{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Styrke og sporing i galop {{forumTopicSubject}}

Hvilke øvelser bruger i til at forbedre hestens bærings ævne i galop og sikre korrekt sporing?

Jeg laver et hav af overgange og især øvelsen på buet spor hvor jeg galoppere en halv volte og direkte ned i versade ( i trav) så galop så versade. - dette har gjort underværker på Klausen

Men ikke samme forbedring på Aslan. Han kan godt lave ovenstående øvelse, men jeg føler stadig ikke at han spore helt 100 i galoppen, han spore betydelig bedre i trav. Ligesom jeg godt kunne tænke mig mere op af bakke galop.

( på Klausen kom det ligesom af sig selv, i takt med balancen, Aslan har noget sværre ved galoppen)

Øgninger og afkortninger bruger jeg også.

Hvilke øvelser / øvelsekombination vil i anbefale?

NB kontra langs bariageren, er ikke en mulighed, jeg har ikke en bariager at ride langs.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Styrke og sporing i galop
  • #1   5. nov 2018 Jeg ville gå tilbage og øve ligeud retning i skridt og trav, dette kan man træne ved at lægge en brandslange, lægge bomme (kun skridt) ud etc.(noget der ligger lige, feks de hvide striber på vejen som de skal træde på/ride langs) Og så efterfølgende træne galop ligeud når det er på plads i skridt og trav.. For det er svært at spore lige hvis man ikke kan skridte/trave/galopere ligeud smiley

    Mvh TT


  • #2   5. nov 2018 Sporingen i skridt og trav er ok, han træder ret godt ind under sig. Jeg kan placere forpart og bagpart præcis som jeg ønsker i forhold til hinanden.

    Så det er på plads.

    Det er galoppen som jeg synes er svær, hvor han kan bære sig selv i traven, og giver mig en klar følelse af at have hesten foran mig, så har jeg nærmere bagud-følelse i galop.


  • #3   5. nov 2018 Så bliv ved med at træne temposkift og ligeud retning i galop hvor du lægger noget hvor I kan se den streg - - - I skal følge. Så kommer det nok, Der er nok manglende styrke.. Men måske der kommer bedre forslag end mine smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   5. nov 2018 Det der har hjulpet mig mest i ligeudretning, er klart at have en person til at stå foran eller bagved op ad midterlinjen, således at denne kan justere på ens holdning, indvirkning og sæde.

    Der kan selvfølgelig lægge fysiske grunde bag (skævheder, eller asymmetrisk muskulatur). Men hvis dette kan afskrives, og hesten ellers har haft styrke og stabilitet til især at kunne i skridt så har jeg benyttet mig af overstående, og på at fokusere på et fast punkt ligefremme, så du har noget at ride efter. (og hver glad for at du ikke har nogen barriere,
    Så snart at man justere hovedet til enten højre eller venstre, så vil det indvirke på resten af de krop, da du vil lægge trykket anderledes gennem sædet - og derved give et modsigende signal til hesten.

    Jeg vil ikke begynde at træne det via kontra, afkortninger eller øgninger, da det er en "videreudvikling" af den reelle gangart - også begynder man pludselig at forlange to ting på en gang. Hold dig derfor til arbejdsgaloppen, så du ikke begynder at have for mange bolde i luften på en gang.

    Det er tit meget små justeringer i ens holdning som gør at hesten ikke er helt ligeudrettet.


  • #5   5. nov 2018 jeg har for nyligt erfaret at har man en god samlet trav, med den rigtige fremdrift får man et godt galop anspring og derved en god, samlet 'op ad bakke' galop. Jeg har også svært ved galoppen med min fjordhest og ville ønske at der var nogle gode undervisere nær mig...

  • #6   6. nov 2018 Amt: Jeg bruger netop øgninger og afkortninger til at øge styrken, på præcis samme måde som jeg bruger små øgninger og afkortninger i traven til at forbedre bæringen i trav.

    Jeg er ikke ude i noget som minder om en fri galop, men nærmere små tempo afvekslinger, hvilken han også honorere fint.

    Det er heller ikke fordi har spore helt vildt skævt, vil tro vi snakke få cm. men det er nok til han ikke har den helt rigtige bærring, og bliver tung ude foran.

    Jeg mangler den helt fantastisk følelse som jeg har i traven, hvor jeg tydelig kan mærke, at indvendig bagben træder ind under hesten og bare tager bæringen, dette manger jeg i galop.

    Ida: ja, jeg bruger også det med at springe an fra skridt, hvilket jeg synes har en positiv indflydelse på galoppen. Jeg får undervisningen i sommerhalvåret, om vinteren rider jeg bare selv.


  • #8   6. nov 2018 Stald: mit bedste bud er styrken, da han er fjerlet at ride i trav, med en god foran-følelse og tung i galop, så derfor søger jeg øvelser som øger styrken.

    Eller rettere øvelse kombinationer. Da øvelsen galop - travers (trav) - galop - travers (trav) på buet spor har hjulpet meget.


  • #10   6. nov 2018 Da jeg købte ham var han ikke i stand til at galopere, han kunne næsten ikke løfte forbenene fra jorden, han havde absolut ingen styrke i rygmusklerne. Han nåede 3-4 ekstrem tunge spring, hvor han landede med et "brag" så kunne kan ikke mere.

    Nu galoppere han en hel del bedre, og nogenlunde afbalanceret. galoppen føles ikke voldsom skæv, han kan bare ikke helt bære den, som den anden kan. Det er da også blevet bedre, han skyder ikke skuldre eller "vælter" i volterne, men galoppen er heller ikke så stabil og kraftfuld og så taktfast som jeg godt kunne tænke mig.

    Det er ligesom jeg ikke har fået redet "vippen" i ham. Hvor jeg i trav, med lethed kan flytte "vægten" frem og tilbage, Ride ham lang og kort. Men i galop et han mere tung, det falder ham mere svært, at ride han lang og kort, flytte vægten frem og tilbage.


  • #11   6. nov 2018 Hvis du får en "bagud-følelse" i galoppen som du skriver, så viser det jo, at hesten ikke er ordentligt fremme og fremadsøgende, og derfor skal du have den til det i første omgang - det vil også hjælpe på bæringen.
    Jeg har haft samme problem og trænet meget og gør stadig, at han bare SKAL frem, så ved det mindste tryk, så skal han straks sætte op i tempo, og her ville jeg starte med en frigalop, også ligge halve parader til han kommer ned i arbejdsgalop igen. Når hesten har lært at svare med det samme du giver et lille tegn, ville jeg bare holde den til en middelgalop, også lave længden af øgningen mindre og mindre, så den måske kun øger 3-4 galopspring også tage ham ned.
    Når han mestrer dette, kan du med fordel ride øgning på langside - vend ind på en 10-15 meter volte, og kort ham HELT ned - øgning på resten af langsiden igen. Også fordel dette rundt på banen. Desuden skal du altid tænke versade på langsiderne, både i øgninger og afkortninger, hvis hesten ikke sporer helt korrekt.

    Dette har i hvert fald hjulpet super meget på min smiley


  • #12   6. nov 2018 Trine: det er en ret god beskriver af hvad jeg gør, dog har jeg ikke ham helt ude i den fri galop, da der bliver for vildt, og han begynder at vælte i hjørnerne. Men øgning på langsiden og indkortning på kortsiden, bruger jeg også, og det honorere han fint.

    Jeg rider en del versade og versade-agtige øvelser.

    Måske jeg bare skal forsætte med dette, og finde lidt mere tålmodighed frem.


  • #13   6. nov 2018 Altså, det eneste der hjælper på "bag-ud-følelsen", er at finde mere fremadsøgning frem, og det eneste (jeg har erfaret), der hjælper på det, er øgningerne, som bliver kortere og kortere og du bedre kan sætte ham deraf smiley

    Ellers skal du prøve med a-tempospring.


  • #14   6. nov 2018 Jeg springer ikke!!!!!! smiley Det vil jeg ikke udsætte min hest for. Jeg kan ikke afstandsbedømme, og at sætte mig på en springbane vil kun føre til at jeg genere hestens balance på det groveste, da jeg helt klart ikke er med på det rigtige tidspunkt.

    Jeg holder mig vist til øgningerne, det vil vist være bedst. smiley


  • #15   6. nov 2018 Uden at være nogen dressurstjerne, så tænker jeg at du er på rette vej - der skal nok bare, som du selv er inde på, lidt ekstra tålmodighed til smiley

    For ret mange Fjordheste er galoppen langt den sværeste gangart, og det kan faktisk godt kræve temmelig mange arbejdstimer før det bliver rigtig godt.


  • #16   6. nov 2018 nu mente jeg ikke at man skulle springe an fra skridt..

  • #17   6. nov 2018 Tak Mimre, Tålmodighed er en dyd, jeg godt kunne bruge lidt mere af.

    Ida: han har den bedste galop ved anspring fra skridt, og jeg bruger også anspring fra samlet galop, et anspring fra en "usamlet" trav, er noget junks, så der et ligesom "rammen" er en saga blot og bare flad.


  • #19   6. nov 2018 Stald: den følelse må du godt uddybe, og hvordan kommer man der hen?

  • #21   6. nov 2018 Jeg får kun undervisningen om sommeren, da vi ikke har hal på min rideskole. Så det bliver først til april igen.

  • #22   6. nov 2018 Altså jeg plejer at skubbe forparten ind foran bagparten og støtte på udvendige tøjle. Det og så at ride firkanter, hvor du igen skubber forparten smiley

  • #23   6. nov 2018 LM - altså lidt versade-agtigt?

  • #24   6. nov 2018 Dorthe
    Nej så bagpart og forpart går på samme spor. Men ja teknikken i det er vel lidt versade agtig, da du flytter forparten smiley


  • #25   6. nov 2018 Ja, lige så god han er til det i trav, lige svært har han det ved at gøre det i galop - men øvelse er nok vejen frem.

  • #26   6. nov 2018 Altså jeg gider jo også stald Phoenix ret, øgningen er i sig selv ikke vejen frem, for det har hesten ikke bæring til, hvis der ikke er en naturlig fremadsøgning. Jeg mener, at det er vekslingen mellem øgning og halveparader, hvor øgningerne gerne skal blive kortere og kortere jo bedre hesten er til at svare tilbage, der samler og styrker hesten bagfra. Men grunden til at jeg ville lægge "vilde" øgninger ind i starten, var for at skabe en naturlig fremadsøgning, fordi det lød til, at det ikke var tilfældet at du havde smiley

  • #28   6. nov 2018 Ellen - men ved travers der får man jo bagparten inden for sporet, og ikke ud og spore?

  • #30   6. nov 2018 Dorthe
    Ja det er sjældent noget der bare kommer på én dag. Jeg træner det også meget med min hest, fordi hun på den ene volte går forskudt på sporerne i galop. Så hjælper det desuden også at lave “schenkelvigninger” i galop, da den her lærer at flytte sig for benene, og så kan du nemmere korrigere forparten bagefter smiley

    Min hest retter sig i hvert fald ud når jeg har fat i udvendige tøjle og skubber forparten ind. Synes så ikke det har så meget med bæringen at gøre. Jeg kan sagtens flytte forparten med og uden bæring smiley det er uafhængigt af hinanden, for mig.


  • #31   6. nov 2018 Jeg har endnu ikke afprøvet schenkelvigning i galop, måske jeg skulle prøve.

Kommentér på:
Styrke og sporing i galop

Annonce