller spædning et sted i kroppen.


  • #46   16. jun 2018 Jeg tænker umiddelbart at du får mest ud af at spørge ejer, hvorfor han går, som han gør.

    Personligt ville jeg da hellere have at folk spurgte mig direkte, i stedet for at der blev oprettet en tråd på nettet, hvor folk der ikke kender hesten kan sidde og diskutere det smiley


  • #47   16. jun 2018 Jeg kunne næsten gisne mig til hesten før der blev lagt link op. Har tænkt over det hver gang jeg så videoer af den hvor den blev rost til skyerne. Der er et eller andet galt, og jeg kunne personligt meget bedre lide den trav den fremviste som helt ung.
    Men det er jo en smagssag smiley
    Har før fået høvl for at spørge min tidligere ridelærer om hvorfor en hest spjættede med den ene forben når den travede (Lignede ret meget det på videoen). Ja! sådan så hesten altså bare ud når den gik samlet!!
    Ok så. Så bliver man lidt bange for at stille spørgsmål.

    Har heldigvis en anden ridelærer nu der både kan spotte taktfejl, og tage kritik smiley

    Men det på videoen er passage, ikke trav. Tænker at der i opløren af det sagtens kan være taktfejl. Dog viser den også taktfejl i almindelig "trav", så det er ikke noget der relaterer udelukkende til øvelsen.


  • #48   17. jun 2018 Nu har jeg ikke set mange af svarene - men jeg tror i hvert fald godt, jeg ved, hvad du mener.

    Og jeg tænker det samme. Den er gående med ENORMT høje knæløft fortil - men det er racetypisk. Og tror faktisk ikke, man skal sammenligne det med at være stort gående, for der træder de ofte længere skridt. Det er vist rigtig svært at have en hest med den slags løft, da de jo stadig skal lære at bære sig selv, ligesom alle andre heste.

    Tror det skyldes, den bare ikke er stærk nok endnu - altså at den stadig mangler bæring til rent faktisk at kune bære de meget høje knæløft hele vejen rundt i fin kadence. Tror kadencen mangler smiley

    Men fin hest/pony ellers - hvis jeg forstår dig rigtigt. Men der er en udfordring i de benspjæt - det har eks. spanske heste også, synes dog denne race har meget småtgående bagben samtidigt, hvilket trådens hovedperson bestemt ikke har i samme omfang - og det er jo godt smiley

    Min hest har slet ikke samme bevægelser, men han kan faktisk også godt lave taktfejl på højre forben - og gør det nemmere end på venstre smiley


  • #49   17. jun 2018 P.S. Synes faktisk også, jeg ser det i de høje klasser nogle gange, hvor det ene ben løftes højere end det andet... og altså kan da godt være, det bare er sådan hesten nu engang traver? Det ved jeg faktisk ikke... Men har tit tænkt tanken! smiley

  • #51   21. jun 2018
    Jeg kom til at tænke på indlægget her imens jeg sad og så live dressur fra Rotterdam.

    https://www.youtube.com/watch?v=tVCR4TUalKo&t=2328s

    Det er meget tydeligt, at hestene har forskellige styrker - det gælder jo også for vores "gennemsnitsheste". Det er tydeligt at nogen har piaffe/passage som styrke, andre galoppiouetterne osv.

    Men der er det jo så man med küren kan sammensætte selv inden for nogle kritiere og placere øvelserne, så man får vist ens hest bedst. Er hesten ikke super god til det piaffe/passage plejer de ikke og ligge lige ned af midterlinjen fx.


Kommentér på:
Er det taktfejl?

Annonce