{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.626 visninger | Oprettet:

Sår i mundvigen {{forumTopicSubject}}

hej alle, jeg håber der er nogle der ligger inde med et godt råd.
Min hest har for et stykke tid siden fået et sår i munden, og jeg har nu i 4 uger reddet med en hackamore for at give såret ro til at hele, og det er nu også helet fint, og jeg prøvede at ligge bid i igen. Det gik også fint de to første gange, men nu er det som om der er på vej til at gå hul på det igen. Er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre ved det? evt noget at smøre det i eller et andet bid? jeg rider normalt med et helt almindeligt to delt bid, men har reddet med et gummi stang bid her mens han har haft såret, fordi jeg har fået at vide det kunne hjælpe med et bid der ligger trykket anderledes. Skal også lige siges at jeg har reddet meget forsigtigt efter jeg har lagt bid i igen, og gjort alt hvad jeg kunne for ikke at komme til at rykke det op.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sår i mundvigen
  • #1   8. feb 2013 Prøv med et muffebid eller lign, da det godt kan være at en alm trensebid kan nive hesten i mundvigen smiley

• #3   8. feb 2013 Tak for svar smiley har godt hørt at et muffebid kunne hjælpe men hvordan er det helt præcist det hjælper i forhold til et almindeligt trensebid ? smiley
    Har prøvet bidløs de sidste 4 uger og det fungere bare ikke for os smiley

• #4   8. feb 2013 hej.. et sår i mundvigen tager 3 måneder for at hele til komplet styrke.. Så det hjælper desværre ikke at sætte biddet i igen efter blot 4 uger smiley

Derudover skal du tjekke at biddet ikke er for langt? Det er aldrig bidringene som laver sår i munden på hesten, men det er samlingen i biddet. Derfor er det vigtigt at det aldrig bliver for langt, og at man ikke tager hårdt i den ene tømme..

Som du netop siger, brug et andet bid (et der passer smiley ) rengør mundvigene med en finger (for at fjerne evt. sand etc der kan irritere, smør mundvigene med Helosan patsalve inden du rider ud.

Hvis du sørger for alt passer og er i orden, så burde du ikke få de problemer længere smiley

Håber dette giver dig svar på dit spørgsmål smiley

• #5   8. feb 2013 Min pony døjede også med sår i mundvigen, så jeg skiftede til D bid, da jeg også red med alm trense bid, så der hvor bidringene sidder i, det der hul i bidet, der kom hans hud lige i klemme, så jeg skiftede og der har intet været siden! smiley

• #6   8. feb 2013 Efter et halvt års tid, skiftede jeg tilbage til alm trense bid igen, og det går han fint på nu, ingen sår eller lign, men har i tankerne at mit bid måske var lidt lille smiley

• #7   8. feb 2013 Min pony fik det også meget smiley
    Jeg skiftede bare mit bid (alm 3delt) og nu rider jeg med et nummer større bare to delt og det har hjulpet meget:)

• #8   8. feb 2013 Ligesom 3kløveren skriver, dit bid kan evt. være for småt? smiley

• #9   8. feb 2013 et hannoveransk næsebånd hjælper også på nogle heste

• #10   8. feb 2013 Bruger du en kombineret trense? Altså med de med to næsebånd eller hvad det hedder? smiley
    For Tjalfe fik også sår i mundvigen gang på gang og så fandt vi ud af det var på grund af at de to næsebånd på hver side af bidet sad og gnavede, så det var ikke bidet der var problem men derimod trensen smiley Vi skiftede til hannovoransk og bum han har ikke haft sår siden smiley

• #11   8. feb 2013 Vejret gør huden lidt tør for tiden (mange os render også rundt med tørre læber), så hvis du smørrer med lidt helosan både før og efter ridning, så burde det hjælpe på problemet.

Og så passer udstyret vel, hvis såret er kommet pludselig uden ændringer i noget udstyr. smiley

• #12   8. feb 2013 Nogle heste får sår i mundvigen, eller omkring mundvigen fordi, det øverste næsebånd sidder for lavt, og derved kommer huden i klemme.

Rigtig, rigtig, rigtig mange herinde har et næsebånd, der sidder for lavt.

• #13   8. feb 2013 Min første pony havde nogle store sår i munden, da jeg fik hende... smurte med det ene og det andet, og det hjalp da, bare ikke nok til at de helede 100 %. Jeg skiftede til hackamore, ligesom du nu har prøvet. Min pony gik bare meget bedre bidløst, så det valgte jeg at fortsætte med, efter at have prøvet at skifte tilbage til bid uden held... Men når det bidløse fungere ser jeg heller ingen grund til at ride med bid...
    Men når nu det ikke dur for dig og din pony, kan jeg anbefale at rense mundvigene, så der ikke sidder skidt osv, og så putte en ordenlig omgang mælkefedt på inden du rider. Efter ridning renser du igen, og putter derefter helosan på. Håber du kan bruge det til noget smiley

• #14   8. feb 2013 Jeg bruger dette (link fjernet) det har hjulpet min hest meget smiley

• #16   8. feb 2013 Tak for de mange svar og der er helt sikkert noget jeg vil overveje smiley Såret er kommet af et bid der var blevet for slidt og derfor var blevet for skarpt, og det opdagede jeg desværre for sent, men ellers har han gået med det samme udstyr som han har gået med i de 5 år jeg har haft ham og der har ikke været nogen problemer tidligere, så vil mene det skulle passe ham, men er i hvert fald noget jeg lige vel tjekke op på, så jeg ikke risikere at ende i denne situation igen.
    Jeg tror desværre den eneste løsning er bare at vente, men tænkte det kunne ikke skade at spørge efter gode råd, som evt. kunne hjælpe på at få såret til at hele eller et bid der var mere skånsomt, når han nu er så følsom i munden som han er lige nu. Jeg smører ham med mælkefedt, det har vel lidt samme effekt som vaseline? smiley

• #18   8. feb 2013 For min gamle part prøvede vi alt muligt, indtil alle gav op og tænkte at han bare skulle stå stille og ikke bruges til ridning:) Men jeg rensede hans sår med en steril klud i lunkent vand(som var kogt først), så tit som muligt og da de var nogenlunde helt igen, så brugte vi vaseline til at få det helt færdigt, det hjalp os helt vildt og han kunne gå med normalt bid en måned efter<3 Tænkte at bare fordi alle andre gav op, betød det ikke at jeg gjorde.

• #19   8. feb 2013 Min søsters pony havde det på et tidspunkt. Vi spurgte tandlægen tror jeg vidst det var, han sagde vi skulle prøve med mælkefedt smiley Du skal både gøre det inden og efter endt ridningen, du skal smøre det i mundvien og på biddet, og så er det selvfølelig godt at ride bidløst i en periode.
    Sådan noget ''sprænger'' hurtigt op igen, så gør det i en uge eller lidt mere efter det er væk! smiley

• #20   8. feb 2013 Prøv et muffebid! Jeg havde samme problem med min pony lige efter jeg avde fået hende, hun gik bare med et almindeligt 3-delt trensebid. Problemet med mit var, at ude i enderne af bidet, blev hendes hud ødelagt fordi det blev nevet mellem biddet og ringen (de passede i længden, men lå bare ikke godt på hende) så jeg fik mig et sprenger muffebid 3-delt, og lige siden har der ikke været noget:) jeg tog også gummiringe om hendes første bid indtil jeg fik købt et nyt. Men det kommer jo også meget an på hvorfor der kommer hul:) men vil helt klart anbefald et 3-delt muffebid! Det kan ikke nive, og ligger ofte godt i munden på de fleste heste:)

• #21   8. feb 2013 Synes du skal blive ved med at smørre det i det der, eller blue horse skinhealer smiley

Kommentér på:
Sår i mundvigen

Annonce