{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.061 visninger | Oprettet:

Hvor er forældre henne? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg snart været en del henne inde for heste-verden.
Jeg har set en del børn, hvor de endte ride helt sindsygt, kan fx være at vedkommende har sin veninde ude hos hesten, at de rider 2 på lille Lotte, og tager 2-3 timer i skoven, kommer hjem med en stakkels pony der total bader i sved, og ekstrem udkørt, da Lotte er hverken trænet, eller bygge til dette.
Eller man rider uden ridehjelm, fordi de har set en af de voksene gøre.
Eller ride uden udstyr, fordi det skulle prøves. Springer ALT for højt, og for mange gange, og til tider også på en hest der alt for ung til det. Jage Lotte rundt.
De rider alt for længe rundt, og uden at køle hesten/pony ordenlig ned. Jeg kan komme med MANGE historier.

Mit enlig spørgsmål, hvad laver Mia på 10 år alene ude på en gård sammen med sin 350 kg tunge firebenet ven, uden opsyn?
Regner forældrene med det er ''os'' andre der skal holde øje med deres børn, rette på dem osv?
Ridning er en af de farligste sports grene i verden, og kan virkelig ikke forstå hvad et barn laver i en stald uden voksen. Og ville gøre det klart det ikke sådan en som mig der har ansvar over for dine børn.
Og godt være du tænker mit barn kunne aldre finde på sådan noget, ja det siger alle forældre indtil politiet ringer for første gang de taget i supermarkt for tyveri. Og nej børn er børn, man tænker først rigtig konsekvenser når man er 21 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor er forældre henne?
  • #1   5. apr 2011 Tænker lidt det samme som dig. Min datter på 13 er ikke alene ved hendes hest uden voksen opsyn.

  • #2   5. apr 2011 jeg stiller samme spørgsmål. Jeg er 20 (eller bliver i maj)
    Jeg må endnu ikke ride alene. min far er ALTID med.
    Nu er det en ny og ung hest så det er jo en stor del af grunden. Men da jeg havde min pony måtte jeg kun ride hvis der var andre der også red ellers skulle jeg have en med.


  • #3   5. apr 2011 Mon ikke de "uheldige" børn uden opsyn ikke har ridetossede forældre?
    Min mor stolede i sin tid på mig(egen hest fra 12 år) og var jævnligt med ude ved den. Men mange er ligeglade med deres unger når de er i øjenhøjde.
    mvh merete


  • #4   5. apr 2011 For mig at se handler det, om alt for mange forældre, ser ridningen som en slags børne pasning...
    Altså at de ser det som en slags, fritidsklub eller lignende.

    Plus at det bestemt ikke er alle, forældre som rent faktisk ved noget om heste. De er simpelthen ikke bevidst om, at en hest altså er et levende dyr og ikke bare et sports rekvisit, ligesom en fodbold.

    Har personligt oplevet flere af mine barndomsveninder, blive sat af på rideskolen for så at ride og blive hentet igen 5 min. efter timen var slut. Forældrene forstod ikke at hesten også skulle sadlen af og strigles bagefter.

    Samt at flere folk bare gav barnet en pony, 6 måneder efter barnet begyndte til ridning. Hvor efter de dybt forbløffet måtte indse, at fordi lille Lotte kunne ride en skolehest, kunne hun ikke håndtere en unghest...

    Lidt hårdt sat op måske, ved selvfølgelig godt at mange forældre bestemt ikke er sådan, som jeg lige har beskrevet.


  • #5   5. apr 2011 min sted datter får heller ikke lov og være alene ikke engang når hun fodre hendes pony.

  • #6   5. apr 2011 Det er let for forældrene at smide ungerne af. En pasningsordning. Ja ikke fordi jeg kunne finde på at gøre det eller synes det er fint. Min hest står privat, og en af de ting jeg synes er svært på store steder. Det er netop børn der pisker deres pony, ride med glidetøjle, springer helt vildt eller generelt bare er hårde ved deres pony. For ikke at tale om det belastende i at børnene ofte er meget kontaktsøgende, og står og snakker ørene af en, når man egentlig bare gerne vil være sammen med hesten.
    Det er vlldt at forældre gør det. Jeg havde mange dumme skader som ponyrytter. Jeg gik ogs alene i stalden. Mine børn ville aldrig få lov til det


  • #7   5. apr 2011
    Jeg rider uden mine forældes opsyn. (17 år). Men det har jeg dog ikke altid gjort. Jeg har haft min mor med da jeg købte en ny hest, pga han var ung. og blev kaldt livsfarlig. Og nu rider jeg selv, uden opsyn. Men har altid hjelm og en mobil med. og sikkerhedsvest på tur / spring.

    -Men jeg kan godt følge dig i hvad du mener, fordi den gang jeg startede som 7årig, var jeg altid under opsyn, og det var først da jeg blev 13år jeg enlig ikke havde opsyn hele tiden. Fordi min kusine og mig, ikke altid red sammen. og ja nu, rider jeg jo på egen hånd.


  • #9   5. apr 2011 Det er et rigtig godt spørgsmål ..

    Jeg fik min første pony da jeg var 12 år og jeg havde aldrig mine forældre med. Jeg stod så i en stald hvor de godt vidste det og hjalp mig ofte, og jeg var der sjældent alene. Jeg er blevet utrolig ansvarsfuld af det (meget mere end dem der er over 20 år fx) og styrer stald, træning stævner osv. selv men jeg vil så også sige nu at hvis jeg selv får børn som rider vil jeg være med dem hver gang.


  • #10   5. apr 2011 Nogle mennesker sku ha tænkt sig om en ekstra gang inden de fik børn når de alligevel ikke gider deltage i deres aktiviteter fordi der ikke er tid

  • #11   5. apr 2011 Jeg vil give dig ret, og så alligevel er jeg lidt dobbeltmorralsk:)
    Jeg har altid fra jeg var 12år fået lov til at tage i stalden alene, ride de heste jeg ville osv. men har så os en far der er små ligeglad med min interesse (gider ikk se mig ride, men hjælper gerne med fodring, hegn og sådan noget), og en mor der er pisse bange for heste..
    Dog har min mor ofte set mig ride, os til stævner selv om hun har været ved at dø af skræk for at jeg skulle ryge af, hvilket hun så sidste år, hvor det var mit værste fald overhovedet (hjernerystelse, black out, huskede kun små klip og så det som om jeg stod og kiggede på jeg røg af)

    Nå men til sagen..
    Vi har altid haft hest fra jeg blev født til jeg blev 7år, og startede til ridning som 12årig, så tror enkelt mine forældre har stolet på mig, og sagde altid hvor jeg tog hen så hvis der skulle ske noget vidste de hvor jeg var henne i verden..

    Jeg har altid været den der har gjort det jeg fik afvide jeg ikke måtte, så allerede tidligt fandt de gamle ud af at forbød de mig noget gjorde jeg det bar alligevel, forbød de det ikke var det sjældent jeg egentlig gad gøre det..

    Så lidt dobbelt morralsk, har selv gjort det men kan ikk se en 10årig skal være alene, meeen når man når de 12-13år har jeg nu ikk noget i mod det hvis jeg skal være ærlig, medmindre hesten er 180cm..


  • #12   5. apr 2011 Jeg har altid redet alene på min særdeles urutinerede og knap ryttervante pony da jeg var 12 år.
    Da den står på rideskole har der altid være nogle hvis uheldet skulle være ude.

    Mine forældre har simpelthen ikke tid til at tage med mig ud til hesten.
    Men kan godt se at når man er under 12-13 år skal man ikke ride uden at andre er tilstede på området :)..

    -og nej, vi har nok heller ikk været smarte, men rider aldrig rigtigt alene, da det jo som sagt er en rideskole hvor der altid er mennesker ;).


  • #14   5. apr 2011 men er er enig med dig!
    Er bare lidt dobbelmoralsk ;).


  • #15   5. apr 2011 Kohesten <3:

    Lyder til at være ca. det samme som min far, tror han har set min pony ca. 5 gange i de næsten 3 år jeg har haft den :).

    Min mor har lidt oftere, da hun kører til stævner :).


  • #18   5. apr 2011 Jeg kan huske at jeg som barn, var hammer misundelig på alle dem, som fik en pony efter 6-12 måneders ridning, imens mine forældre synes jeg skulle forsætte på rideskole ponyerne...
    Synes jo det var så meget snyd og uretfærdigt.

    MEN nu kan jeg jo sagtens forstå dem smiley

    På den måde som de gjorde det på, sikrede jo at jeg virkelig havde interessen inden jeg endelig som 16 årig, fik min første hest smiley

    Hvor mange af de veninder, som fik hest helt vildt hurtigt, har mistet heste interessen er jeg stadig bidt af en gal hest smiley

    Mine forældre har igennem hele mit hesteliv, interesseret sig for min hobby. Min mor er gammel rytter, så hun elsker at leve heste interessen ud igennem mig. Min far er ikke som sådan hestefan... Men han kan rigtig godt lide min hest, han sagde forleden, at han ville prøve ham til sommer.
    Men lad os nu se, om han nu også gør det smiley


  • #19   5. apr 2011 Kender det alt for godt. Nogle gange tænker jeg bare hvor fanden er de forældre henne??? Der ude hvor jeg er, er det kun nogle børn jeg gider at holde øje med. Der har jeg en aftale med forældrene, og hvilke dage jeg har tid og lyst. Mange gange har jeg virkelig lyst ved de børn, for de er bare så søde og rare at være sammen med. Jeg får jo også noget til gengæld f.eks når vi skal til stævner køre de mig. Så når jeg hjælper dem til stævner bliver alt min mad ovs betalt. Men de forældre som bare kommer kørene og går lige med ind og ser om der er nogle. Og hvis der er så læsser de dem bare af, og hvis der ikke er så køre de bare hjem igen. De spørge jo ingen gang. Jeg bliver 14 sidst på måneden, jeg skal stadig ringe når jeg er kommet der ud, og når jeg cykler hjem.

  • #21   5. apr 2011 Når jeg rider på tur. Hvor jeg rider hen, hvornår jeg tager afsted, hvornår jeg regner med at være hjemme, om jeg har husket sikkerheds vest og om jeg rider selv eller med andre. Har de fået lov af deres forældre? Men det giver mig kun en hvis tryghed når jeg omgås heste. For der er altid nogle til at hjælpe mig hvis der skulle gå noget galt

  • #22   5. apr 2011 Anne Mette
    Du har helt ret..
    Da jeg startede til ridning som 12årig lovede min far at jeg måtte få en hest når jeg havde redet 1år..
    5år år efter spurgte jeg igen, denne gang sagde han når jeg selv kunne betale..
    Hele den sommer arbejdede jeg som pisket, og for snart 3år siden d. 29/07-2008 fik jeg min første egen hest, en dejlig unghest på dengang 4år, som jeg snart har haft i 3år, jeg fylder 20år i år, og har stadig interressen, jeg er lykkelig for jeg først har fået hest der, for som du siger, så var jeg sikker på at jeg virkelig ville det..


  • #23   5. apr 2011 Mine forældre har også altid været med mig - indtil jeg blev 16, så kunne jeg godt nogen få gange blive sat af i stalden. En gang var de ikke med (var 9 år) også skulle jeg selvfølgelig lige op på kræet i grime og træktov - det endte i en tur på hospitalet med en brækket arm, samt en skulder slået af led. Jeg fik dyre lærerpenge og er den dag idag taknemlig over mine forælder altid stod ved min side når jeg var ude hos hestene.
    Selv den dag i dag, hvor jeg er 19, er mine forælder også stortset med i stalden hver eneste dag, vis nu noget skulle gå galt - ja så er de der. Skal ihvertfald ikke ride ud fra gården vis de ikke er der. Har redet alene i skov fra da jeg var 12 (redet distance i mange år), men de har altid vidst hvor jeg er redet hen, og har altid haft telefon med vis der skulle ske noget. Den holdning har jeg stadigvæk, rider ikke ud med mindere de er i stalden vis nu uheldet skulle være ude.


    Og vis jeg selv får et hesteintersseret barn, så vil jeg også altid være med barnet til ridning og hjælpe med at passe hestene. For der er jo også andet end at ride med når man har hest, et barn kan jo ikke se/mærke vis hesten f.eks. er lidt halt eller en smugle hævet på benene.


  • #24   5. apr 2011 Katja og Musse : Jeg er så enig med dig.

    Når man giver sit barn en hest, så burde man være forpligtet til, at sætte sig bare lidt ind i, hvordan det med heste fungerer.
    For ellers har forældrene ikke en ærlig chance for, at have styr på hvad deres børn laver. De har jo ofte ingen ide om, at deres børn jorder rundt uden ridehjelm eller kører ponyen træt med 3 timer lange skovture, fordi at ponyen slet ikke er i form.


  • #25   5. apr 2011 Ja den tanke har jeg også rigtig tit haft.. Der er hel sikkert meget forskel på hvordan de unge piger håndtere deres ponyer/heste.. men alligevel syntes jeg der skal være en hvis opsyn.. Der kan ske ting, som gør at man har svært ved at kontrollere når det måske bliver farligt..

    jeg har næsten lige solgt en hoppe, hvor jeg havde en pige på 11 år til part i hende.. Helt i starten var jeg en smule skeptisk, ikke overfor pigen, men fordi jeg ville have det rigtig svært, hvis der skulle ske noget med pigen.. men tvivlen kom mig hurtigt til gode, netop fordi hun er kanon dygtig til at håndtere hestene, på trods af alderen.. det handler meget om modenhed, og om man kan bruge hovedet til noget fornuftigt... Men alligevel stod jeg i baggrunden for netop og hjælpe og vejlede, og så syntes jeg jo det er fint, sålænge de gerne vil lære.. smiley


    Jeg er også en af de piger til et par forældre, som ikke har en dyt forstand på heste.. Men de har alle dage bakket min ridning op, og er selv rigtig glade for hestene.. De var rigtig tit med ude ved hesten da jeg var yngre og se på dyrene og mens jeg red.. Jeg fik dog dengang rigtig meget undervisning, og derfor var jeg også i sikre hænder.. Jeg stoppede på rideskole, da jeg var 11, da jeg fik en part på en nærliggende gård.. Hvor jeg for alvorlig lærte rigtig meget om plejen og pasning af hestene.. Jeg havde jo så også indstillingen til at lære..

    De unge piger skal jo også have interesseren i at lære.. ellers bliver det jo hurtigt svært.. smiley


  • #26   5. apr 2011 Tja ..
    kan sagtnes følge dig. Men nu er jeg en af de piger der altid har været alene ude ved hesten. Fra jeg begyndte til ridning var min mor kun med fordi jeg gerne ville have hun skulle kigge. Hun gad da ikke stå der nede og glo fordi heste interesserede hende ikke. Så jeg blev skam bare sat af, også når jeg skulle passe rideskoleponyen i ferierne.
    jeg begyndte da jeg var 7 og der var min mor da sjældent med.
    jeg red selv på tur som 12 årig på en fjordhest der havde en kraftigt bukkegen, min mor har aldrig været bekymret, på trods af jeg heller aldrig har haft egen hest. Så hun har aldrig kendt de heste jeg har redet.

    Og nu som 16 årig er det kun når jeg beder hende om at komme med ud og se på nye parter hun gør det, fordi det interesserer hende ikke, og derfor tror jeg ikke hun tænker over det på samme måde. Jeg rider altid selv, gider heller ikke have folk til at kigge..


  • #27   5. apr 2011 hmmmm man kan få kørekort nur man bliver 18 r så mon ikke man også kan ride sin hest der og tage ansvar jgg syntes det kommer helt an på barnet/ den unge er kan også ske ulykker når vi voksne er i skalden og jeg er da tit i stalden alene og er da også røget af hesten uden der var nogle andre syntes man som forældre skal have klare aftaler eks. man får besked sms eller lign. når børn/unge køre i stalden hvor lang tid der er der og når de køre der fra en kommer an på hvor ansvars bevidste de er for i kan ikke pakke dem ind i vat og bomuld der kan også ske ulykker på vej til skole osv.


  • #28   5. apr 2011 Dejligt at læse at jeg ikke er den eneste der synes man ikke bør lade børnene alene om det ansvar - det kan nogen gange føles som om man er den eneste "pylremor" i miles omkreds.

    Har en datter som lige er blevet 12 år og har haft egen pony i knap 2 år. Hun har 100% opbakning fra min side og vi er altid afsted sammen og vi nyder at have "vores tid i hinandens og ponydrengens selskab"

    Nu er vores dreng ekstrem svær at ride og de har kæmpet mange kampe, kampe som måske er lidt nemmere at overkomme når der er støtte, opmuntring og opbakning på sidelinjen og man ved at man aldrig står alene i en situation man ikke kan magte.

    Den korte tid hun var elevrytter har jeg godt nok set mange piger blive "læsset" af til deres ridetime og hvor kede af det de blev når der ikke var en færældre på tribunen efter en tur i sandet eller andre dårlige oplevelser. Små piger som ikke kunne sadle ordentligt op uden hjælp, ikke vidste hvad de skulle gøre hvornår osv. og der er jo grænser for hvad en enkelt underviser kan klare.

    Jeg prioriterer utroligt højt at ridning er af lyst og at min datter lærer at ride sin pony som den har behov for og ikke som hun nødvendigvis lyster. Der er plads til hygge, leg, jordtræning, spring og ture så det hele ikke bliver seriøst og kedeligt.

    Jeg bliver så trist når man er til stævner og ser pony blive flået i, sparket til, truet og pålæst om hvor dum og uduelig den er når den ikke lige makker ret og rytteren stortudende forlader banen.
    Der er jeg stopklodsen - og håber ved gud aldrig jeg ser min datter have den opførsel, for så er det godt nok nul ridning hvis hun ikke forstår princippet i at pony ikke er bedre end rytteren på ryggen gør den til og man må vende den negative til noget positivt - men havde hun ikke den indstilling havde hun nok også kastet håndklædet i ringen for lang tid siden med den lille gadedreng vi har smiley

    Undskyld et langt indlæg, men altid dejligt når der kommer et indlæg til en god debat .-)


  • #30   5. apr 2011 Jeg havde min første partspony som 7 årig, og fik lov at ride alene rundt på hende incl på tur. Fatter det i dag slet ikke. Mine forældre er ellers ekstremt forsigtige typer, så det har jo nok handlet om de ikke anede noget om hvor farligt det kan være. Fik pony selv som 11 årig, og en virkelig besværlig en, som jeg også red alene.

    Min egen datter er 7 og har lige fået pony, og jeg kunne ikke komme i tanke om hun skulle være alene med den, men jeg ved jo også en masse om heste som mine forældre ikke gjorde.


  • #31   5. apr 2011 Hvor mange af jer der skiver til dette indlæg har selv børn ?????? Jeg har en datter på snart 12 år der har en pony på 450 kg:-) hun har redet i 4 år og må da uden jeg er det mindste bekymret gå alene hos hendes hest og må også få den med på rideskolen en lørdag til hygge med de andre tøser. Jeg vil da bestemt ikke kalde mig uansvarlig eller kalde det "et pasningstilbud" !!! Det har sørme noget med at gøre hvordan børnene opdrages til at omgåes så store dyr. Hvis de lærer at det ikke er et stykke legetøj, men et levende dyr med følelser og alt hvad det indebærer så for min skyld ingen alarm over de færdes med heste. Min datter har også altid lært at ridehjelmen er obligatorisk sammen med hesten.
    Jeg har altid selv omgået heste og har haft hend med, så hun ved hvordan hun skal opføre sig omkring en hest


  • #32   5. apr 2011 Rikke Havgaard L :

    Jeg er en af dem, der skriver pasningstilbud. Men skriver også, at jeg godt ved at det bestemt ikke, er alle forældre, som ser sådan på det smiley
    Når børn er opdraget til sikker omgang med hestene, som det lyder som om dine er, så ingen problem for mig, i at de er alene ved hestene.

    Jeg ser et problem, i de tilfælde hvor forældrene IKKE gør noget for, at sætte sig ind i heste verdenen, eller ikke følger med i hvad deres børn laver når de er hos hesten.

    Nej jeg har ikke selv børn, men derfor kan man vel godt have en holdning.


  • #33   5. apr 2011 Anne Mette S:
    Det var heller ikke ment som sur opstød:-)
    Og helt bestemt kan du have mening uden egne børn.
    Min datter ar altid udstyret med mobil tlf så hun kan ringe hvis der er noget.. Nu er vores situation også lidt anderledes da vore heste står hjemme hos os, og vi kan næsten altid se dem fra huset af, men JA har også oplevet nogle der lader deres børn hensynsløst omgåes heste uden at tænke over hvilke konsekvenser der kan få..
    Der skulle laves en lov til alle de nye hestelove der er blevet lavet, at børn under 12 år kun må få hest hvis de og eller forældrene deltager i ryttermærkerne eller får en form for undervisning/viden om hestehold inden ejerskab


  • #34   5. apr 2011 Jeg ville heller ikke have de store problemer med at min datter var "alene" med ponydrengen hvis vi havde dem hjemme. Nu står vi også opstaldet et sted hvor det er yderst sjældent jeg kan være sikker på at der er andre i stalden og en bevidstløs eller stærkt forslået person vil have svært ved at tilkalde hjælp over mobilen.

    Har tit set udviklingen af en flok unge tøser og deres ponyer i ridehus hvor det ikke kunne blive vildt nok og i mine øjne helt over gevind og uden at tænke på hverken dyr eller menneskers sikkerhed - omtanke når man har det sjovt er meget svært for unge at administrere og sjældent går alvoren op for dem før det er for sent.

    Hos os er vi bare blevet så vant til at det er "vores ting" sammen og noget vi hygger os med. På de travle dage hjælper det jo også at være to - tøsen tager det sjove og ordner dyret mens jeg muger ud - her er jeg ok med at hun rider alene på banen mens jeg er i stalden da jeg kan høre hende kalde.

    Hun er yderst fornuftig i omgangen med både pony og tingene omkring hende som også skal behandles med omtanke og respekt - specielt når man står opstaldet ude. Og før i tror det om pylremor, så er pigebarnet altså ikke helt stavnsbundet til altid at have mor på slæb. En hyggedag ved drengen sammen med en veninde uden mor er der plads til under helt klare aftaler om hvad de må og ikke må + jeg altid indhenter tilladelse fra div. veninders forældre før jeg lader et andet barn end mit eget tage med derud.


Kommentér på:
Hvor er forældre henne?

Annonce