2.416 visninger
|
Oprettet:
Tunge over bid under ridning? {{forumTopicSubject}}
Min hest Drem, har for vane at få tungen over biddet... Jeg når kun lige at lægge biddet i munden på hende, så tygger hun lidt på det og vupti, så har hun tungen over biddet og dermed tungen hængene ud af munden under ridning... Jeg har prøvet at få tungen under biddet inden næseremmen spændes.. dog uden held.... nogle der har erfaring med det eller gode råd il hvad der hjælper for at hun holder tungen hvor hun skal? På forhånd tak.
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
feb 2007
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 98
Havde du overvejet at den måske har ondt?
Du behøver ikke nødvendigvis at ride uden bid, det er ikke det jeg siger, men jeg har selv bøvlet med en hest som ikke kan li sit bid. Med min så fungere et krydsnæsebånd utrolig meget bedre end et kombineret næsebånd, og da hun også har fået et bid som er tyndere og derfor kan være i hendes mund, er vi flyvende så længe jeg rider blidt og roligt.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En hest der tager tungen over bidet prøver at sige noget - det skal ikke gemmes væk, men det skal lyttes til og hjælpes.
Hesten kan ikke snakke men det her er dens måde at prøve og gøre det på.
Derfor: Tager hesten tungen over bidet lige når den får det ind så vil jeg gætte på at bidet ikke passer hesten. Ville få tjekket tænderne af en tandlæge ( ikke en dyrlæge, en tandlæge ). Er der intet galt så prøv forskellige bid.
Nogle heste har ingen plads i munden og derfor skal de have et meget tyndt bid fx et Pee Wee bid, andre har en mund indrettet så de skal have et udelt bid, andre et 2 delt osv. - det er helt individuelt.
Men du må endelig ikke stramme næsebåndet og proppe tungebid på den - det er kun at skjule hestens forsøg på at snakke.
Tunge over bid under ridning?