{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.126 visninger | Oprettet:

hvilke sadler er bedst? {{forumTopicSubject}}

ja jeg er på udkig efter nogle nye sadler til mine heste, og der er simpelthen så mange jeg ikke kender noget til, så ville spørge alle jer gode hestefolk til råds, så jeg kan finde lidt ud af hvad jeg skal kigge efter smiley

jeg skal have fundet 3 sadler med forskellige krav

Den ene skal være en islændersadel. Den skal bruges til turridning, og det skal være en man sidder godt i, og også i længere tid af gangen, da jeg gerne vil ud på nogle lange ture

Nr 2 skal være en dressursadel. jeg har kigget på en windsor elite og kieffer. Der må gerne være noget støtte i, men jeg har korte ben, og der har jeg hørt at en kieffer ikke er god

Nr 3 skal være en springsadel. Man skal helst sidde godt og have god støtte, gerne sådan en hvor man føler man ikke kan falde af ;P jeg har prøvet en jeg var meget vild med, som ejer sagde var en lemetex crista, men den kan jeg ikke finde i andet end dressur. jeg har også fået at vide at jeg skal gå efter en flat-sit, men hvad er forskellen?

håber der er nogle kloge hoveder der ved en helt masse om sadler smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilke sadler er bedst?
  • #1   14. jul 2011
    En sadelmager ved meget om sadeler - det er også sådan en du skal spørge da han kan finde ud af hvilken der paser DIN hest og hvilke der kan tilpasses hesten.

Det ved vi HG brugere ikke meget om smiley

• #2   14. jul 2011 ja men nu er det ikke det mit spørgsmål er smiley det jeg vil høre om er om folk kender nogle sadler der ligger op af de krav jeg har, så jeg kan kigge nærmere på de mærker, og så jeg kan se hvad der passer bedst til mig og min hest.

så vil gerne vide noget mere om de forskellige mærker, så jeg kan vælge nogle ud

• #3   14. jul 2011 Få en sadelmager ud som kan fortælle dig hvilke sadler der passer til din hest, og hvis han har dem på lager kan du få lov at prøveride dem og se om du sidder godt i dem (: Mange sadelmagere har også brugte sadler de kører rundt med, der er rigtig mange penge at spare (:

• #4   14. jul 2011 Få altid en sadelmager ud og tilpasse og sådan.

Men de bedste dressursadler i min verden er passir, og prestige de er fantastiske at sidde i smiley

Og i spring vil jeg anbefale Stubben, for de er også mega gode at sidde i

• #5   14. jul 2011 Stübben Laurus er en super springsadel, eller Henri de rival (fletcher)..

• #6   14. jul 2011 Jeg har en Kentaur Elektra dressur sadel. Og jeg ELSKER den!
    Der er et lækkert dybt sæde, store knæpuder... Man sidder bare fantastisk i den!

smiley

• #7   14. jul 2011 Mht dressursaddel, det kommer jo helt an på hvordan du ridder. Jeg er jo helt vild med wintec isabel werth, den er meget dyb og giver mig optimal støtte i læn og ryg så jeg ikke falder sammen i ryggen. Samtidig er det en letvægts saddel som Inter vejer. Jeg har SÅ god kontakt til hesten, og da jeg kun rider med sæde og ben er det jo ret vigtigt. Hesten reagere 10 gange bedre på mine bevægelser når jeg låner den end med min stübben, som ellers også er ok. Er derfor selv ved at spare op til en werth ...

• #8   15. jul 2011 Min drømme sadel er Kentauer Elektra New.. Den skulle være helt fantastisk at ride i. Har kun hørt godt om den smiley

• #9   15. jul 2011 Jeg vil aldrig købe en Kentauer, der er en del heste som er blevet skæve i ryggen af dem

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
    #11   15. jul 2011 Jeg bruger udelukkende Barefoot bomløse sadler på mine islændere man sidder som en drøm.

• #12   15. jul 2011 Islændersadel, kan jeg anbefale Wintec's.(:

• #13   15. jul 2011 Til nummer to kan jeg varmt anbefale Albion smiley JEg rider selv i modellen SL.. Den har fin knæstøtte og rimelig dybt sæde.. Jeg har også selv korte ben og befinder med godt i den. Se evt. på min profil (Figaro) smiley

• #14   15. jul 2011 Anna : hvor har du den ide fra? kan du uddybe...

• #15   15. jul 2011 er utrolig glad for at høre så mange meninger, og der skal endelig komme flere smiley

til nogle af de første der har skrevet, så er det lige netop ved en sadelmager jeg har kig, men han har jo tusind forskellige, heldigvis har jeg nogle heste der er nemme, så mange af dem ligger godt, så det jeg spørger om er hvordan de er til rytteren smiley

jeg har dårlig ryg, så det er godt med noget støtte smiley

• #16   15. jul 2011 Sussie (med Zarina) .

Ja det kan jeg og jeg vil ikke nævne navne på hverken sadelmageren, eller andre i denne sag.

Ja min rideære købte en helt ny kentauer til sin hest for et par år siden. Så havde hun den i godt og vel i nogle år, så syntes hun det var mærkeligt at hesten var begyndt at blive sur under ridning. Så hun fik en ud og se på hendes hest, så sagde kiopaktoren (staves) at hendes hest var blevet skæv i ryggen. Det syntes hun godt nok var mærkeligt, for sadel var jo blevet tilpasset til hendes hest. Så tog hun sadel op hen til en af dk´s dygtigste sadelmagre, han/hun sagde at begge bomme var skæve og det var en tydelig fejl i sadlen. Sadelmagren sagde også at han/hun aldrig anbefalede Kentauer, fordi han/hun havde set en del eksempler af heste var blevet skæve i ryggen af sadlerne. Så som han/hun sagde at Kentauer ligger mere vægt i at rytter sidder godt, end heste syntes sadlen er god at gå med.

Nu vil jeg ikke hakkes ned på noget, bare fordi jeg aldrig vil købe en kentauer.

• #17   15. jul 2011 Og det skal lige siges at den hest ikke kan bruges som ridehest mere, på grund af dens skæve ryg nu

• #18   15. jul 2011 Anna : det kan jo ske ved alle sadler.
    Måske sadelmageren ikke har tilpasset den ordentlig fra start. Eller din ridelære har siddet skævt i sadlen eller lign.

• #19   15. jul 2011 Jeg har altså også hørt det er utrolig dårligt for hestens ryg at ride bomløs (men om det er forkert aner jeg ikke) ved bare at mange ikke anbefaler bomløse ..

• #20   15. jul 2011 Sussie (med Zarina) .

Ja det ved jeg, men at en sadelmager har set flere eksempler på det ved samme mærke, så mister jeg lidt lysten til at have sådan en saddel smiley

• #21   15. jul 2011 Charlotte B

Det er fordi at det er måske lettere rytter som må ride bomløst fordi de ikke presser så meget på hestens rygsøjle. Men når der kommer store/voksne mennesker op på en f.eks islænder og har bomløs saddel så kan de godt komme til at presse for meget på rygsøjlen

• #22   15. jul 2011 Vil lige sige at jeg også er imod bomløse sadler.

• #23   15. jul 2011 til en islædner og til tur, tror jeg du ville befinde dig rigtig godt i en bomløs smiley Fx. barefoot, eller en sensation hvis du har penge til det smiley

• #24   15. jul 2011 Sussie (med Zarina) .

Ved ikke om jeg er imod det, eller måske lidt. For jeg har kun læst om det her på hg, og i hesteblade og der er jo gode og dårlige ting. For jeg har aldrig selv prøvet at sidde i en, og har heller ikke rigtig set nogle irl ride med dem.

• #25   15. jul 2011 Synes I er ret hårde ved de bomløse sadler mange af jer, på trods af at I ingen personlig erfaring har med dem smiley
    At man har hørt fra en venindes veninde at de er dårlige synes jeg ikke rigtig tæller smiley Men sandt nok er bomløse sadler ikke løsningen på alle hestes problemer smiley
    Der er også en del sandhed i, at meget tunge mennesker nok ikke burde ride i bomløse sadler, med mindre de har en meget god sædekontakt. Har man en rigtig god sædekontakt, mener jeg, at man kunne ride uden sadel hver dag hvis det skulle være.
    Har selv en bomløs, og den er rigtig lækker at sidde i. Den rører ikke min DV's rygsøjle, og jeg kan se at vægten bliver jævn fordelt. Det skal dog siges, at jeg ikke har redet ret meget med den endnu, pga. at man hest blev skadet, så hvordan langtidseffekten af sadlen er, kan jeg desværre ikke sige endnu.

• #26   15. jul 2011 Malene: det er skam ikke hørt fra nogen venindes veninde, men fra min underviser som studere hestes anatomi .. (men som jeg skrev ved jeg ikke om det passer, fordi jeg selvf ikke har fået det videnskabeligt bevist)
    Anbefalingerne jeg snakker om er fra de 5 forskellige saddelmagere jeg har snakket med gennem mit liv som rytter ...
    (og det er ikke fordi jeg er tung rytter)

• #27   23. jul 2011 som dressur sadel har jeg en prestige lucky dressage (italia) enormt lækker, og absolut den bedste sadel jeg har sat i smiley

• #28   23. jul 2011 *den er i øvrigt til salg.

Kommentér på:
hvilke sadler er bedst?

Annonce