{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  halm vs. spåner?
  • #1   5. mar 2011 bruger halm da det står på vores marker og derrmed er gratis ulemper det er tungt at muge ud nogen heste spiser halmen og får halmvom

    spåner møg dyrt men nemt at muge ud i


  • #2   5. mar 2011 jeg syntes halm er bedst . nemt at muge ud i - billigt i indkøb og hestene er underholdt hele tiden , . den enste ulempe er nok den store mødding.
    mvh rikke


  • #3   5. mar 2011 Jeg har prøvet halm, spåner og træpiller og jeg er vendt tilbage til halmen.

    Spåner og træpiller er nemt, men det er dyrere og så synes jeg ikke det er hyggeligt for hestene at "putte" i.

    Et godt lag rent halm, det ér altså nr 1 for hestene at ligge i, synes jeg - og jeg nyder at lave en god "seng" til dem.
    Har haft en enkelt der nød det så meget, at han smed sig og rullede sig hver gang han kom ind smiley

    Jeg ser det som et plus at de kan spise lidt af halmen og hygge med det, fremfor en helt tom boks, når høet eventuel er sluppet op.

    Halm er også let, at fjerne fra man og hale - det er spåner ikke.
    Og får man en våd og kold hest ind, så er halmen lige til, at smide på ryggen med et tæppe over.

    Joo jeg bliver ved halmen nu smiley


  • #4   5. mar 2011 Bruger halm, da jeg får det gratis, men skifter til spåner efter sommeren. Jeg er drøn træt af udmugningen med halm, og hestene spiser meget af det så de er godt vommet.
    Spåner er nemt at muge i men dyrt. Jeg har dog fået mulighed for at købe igennem et sted, hvor de bruger rigtig mange spåner og derfor får det til meget billig pris.
    Spåner giver også mindre møding.


  • #5   5. mar 2011 Bruger også halm, da vi får det gratis af den bondemand der har lejet vores jord smiley
    Og jeg har ikke problemer med at Samson spiser det og får halmvom, så halm er det nemmeste og billigste for mig, spåner koster jo en mindre formue smiley Men har da overvejet at få spåner til traileren da jeg synes halmen måske kan blive lidt glat.


  • #6   5. mar 2011 der hvor min hest stod opstaldet står de på halm alle sammen.
    har dog ingen erfaring med spåner;)


  • #7   5. mar 2011 Mine står nu på tørvepiller (spaghnum) og det er jeg super glad for! Kiloprisen leveret er 0.1 kr/kg dyrere end træpiller og jeg kan køre møddingen direkte i køkkenhaven eller få det afhentet i sækkevis af naboerne til foråret.

    Det er let at muge i. Støver ikke, lugter ikke, fylder ikke ret meget og er fantastisk gødning.
    Eneste ulempe jeg har haft var ved opstarten af boksen, hvor pillerne ikke trak fugt før efter et par dage. Den ene boks måtte jeg smide en pose træpiller ind til at tage den værste fugt.


  • #8   5. mar 2011 Har også været vidt omkring. og er også tilbage på halmen..

  • #9   5. mar 2011 jeg foretrækker også halm, det er varmt og hestene har noget at tygge i, mine er glade for halm, det eneste minus jeg syntes der er ved halm er støvet, og de der satans fimmerhår fra kornet

  • #10   5. mar 2011 men halm suger da ikke særligt godt? eller?

  • #11   5. mar 2011 Jo halm suger ganske godt - dog ikke hvedehalm mener jeg det er?

    Jeg bruger så også stalosan - det giver et dejligt frisk staldmiljø.


  • #12   5. mar 2011 Min står på spåner, og det er jeg rigtig glad for. Der er nemt at muge i (medmindre man har et hest som min, som i virkeligheden er en værre grisebasse) og det er let at holde rent og tørt. Hesten havde sur stråle i alle hovene, og det forsvandt en uge efter han kom på spåner.

    ... hvis jeg havde egen stald, kunne jeg godt forestille mig, at jeg kombinerede spåner og halm, da jeg tror det er dejligt for hestene at putte i halm. På min gamle rideskole, hvor hestene stod på halm, kunne de sagtens finde på at rulle sig en masse i det, men når de står på spåner... så stor de bare og står. Jeg synes ikke halm har en særlig god sugeevne - det har spåner til gengæld, og man får en rigtig god og solid madras med spånerne.


  • #13   5. mar 2011 VI bruger træpiller og før spåner, men mange af de andre heste jeg kender står på halm og det er mega møg klamt! Halm suger jo nærmest overhovedet ikke - de fik bundmuget 1 gang om ugen og fjernet klatter + nyt ind hver dag og der var bare altid ulækkert - jeg kan ikke anbefale det!

    Spåner eller træpiller er derimod mega let, godt og sundt for staldmiljøet smiley


Kommentér på:
halm vs. spåner?

Annonce