{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

At vælge den rigtige hest... {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder sådan lidt i en irriterende situation.
Har fornylig købt en ny hest, dansk varmblod/oldenborger blanding, på 5 år. Men vi kan overhovedet ikke finde kemien og jeg er for urutineret, utryg, så nu må jeg på jagt efter en ny pony eller lille hest, og jeg sidder og kigger og kigger, men kan slet ikke finde ud af hvad jeg skal kigge efter.
Der er jo meget forskel på racer, men jeg søger primært noget der ikke er for varmt, og er det vamt skal det være noget let på tå, der knytter sig til sin ejer.
Jeg søger noget der ikke er for stærkt, eller stort da jeg selv er meget slank.
Jeg er styrtet med en hest i fuld galop, så det skal være en hest der er nervefast.

Og ja, de er alle forskellige, men hvilken race eller blandinger, vil i anbefale mig at kigge efter ?
Jeg ved godt ingen heste er ens..
Hvordan vælger man den rigtige hest?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækhlipning 1.300 kr.
  • Vask/tøaskime stoppet til. Pumpe virker måske ikke- slangen tilstoppet 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Havearbejde 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At vælge den rigtige hest...
  • #1   28. feb 2011 Vis jeg skal give nogle råd, så skriv en masse ting ned du gerne ville have ved en hest/pony, også tag ud og prøv en masse ponyer/heste, og når du har prøvet en del for du dig et indtryk af hvad du godt vil have, også er det lettere at finde den helt rigtigt (:

• #2   28. feb 2011 tag ud og kigge på en masse, pludselig slår det dig.. "Den her! det er den"
    Sådan har det altid været for mig.

• #3   28. feb 2011 syynes bare du skal finde en masse hest du godt kan lide, og så prøve dem, og så kan du mærke hvis det er den rigtige. smiley og tit ender man med at købe en hest der ellers ikke passer til ens krav.:-)

• #4   28. feb 2011 har du solgt din hest??? for ville nok vælge at sende den i ridning og så selv få masser af undervisning

• #5   28. feb 2011 Ja, men jeg er desværre også begrænset i transport, så det er lidt svært at komme rundt uden bil.

Jeg sidder ofte og glor på nettet, men kan overhovedet ikke finde noget der bare siger "woooow" den må jeg da bare have, eller den vil jeg da bare ud at se.. :s Jeg kan slet ikke finde ud af hvad jeg skal kigge efter, eller os tænker jeg bare, jamen det jeg har i forvejen er nok bedre end det jeg vil få, er så bange for at blive snydt.. :s

• #6   28. feb 2011 Man skal være kritisk når man kigger på heste og ikke bare "nøjes" med den første og bedste. Selvom man finder en vild lækker hest, som bare er i top, så nytter det ikke noget hvis den er for vild eller i lset ikke har kemi sammen. Det ville være rigtig dumt hvis man skulle ud og sælge en hest man lige har købt..

• #7   28. feb 2011
    Jeg ville nok kigge efter noget i 10-12 år alderen...

• #8   28. feb 2011 er enig med de andre der har kommenteret smiley - når hesten er der, så ved du det smiley

men sådan en som min gamle dressurhest, ville være et godt valg. Dansk vamblod, 12 år gammel, (ikke ung, ikke gammel, men erfaren) kan det den skal, og er vant til lidt af det hele smiley - det er mit råd, gå efter en hest/pony der har prøvet det meste, og som ikke er for ung smiley

• #9   28. feb 2011 Nej, og det er det jeg lige har gjort - valgt den første og bedste mente jeg selv, men næh nej, jeg var hovedløst forelsket i hende, og nu er jeg bange for at få den der - Wauu den må jeg bare have. for tænk hvis det var den forkerte.. igen.... ville nok gerne redde hele verdenen,

Mhs til ridning vil jeg ikke sende hende i ridning som hun er nu.
    Hun er ikke god til at håndtere fremmede og hun er meget angst så snart nogen tager fat i hende - hun har været hårdt med i tilridningen, synes meget at tyde på. Så jeg har ikke lyst til at sende hende i ridning. Jeg har fået en sød pige til at ride hende lidt op, stille og roligt og jeg skal selv igang igen.. men jeg bliver bare aaalt for usikker og så gør hun også. Men hun er sat til salg, så må vi se..

• #10   28. feb 2011 Ja, jeg har vidst tænkt 6-11 år og så skal den gerne være redet mindst et år, men jeg bliver os ved med at tænke, ej den skal være endnu yngre, for så kan den holde såååå mange år. Jeg mistede min gamle dreng efter 4 år sammen, det var alt for lidt og aalt for hårdt!
    Hvorfor pokker skal det være så svært.. smiley

• #11   28. feb 2011
    Du skal tænke på at jo yngre hest du vælger, jo større er sansynligheden også for at hesten lader sig påvirke af du er nervøs ??

Du vil være bedst tjent med en 10-12 år hest der er stabil.. og den kan godt holde 10-12 mere:-))

• #12   28. feb 2011 Da jeg kiggede hest ville jeg have en udfordring, Jeg fandt på nettet en rød spansk pony der var helt vildt hidsig og ikke rigtig kunne noget, Hoppe et spring på 80 cm og styres rundt og sårn lidt. Jeg prøvede ham på i mark og kunne knapt bevæge mine ben eller sige en lyd før han sprang frem. Jeg købte ham uden at være vild med ham eller noget og jeg elsker den pony mere en nogen anden. Den minder om mig så meget at det er helt sygt! Man skal ikke altid vælge den der wow følelse. Jeg valgte at bygge et forhold til en hest jeg selv dannede og det viste sig at være det bedste valg jeg nogensinde har taget smiley

• #13   28. feb 2011 Ja, og det er nok det jeg glemmer.. smiley
    Jeg må hellere købe et æsel smiley

• #14   28. feb 2011 Tag ud og prøv, og prøv hesten flere gange inden du beslutter dig.
    Ærgeligt du har købt forkert, så synd for dyrene når de sendes rundt.
    Men ja man lærer jo ved at begå fejl. kan kun sige snak med folk og prøv og vær helt sikker, hvis du er interesseret så prøv mange gange. og vær sikker, der vil altid opstå problemer som man skal løse sammen med sin nye hest, og den du vælger, skal du ville kæmpe for. man får intet forærende som heste ejer smiley
    Det altid hårdt arbejde.
    Held og lykke

• #15   28. feb 2011 Din hest ser ellers utrolig skøn ud!:)

Jeg har på intet tidspunkt haft noget forærende med hensyn til min pony, jeg har selv betalt ham som 14 årig og jeg betaler noget opstaldning, selv udstyr, skal selv tage bussen ud til ham, selv lære ham alt og jeg har virkelig det dejligste forhold til ham, men nu laver jeg også meget arbejde fra jorden med ham først.

Har du overvejet det?

• #16   28. feb 2011 Jamen hun er skøn, men der er bare så mange ting..

Jeg har overvejet det og har bla. longeret hende, men hun dominere mig, fordi hun kan mærke min usikkerhed og så går det endnu mere skævt.
    Jeg er sikker på vi kunne få et fint forhold - men... jeg skal hele tiden sætte hende lidt på plads, ellers dominere hun igen.. hun har endnu aldrig gjort mig noget, andet end at se sur ud, men jeg er bange for at hun dag gør et eller andet, da jeg føler - hun har lært, at usikkerhed = tæsk... jeg ved ikke hvad pokker de har lavet ved hende.. og hvis vi endelig fik et godt forhold, så tror jeg ikke der ville skulle meget til, før jeg ender med at blive utryg igen og så kan jeg starte forfra.

Hun har ellers et godt hovede, der er ikke noget ondt i hende overhovedet.

• #17   28. feb 2011 Jeg har lige ponyen til dig. En stor 1 pony. nervefast og super god i hovedet
    (link fjernet)

Men hvis han nu ikke er noget og du virkelig har opgivet din egen så vil jeg råde dig til en lidt ældre hest. Og en på 10-13 år er ikke gammel og den kan du have i mange gode år. Samtidig er der bedre mulighed for at få nogle gode oplevelser med den.
    Men kig efter hvad heste har oplevet. Jo mere erfaring den har jo mere har den set og jo mere er den van til. Ikke dermed sagt den skal have vild stævne erfaring men en på opleveren i natur ig andet.

Spørg hellere en gang for meget på hesten end en gang for lidt

• #18   28. feb 2011 Så skal du måske arbejde på at blive tryg ved hende også muligvis igennem horsemanship!:)

• #19   28. feb 2011 Ja, men tror desværre bare ikke jeg kan blive tryg ved hende.
    Jeg har forsøgt rigtig mange gange, og hun har også været sød, men hun har også "drillet" mig meget. Hun har bare ikke det der skal til, for at jeg kan blive tryg ved hende, og hun bliver heller ikke tryg ved mig..

Ja, det har jeg også tænkt, men jeg tænkte bare da jeg så hende, super gang, da hun skulle have været hest, hun var rigtig sød men følte slet ikke det var samme hest jeg prøvede, og jeg galoperede heller ikke den første gang, det tog lang tid før jeg turde det og har kun gjort det en gang. Jeg har ondt i maven inden jeg skal ride hende, fordi der altid er et eller andet jeg skal kæmpe med, om det så er det samme hjørne vi har redet forbi tusinde gange, og hun er ligeglad når jeg trækker hende, men når hun så skal rides så... går det ikke.. Jeg er altid bange for at hun stikker af eller et eller andet.. Jeg vil gerne have en, jeg kan sætte mig op på, ride og rent faktisk nyde turen fremfor at skulle være bange for hvad der kan ske.. man skal jo altid være opmærksom og alle kan jo drille eller spille bange, og de skal også have lov til at være pjattet det er slet ikke det..

Men ja, jeg burde nok have en lidt ældre hest.. smiley

• #20   28. feb 2011 14 + burde du kigge efter. De ar erfaring og mod!

• #21   28. feb 2011 Ja, men min gamle dreng havde jeg fra 16, han holdte 4 år..

• #22   28. feb 2011 De kan gå bort uventet som 1 års og som 20 års. Jeg mistede min bedste ben så pludesligt og han var 12.
    Jeg synes du skal købe en gammel erfarne krikke som kan hjælpe dig på rette vej.

• #23   1. mar 2011 Omkring en rolig hest.
    Så er alder bestemt ikke en indikator for rolige heste.
    Der er jo mange ældre heste, der ikke vil egne sig til en uerfaren rytter. Alder kan også opbygge erfaring eller unoder, hvilket kan være svært at takle for en lidt "grøn" rytter.
    Det kræver derimod gensidig respekt, tillid og kemi. Hvis hesten respektere ejeren, så er man rigtig godt på vej og vil undgå mange ubehagelige situationer.
    Så jeg ville bruge rigtig meget tid på jordarbejde/HMS og starte som hesten var rå.
    Og omkring en ny hest, så har jeg kun en løsning - ud at se på heste og glem alt om race og farve, men koncentrer om sind, gang, sind, kemi, sind og sind!

• #24   1. mar 2011 Helt enig med Henrik;)

Kunne sagtens sige min skønne hest ville være noget for dig, MEN jeg tror at din usikkerhed ville smitte af på mange heste... Ikke forkert ment, men det lyder om om der er sket noget som har sat sig meget dybt i dig, og det ændrer sig ikke ved at sælge din lille pige og tro at alt løser sig med en ny hest...

Hvor længe har du egentlig haft hende??? Ved jo du lige har skiftet/skal til at flytte stald... ALT sådan noget påvirker dyrene utrolig meget og man kan altså ikke bare forvente at kunne kravle på nakken af dem og få det ønskede resultat fra starten... Det er jo levende dyr der kan stresse og påvirkes af alt omkring dem... Ikke ment som at det ikke KAN være sådan - men mere ment som at det kræver rutiner, gentagelser og masser tålmodighed...

Held og lykke;o)

• #25   1. mar 2011 Jeg har haft hende fra januar - men jeg skulle aldrig havde købt hende, jeg turde da jeg prøvede hende heller ikke gallopere på hende. Men jeg havde bare sådan en fornemmelse, af at det bare skulle være hende, jeg var dybt forelsket i hende både udseende og gangarter..
    Ja, det har nok sat sig meget dybt i mig, men derfor er det jo også lidt svært at finde ud af, jamen hvad skal jeg så, jeg er ikke bange nok til at jeg vil holde mig væk, og jeg savner at ride når jeg ikke kan. Ja, selvfølgelig kan det påvirke at man flytter, det er også derfor jeg har ladt hende gå og hygge sig i over en uge, og så fordi jeg ikke har haft specielt meget lyst til at ride hende. Men nu er der jo også meget forskel på heste - min er åbenbart meget påvirket af min usikkerhed og hun har ikke haft det nemt, det gør det svære for mig at stole på hende og svære for hende at stole på mig. Derimod findes der jo også de heste der er lidt mere nervefaste og måske jeg bare ville have lettere ved at føle mig tryg ved en der, bare nyder at tulle rundt, selvfølgelig kan de alle blive bange..
    Men ved min egen, skal der ske noget hele tiden, hun kan ikke stå stille på staldgangen, hun har ikke tid til at blive nusset og hygget med, hun vil bare ud og det skal være i en fart.... :s
    Er det virkelig så forkert at tro på, der findes en anden god lære hest, der kan lære mig at få tiliden og troen på mig selv? smiley

• #26   1. mar 2011 Uhhh, nej nej nej... Mente det skam SLET ikke som en anklage... Og NEJ, selvfølgelig skal du tro på at du finder en du bare klikker med og som kan hjælpe dig til at få masser selvtillid og tro igen....

Mente det mere som at hun er flyttet fra tidligere ejer til dig og derefter én gang til på meget kort tid - og det KAN påvirke hende så hun blir så urolig...

Jeg håber du finder en fin hyp, som kan hjælpe dig. Vi er mange som er usikre - mig selv inklusiv - og det lykkes da for de fleste af os, at finde drømmehesten;))

• #27   1. mar 2011 prøv at se den 1ér pony jeg har i mit fotoalbum.. det er en min ridelære har tilsalg.. super lækker pony.

han tager også heste ind i bytte

• #28   1. mar 2011 Jeg følte nu heller ikke det var en anklage. :O)

Ja, hun er flyttet fra tidl. ejer og det gør det svære, da jeg absolut ikke ønsker hun skal ende i de hænder igen.
    Jeg ved ikke selv hvad jeg håber, jeg kan godt se hun er dejlig og jeg har været glad for hende, hvilket jeg stadig er, men jeg har ikke lavet andet end at give os en chance, men jeg synes bare ikke jeg kommer videre, hun fortjener bedre.. Ja, det er noget værre noget, for det er ikke fordi jeg som sådan er uerfaren, har redet i 12 år, men et styrt for fuld hammer sætter altså lige sine spor... smiley

Kommentér på:
At vælge den rigtige hest...

Annonce