{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.250 visninger | Oprettet:

Stadig halthed {{forumTopicSubject}}

Hej klogehoveder :D.
Måske kan nogle huske at jeg har haft det oppe før, men Rasmine er stadig halt, (link fjernet)
Er bare kopieret fra "spørg dyrlægen" -
Min hest har i morgen været halt i 4 uger.
Vi har haft dyrlægen forbi en gang, han undersøgte hende i 1½ time uden resultat. Han sagde hun var øm i sålerne og skulle "lettes i tåen", dagen efter fik hun så sko på. Men det har absolut ikke hjulpet i den positive retning, men ved heller ikke om det var hjulpet i den negative. Før dyrlægen kom, havde hun været halt i tre dage, hvor vi så lod hende stå inde fra folden, så var hun helt rengående og vi satte hende på folden igen. Dagen efter var hun meget halt igen, mere end hun havde været før. Det var mandag og dyrlægen kom tirsdag hvor vi fik smed onsdag.
Dyrlægen lavede blokade i det nederste i benet(h. for.), uden bedre resultat. Hun gik rent igennem bøjeprøven uden mere halten end der havde været. Han sagde hun skulle stå i 14 dage uden ridning. Nu er det 2½ uge siden og hun er bare blevet mere og mere halt. I dag var det sågar så slemt at hun nikkede i skridten. Vi satte hende på døgnfold i fredags med en sur hoppe som hele tiden skynder på hende, så hun næsten aldrig har fred.
Vi har snakket med en person som havde en hest med noget som kunne minde om, det var et brækket hovben, jeg ved ikke om det kunne være det min Rasmine har?
Forresten så er hun absolut ikke hævet eller varm og uden mere puls i benet end det sædvanlige.
Min venindes hest har fået ledbetændelse, det ved jeg ikke rigtigt hvad er - kan det være det hun har fået?
Smeden sagde hun var øm i hoven og ikke ville tage forbenet væk fra kroppen. Dyrlægen sagde det eventuelt kunne være skulder eller hov.
Dyrlægen undersøgte hende også i skulderen hvor hun var øm, men det var langt fra lige dét der var årsagen.
Rasmine har ikke været halt før, nogensinde. Hun er en kraftlig dame på 10år, som har stået stille et år før jeg købte hende. Hun er lidt højere bag til og har korte forben så hun kommer let til at gå på forparten. Vi havde lige fået vores sadel fra sadelmageren ca 14 dage før hun blev halt, sadelmageren kiggede ikke på hesten da han var derude, han kiggede bare på sadelen.
Jeg ville blive frygtelig glad hvis I måske har et bud på hvad der kan være galt med hende, om det er et brækket hovben, ledbetænelse, sadelen eller om der er en eller anden ting som jeg ikke kender til, som hun kunne havde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stadig halthed
  • #1   27. maj 2007 håber der er nogle som kan hjælpe og som har lyst til at læse min prædken smiley

• #2   27. maj 2007 hmm.. Det kan jo være så mange ting. Min stod halt i en måned fordi han havde fået spark helt oppe på krydset som så gik ned i benet. Jeg tror måske det kan være noget med skulderen.. Måske skulle du snakke med smeden og så få forsko på med sådan en gimmisål i som kan tage mange stød.

Og så skal i tage hende væk fra den hest som jager rundt med hende.. Det bliver det i hvert fald ikke bedre af.

• #3   27. maj 2007 hvem er det der har ledbetændelse ?

• #4   27. maj 2007 hmm svært at sige.. Min egen pony er også halt :'/ Men det er fordi hun har forvredet sit hovled og har fået e blødning i hovledet.. Hun må ikke rides overhoe´vedet i 1-2 måneder smiley

• #5   27. maj 2007 Ida - Milles hest Cille May .

Jeg ved ikke om en gummisål ville hjælpe når hun går på en blød eng, jeg tror ikke det ville gøre den store forskel, eller det ved jeg selvfølgelig ikke.

• #6   27. maj 2007 Jeg syns hun kan komme på fold med moon, så kan han puste på det. smiley
    Ej det er fanme synd.

• #7   27. maj 2007 Mit bedste bud, ved godt det er den dyre løsning men det er trods alt os der har valgt at holde hest. Jeg ville sørge for at hun fik en fold på 10 gange 10 meter, her kan hun ikke rører sig for meget + hun får fred for den anden hyp. Så ville jeg få dyrlægen til at tage røngtenbilleder af ben + skulder. Det ville nok også være en god ide at få tjekket om din sadel ligger godt nok på hendes ryg. Det var denne løsning jeg valgte hvis en af mine hyppere var halt på 3 uge, men jeg er også enormt pylret hvad deres helbred angår.

• #8   27. maj 2007 Stine Bæk - Det var nok en god ide. Har jeg også tænkt , ikke lige det med folden, men det er en go' ide .
    Selvfølgelig skal min sadel også have et nyt tjek.
    Det er bare penge penge penge hele tiden. Men jeg ved også godt det er det som skal til hvis hun skal blive rengående igen.

• #9   27. maj 2007 Det er rigitg svært ! det kan sagtens være sadlen det er galt med, eller skulderen også. Det bedste ville nok være at røntgenfotograferet hedne.
    selvom i har haft meget dyrlæge, synes ejg i skal få hende gennemtjekket ordenligt !

• #10   27. maj 2007 min gamle hoppe var os halt meget lang tid, hvor hun fik blokade, sygesko på, og blev røngten, intet hjalp.. til sidst kasserede dyrlægen hende.
    han kunne intet se på røngtenbilledet. hun havde heller ikke feber eller var varm. jeg fik at vide at jeg ikke måtte ride hende, og hun stod snart i et halvt år, med ofte dyrlæge chek. han fandt aldrig ud af hvad det var.

jeg håber at du har bedre held med dig som jeg have!!
    held og lykke!

• #11   9. sep 2008 Min gamle hest blev aflivet pga. et "brækket" hovben. Hun havde slået 1/3 af oppe ved hovleddet.
    Hun stod halt i rigtig mange måneder. Har slet ikke tal på hvor mange. Vi havde dyrlægen uden rigtig mange gange -uden held. Hun fik lagt sygebeslag på, som skulle tage noget af stødene, men det hjalp kun ussel lidt. Hun var også helt rentgående, hvis hun havde haft boksro, og blev stokhalt igen, når hun kom ud og løb rundt.

Der var heller ingen tydelige tegn, som hævelser o.lign. Hun havde dog en ussel lille væske ansamling ved kronranden, som var øm når man trykkede på den. Men den havde selv dyrlægen overset.

Man plejer at sige, at hvis hovbenet er flækket, kan det med stor sandsynlighed laves, med sygebeslag. Men er der brækket noget af, er chancerne meget meget små, da det er begrænset hvor meget, det kan lade sig gøre at skrue sammen, uden der vil blive et frygtelig træk i sener osv.

Men jeg vil nok foreslå dig at få taget røngten af det pågældende ben, for evt. at udelukke noget der..

Kommentér på:
Stadig halthed

Annonce