{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Styrke i galop! Pessoasystem?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Min 4 års RIDEHEST mangler en del styrke i galop, og han skal gå championat om en lille månedes tid.

Hans trav er ved at være der, og jeg kan så småt korte ham ind og ride frem. Men galopen er stadig ikke helt stærk nok til dette.
Han kan godt rides frem, og han slingrer ikke.
Men jeg kan ikke få ham tilbage, og jeg skal kunne vise en galopøgning til champ.. smiley

Han bliver redet 4 gange om ugen, og longeret efter behov(han bliver mere smidig hvis han har været en lille tur i longen efter nogle fridage)..

tror i en pessoa ville kunne få ham sat lidt bagi i galopen, så han lære at springe mere op, men uden at han begynder at løbe?

Kom gerne med forslag. Min ridelære synes vi skal prøve med pessoaen i 5-10 min en gang i mellem, men måske i har et gudetrick til at kunne korte ind i galopen:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Styrke i galop! Pessoasystem??
  • #1   17. jul 2011 altså hesten er jo kun 4 og det handler om styrke, rom blev ikke bygget på en dag, det skal nok komme..lav en masse overgange og øv at ride frem og tilbage

  • #2   17. jul 2011 er godt klar over at Rom ikke blevet bygget på en dag, men er lidt desperat, han bliver ikke redet mere end de 4 gange om ugen, og han skal heller ikke rides mere end det. Men han mangler simpelthen, styrken til at kunne korte i galop, og jeg mangler en måde at få den frem hurtigt! smiley

  • #3   17. jul 2011 Du spørger om jeg tror, at en snor med lammeskind, der ligger løst om hestens bagben og trækker den i munden, hvis den ikke går i LDR-holdning, vil forbedre din hests galop. Til det kan jeg kun svare NEJ!
    En pessoa lærer ikke hesten at bruge sin ryg rigtigt. Du skal træne overgange, overgange, overgange, som Miss Lundby siger.

    Prøv at løsne din hest lidt fortil i øgningen, så den kan strække halsen lidt - så får den bedre balance, hvilket den kan bruge i overgangen til arbejdsgalop.
    Det er urimeligt at forlange perfekt samlet galop af en 4 års.


  • #4   17. jul 2011 Min blir redet 5 gange om ugen ca..
    I lang tid øvede jeg overgange hele tiden.. En halv volte i galop og en halv volte i trav, derefter halv volte i galop.. osv..
    Så lærte han anspring fra skridt, så vi også kunne lave overgange skridt-galop..
    Det har været rigtigt godt og han har fået så meget mere styrke i galoppen..
    Men øgningen i galoppen er svær selvfølgelig og der skal altså klemmes til med lårene i overgangen, for ikke at "tabe hesten" , når den ikke har så meget styrke.
    Så du skal virkelig ride! smiley



  • #5   17. jul 2011 Ja, den har selv jeg problemer med på min 10 års, så det er der ikke noget at sige til smiley
    Jeg tænker nu mere på overgange i galoppen, så han lærer de forskellige samlingsgrader i galop og ikke kun bratte overgange til andre gangarter.
    fx. En langside med øget galop - kort ind i hjørnet og rid mere samlet galop langs kortsiden og fortsæt. Øgninger på volter skal først komme, når hesten er meget sikker i galoppen smiley


  • #6   17. jul 2011 Da min var 4 øvede jeg samlingen ved at ride mindre volte, for så at "tvinge" den til at tage mere vægt på bagparten for at holde galoppen (: Når den så har taget et par gode skridt red jeg ud af den lille volte og øgede ham let, for så at ride ind på den lille volte igen (:
    Jeg har altid lært mine heste at svare tilbage før de lærte at svare frem i en øgning, for at være sikker på, at de vidste hvad en afkortning var (: (Har nemlig desværre oplevet at hesten ikke kunne svare tilbage, da den kun havde lært at løbe frem - og det blev stortset umuligt at lære den at afkorte igen)


  • #7   17. jul 2011 Lad være med at kræv en høj holdning af hesten i galop. Hesten er kun 4år og muskelmæssigt ikke særligt langt.
    Så ikke kræv at hesten bliver i holdning i trav/galop og galop/trav overgangen, mere fokus på at den lytter til dine signaler.

    Ville slet slet ikke begynde på at fokusere på at blive mere sat bag i og springe mere i galop på en 4års - kan den galopere rundt i ridehuset og 20meter volter så er det fantastisk.

    Alt andet vil jeg mene er for meget og kræve alderen og længden den har været tilredet taget i betragtning


  • #9   17. jul 2011 tak for svarende!
    Altså han går i en naturlig holdning med hovedet, hvilket jo er fint, han skal bare lære at lytte mere til mit sæde, så jeg kan få ham frem og tilbage, som det forlanges til championatet.

    Jeg vil forsøge mig med overgangene og de små volter imorgen! smiley
    selvom det bliver svært! smiley


  • #10   17. jul 2011 Og så skal du hjælpe ham rigtig meget med sædet. Ved godt dine billeder i hans galleri ikke er repræsentative for al din ridning, men på dem ser det ud som om, du kommer til at læne dig lidt frem og ride ham lidt dybt og så bliver han ret tung fortil. Ville prøve at arbejde med et mere fremaddrivende sæde og få ham op fortil - ikke med tøjlen, men med sædet. Så kan han bedre løfte sig smiley

  • #11   17. jul 2011 min 4 års er netop blevet brugt meget i passoa systemet da han manglede styrke, og det har virkelig hjulpet ham enormt, også bare på at få ham roligere smiley kan kun sige ja af min erfaring!

  • #12   17. jul 2011 Jeg vil også anbefale pessoasystemet til viderudannelsen af de yngre heste smiley kun positive oplevelser!

  • #13   17. jul 2011 okay det er vær at prøve pessoaet så! smiley

    Min opstilling på billederne er elendig, men han var kun redet ganske lidt, og stod derfor en del i let sæde, så derfor kommer jeg ik rigtig ned om ham, men det gør jeg nu, vi rider bare mest letridning nu.. smiley


  • #14   17. jul 2011 du rider mest letridning og så vil du til at forlange galoppen på plads.. hmm det hænger ikke helt sammen...

    og nej jeg vil ikke mene at du gavner noget somhelst ved at lægge pessoa på ham...

    rid som der allerede er forklaret dig, med masser af overgange.


  • #15   17. jul 2011 Rikke Blume N
    Jeg rider letridning for at skåne, og det er sådan set også det DRF's fordringer siger man skal. Selvf sidder jeg også ned på ham.

    Hvordan kan det nogensinde have indflydelse på galopen at jeg rider letridning i traven?? Ja undskyld jeg spørg, men det har jeg nu aldrig hørt før. smiley


  • #16   17. jul 2011 hvis du vil skåne, hvorfor er det så at du vil bruge et system der tvinger din hest, til noget tydeligvis ikke er klar til....

    skån her men belast der, ja undskyld det hænger ik sammen i min verden


  • #17   17. jul 2011 Der er flere der har haft succes med pessoaen kan jeg høre, og jeg kan ikke bruge det at ride overgange til ret meget, for det kan han i forvejen sagtens og det er det vi i forvejen gør.. og det hjælper ikke nok.

    Beklager at du synes jeg slider på min hest, men han er nu i yderst god form, så tror godt hans muskulatur kan holde til at blive trænet lidt yderligere..


  • #18   17. jul 2011 jamne så god fornøjelse med det... pg held og lykke til championatet

  • #19   18. jul 2011 Men udover de der volter jeg har beskrevet, har jeg også haft SUCCES oplevelser med pessoa-systemet (;
    Brugte det på min gamle hest da han havde svært ved at takte rent i galoppen, også (hvis han kunne slippe af med det) gik han meget foran lod.

    Så en blanding af god ridning og longering med pessoa 5-10 minutter i alt, ville kunne gøre underværker smiley


  • #21   18. jul 2011 De kiropraktorer jeg kender elsker den, fordi at de får heste med meget færre ryg og lænd problemer smiley

Kommentér på:
Styrke i galop! Pessoasystem??

Annonce