{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.387 visninger | Oprettet:

sår i mundvigen {{forumTopicSubject}}

jeg opdagede for nogle måneder siden min hest havde sår i mundvigen. hun gik først 1 måned og fik frem, og jeg syntes det så rimelig ud, men det gik op med det samme igen

nu har jeg behandlet det med sølvnitrat, duppede det 3 gange, (vidste ikke jeg skulle være blevet ved) og så har hun gået 1 måned mere men de sidste 2 uger er der intet sket. der er ikke rigtig en flænge eller noget men det er stadig lyst, og man kan tydeligt se hvor såret har været.

aner ikke hvad jeg skal gøre. og er bange for at skulle til at starte forfra. nogen der har nogle gode råd og noget erfaring.

har tjekket mit bid, der er intet men overvejer at prøve at skifte det alligvel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sår i mundvigen
  • #1   16. jun 2011 Har du prævet en periode at have gummiringe på biddet?

• #2   16. jun 2011 smør det med noget helosan eller anden fugtighedscreme uden parfume både før og efter ridning..

• #3   16. jun 2011 Kender så mange med det problem. Tror du skal være opmærksom på ikke at have hårdt fat i tøjlerne :o)

• #4   16. jun 2011 Der er nok ikke så meget andet at gøre end at give det ro indtil man er sikker på det er helt væk smiley
    Også kan mælkefedt en rigtig god ting at bruge inden ridning.
    Rider du med et blidt bid? smiley

• #5   16. jun 2011 1 - ro ind til det er væk
    2 - sker det igen når det er væk, så find ud af hvorfor, er det dig der har for hårdt fat? Er det bider der niver? sidder der skidt på bidet og niver?

• #6   16. jun 2011 problemet er ikke bidet lige nu men at såret bare ikke vil hele

men heler såret nogensinde ordentligt hvis jeg fortsætter med at ride. og går såret ikke op igen hver gang jeg kommer bidet i munden.

jeg rider for det meste med løse tøjler, og sørger for at have fat i dem så kort tid som muligt når jeg vil rette noget på hende i dressuren. syntes ikke jeg kan gøre min tøjle meget blødere :S

• #7   16. jun 2011 Jeg har haft samme problem med min hest fik sår inde i mundvigen. Jeg gav det ro til det var helet og smurte rigeligt med levertransalve hvilket jeg stadig gør før og efter ridning og det virker rigtig godt smiley Og så skiftede jeg til et HS muffebid ..

• #8   16. jun 2011 bruger et tredelt bid. meget rundt og blødt vil jeg sige.

• #9   16. jun 2011 Rid evt bidløst indtil såret er helt væk :)?

• #10   16. jun 2011
    Når du rider så kan biddet sidde og irritere såret og derfor rippe der op hver gang du rider = forlænge helningsprocessen?

• #11   16. jun 2011 Jeg syntes også du skal ride bidløst indtil det er healet. Smør det dagligt og så kan du ikke rigtig gøre mere.

• #12   16. jun 2011 ja siger os bidløs til det er helet, det går op hver gang du rider så.. vil du ride til det er helet så gør det bidløst

• #13   16. jun 2011 Min araber har samme problem, han kan desværre ikke tåle biddet, og han er en hest man IKKE skal have fat i tøjlen ved da han ellers begynde at ryste voldsomt med hovedet af irritation, så puttede vi en hackemore på og der er intet problem nu da der ikke er noget til at genere smiley

• #14   17. jun 2011 Du skal da nok overveje at skifte biddet ud, og hvis du alligevel ikke har så stor tøjlekontakt, så er et todelt bid måske bedre ? Man kan vidst også få et bid hvor det er belagt med noget plastik/gummi . Og så bidringe som en anden også foreslår .
    Smør evt såret med skinhealer, patsalve eller noget ligende inden du rider . Husk at massere det godt ind, så mundvigen bliver blød og eftergiven .

• #15   17. jun 2011 Min veninde har samme problem:)

De der bidringe skulle være gode:)

• #16   17. jun 2011 rid bidløst til det er helet helt

og har du overvejet om bidet er for kort? Ville evt. skifte til et 3-delt muffebid, så undgår du at det gnaver

• #17   17. jun 2011 Nadia : Jeg havde faktisk ikke tænkt over at det kunne være for kort . Hmm . Men tænker også, at det burde man have opdaget med det samme ?

Forresten, husk at have et rent bid . Græs og andet snask på biddet er utroligt irriterende og kan snildt gnave hul i mundvigen . Også bidringe skal være rene ! smiley

• #18   17. jun 2011 Min venindes hest har haft samme problem og det blev bare værre og værre indtil de tilsidst ikke troede hun ville blive ridehest igen. Hun kom til Ansager en sidste gang, for at få skåret arvævet væk og få det syet sammen, hvorefter de spurgte, om min veninde havde fået den testet for nikkelallergi - og sørme om det ikke var nikkelallergi.
    Så for hende var svaret at finde et nikkelfri bid, men hesten skal selvfølgelig testes først og såret skal hele HELT inden man gør noget som helst.

• #19   17. jun 2011 Eight Hour Cream fra Elizabeth Arden, det er godt nok beregnet til mennesker men er helt super til at tage de sår som hestene har i og omkring mundvigerne

• #20   17. jun 2011 Jeg har haft samme problem med min part da hun er meget følsom i mundvigen og meget stærk smiley Jeg red i grime og træktov et stykke tid og da sårene var væk købte jeg et gummibid smiley
    Jeg rider altid med vaseline og sårene er aldrig kommet igen smiley

Jeg smurte hendes mundviger med mælkefedt som skulle hjælpe rigtig godt smiley

• #21   17. jun 2011 Jeg har prøvet det samme. Min gamle hest fik sår i begge mundvig, men pga min veninde som havde reddet ham, havde haft alt for hårdt fat i ham, han stod i 3mdr, før ham fik bid i munden igen. og imellem tiden brugt jeg bare tid på at trække ture med ham, ride ham uden sadel og bare i grime og træktorv. Ja bare total hygge. selvfølgelig er det træls for de kommer lidt ud af træning, men man kan selv gør sit for at holde dem lidt i træning, du kan evt også longere din hest i grime.
    Jeg ville bestemt ikke selv putte bid i munden på den, før såret er helet fuldstændigt op igen. og det tager altså tid

• #22   17. jun 2011 Vil også sige drop bidet mens den har sår i munden, kun ris til dig, for som du siger såret får ikke ro. Og du vil få en hest som er øm, og vil blive sur på bidet.

Om det så bare er rid den i grime eller bare tag bidet ud, og sæt tøjlerne i hovedtøjet uden bidet. Kan gøres på de fleste. eller hvordan du nu vil.
    Det øv, for måske du så ikke lige kan ride så meget tur, hvis den ikke er helt stabil uden bid, Men sådan er det, når hesten får sår og skræmmer.
    Det gode du kan glæde dig over, hesten er ikke halt eller uridelig.
    Den skal bare have helt ro i munden. Når det gået væk, og du kommer bid i igen, er det jo så tydeligt om det er bidet, som giver den sår.

• #23   17. jun 2011 Min hest fik sår i mundvigene sidste sommer. Men det nærmest hele vejen rundt på læberne... Jeg fandt hurtigt ud af, at det nye hø hun fik, var så groft og hårdt at det var det, der gav sårene.

Så jeg tænkte at hvis din hest får groft hø, kunne det jo være medvirkende til at det ikke ville hele i mundvigen.

-det var bare et forslag:-)

• #24   17. jun 2011 det kunne godt se ud som om bidet er for kort på nogen af dine billeder
    der skal være en halv cm på hver side af mundvigen ud til bidringen smiley
    men ville nok personligt skifte til et muffebid i stedet, så er du ude over den tvivl

• #25   17. jun 2011 bidet er 1 cm for langt siger min ridelærer. så er ved at kigge på et nyt. bidløst er ikke noget på hende da hun er en stærk og egenvildig hest, som elsker at tage røven på dig hvis du ikke har fuld tjek på hende. har redet lidt med hackamore. det går rimeligt men min dressurlærer og min far syntes ikke det er en god ide fordi jeg ikke kan trække med hende med hackamoren uden hun stejler og stikker af.

en tak for rådene. tror jeg vil ringe til min dyrlæge idag, og så beslutte mig for hvordan jeg fortsætter

• #26   17. jun 2011 Du bliver i hvert fald nødt til at give hende bidfri indtil det er helet. Eller sprænger det bare op igen og igen og så dannes der rigtig meget arvæv.
    Men prøv med den nikkeltest. Det kan jo være - der er mange mennesker og heste, der har det. Og hvis det ér det og du bliver ved at ride med bid, så kan hun også blive allergisk overfor grimen, stigbøjlerne osv. Rigtig træls situation!

• #27   17. jun 2011 jeg vil sige det samme som de andre, drop biddet helt til munden er fin igen. Jeg havde det samme prob med min traver fordi jeg var for hård med biddet. Nu kan jeg ikke engang vise ham et bid uden at han bliver sur. De husker godt smerte de smukke dyr =(

• #28   17. jun 2011 Hm altså at hesten er stærkt og egenrådig og du derfor ikke vil tage bidet af, er det lige det du skriver, for så tyder det på du lægger alt for meget vægt på dit bid. bidet er en hjælper, men det ikke en hjælper som du bør være afhængig af, så har du et problem som jeg syntes du skal se på der.

En hest er kun så stærk som du lader den blive. ved godt det kan lyde lidt hårdt, og ja jeg kender ikke din hest. Men efter at af have set træning af adskellige heste, og lært om horsmanship. Så må jeg indrømme at bidet er falsk tryghed.
    Og hvis hesten, finder på at steje og stikke af, så skal der da sættes ind.
    Den skal da kunne trækkes i sin grime, af dig og alle andre,
    Så lyder til der masser arbejde fra jorden af.
    Kan kun anbefale dig, at du får hjælp ud. Frem for at give efter og smide bid i munden på den. Du vil blive så meget gladere for det på langt sigt.

• #31   17. jun 2011 Jeg fik anbefalet vaseline før ridning, og enten Helosan el zinksalve (til babyer) efter ridning. Gerne en længere bidløs periode. Det har hjulpet.

• #32   17. jun 2011 En hest kan ikke få sår i mundvigen (nikkelallergi eller et slidt bid er undtagelser) hvis man ikke har for hårdt fat i munden på den!

En hest kan ikke være så stærk og egenrådig, at man ikke kan styre den uden at hive den i munden.

Brug tiden mens sårene heles til at indøve basissignaler, som frem, stop og bak.

Kommentér på:
sår i mundvigen

Annonce