11.861 visninger
|
Oprettet:
Halthed, men uden hævelse eller varme? {{forumTopicSubject}}
min hest er halt igen igen igen -.-
men denne gang er hun stokhalt på højre volte (højre bagben) - og kun i trav (har ikke prøvet gallop) - i skridt (og trav på venstre volte) er der INTET!
hun er hverken hævet eller varm..
Vi har overvejet hovbyld? men hun er muligvis blevet sparket af pony med bagsko på
er der nogen der har en idé?
smeden kommer på torsdag og hvis det ikke er en hovbyld ringer vi til dyrlægen
indtil da gå hun alene
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
håber selvfølgelig det "bare" er en hovbyld
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.420
sep 2007
men det ville heller ikke være værst
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.974
Hun kan have trådt forkert, eller gledet således hun fx har fået en fibersprængning.
Men en hovbyld tror jeg næppe det er når der intet kan ses i trav. Derudover skulle benet også være varm hvis det var..
sep 2007
jul 2008
Følger: 44 Følgere: 46 Heste: 3 Svar: 268
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
dec 2004
Følger: 162 Følgere: 136 Heste: 9 Emner: 52 Svar: 228
hvis det er en hovbyld, kan du se at den prøver at undgå at træde med hoven og at selve bene ser rask ud. (de ligner som regl en hest der har brækket benet med hovbyld) også er hoven meget varm nogen steder og helt kold andre steder.
hvis den er sparket burde der være tegn på benet på hendes hår at der kunne være et spark, eller en bule på knoglen.
en kodeleds forvridning giver også en mindre hævelse, i nogen tilfælde slet ikke, men så skal de stå i 2 uger til 6 mdr alt efetr hvor slem den er.
hvis min hest er halt uden nogen besynderlige tegn på varme, hævelse så havde jeg kørt den afsted med det samme.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Vi havde en hest, der var meget voldsom halt på venstre forben, men KUN på højre volte. Han havde ingen varme, ingen hævelse, ingen ømhed ved tryk - INTET ! Det viste sig ved hjælp af blokader, at haltheden stammede fra kodeledsregionen. Hesten blev MRI scannet, hvilket afslørende en betændelsestilstand af indvendige gaffelbåndsgrens tilhæftning til kodesenebenet. Hesten havde fri i 6 måneder, hvorefter den skridtede for hånd en måned på hårdt underlag og nu er den i arbejde som normalt uden problemer.
Det er utrolig vigtigt at få undersøgt hesten så tilstrækkeligt, at en sikker diagnose stilles - kun sådan kan man give hesten den optimale behandling. Havde jeg en voldsom halt hest uden synlige årsager, havde jeg valgt at køre den på dyrehospital straks.
Held og lykke med det.
sep 2007
jeg har allerede en del gæld at betale efter at hun har været halt et par gange inden for de sidste 6 måneder, så jeg venter til smeden har været der torsdag og hvis han ikke kan finde noget må hun til røngten...
det kan godt være det lyder barsk, men når hun kan trave rundt på den ene volte uden at vise nogen som helst tegn, så har hun heller ikke ondt når hun står stille
hun har ingen mærker/buler eller andet mærkeligt og det gør heller ikke ondt når man trykker
sep 2007
sep 2007
apr 2008
Jeg har tegnet en sygeforsikring på alle mine heste gennem tiden, som dækker 75 % af dylægeregningen, netop for aldrig at skulle fravælge dyrlæge pga økonomi.
Er hesten halt uden forklarlig årsag, så skal man tilkalde en dyrlæge. Især, hvis den er stokhalt....
dec 2004
at den har været halt nogen gange inde for de sidste 6 mdr, gør det bare endnu værre at den sandsygeligt har fået en seneskade som ikke er i bero.
det hjælper ikke at tage røgten, det er penge ud af vinduet, for de finder måske ingenting også scanner de senen i stedet og ligger blokader, så kommer regningen op på små 5-6000 uden led bahandlign da en behandling koster 3000..
så jeg ville bare få den scannet det kan man få for små 1500
jeg har self haft mange heste med sene skader, så jeg ved hva de koster den seneste var min hoppe der fik et spark på H forben, den var meget halt men kom på fold aligvel da det ikke var en seneskade, den aflastedet så meget så støttesenen i V forben blev ødelagt det kostede 9000 at få den undersøgt hos gundsø dyrlægerne fordi de netop tog røgten, scanning af sene og blokader.
hun var næsten ikke halt, men i longe haltede hun lidt og på den anden side var den rentgående, den har stået i 2 år nu.
held og lykke emd hesten.
apr 2008
sep 2007
jeg har forsikring på hende, men man skal ligesom selv ligge ud...
mine forældre har betalt indtil videre - og låner mig gerne pengene, men jeg synes godt det kan vente 2 dage indtil smeden har udelukket hovbyld/sur stråle osv.
så jeg har ikke fravalgt dyrlægen - jeg tager bare smeden først
og jeg har råd til dyrlæge, bare ikke når det er 4.gang i træk indenfor meget kort tid + alt andet skal betales oveni - det er ligesom ikke helt billigt når man kun er på SU og er hjemmeboende -.-
min hest har det som blommen i et æg! Det er der ikke nogen der skal komme og stille sig undrende overfor
hun får muget/bliver striglet/rørt HVER dag! Hun får smed hver 6-7. uge fordi hun slider sine hove skævt! Hun får tandraspning med elrasper (1500kr) 2X om året og derudover massør/kiopraktor når jeg finder det nødvendigt + de basale ting som vaccination etc.
så du må godt holde dig langt væk med dine beskyldninger før du er helt inde i sagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tak
dec 2004
Nadia håer du finder ud af hva hun fejler..
sep 2007
dec 2004
håber smeden kan gøre noget for dig, men hvis du skal spare penge så tag selv hen til dyrlægen, hvis de skal ud til dig siger de bare den skal undersøges også vil de have den ind så betaler du to gange n¨du kunne spare for en..
er underligt at den har været halt nogen gange
apr 2008
Minna: Ja, jeg tror dig gerne....Derfor er jeg også glad for at bo i jylland
sep 2007
hun ville blive sindsyg af at stå inde igen (gjorde hun i 2 måneder) - så det vil jeg ikke udsætte hende for igen
det startede med at hun skred i nogle sten, det "brød" så op igen og hun har vredet om på folden, men denne gang er den første gang hvor hun har været tydeligt halt
sep 2007
jeg vælger at føje dig til min filterliste, for jeg orker ikke din bedrevidenhed...
hun er kun halt på højre volte, men her er det også tydeligt - eftersom at hun hverken er halt i skridt eller halt på venstre volte ser jeg det ikke som en krisesituation
dec 2010
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 140 Svar: 192
Håber at det kunne hjælpe dig lidt!
Halthed, men uden hævelse eller varme?