15. jan 2005 Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Med og uden sadel {{forumTopicSubject}}
Tid til reflektion:
Jeg rider en islænder en gang eller to om ugen. Jeg har som regel redet med sadel, men for et par uger siden besluttede jeg mig for, at ride uden. For det første fordi jeg synes sadlen trykker ham lidt, og for det andet fordi jeg syntes stigbøjlerne var i vejen. Nu har jeg så været afsted uden sadel et par gange. Og hold da op, hvor en aha-oplevelse jeg lige har fået! For hvor går man glip af meget når man rider med sadel. Den fornemmelse man får af hestens gang med sadel er jo kun en tiende-del af fornemmelsen man får uden. Det er jo ikke kun balancen der bliver sat på prøve, men man opdager også lynhurtigt, at trav og skridt ikke bare er en frem-og-tilbage bevægelse i bækkenet. Og man lærer virkelig at slappe af og sidde ned - for ellers falder man jo af h***** til.
Stakkels dem, der aldrig tager sig den frihed at ride uden sadel, for man lærer altså virkelig noget (tag det som en lille opfordring herfra
God tur!)
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Kan desværre ikke ride uden sadel på min. Så snart man sætter sig på ham uden sadel, så ryger han afsted i krumspring xD Been there, done that! :b
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
jul 2010
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 247
Har redet uden sadel en enkelt gang på bane:)
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Man kan godt tilride uden.. sidder normalt altid uden de første par gange (også så man let kan glide af) men når man skal begynde at trave mener jeg at sadel er nødvendigt, fordi den unge hest kan gå noget ustabilt og man derfor let bumper eller kommer ud af balance.. i starten bør man ride letridning eller i let sæde..
Med og uden sadel