{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

Unghest vil ikke gå frem.. {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg se om jeg kan forklare mit problem ordenligt smiley Jeg er igang med at tilride min frieser, han er 4 år. Han er meget doven. Når han er i longen skal man virkelig være efter ham før han gider trave. Når jeg så er kommer op, gider han slet ingen ting. Jeg får hjælp af min far hver gang. Hvis han trækker os, er der ikke noget, så går Zep lige så fint. Men hvis vi så skal ud i longen gider han ingen ting. Går lige et par meter og så stopper han op. Han gider ikke trave. Jeg kan sagtens ligge benene til ham, men han gider bare ikke. Han forstår godt hvad det er jeg vil, for vi har før travet, også uden longe.

Har overvejet at tage en pisk med, altså bare lige for at understrege hvad det er jeg vil.
Jeg ved ikke om han kan mærke at jeg er nervøs for at ryge af, havde et ordenlig styrt for nogle måneder siden på ham. Så jeg er liidt bange stadig.

Har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre??
Jeg har en som snart kommer og hjælper mig. Hun skal op på ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest vil ikke gå frem..
  • #1   29. mar 2011 da jeg red min første hest til fik han også den ide engang i mellem at han ikk ville gå uanset hvad, om han så fik et klap med pisken.
    til sidst fandt jeg ud af at hvis jeg baskede med alt hvad jeg kunne baske med, altså baskede med arme bene, pisk tøjler ALT, og lød som et lille barn der græd, begyndte han så og lunteskridte frem af
    og til sidst holdt han op med at stoppe op


  • #2   29. mar 2011 Jeg styrtede rigtig grimt med min dreng i hans gentilridningfase - og endte på skadestuen. Efterfølgende var jeg meget nervøs og når jeg gav ham nogle signaler til ex. trav og galop, mente jeg det ikke rigtig. Da jeg var bange for at stryge af igen - det kunne han mærke og fandt hurtig ud af at han bare kunne skridte.

    Jeg tog en springpisk med og et lille klap på skulderen var nok smiley
    3 gange så kunne den undværes igen og jeg var ikke nervøs mere smiley


  • #3   29. mar 2011 Mange tak for jeres svar !! Så er det nok bare lige det der skal til. Det må jeg da helt sikker prøve næste gang. Det er hvert fald træls at sidde og "sparke" til ham hele tiden.


  • #4   29. mar 2011 Hm måske signalforvirring? s:
    Hvis han ikke ved hvad signalet betyder, så er det svært at udføre opgaven.

    Når jeg har tilredet har jeg altid startet med lyde, og jeg bruger tydelige lyde samt signaler fra jorden, når jeg så kommer op kæder jeg lyde sammen med schenkler, og gør mig umage med at signalerne er tydelige og forståelige - det har altid fungeret.


  • #5   29. mar 2011 BlackPearl: De lyder vidst ret ens, vores sorte dyr smiley Jeg tror også han kan mærke at jeg er lidt bange. Prøvede igår forskellige sadler, prøvede uden sadel, men de var stadig det samme.
    Jeg er normal heller ikke tilhænger af pisk. Tror fatisk slet ikke jeg har en ordenlig en mere smiley Men det skal da lige prøves. Men glæder mig virkelig meget til at få en anden op på ham og se om han så kan. For før, var der ingenting. der var han rigtig nem og få frem.


  • #6   29. mar 2011 Evt. hav en til at have dig i longen til du er helt tryg ved ham igen - det er vigtigt at du får tilliden tilbage til ham smiley
    Personen i longen skal ikke gør e noget, bare være der. Nu ved jeg ikke hvordan du styrtede om det var løbsk hest, stejl, buk, spring styrt osv.
    Men det beroligede mig at min veninde var der hvis han panikkede smiley


  • #7   29. mar 2011 Simone: Han forstår udemærket godt hvad det betyder, jeg har både skridtet og travet på ham. Men efter min styrt, er det gået den gale vej. Jeg holdte en pause, for lige at komme ovenpå igen, men mit hjerte hamre bare derud af når jeg sidder på ham smiley

  • #8   29. mar 2011 Team: Jeg er også stadig i longen. Jeg er ikke klar til at blive skuppet fri endnu smiley Men alligevel hjælper det ikke. Jeg kan desværre ikke huske hvad der skete. Jeg fik hukommelsestab da jeg røg af, og kan ikke huske noget i dagen op til og efter.

  • #9   29. mar 2011 Susanne: ja nervøsitet går lige i sadlen, underviser min lillesøster med samme problem.

    Prøv evt. at få en underviser ud, så du kommer til at tænke på noget andet, det hjælper min lillesøster meget når jeg hjælper hende fordi jeg stiller krav til at hun skal lave noget så hun helt glemmer sin frygt.
    Fordi hendes hest kan det den skal, og når jeg rider hendes hest er der heller ingenting, jeg kan alt med ham, men så snart hun sætter sig op, bliver de sammen nervøse og alt ligefra blæst til sten kan skræmme hesten. smiley


  • #10   29. mar 2011 Ved ikke om det kan hjælpe dig, men min veninde som er meget hestekyndig underviste mig i vejrtrækning de første par gange. Jeg sad bare på ryggen af drengen og hun sagde ting som træk vejret helt ned i maven, sid tungt i sadlen, slap af i arme, slap af i ben, her gennemgik hun hele kroppen. Hun talte næsten hele tiden og jeg koncentrerede mig kun om hendes stemmen og ikke om drengen - det var en rigtig god oplevelse, selvom jeg syntes det virkede helt åndssvagt til at starte på smiley

    Bruger stadig tekninkken den dag idag når jeg kommer i svære situationer. Musik i ridehallen havde jeg også de første par gange, for så kunne jeg ikke høre larm osv. udenfor, da det distraherede mig og jeg var sikker på han også ville blive bange for det.


  • #11   29. mar 2011 Det var måske en rigtig god ide. Han er jo i longen, så jeg behøver jo ikke koncentrerer mig så meget om ham. Så kan jeg prøve om jeg kan slappe af og tænke på glade dejlige tanker smiley

  • #12   29. mar 2011 hed og lykke med projektet...

  • #13   29. mar 2011 1000 tak skal du ha smiley

  • #14   29. mar 2011 Team Hjortkjær Hjortvald: det er fordi man fokuserer på det, det du skriver er præcis samme situation min lillesøster er i nu smiley

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #15   29. mar 2011 Prøv pisk ellers er her en anden ide.

    Da jeg var lille pige fik jeg en pony, så ham blive født og det hele men reglen var at jeg skulle betale og passe ham selv. Han var en lille hingste skid og stædig som et æsel, og jeg var 11 år.
    Jeg brugte altid trixset, vil du ikke så vil jeg ikke. dvs hvis han ikke vil gå frem jamen så står vi da bare her, ikke noget med snuse eller noget. Det bliver så kedeligt at til sidst går de fremad. Tog lang tid i starten men han opdagede hurtigt at det kan ikke betale sig, man får hverken reaktion eller godbidder.
    Og er du nervøs, så kommer 20 timers siddende på hest der står stille dig til at slappe af, ev tag modilen med at sms'e på for det kan blive vildt langtrukkent. Men hesten og dig bliver sikker...


  • #16   29. mar 2011 Når du har gjort dine signaler tydligere fra ryggen, så prøv at stoppe og bakke - og så ride frem igen. Det lyder ulogisk, jeg var selv skeptisk, men det virkede virkelig for min sløve padde af en hingst!
    Det kan også være at fremadsignalet ikke er helt stærkt nok endnu, og så kan jeg anbefale og ride med to piske og lægge dem på bagparten, samtidig med stemme og ben, det hjalp ligeledes smiley


  • #17   29. mar 2011 Han har ikke lært at bakke endnu. Kun når jeg står nede foran og skubber mens jeg siger bakke. Men måske jeg snart få lært ham at bakke. Har nemlig godt hørt om det før smiley

Kommentér på:
Unghest vil ikke gå frem..

Annonce