2.028 visninger
|
Oprettet:
Indspændinger/longering. {{forumTopicSubject}}
Personligt er jeg meget imod indspænding af heste/ponyer under alle former!
Og jeg har også læst alle de gode argumenter-hvilke jo er en smagssag.
Men jeg bliver noget gram i hu når en hest er spændt ned-longeres på meget lille volte og må gå helt underdrejet med hovedet! Hvor kan man dog gøre det?
Alt det pladder med at træne /tvinge dem ned-i alle mine år som rytter har vi redet dem varme og ned kom de når hestene var samlet under rytteren. Hestene må have forandret sig :O)
Go`søndag til jer.
mvh merete
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hesten verden har forandret sig og nu gælder det om at få hestens hoved ned hurtigst muligt.
En hest der har stået stille i 3 måneder går i samme holdning som før skaden. En 3 årig hest kan gå i holdning efter 2 uger i alle gangarter og sætte i galop og gud forbyde at man rider en hest frem og ned og giver den lange tøjler, det er forbudt..
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
Har lagt mærke til at mange af de små ryttere på ponyer kan ride ponyerne under sig-sikkert uden at være klar over det :O)
mvh merete
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
Buller har alle dage løbet med mig i longen :OD
mvh merete
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Dette arbejde er i samarbejde med en dyrlæge.. så det stoler jeg trygt på..
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Indspændinger skal ikke bruges til at tvinge hesten i en falsk og tvungen holdning med næserygge langt bag lod - enig!! Men man kan faktisk godt bruge dem på en god og positiv måde.
apr 2008
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
SÅ MEGET ENIG!
Glidetøjlen bør blive der hvor den gør mest gavn..
I skabet!
sep 2007
Det jeg ikke bryder mig om ved indspændinger og chambon for den sags skyld er at det fiksere hestens hoved i en posistion ( Gud jeg hader det ord ) hvor den ikke har muligheden for at strække sig længere ud eller mere ned end indspændingen er. Den kan kun trække hovedet bag ud.
Det er efter min mening ikke en super ting da hesten evt. kan blive træt og derfor gerne ville ned og strække sig helt lige lidt og have puste rum. Det kan den ikke og dens løsning bliver så i stedet at stikke næsen bag lod og hænge sig i bidet ( eller undlade og hænge sig og spænde op for at holde hovedet bag lod ).
På den måde lære hesten så også at ignorere træk i tøjlen som normalt betyder stop.
En anden ting er at hesten også kan komme til at lære at træk i tøjlen er = bag lod hvis indspændingen nu sidder sådan at den får små niv i munden. Det pres vil hesten gerne af med og eneste måde den kan komme af med det er at tage hovedet bag lod.
Og i det hele taget er det heller ikke super at hesten overhovedet kommer bag lod.
Derfor kan jeg godt acceptere en såkaldt "rigtig chambon" da den tillader hesten at strække sig frem og ned.
Ses her ( oven i købet på en frieser ): (link fjernet)
En anden ting er så at jeg aldrig har set en hest blive longeret i indspændinger, foran lod. Har set en enkelt i pessoa.
Alle heste jeg har set har været mast sammen bag lod.
maj 2005
Nårt jeg longere, så kigger på jeg på hele hesten.. Hvordan den arbejder, og hesten skal naturligvis være afslappet når den arbejder, og ikke kun på hestens holdning, jeg er selv ret overbevist om, at hesten selv begynder at arbejde, når den har balancen og styrken til det.. Jeg bruger også ind imellem en kapsun og træner med.. Hvilket jeg også syntes er super god ting at træne med..
apr 2008
Jeg skal prøve at tage nogle billeder, næste gang jeg longerer....
sep 2007
k A - det du nævner det har jeg ikke set før. Har aldrig set en hest i indspænding kunne strække sig frem og ned, ned mod jorden, foran lod.
Men kunne da være rart med billeder, gerne video så man kunne se det.
apr 2008
maj 2005
sep 2007
Som sagt ser glædeligt billeder/video... Kunne være dejligt at blive modbevist og se at ikke al indspænding er stram og bag lod :o)
maj 2005
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Jeg har altid været stor fan af din hest K A, så tror på at du er en af de få der bruger dem korrekt, men jeg har bare set så mange misbruge dem..
Har fx set en bruge indspændinger (spændt i "holdning") under rytter på sin unghest, da træneren havde sagt til hende at dem skulle hun bruge indtil unghesten lærte at opføre sig ordentligt.. Sådan noget får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig..
apr 2008
aug 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 23
Min pony er blevet træt i ryggen, pga. rytter da hun ikke helt har lært at bærer sig selv i traven endnu, og jeg og tre andre ryttere har prøvet stille og roligt at hjælpe hende med at finde vejen, både nede fra og fra ryggen, men hun fanger den simpelthen ikke
-Efter hvad jeg har læst i kommentarene er mange fuldstændigt imod hjælpemidlet? Hvad tænker i om mine overvejelser? Det vil hjælpe mig meget at hører evt. forslag til andre metoder hvor man kan undgå dette hjælpemidel.
Jeg er kun interesseret i at hjælpe min kære pony, til at få rygen i orden igen!<3
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
Indspænding er ok,men ska ik bruges til at tvinge hesten ind med.men skal ses som en hjælp for heste og ik et middel til at fremtvinge at hesten kommer ned med hovedet
Jeg longe-longerer aldr.kun løslongering ala walter feldmann
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Jeg har endnu ikke set hjælpetøjler brugt på en måde, der gav hesten fuld frihed til at strække sig frem og ned, og stille til begge sider. Og hvis hjælpetøjlerne er så lange, at der ikke er kontakt, hvad er det så egentlig de skal være der for?
Jeg er selvfølgelig åben for at tage min holdning op til genovervejelse, hvis nogen kan vise hvordan hjælpetøjler skal bruges rigtigt, og hvordan de kan være til bedre hjælp for nogen heste, end almindelig uddannelse uden hjælpetøjler.
apr 2008
Indspændinger/longering.