{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.330 visninger | Oprettet:

Halm VS Spåner {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG. smiley

Håber i kan hjælpe mig lidt. Det er sådan at vi muligvis skal flytte ud et sted, hvor vi kan have hesten hjemme, og jeg er derfor lidt i tvivl om vi skal vælge spåner eller halm til underlag i boksen.

Selv ville jeg fortrække spåner pga af min allergi, da jeg reagere en smule kraftigt på halm, og andre strå-ting, og det er ikke lige så kraftigt med savsmuld/spåner.
Så jeg har derfor lige et par spørgesmål til jer. smiley

Hvad er billigst i brug?
Hvordan er spåner for hesten at stå i? Altså er det hårdere for hesten ben.
Giver det større mulighed for surstråle end halm?
Gode og dårlige ting ved spåner.
Hvor tit skal man muge i bund med spåner?
Evt andet?

På forhånd tak, og forsat god aften. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halm VS Spåner
  • #1   6. jun 2011 Hvad er billigst i brug? - halm er nok det billigste, vi giver ca. 70 kr pr pakke spåner.
    Hvordan er spåner for hesten at stå i? Altså er det hårdere for hesten ben. - mine har altid stået på spåner og synes ikke det er hårdere end halm smiley
    Giver det større mulighed for surstråle end halm? - tværtimod, mindre, hvis du muger rigtigt.
    Gode og dårlige ting ved spåner. - jeg er rigtig tilfreds med spåner til mine, de virker bedre og kvikkere smiley Det støver ikke så Apollos støvallergi er tilpas.
    Hvor tit skal man muge i bund med spåner? - vi gør det en gang om ugen ca.
    Evt andet? - man skal bare huske at tage klatter, HVER dag, ellers bliver det hurtigt dyrt.


  • #2   6. jun 2011 Ville hellere bruge træpiller. Det suger langt bedre end spåner og giver en bedre bund. Det er ikke nødvendigt at muge i bund, hvis man passer sin boks hver dag, det er super godt for hestens ben, da det virker affjedrende og surståle er der ikke meget af på træpiller vs halm. Håber det gav nogenlunde svar på dine spørgsmål.

  • #3   6. jun 2011 Møffe: 1000 tak for svar. smiley Hvor mange pakker ca. går der til én boks?

    Anna-Sofie: Træpiller, det har jeg slet ikke overvejet. Hvordan er det prismessigt? Og støver det? Vi har nemlig pillefyr her hjemme, og hvis jeg skal rodde rundt i de træpiller må jeg holde vejret i mens, da det bestemt ikke er noget min næse kan lide. smiley


  • #4   6. jun 2011 Jeg ville også anbefale Træpiller smiley det står mine på og det fungere rigtig godt! (: men hvis det kun står mellem spåner og halm, så ville jeg tage spåner smiley

  • #5   6. jun 2011 I starten ligger vi 3-4 ind for opstart. ellers er det 1-2 om ugen, når der muges i bund smiley

  • #6   6. jun 2011 Nej de støver ikke ret meget. smiley i hvert fald ikke dem vi har smiley pris er jeg ikke helt sikker på, jeg tror det er nogen lunde det samme som spåner. Der er 25 kg, i hver pose, for det meste:)..

  • #7   6. jun 2011 Møffe. Okay, tænkte nok det var noget i den stil, men var ikke lige helt sikker. smiley

  • #8   6. jun 2011 Her om sommeren, hvor de nærmest ikke er på stald, kan det godt støve en smule, men om vinteren og når de er inde hver dag støver det ikke. Jeg er super glad for det. Har nu prøvet træpiller, halm, spåner, tørv og hør. Ud af dem er træpillerne er klar vinder

  • #9   6. jun 2011 Jeg vil bestemt ikke anbefale Træpiller.
    Min hest stod på træpiller, og jeg synes virkelig det er det væreste lort.
    Det støver så ualmindeligt meget, man kan bestemt ikke kalde det allergi venligt.
    Jeg har været nødt til at smide spåner ovenpå, for at min hest skal have noget ordentligt at stå på.
    Træpiller er faktisk ret dyrt at have sin hest til st stå på. Jeg gav ca. 1000 kr. i opstart.

    Jeg vil bestemt anbefale dig Spåner fremfor Træpiller.


  • #10   6. jun 2011 Halm: Billigere end spåner. kan gå længere tid imellem mugning. giver hesten noget at æde hele tiden. giver nemt sur stråle og kan give forstoppelse

    Spåner: en smule dyre. suger bedre. man bliver dog (efter min mening) nød tilk at muge hver dag, alt efter hvor sart man er. giver bedre stald miljø. er bedre for hestens hove.

    Vi bruger 3 baller spåner som "start" alt efter hvor stor boksen er også ca 1 balle hver uge alt efter hvor meget hesten sviner, smiley

    vi ligger gerne træpiller i bunden fordi de suger bedre og giver en bedre "madras" for hesten smiley


  • #11   6. jun 2011 Anna-Sofie og Louise Ditlev, mange tak for svar. smiley Tror jeg vil prøve at undersøge hvad de forskellige i området tager for spåner. smiley

    Men hvor henne af kan man købe det? Farmland og sådan noget, eller?


  • #12   6. jun 2011 Der er jo også træpiller (-:

  • #14   13. okt 2012 Vi har træpiller, og passer man dem godt har man en super lækker strøelse. Det støver ikke. Men det er forskelligt hvordan det er fra hest til hest (hvor renlig din hest er )

  • #15   13. okt 2012 Der er jo stor forskel på kvaliteten af træpillerne, men vælger man de gode, og kan finde ud af at lave en god tyk bund fra start, er det langt nemmere, billigere og sundere end spåner og halm...

  • #17   13. okt 2012 Jeg ville vælge træpiller ELLER snittet rapshalm.. /easy strø.

    Hader spåner. Jeg og de andre i stalden havde heste, der lavede kæmpe huller i bunden.

    Rapshalm og træpiller giver en STABIL bund. Altså det er meget svært for dem at grave huller ned til det bare gulv.. Medmindre der er meget lidt bund.


  • #18   13. okt 2012 Annika - med den teori ville heste på sommergræs være i kronisk søvn underskud. De kan godt være lidt trætte i starten, men går ikke til halm på samme måde som græs.

    Min har ALDRIG været træt pga. halmboks.

    Til gengæld kan de få mavesår af ikke at spise i 4 timer, så derfor kan spåner være noget skidt.

    Mine (og de andre i stalden) spiser deres wrap på en time , og står så fra kl. 17-18 til kl. 8 næste morgen uden noget at spise.

    Men man kan selvfølgelig vælge, om hesten skal være syg eller træt. smiley

    Eneste løsning vi har fundet er at give en håndfuld halm også. Er jeg der ved midnat, har de jo ikke mere wrap, men halmen endnu ikke spist, så den står de og nipper i om natten. Sålænge de får lavet en smule spyt ind imellem, er det jo fint.


  • #19   13. okt 2012 Lone: Hvorfor ikke tildele mere grovfoder, så de har til mere end 1 time????

    Annika: Arrrrr den holder vist ikke helt.... Især fordi heste egentlig normalt er meget aktive i løbet af natten, de sover mange gange i løbet af en dag og er aktive om natten især, som ved mange andre steppedyr, fordi de har mindre chance for at blive spist af rovdyr i mørket.... Og det er vist kun heste der ikke får nok grovfoder i løbet af dagen, som ligefrem vil spise halm hele natten smiley


Kommentér på:
Halm VS Spåner

Annonce