{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til jer med koldblodsracer
  • #1   26. apr 2011 Pavo Condition eXtra

  • #2   26. apr 2011 Mine koldblodsheste lever udelukkende af warp og vitaminer og de STOR trives, lidt for godt næsten.
    de har warp ad libitum døgnet rundt.

    min PRE hingst som skal være godt dækket ind pga avl, homoner mv for Hestemix som er et fuldfoder inkl vitaminer og minraler bla hippolyt laver det. det kan også købet ved foderstof i storemængder, der hedder det oftes lutus mix.
    og så hø/warp


  • #3   26. apr 2011 Tjah... prisvenlig er nok, som man ser på det; tror nok, det, jeg fodrer med, regnes i den dyrere ende, men det er super godt foder, og jeg har en teori om, at der hvor man ofrer lidt på foderet, sparer man på dyrlægen. smiley

    Min Tinker og min Frieser får Hesta Mix müsli fra St. Hippolyt; et foder som er specielt sammensat til nøjsomme heste/barock- og koldblodsheste; bl.a. indeholder det ekstra zink, som er med til at modvirke bl.a. skab, mug, sommereksem og andre hudproblemer.


  • #4   26. apr 2011 Regulator Complete, Roepiller og Cool Mix (müslie uden havre) og self wrap

  • #5   26. apr 2011 jeg har tinkere/icér og jeg fodre med sorthavre og møllerens hesteplus og så får de hvidløg og biotin, jeg fodre for knap 200 pr md, men henter også min havre ved en landmand så det er jo en del billigere end i foderstoffen

  • #6   26. apr 2011 Vores frieser og fjordbolle får en smule havre, vitaminer og masser af wrap.
    Ingen af dem mangler krudt, sul eller andet.


  • #7   26. apr 2011 undgå stivelse og sukker da det ik dur til koldblod. foder mine med vitaminer og ca 30 kg hø

  • #8   26. apr 2011 Nu er det jo lidt af en "rundkørsel" som så vidt jeg kan se kun indeholder en enkelt koldblodsrace (frieser) og frieseren er på mange måder ikke "typisk koldblod" hvis man sammenligner men mange af de andre koldblods (belgier, jyder o.l.)

    Men uanset, så er en koldblods jo osse bare en hest og skal fodres som alle andre heste, i forhold til hvor meget den laver osv

    Vi har haft flere belgiere og en enkelt jyde. De fleste af vores belgiere havde tendens til at blive lidt runde, men hende vi har pt, er lige modsat -hun kræver faktisk en del mad for ikke at blive tynd, osse selvom hun kun bruges moderat.

    Dog har en del koldblods det ikke så godt med for meget protein.

    Vores heste (både holsteneren og belgieren) har fri afgang til hø (osse på folden, hvor de har begrænset adgang til græs da holsteneren ellers bliver for fed).
    Derudover får de pavo allsports (og ekstra vit til holsteneren der ikek tåler for meget mad).


  • #9   26. apr 2011 Jeg bliver lige nødt til at melde mig på banen..

    Frieseren er IKKE en koldblodshest, men derimod en varmblod..
    Ja, i gamle gamle dage var Frieseren en koldblod, men man har avlet den mere og mere i retning af varmblod, hvilket det er nu...


  • #10   26. apr 2011 Sorte Perler -så blev man så meget klogere. Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på frieseren overhovedet, men af de tre racer var det bare den jeg så som "mest koldblodsagtig" ;o)

    De to andre er jo i hvert fald ikke koldblods:o)



  • #11   26. apr 2011 jeg forstår ikke helt. der er da ingen af de racer der er koldblods. hvorfor så foder den som en.?

  • #12   26. apr 2011 Stald MaTo: Vil det være nok udelukkende at fodre med Hestemix fra st.Hippolyt eller er det nødvendigt med ekstra vitamintilskud, når der er tale om en 3-års?

  • #13   26. apr 2011 uanset hvad bør alle heste kunne leve på græs hø og vitaminer

  • #14   26. apr 2011 valset havre og hø:D ingen af vores heste har nogensinde været syge eller undererneret.

  • #15   26. apr 2011 Hehe Michelle.. Vi skal alle lære noget hver dag..

    På Dansk Frieser Forbund's hjemmeside står der:
    Frieserhesten er en kraftfuld, storrammet, udholdende varmblodshest med ædelt hoved, store udtryksfulde øjne, højt ansat smukt bøjet hals, bredt bryst, stærk ryg og manke, hvælvet kryds og kraftig man, hale og kodehår.

    Den er en venlig, trofast sort hest med temperament og nervestyrke som gengælder din interesse.

    Frieserhesten er med sin spanskblodede afstamning en barokrace, som gør den velegnet til klassisk dressur.


  • #16   26. apr 2011 Maunsholt -det afhænger jo altså af hesten og hvad den bruges til.

    Vores Martha ville lynhurtigt blive afpillet, hvis det var alt hun fik. Axel derimod ville sikkert være fin at se på, men mangle energi når han bruges så meget som han gør.

    Vit/min og hø/wrap er ganske glimrende hvis hesten kan holde huld og ikke arbejder voldsomt hårdt -men det er altså ikke en løsning til alle heste


  • #17   26. apr 2011 Var næsten klar over at jeg ville få at høre for at omtale ham som "koldblods". Må ærligt indrømme at jeg troede at friseren blev regnet for koldblod, så blev jeg det klogere smiley Han er 1/2 friser, 3/8 pre og 1/8knabstrupper. Så ja, en dejlig "rundkørsel" smiley

  • #18   26. apr 2011 Sorte Perler -ja man ender jo med at blive frygteligt klog *G*

    men uanset så mener jeg ikke der er "særlige regler" for fodring af koldsblodsheste, udover at en del af dem er ret nøjsomme:o)
    -det har vores Martha så bare ikke lige læst


  • #19   26. apr 2011 michelle både ja og nej min mathilde brugte jeg til hård ridning da hun ik var ifol og hun var til den tynde side men fat ud af at mit hø manglede noget vitamin det fik hun og vitaminer og det bør alle heste kunne klare sig på idag fodre jeg kun med hø græs og vitaminer

  • #20   26. apr 2011 ja det er inkl vitaminer miniraler osv.

    min PRE for dette og hø/warp.
    han for i bedæknings sesonen nogettilskud med det er ikke aktuelt for dit vedkommende:-)


  • #21   26. apr 2011 *Smil* Michelle.. Martha er også en ener, har jeg hørt lidt om..

  • #22   26. apr 2011 Maunsholt -nu ved jeg ikke hvad du betragter som hårdt arbejde. Men Axel ville mangle energi (det ved jeg af erfaring) hvis ikke han osse får sit krybbefoder.
    Han går pt ca 30-50km på tur om ugen + dressur (ridning/kørsel) på bane + 1 dag spring (1-2 fridage) og stævnerne er jo så i reglen alle 3 discipliner på en dag (kørsel).

    Martha bliver kun brugt moderat, men erfaring viser altså at hun ikke holder huld uden foder. Og det uanset at vi har hø af super kvalitet.

    Det er fint at dine heste trives på hø + vit/min, men det er ikke = at det er alle der gør det.

    Tro mig, kunne vores nøjes med hø + vit/min så var det da det de fik -det er da meget billigere end alt det vi hælder i hovedet af dem.
    Men det kan de altså ikke, og de er LANGT fra de eneste.


  • #23   26. apr 2011 Tak for jeres gode råd. Tror jeg prøver at få lagt en professionel foderplan, men nu har jeg lidt at få efter når "gadekrydset" ankommer smiley

  • #24   26. apr 2011 Sorthe Perler -i må da læsse hesten og komme med på tur her i det vestjyske en dag. Så kan du osse møde Martha;o)

  • #25   26. apr 2011 Det er ikke en koldblod, men en barockhest. smiley

  • #26   26. apr 2011 min belgier mathilde blev brugt til kørelse med turister 5 gange i ugen fra 10 til 17 men pause fra 12.12.30 og blev redet 2 gange i ugen det var fra maj til oktober og efter hun fil taget blodprøve og vi fandt ud af hvad hun manglede har hun kun fået vitaminer og hø

  • #27   26. apr 2011 Jep -men det er jo trods alt stadig moderat arbejde, omend i længere tid. Det er jo ikke i højt tempo hvor pulsen virkelig kommer op;o)

    Og igen -heste er forskellige. At din kan klare sig på det er super. Det kan vores så ikke. Axel kunne hvis ikke han blev brugt så meget. Martha kan ikke, selv hvis hun kun skal være foldbums.


  • #28   26. apr 2011 Michelle hvad giver du for at få lidt energi?

  • #29   26. apr 2011 Tine -Axel får som skrevet Pavo allports. Det er ret nyt at han er skiftet over på det, så hvordan det kommer til at fungere kan jeg jo ikke helt sige med sikkerhed.
    Han har fået det i ca 1 måned tror jeg, og indtil videre virker det efter hensigten.
    Han får så derudover et tilskud fra pavo (mener det hedder gold e.l.me hæng mig ikke op på det) som er lidt vit/min, fordi han kun kan få ret lidt foder uden at blive tyk, og så er han jo ikke dækket ind uden et tilskud.

    Han fik tidl fiberlux champ med et tilskud af noget der hedder stamm30 fra Bluegrass. Det fungerede han osse godt på, men tilskudet er ret dyrt, så nu prøver vi lige pavo og ser hvordan det går


  • #30   27. apr 2011 Tak Michelle , kan dog ikke lige finde det der hedder stamm3o fra bluegrass, men må prøve at leder videre : )

    Leder nemlig kun efter et tilskud, da den store allerede er lidt småtyk på græs, så han får kun vitaminer nu.


Kommentér på:
til jer med koldblodsracer

Annonce