{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.629 visninger | Oprettet:

Vanrøgtede heste på Døllemarked 2011 {{forumTopicSubject}}

Vanrøgtede heste på Døllefjelde-Musse marked.

Skønt hestekræmmermarkedet først begynder lørdag var der alligevel heste og andre dyr på markedspladsen allerede fredag - og det selv om dyrlægetjekket først er lørdag morgen kl. 7. Dvs. at de dyr som var på pladsen i dag IKKE havde været kontrolleret af en dyrlæge.

Desværre viste det sig også at en del af dyrene så ud til at være vanrøgtede - i særdeleshed 3 små ponyer fra en hestehandler ved navn Peter. Der var især en lille pony som nærmest havde "plateau-hove" - hermed mener jeg hove, som var ca. dobbelt så høje som de burde værre - og så må være meget smertefulde for ponyen at gå på. Den ene baghov var så småt på vej til at vokse ud som en "snabelsko".

Om hovpleje på heste skriver Dyrenes Beskyttelse:
Velplejede og sunde hove er alfa og omega for, at hesten kan fungere optimalt og dermed for hestens almene velvære. Hovene er hele grundlaget for, at hesten kan bevæge sig. De skal både bære hestens vægt og virke som støddæmpere, således at hestens led og sener ikke belastes unødigt. Det er altså helt afgørende for hesten velfærd, at den har sunde hove.

For at sikre en sund hov skal hestens hove beskæres regelmæssigt af personer, der er uddannet til at udføre det arbejde. Som hesteejer skal du derudover dagligt efterse hovene, således at eventuelle skader eller andre problemer hurtigt opdages.

Manglende opmærksomhed på hovenes tilstand og for sjælden eller forkert beskæring kan føre til invaliderende benproblemer hos hesten.

Kilde: (link fjernet)

Da jeg tog billeder af ponyens hove med mobiltelefonen kom ejeren hen og spurgte mig, hvad jeg lavede og skubbede mig omkuld. Jeg svarede at jeg fotograferede ponyens hove, fordi de var alt for lange. Hvorefter han vendte mig ryggen og ikke ville tale med mig.

Da vi senere kom tilbage var han i færd med selv at beskære ponyernes hove, men de alt for lange hove på den værst ramte pony kan ikke rettes op af en enkelt beskæring - det vil kræve længere tids behandling.

Jeg kontaktede den ansvarlige for området på markedskontoret, som forklarede mig at der først var dyrlægetjek imorgen klokken 7 af en dyrlæge ved navn Heidi fra Nysted - og hans undskyldning var at ponyerne havde bedre af at stå på græsset end i en transportvogn?
Jeg viste ham billedet fra min mobil og han forklarede at han ikke havde meget forstand på heste. Så det kom jeg ikke meget længere med.

Senere kom en hesteopdrætter forbi og bekræftede at hovene var alt for lange og at her var tale om vanrøgt. Vi talte med ejeren af ponyen, som sagde at den var vanrøgtet da han fik den - og mente at det måtte være de nye ejeres opgave at rette hovene op igen. Vi mente ikke at han burde have lov til at sætte vanrøgtede dyr til salg.
En anden mand, som han havde siddet sammen emd forklarede at det var ham der skulle kontrollerer hestene og at han bare ikke havde fået gjort det endnu og han gik med hen og så på hovene - og bagatelliserede problemet med at den bare havde lidt lange negle, ligesom vi mennesker kan have det!!!

For at kunne undersøge mere om hvem han var skrev jeg hans mobilnumre ned fra et opslag på siden af hestetransport-lastbilen. Her har billeder af flere heste til salg, samt et opslag med at han tog imod marsvin og kaniner som manglede nye hjem. På den sidstnævnte side stod at han var medlem af hele 4 dyreværnsforeninger: bla. Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn og Alle Dyrs Ret.

Den sidste husker jeg ikke og nåede heller ikke at notere/fotografere den for da kom han over og begyndte at chikanere mig ved at gå truende tæt på - spørge hvem jeg var og hvor jeg kom fra og så tog han pludselig min mobiltelefon ud af hånden på mig?.

Jeg sagde at jeg kom fra Holeby, havde hest og opdrættede marsvin og spurgte ham hvor han kom fra, hvortil han svarede "Hjemmefra". Da han tog min mobil gik jeg et skridt tilbage og kiggede efter om min familie/venner så hvad der foregik, hvorefter han gav mig den tilbage.

Herefter begyndte han at pakke sammen, men klokken var også lidt over 16 og en del af de andre dyresælgere var også taget hjem. Jeg gad nok vide om han kommer til dyrlægetjek imorgen tidlig og i så fald om han har de samme vanrøgtede heste med. Det tvivler jeg på!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vanrøgtede heste på Døllemarked 2011
  • #1   21. maj 2011 I kan se billeder af ponyerne på min profil/konto smiley
    Jeg har slettet hans telefonnumre og adresse for ikke at hænge ham ham ud og bryde reglerne.

• #2   21. maj 2011 Tjek også lige dette link. Det sker desværre i hele landet:
    http://www.nyt-hesteliv.dk/index.php?id=131

• #3   21. maj 2011 Ville melde ham for misrøgt til politiet !

• #4   21. maj 2011 Karina: At melde sker det ikke en sh*t ved, jeg har stået på et hestemarked og anmeldt sådan en og politiet ville ikke engang dukke op!

• #5   21. maj 2011 Overstående tekst + billeder er sendt via mail til lokalavisen Folketidende, TV2 Øst, Nyt Hesteliv, Hestens Værn og Dyrenes Beskyttelse.

Desværre er dyreværnsloven for vag til at politiet kan stille ret meget op smiley

• #6   21. maj 2011 Enig - Der burde minimum gælde de samme regler som ved dyrskuer!

• #7   21. maj 2011 Prisen for den lille vanrøgtede pony er 2500 kr. Vi bød 300 - og så vendte han ryggen til og spurgte om der stod Idiot bag på ham smiley

• #8   21. maj 2011 2500 for en pony i den stand!? Han må da ha' spist søm. Ej, jeg bliver så vred når folk behandler deres dyr sådan, han burde blive spærret inde. Politiet ved jo intet om dyr og dyrevelfærd, de er fuldstændig ligeglade.
    Håber at deres lidelser snart får en ende, på den ene eller den anden måde smiley

• #9   21. maj 2011 ja 2500kr. kan man jo nærmest få en velplejet, tilreder, børnevenlig pony for med pas og div. pleje. Sådan en nar.

Sig mig det her med lovgivning vedr. pas, der må da kunne gives en del bøder osv, på sådanne markeder, netop fordi hestehandlere ofte ikke gider betale for sådan en ekstra udgift. Er der ikke noget lovgivning omkring pas/ chip ved markeder???

• #10   21. maj 2011 Stjerneponyen: Hestehandlere er fritaget for lov om mærkning/pas.

Det er nedgangs tider og jeg tror man vil møde heste/ponyer der er mere vanrøgtede end lige de viste-de ser runde nok ud. Og jeg mener faktisk at en dyrlæge har godkendt dem før de må komme ind på markedet.

Sidst hèr var en sag i debatten var sagen fra nordjylland og nyt hesteliv-deres metoder er jeg IKKE begejstret for!

Jeg har for en del år siden købt hest på hestemarked-ung plag der var usikker på alt det uro-dagen efter futtede den glad rundt og alt var glemt. Heste er geniale til at "tåle" uro-det er der jo også ved skuer /stævner osv. men hèr er det ikke synd?

Tråden ser lidt død ud-tror vi efterhånden er træt af "stormvejr" med misrøgt.
    mvh merete

• #11   21. maj 2011 http://issuu.com/doellefjelde-musse/docs/markedsavis_2011
    Her står der om deres regler på side 16.

• #12   21. maj 2011 De her heste er deres levebrød, så hvorfor skulle de ikke behandle dem godt?

Jeg kender et par hestehandlere, og alle dem jeg kender har nogle sørgelige heste i stalden, men det er ikke deres skyld hestene ser sådan ud. Nej, det er heste som de har været ude og hente ved private, der har anskaffet sig heste, og ikke har den mindste ide om pleje af heste.
    Så de får tynde heste ind, der ikke har set en smed i flere år. Som du selv siger, tager det lang tid at rette op på hovene, så hvem siger han ikke var igang med det?

Nogle af hestehandlerne samarbejder med dyreværn organisationer, da de har midlerne til at frikøbe alle de heste, som private folk ikke har formodet at passe ordenligt.

Disse heste er sjældent meget værd, og derfor er deres bedste mulighed for at få dem solgt igen, at sælge dem på markeder i løbet af sommeren.

hestehandlere er fritaget fra at skulle lave pas på alle deres heste, men nogle gør det alligevel, da det gør hestene lettere at sælge, deres største problem, er at folk ikke kan li de navne som de finder på.

Den pris han oplyste til dig, kan sagtens være en speciel pris, kun for dig, da han ikke ønsker at sælge til dig.

• #13   21. maj 2011 Stald søgaard: FLOT :O)

Har selv købt både Nuser og Briza af hestehandler-der akut ALTID rykker ud og henter heste fra private/dyreværnssager som du nævner. Begge mine har været radmagre-noget der nemt kan rettes op.

Syns efterhånden der er for MEGET pladder med folk der er selvfede på dèn lov om hestehold-dèn er iøvrig til revidering!

mvh merete

• #14   21. maj 2011 Wianda:
    Mine 2 stakler blev der taget hensyn til-de gik begge i fold med små ponyer så de kunne klare sig.Og Briza var hentet 3 dage før jeg købte hende så begrænset hvor meget hun kunne have taget på! Nuser blev kørt her til 2 dage efter vi havde købt ham-hestehandleren mente det ville være hans bedste chance og fik jo ret. Nuser har taget 100 kg. på i det år der er gået!
    Syns disse ponyer ser velnærede ud!
    mvh merete

• #15   21. maj 2011 De behandler dem godt, de får ordnet deres hove, får foder/græs. Der bliver lavet foder planer i samarbejde med dyrlæger, så de ikke bliver fodret op for hurtigt.

Folk har så mange fordomme, og elsker at hade hestehandlere.

Det tager lang tid at rette op på hove, også længere tid end de fleste tror. Min veninde købte en lille pony af en respekteret DV avler og hingsteholder sidste år, den havde forfærdenlige hove, og de er stadig ikke rettet helt op.

• #16   21. maj 2011 Stald Søgaard: Ja og er det så slemt for heste at stå på marked? Hvad med alm. heste i stævner-kåringer osv.?

mvh merete

• #17   21. maj 2011 Malene: Det er ikke politiets fejl - de passer bare deres arbejde og er mennesker som alle os andre - og det er jo ikke alle der har forstand på heste. Det er desværre lovgivningen og reglerne der er alt for slappe. Det eneste vi kan gøre er at råbe op - hver eneste gang - og det er netop det jeg gør nu smiley

Merete P: Desværre må jeg skuffe dig!! Nej de var ikke kontrolleret af en dyrlæge - endnu. Jeg talte med den ansvarhavende for markedet og han sagde at dyrlægen kom og tjekkede dyrene her til morgen kl. 7. Men den hestehandler er jo nok for klog til at tage den lille vanrøgtede pony med igen i dag. Især efter at jeg var efter ham i går. Det nytter ikke noget at blive træt af at kæmpe imod misrøgt - den er netop den vage holdning jeg kæmper imod smiley

Lone og Bo: Tak for det link - det skal jeg nok lige tjekke igennem smiley

Wianda Dreem A: Det vil det kun være helt fint, hvis han får modstand af andre end mig og hende jeg har hest hos. Jeg kommer selv derned igen efter frokost - men skal kører klokken ca. 14 pga. et møde i Næstved kl 15.

Stald Søgaard: Det er jeg næsten helt enig med dig i. Ja - han siger selv at det er en hest han har fået ind og at den så sådan ud da han fik den hjem. Så langt så godt - det er der intet i vejen med. MEN HAN SKAL IKKE SÆTTE EN VANRØGTET HEST TIL SALG smiley Nu bliver jeg gal. Man sælger ikke syge og vanrøgtede dyr. Tager man sådan en hest hjem har man da også ansvaret for at bringe den på ret køl igen inden man kan sælge den. Ellers var det da mere humant at slå dyret ned ...

• #18   21. maj 2011 Nu mener jeg jo altså at mange små gnavere(kæledyr) går i alt for små bure og tit for mange i hvert bur-dem er der ikke nogen som råber op om!

De fleste heste har det trods alt rigtig godt hèr i landet-var vi bare ligeså gode ved vores psykiske syge og gamle så kunne jeg holde mit arbejde ud som SSHer.
    mvh merete

• #19   21. maj 2011 problemet er alt folk bliver ved med at købe de heste på markederne og på den måde give disse sælgere penge i kassen... de bliver ikke straffet af politiet eller andre indstanser fordi alle ved at der aligevel kommer en eller anden og køber disse heste og så er alt glemt.
    Hvis folk nu lige gad at bruge hovedet og lade være med at købe dyrerne af disse mennesker ville det ikke tage lang tid før sådan en industri ville lukke ned.. men så længe folk køber disse heste og undskylder sig med at det er af medlidenhed kører denne industri lystigt videre

• #20   21. maj 2011 Fæhesten : Jeg har IKKE købt mine af medlidenhed-men pgr. af deres udseende/adfærd osv. ligesom alle andre vælger deres heste.
    Stadigvæk er største delen af de dårlige heste vi møder på markeder købt fra private og fra dyreværnssager- mener ikke det er forkert at købe dårlige heste til et bedre liv og salgs mæssigt skal nogen jo være formidlere.
    mvh merete

• #21   21. maj 2011 syns godt nok man er lidt snæversynet, hvis man tror at hestehandlere behandler deres heste godt og giver dem den rette pasning og pleje. Vi ved vidst allesammen hvor meget det koster at holde hest, så til de priser de ofte sælger for går regnestykket vidst langt fra op.....

Ved godt at man ikke skal slå alle over EN kam og der findes "hestehandlere" som har tjek på det hele, er cvr-registrerede og som giver hesten den pleje den skal have, men der er SØRME også mange der KUN tænker på penge, anskaffer sig den ene hest/ pony efter den anden, som de KUN tænker på at sælge videre for at tjene noget på den, og derfor ikke gider kaste en masse penge i den for at rette op på fx hovproblemer, pelspleje m.v.

Jeg bliver faktisk lidt harm når folk ligefrem holder hånden over disse mennesker. Sig mig har i overhovedet ikke fulgt med i nyhederne, fulgt med i slemme videoer fra markeder hvor heste bliver filmet mens de bliver mishandlet/ misforstået og hvor man tydeligt kan se at en hest bestemt ikke ser sådan ud hvis den får den rette pleje.
    Se alle de små shetlandsponyer der står rundt omkring til markeder....hvorfor tror i de ser sådan ud i pelsen fx. Min shetlænder har i junu/ juli-måned for længst smidt sin lange vinterpels, fordi han bliver striglet samt får det foder/ vitaminer/ mineraler han har brug for......man kan jo tydeligt se at dette overhovedet ikke er tilfældet for dem der står rundt omkring til markeder....og ja deres hove ligner tit noget der er løgn, som IKKE er blevet beskåret i måneder...nej nej, håber virkelig snart det bliver forbudt at tage levende dyr med til disse markeder!

• #22   21. maj 2011 Merethe: hvis du ikke købte dine heste af medlidenhed og de ikke så ud som på billederne og som omtalte emner, var det nok heller ikke lige dine heste eller køb jeg skrev om smiley

• #23   21. maj 2011 Jeg er fuldstændig enig med trådstarter!!!
    Har været på bla. marked på Fyn. Jeg var chokket over at se alle de stakkels dyr der bare stod bundet til en gad købe dem. Der var meget varmt og flere heste havde intet vand. Så meget langhåret æsel bare ligge ned - nærmest havde opgivet.... smiley Jeg fandt spand og gik rundt til dem jeg ku med vand......Det er sgu dyreplageri - forstår ikke at nogen kan være så ligeglade med levende væsner!! Føj

• #24   21. maj 2011 l den tråd kan jeg fortælle a 2 af de 3 pony'er er solgt eller de var der ik her i formiddag og aften der har kun været den mindste lille røde.... og den så ikk grim ud.. og hvis det fra igår er så meget vanrøgt som i siger og blæser det op til, (IKKE at det er iorden, men er jo ikk en dødsdom) har selv fået 2 hingste plage der bestemt ikk har haft det godt, de sku efter sigende have gået i en lade i 8 mdr med deres mødre og ikk snakket med andre end ham manden der gav mad ind imellem, men de var ultra tynde og meget ilde tilredt! de har lige så lange hove som den fra markede igår, men vi kan IKKE beskære dem mere lige pt end ved alm slid, da de højst sandsynligt ville få et hjertestop eller lign de var så afkræftet så bare det a holde dem fast for a få dem ind i en boks slog dem om kuld... bare hus for historien før man dømmer...

og som marethe siger, er det sku yderst sjældent at det er hestehandlerene skyld de ser sådan ud, men netop igen forhistorien, hvor kommer de fra... og hvad er grunden... tænk hvis i lige havde fået et ulykkeligt skravl ind a døren og en forbi passerende kom og så den og sagde det var DIG der havde gjort det mod den??

hestehandlerene har jo bare hestene igennem de har ikk råd til a de står der i mdr eller år for a de ser pæne ud... det er endnu igen deres levebrød...

• #25   21. maj 2011 måske du kan jo se de 2 andre var væk... men ja man ku godt lige file lidt til

Kommentér på:
Vanrøgtede heste på Døllemarked 2011

Annonce