{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.861 visninger | Oprettet:

Halthed, men uden hævelse eller varme? {{forumTopicSubject}}

min hest er halt igen igen igen -.-
men denne gang er hun stokhalt på højre volte (højre bagben) - og kun i trav (har ikke prøvet gallop) - i skridt (og trav på venstre volte) er der INTET!

hun er hverken hævet eller varm..

Vi har overvejet hovbyld? men hun er muligvis blevet sparket af pony med bagsko på

er der nogen der har en idé?

smeden kommer på torsdag og hvis det ikke er en hovbyld ringer vi til dyrlægen
indtil da gå hun alene

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halthed, men uden hævelse eller varme?
  • #1   8. mar 2011 Jeg vil bare gerne høre nogen erfaringer fra andre der har haft hest med samme "symptomer" smiley så jeg ved hvad jeg har at forholde mig til

håber selvfølgelig det "bare" er en hovbyld

• #2   8. mar 2011 kan være ALT mellem himmel og jord, men jeg tror det en god ide du får smeden til og se smiley og derefter tager en dyrlæge ud., som du har tænkt dig

• #3   8. mar 2011 BlackPearlBeauty: vil lige prøve at lugte til hendes hove i eftermiddag smiley synes bare ikke der har været noget at "lugte", men det kan jo også komme hurtigt smiley
    men det ville heller ikke være værst smiley Troede bare ikke de kunne blive halte af det? smiley

• #4   8. mar 2011 hvis det ville være en hovbyld ville den også halte i skridt, og ikke kun i trav. Man er stort set ikke i tvivl når det er en hovbyld.

Hun kan have trådt forkert, eller gledet således hun fx har fået en fibersprængning.

Men en hovbyld tror jeg næppe det er når der intet kan ses i trav. Derudover skulle benet også være varm hvis det var..

• #5   8. mar 2011 som skrevet så er hun muligvis blevet sparket smiley

• #6   8. mar 2011 Min havde samme symptomer og det var en låsning i brystbenet. Hun var ikke halt mere efter kiropraktoren havde været der.

• #7   8. mar 2011 Det problem havde min mors hest også, ingen hævelse og helt tøre ben, han have en dyb rit/rævne i knoglen og stod stille i et ahlvt år

• #8   8. mar 2011 puha det er rigtig rigtig dårlige tegn at den er halt uden varme eller hævelse. det kan desværre godt være en sene skade, så tror du skal holde den i fuldstændig ro, og få den kørt til dyrlæge der kan lave en scanning af senen..
    hvis det er en hovbyld, kan du se at den prøver at undgå at træde med hoven og at selve bene ser rask ud. (de ligner som regl en hest der har brækket benet med hovbyld) også er hoven meget varm nogen steder og helt kold andre steder.

hvis den er sparket burde der være tegn på benet på hendes hår at der kunne være et spark, eller en bule på knoglen.
    en kodeleds forvridning giver også en mindre hævelse, i nogen tilfælde slet ikke, men så skal de stå i 2 uger til 6 mdr alt efetr hvor slem den er.

hvis min hest er halt uden nogen besynderlige tegn på varme, hævelse så havde jeg kørt den afsted med det samme.

• #9   8. mar 2011 En hovbyld tror jeg næppe det er...en hovbyld giver oftest varme og puls i benet og hesten er halt i skridt og trav på begge volter.

Vi havde en hest, der var meget voldsom halt på venstre forben, men KUN på højre volte. Han havde ingen varme, ingen hævelse, ingen ømhed ved tryk - INTET ! Det viste sig ved hjælp af blokader, at haltheden stammede fra kodeledsregionen. Hesten blev MRI scannet, hvilket afslørende en betændelsestilstand af indvendige gaffelbåndsgrens tilhæftning til kodesenebenet. Hesten havde fri i 6 måneder, hvorefter den skridtede for hånd en måned på hårdt underlag og nu er den i arbejde som normalt uden problemer.

Det er utrolig vigtigt at få undersøgt hesten så tilstrækkeligt, at en sikker diagnose stilles - kun sådan kan man give hesten den optimale behandling. Havde jeg en voldsom halt hest uden synlige årsager, havde jeg valgt at køre den på dyrehospital straks.

Held og lykke med det.

• #10   8. mar 2011 Jeg kører ikke bare afsted desværre
    jeg har allerede en del gæld at betale efter at hun har været halt et par gange inden for de sidste 6 måneder, så jeg venter til smeden har været der torsdag og hvis han ikke kan finde noget må hun til røngten...
    det kan godt være det lyder barsk, men når hun kan trave rundt på den ene volte uden at vise nogen som helst tegn, så har hun heller ikke ondt når hun står stille smiley hun går på et lille græsstykke hvor hun ikke har mulighed for at løbe rundt

hun har ingen mærker/buler eller andet mærkeligt og det gør heller ikke ondt når man trykker

• #11   8. mar 2011 og tak smiley

• #12   8. mar 2011 jeg har fået lov til at låne en varmemåler i eftermiddag, så vi kan måle den mindste varmeforskel smiley

• #13   8. mar 2011 Hmm...jeg har ikke helt forstået, at man holder hest, hvis ikke man har råd til at betale den fornødne dyrlægehjælp. Det har jeg aldrig forstået.

Jeg har tegnet en sygeforsikring på alle mine heste gennem tiden, som dækker 75 % af dylægeregningen, netop for aldrig at skulle fravælge dyrlæge pga økonomi.

Er hesten halt uden forklarlig årsag, så skal man tilkalde en dyrlæge. Især, hvis den er stokhalt....

• #14   8. mar 2011 det er netop derfor du skal regere, en seneskade viser sig på den ene volte og haltfri på den anden volte.
    at den har været halt nogen gange inde for de sidste 6 mdr, gør det bare endnu værre at den sandsygeligt har fået en seneskade som ikke er i bero.
    det hjælper ikke at tage røgten, det er penge ud af vinduet, for de finder måske ingenting også scanner de senen i stedet og ligger blokader, så kommer regningen op på små 5-6000 uden led bahandlign da en behandling koster 3000..
    så jeg ville bare få den scannet det kan man få for små 1500

jeg har self haft mange heste med sene skader, så jeg ved hva de koster den seneste var min hoppe der fik et spark på H forben, den var meget halt men kom på fold aligvel da det ikke var en seneskade, den aflastedet så meget så støttesenen i V forben blev ødelagt det kostede 9000 at få den undersøgt hos gundsø dyrlægerne fordi de netop tog røgten, scanning af sene og blokader.
    hun var næsten ikke halt, men i longe haltede hun lidt og på den anden side var den rentgående, den har stået i 2 år nu.

held og lykke emd hesten.

• #15   8. mar 2011 Minna: Det var dælme nogle dyre dyrlæger, du bruger....Jeg har givet omkring 1200 kr for røntgen af et ben, 450 kr for en ledbehandling, knap 800 kr for et ultralysscanning. MRI scanningen er pænt dyr...8.500 kr plus moms, men den er jo stensikker ift diagnose, og når forsirkingen så dækker 3/4 dele af udgiften, så vælger jeg klart den. Jeg er stor tilhønger af MRI, for den viser ALT.

• #16   8. mar 2011 k A jeg har sådan set ikke bedt om en mening mht. til det...
    jeg har forsikring på hende, men man skal ligesom selv ligge ud...
    mine forældre har betalt indtil videre - og låner mig gerne pengene, men jeg synes godt det kan vente 2 dage indtil smeden har udelukket hovbyld/sur stråle osv.

så jeg har ikke fravalgt dyrlægen - jeg tager bare smeden først
    og jeg har råd til dyrlæge, bare ikke når det er 4.gang i træk indenfor meget kort tid + alt andet skal betales oveni - det er ligesom ikke helt billigt når man kun er på SU og er hjemmeboende -.-

min hest har det som blommen i et æg! Det er der ikke nogen der skal komme og stille sig undrende overfor

hun får muget/bliver striglet/rørt HVER dag! Hun får smed hver 6-7. uge fordi hun slider sine hove skævt! Hun får tandraspning med elrasper (1500kr) 2X om året og derudover massør/kiopraktor når jeg finder det nødvendigt + de basale ting som vaccination etc.
    så du må godt holde dig langt væk med dine beskyldninger før du er helt inde i sagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tak

• #17   8. mar 2011 ka den er sku god nok, bruger heller ikke gundsø dyrlægerne mere, det er hørsholm dyrlæge i dag :0) endnu bedre og bedre priser. men bliver fattig af hest..

Nadia håer du finder ud af hva hun fejler..

• #18   8. mar 2011 Minna: mange tak smiley det ville også være rigtig rart, er lidt træt af at der hele tiden er noget galt smiley hun har aldrig rigtig fejlet noget før smiley

• #19   8. mar 2011 kan du ikke sætte hende i boks, og gå en tur med hende i stedet så ikke den er i bevægelse, tænker bare hvis det er en sene skade så bliver den ved med at være dum til den får fuldstændig ro, men det skal den jo have nogen mdr.
    håber smeden kan gøre noget for dig, men hvis du skal spare penge så tag selv hen til dyrlægen, hvis de skal ud til dig siger de bare den skal undersøges også vil de have den ind så betaler du to gange n¨du kunne spare for en..
    er underligt at den har været halt nogen gange

• #20   8. mar 2011 Nadia: Rolig nu....Vi taler pænt og ordentligt her. Jeg er egentligt ikke bekymret for alt, hvad du nævner mht striglning, smed, tandrasp, vaccine osv - det er jo almindelige basisvedligehold for alle heste. Men det bekymrer mig meget, at man ikke får dyrlægehjælp hurtigt til en hest, der er stokhalt uden årsag - det er forkert i mine øjne. Alt andet omrking din hest ved jeg intet om. Hvad mener du med "beskyldninger"?? Jeg har da på intet tidspunkt beskyldt dig for noget som helst....

Minna: Ja, jeg tror dig gerne....Derfor er jeg også glad for at bo i jylland smiley Vores priser er ikke så voldsomme her - heller ikke på hestehospitalerne. Heldigvis. Det synes min forskiring nok godt om - det er nemlig dem, der skal betale det meste..... smiley

• #21   8. mar 2011 hun går i en round pen alene, så det er begrænset hvor meget hun kan/gider løbe rundt (hun er ikke nogen aktiv pony ;P)
    hun ville blive sindsyg af at stå inde igen (gjorde hun i 2 måneder) - så det vil jeg ikke udsætte hende for igen smiley
    det startede med at hun skred i nogle sten, det "brød" så op igen og hun har vredet om på folden, men denne gang er den første gang hvor hun har været tydeligt halt smiley

• #22   8. mar 2011 k A: jeg kan ikke se et eneste grimt ord i min besked..
    jeg vælger at føje dig til min filterliste, for jeg orker ikke din bedrevidenhed...
    hun er kun halt på højre volte, men her er det også tydeligt - eftersom at hun hverken er halt i skridt eller halt på venstre volte ser jeg det ikke som en krisesituation

• #23   22. apr 2011 Hvis hovkapslen har været beskadiget, og den underliggende læderhud har taget skade, er der risiko for, at der er trængt bakterier ind i hoven. Da kan skabe betændelser og evt. danne en hovbyld. Hesten vil være meget halt, og det er meget vigtigt at få hovbylden lokaliseret så hurtigst som muligt, så den kan blive åbnet og betændelsen kan komme ud. Efter åbningen af bylden skal der behandles med antibiotika og sæbevands bade.

Håber at det kunne hjælpe dig lidt! smiley

Kommentér på:
Halthed, men uden hævelse eller varme?

Annonce