11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Beskyttelse - nået for vidt? {{forumTopicSubject}}
I forbindelse med andre indlæg og over længere tid har jeg spekuleret over at formulere dette.
Der er ofte indlæg hvor der bliver spurgt til hvorfor man bruger gamacher/bandager og hvad man bruger - og hvornår.
Her bliver svaret alt fra at det ikke bruges til at hesten altid har det på, undtagen i boksen.
Mit tanke"spind" ang. dette er;
Hvis hesten ikke kan tage en løbe tur på folden uden at smadre sine ben til blods ( overdrivelse fremmer forståelse ), hesten ikke kan springe uden at blive øm, hesten ikke kan lave en schenkelvigning i dressur uden at ramme sig selv.
Er der så ikke noget galt?
Det er jo vildt uhandy for et byttedyr ikke at kunne bevæge sig uden at kluns over dens ben. Det duer jo ikke i naturen at risikere at blive skadet for hver 5 meter eller hop man laver.
Så kan man agumentere for at det ikke er naturlige ting vi kræver af hesten - derfor beskyttelsen. Og modsat sige; hvis det ikke er naturligt og udover hestens fysiske evne og den ikke kan undgå at skade sig selv med mindre den er pakket ind, er det så forsvarligt længere?
En anden ting jeg har tænkt nok spiller ind: avl.
Vi kræver at hesten kan bevæge sig mere og mere spektakulært. Forbenene skal spjætte mere, hestens gang skal hoppe mere - ellers kommer man ikke langt på en dressurbane.
Avler vi bare alt for skrøbelige heste der ikke kan hoppe lidt rundt og more sig uden på folden uden at skade sine ben?
Hvis ja, hvorfor så købe en sådan hest?
Eller er det ridningen der spiller ind?
Skal vi have mere fokus på holdbarheden - her tænker jeg også på de 117 heste der ikke kan klare en dansk vinter uden at være ved at omkomme af kulde. Der er sågar heste der er ved at fryse nu.
Eller er det bare ejerene der er sarte? Er hestene gjort sarte igennem avlen eller pga. ejeren? Eller burde man decideret avle på heste der kan holde varmen?
En anden ting der falder mig i hovedet ved beskyttelse; sko. Mange heste har sko på fordi de slider hovene hurtigt eller fordi de ellers blive ømme.
Er der for lidt fokus på dette - altså hovens kvalitet?
Kom frem med din mening om hvad der sker, dit bud på en løsning - eller på at vi ikke skal ændre noget.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En gang haflinger altid haflinger! - Stald Helbo! - - Når hesten lander, lander den med utroligt meget vægt på forbenene, tror helt ærligt ikke på at et par gamacher kan tage det stød
Skal noget tage stødet, skal det være hoven da det er der vægten lander på.
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
Min gamle military/jagt hest havde sine ben TOTAL pakket ind til terræn eller jagt stævne thi hi
Han var så ivrig så skoene fløj om ørerne ham.
Men ja, i dag skal hesten helst pakkes ind i vat, og meget af det er desværre et modefænomen.
okt 2009
Følger: 92 Følgere: 95 Heste: 7 Emner: 18 Svar: 76
jeg putter gamacher på, så hun ikke slår sine ben så hårdt hvis hun skulle tage en bom, og jeg vil helst have at hun skal kunne gå igennem bøjeprøven når hun en dag bliver solgt
men jeg vil så også sige at jeg er ret sart omkring mine heste. Da der var meget varmt, gik Limit med fluedækken. Så ja, jeg tror også at meget af det kan være pga. ejeren, for sådan er jeg selv. altså overbeskyttende
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Ja, det ødelægger vi mennesker, når vi går ind og bestemmer, hvilke heste, som der skal avles videre på.
De svage heste, som egentlig skulle være døde, tager vi os af på den måde, at hvis hesten ikke har en så god balance, så må vi sørge for, at den ikke skader sig selv. Men det kan også være menneskeskabt ved dårlig ridning og derved mangel på balance og takt.
Ligesom hestens hove... Jeg har altid spekuleret på, at vilde heste jo ikke fik smed, men når de er i fangenskab bliver de ikke rørt så meget i naturen, så de selv kan slide dem ned. Det har vi jo lidt ødelagt, og på den måde gjort mere skrøbelig
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 2.047
Jeg synes bare det er irriterende at uanset hvad man gør, så er der nogle der enten synes det er synd for hesten eller også er man for pylret. Jeg tror aldrig folk bliver enige
sep 2007
Smølferne ! - Skal vi forsætte med det? Skal købere forsætte med at købe heste der ikke kan gå 3 skridt uden at have et hævet ben pga. ingen gamacher ( overdrivelse fremme forståelse ).
Free Rider - burdes der så ikke gøres noget ved det i avlen? Eller er det bare synd og skam fordi nu er de i menneskernes verden, så nu er det sådan det er at hesten skal have gamacher på for ikke at skade sig selv, dækken på fordi den ellers fryser og sko på fordi den ellers ikke kan gå?
dec 2006
Følger: 199 Følgere: 190 Heste: 14 Emner: 43 Svar: 665
Håber du forstår...
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Så nu står de begge med BoT gamascher om natten.
Men det er altså kun pga. problemerne med galle. Ellers ville jeg stadig ikke bruge noget, da jeg har samme holdning som dig, og desuden er det ikke bevist, de hjælper, tvært imod kan det skade benene (senerne bliver meget-meget varme, hvem kan det præcise tal´? Det var over 100 grader). Og det er svært at sætte dem på, uden de generer benene.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Hesten er jo fx. ikke skabt til at gå på asfalt og det fungerer jo på hestens hove ligesom en fil gør på menneskenegle.. Derfor kan sko ell lign. være en nødvendighed for nogen heste..
Når det så er sagt så vil jeg give dig ret i at vi dels pyldre meget om vores heste og dels avler dem sarte..
Som rideverdenen ser ud i dag bliver der avlet frygteligt meget på eksteriør og det er vigtigt hvordan hesten ser ud NU og ikke om 20 år.. Det er ligesom udbud og efterspørgsel.. Der er simpelthen ikke efterspørgsel på en hest der holder 20 år og derfor bliver udbuddet og avlen også indrettet efter det..
Hestene i dag ER bare sarte og de er ikke længere noget man kan sige er "skabt som et dyr" for der er ikke ret meget tilbage oprindelsen..
Bevares.. Den har stadig ben og 2 ører, men den gamle pzewalski (urhest) er en lille kompakt tætbygget pony som er umådelig svær at tæmme og som -ligesom zebraen- har et meget heftigt og utilregneligt temperament..
Efterhånden er avlen og efterspørgslen stilet efter noget andet og det er ikke i hestens interesse..
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at hesten kan være ganske tilfreds med nutidens måde at holde hest på og jeg mener også stadig at den har nogen behov som ikke altid bliver opfyldt (men som er givet fra naturens hånd).. Men der findes jo i dag midler til at rode bod på de ting uden at give hesten hvad den oprindeligt var skabt til.. Bare se hvor tit vi får tandlæge til vores hest.. De fleste heste ville aldrig få tandproblemer hvis de fik det stråfoder de burde have..
maj 2008
Man ser jo desværre at hoppen ikke kan komme over LA eller andet, ja så kan man jo altid lave et føl. Men er det nu klogt ?
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Det ser dog godt ud og er nogen gange død misundelig på dem der kommer ridende i smarte sæt
Gamacher i spring.. Tja, altså, når man har set, hvor galt det kan gå, når en bom kommer flyvende bag fra og kan ramme senerne, hvis man er mega uheldig, så kan man blive fristet til altid at have dem på..
Men nu er det jo sjældent det sker, så ja, men better safe then sorry og vi gør det jo ikke bedre for de små heste når vi sidder deroppe...
Lidt det samme med klokker..
Gamacher på fold, fatter jeg til dato ikke og vil aldrig gøre det.. Dyrlæger der anbefaler det, gør det vist mere for ejerens end for hestens skyld....(medmindre vi taler en skade der kræver bandagering)
SKO! Åååh ha.. Er af den mening at LANGT de fleste heste ville kunne klare sig uden sko...
Det handler om tilvænning og rigtig pleje..
Det med vintervejret.. Den er mere tricky.. Men tror også de fleste sagtens ville kunne klare det uden dækken, men det er nu dejligt med en ren tør hest
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Min dyrlæge sagde at det bedste avl ville være krydsninger. da vi jo helt klart ser typiske avls problemere ved racerne ligesom i hundeverden.
Inde for islænder verden kan jeg se at hestene bliver mere sporty, og det bekymre mig da islænder er berømte for at kunne bære voksne mænd, men med den sporty type bliver jeg i tvivl om det også er holdbarheden på hesten.
Med hensyn til sko. Personligt prøvede jeg at lade min gå barfods i men måtte konstatere at hun er for ømtået og at hoven ikke fik en sund vinkel. Det med vinklen ved jeg ikke om det var smedens fejl eller hvad, men hun går bare bedre nu hvor hun har fået sko på igen. + at inde for islænder verden skal vi have 4 sko på til stævner
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Men i spring vil jeg altid have dem på det er mere en "regel" for mig, men kan hesten rides i dressur uden gør jeg det os..
Så jo vil os mene der må være nået galt hvis de altid skal have det på
apr 2007
Følger: 76 Følgere: 68 Heste: 18 Emner: 46 Svar: 529
Altså jeg ville bedre kunne leve med at min hest kom til skade pga. et uheld end i en boks pga. kedsomhed.
Og tænk når de er gamle og udkørt. de når jo ikke at nyde livet.
mine egene, både varm-og koldblodsheste går i løsdrift året rundt.
Lidt is mm. skaderaltså ikke hesten. luk dem ud.. lad dem have sjov
MEN
Bandagse bruge rjeg selv i ridning. til mit sidste stævne (14/8-2011) "styrede" Nelly i dressur pga. glat bane, hun fik ødelagt sin bandagse højst sandsynligt pga hendes sko. men det reddet hende fra at få hele sit ben revet op. !
okt 2006
apr 2007
Jeg har selv lige fået et lille føl d. 6/8-2011. det er lorte vejr, men hun klare det sq godt nok, for ville det ikke også kunne det i dte vilde !!!
Helt ærlig vi begyder at avle til svagheder !!! skulle vi ikke avle udenom de ting, vi tager så mange prøver mm. for at undgå sygedom, men øh !!!
Nelly har det så med at gå imod sig selv i dressur, derfor gamacher, men ikke på folden.
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 484 Svar: 4.531
Men jo, gamacher/bandager bliver ofte brugt fordi det ser "flot/smart" ud.
Jeg tror at vi er begyndt at avle forkert, og vi nok burde fokusere lidt mere på hestens "holdbarhed" istedet for så meget fokus som der er lige pt. på ben osv.
maj 2008
Mange bruger svage hopper men der er også rigtig mange som overbeskytter føl, så det automatisk bliver svagt.
Føllene for ikke lov til at udvikle gode stærke ben, være ude hvis der er under 20 grader, opleve sne hvis de er under 2 mdr osv osv.
Man fylder dem speciel foder, og glemmer græs og hø.
Måske lidt overdrevet skrevet men som sagt, overdrivelse fremme forståelsen
apr 2007
Skal hun ikke have klokker på så ?
apr 2005
Min har gået uden dækken siden 2005 og har ikke været syg en eneste gang og jeg rider ham normalt..
Min er så ikke klippet..
Og det med avl..
Jeg synes avlen går så meget i den forkerte retning.. Når man i DK synes sådan noget (link fjernet)
er smukt.. Jo vidst det ser jo godt ud..
Men kan ikke lade være med at tænke på at den ikke kan holde til det..
For det kan den ikke.. Tror den hest bliver skåne trænet, for ellers holder den ikke længe...
apr 2007
Netop . altså med føl. nogen er jo avlet ttil at skulle klare sig godt ! som om
Har selv dte mest fantastiske føl som løber rundt på marken, får hø og går på en græsmark med de nadre heste, ingen problemmer der.
og der er intet bedre end at se et føl kan lege når den vil, og lære det hele at kende fra "barns ben"
apr 2007
jeg begynder at vende dem til dvs ting når de er 3 år, så stopper jeg i et års og igan igen,
nelly ride rjeg konkurrance på, både dressur og spring. men jeg rider ture, og mange gange alt andet en dressur oog spring, og hun får ofte fri, og hun holder en fin form, også pga. løsdrift.
da jeg købte hende var hun spinkle og muskelfattig, nu (uden at have reddet hende specielt) har hun fået en super form, ga løsdrift, og så ELSKER hun stævner og dressur samt spring, netop fordi det ikke sker hver dag.
min heste komme rnår jeg kalder, de ved jeg ikke tvinger dem til ridning mm hver dag. det er lykke
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
Her snakker jeg om en hest med sunde hove, men skoene skal dog bruges efter behov.
Spring/dressur gamacher: Bruges vel også fordi hesten skader sig selv, ford vi forlanger, nogle til tider kringlet og kunstnerisk bevægelser, de ikke selv vil havde valgt at bruge i det fri....og her kan såvel velstillet og skævbenet heste gøre skade...
Alt i alt fordi vi bruger hestene hvor vi med ratte træning og udstyr kan udøve ridekunsten til glæde for både hest og rytter ude at komme til skade
okt 2006
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
En vildhest der skader sig voldsomt dør... Så simpelt er det. Det er jo (heldigvis) ikke tilfældet for vores heste.
En hest der lever vildt i naturen, bliver så heller ikke brugt på samme måde som vores tamheste.
Self skal man ikke pakke hesten ind hvis ikke det er nødvendigt. Men alt efter hvad den bruges til kan det være nødvendigt.
Axel har aldrig i hele sit liv gået med klokker på bagbenene -det gør han nu, når vi kører marathon, ganske enkelt fordi han forrige gang vi var afsted, har tråds sig i kronranden, og eftersom han havde mordax i, skrællet et pænt stykke hov af. Nu var det heldigvis kun hoven det gik udover, så skaden var ikke så stor. Men havde han tråd sig 1cm længere oppe, havde det set grimt ud.
Jeg mener da ikke der er noget galt fordi han under de omstændigheder (fuld fart på med vogn efter, gennem en forhindring), kommer til at træde sig. Og jeg mener da ikke at vi skal undlade at beskytte imod det i fremtiden, fordi at vildheste heller ikke render rundt med gamacher og klokker.
Han går med strygere bagpå, fordi han stryger sig -skal jeg lade være at give dem på, fordi det er mere naturligt, og så bare lever med konsekvenserne?
Han er nu engang bygget som han er og bevæger sig som han gør. Det kan jeg ikke ændre på (men man kan jo have det i baghovedet hvis det er avlsdyr man snakker om).
Han har tilgengæld ikke forbensgamacher på når det "!kun" er dressur han skal gå. Der er der nemlig ikke behov for det.
Så ja, kort sagt: jeg mener ikke det er "for meget" at beskytte en hest hvor behovet er der
nov 2007
Så det er jeg nu ikke enig i
maj 2008
nov 2007
apr 2005
Der må jeg så være uenig med dig.. Hvis du får din heste hove rettet og netop rider på vartiet underlag får du en hest med super stærke og sunde hove, som du kan beholde mange år endnu
Efter jeg er holdt op med at ride tur på min, så kan jeg helt klart se de på hans hov kvalitet..
Du får en meget stærkere hov ved at bruge den
Ja det kan kræve tilvænning, en ærlig og ikke mindst god smed!
maj 2008
det passer så ikke helt
Lige så vel som der er nogen mennesker der har svage negle så er der heste der har svage hove. Min mening er så, at har man en hoppe med ekstrem svage hove, ja så avler man ikke på hende
jun 2011
Jeg bruger ikke klokke, dækken,sko mm det er til gavn for heste!
En hest med overbygning,kort ryk og rummelig bevægelser ville muligvis have gavn af klokker på en dressur/springbane og så kan man være heldig at hesten ikke træder dem af eller skader sig selv til blods på folden..mm man vælger hesten skal gå med klokker 24-7
Har ikke brugt dækken mm længe og hvornår og hvordan folk behandler og pakker ind må de om... så længe hesten ikke mistrives, ville jeg ikke blande mig i hvordan folk passer deres heste og jeg har 7-9-13 endnu ikke mødt en hest der er pakket så meget ind det har skadet den eller på anden vis indskrænket den naturlige bevægelser..
nov 2007
Axel har smed hver 6- uger, hvor et par nye sko kommer på -der er de gamle allerede rigtig godt slidt her i sommerhalvåret. Han bruges bl.a. til kørsel inkl stævner som indeholder marathon på ca 15-17km heraf en stor del på adfalt eller grus (i trav med ca 16 km/t).
Jeg synes folk er for hysteriske -ikke dem der måske kommer for meget udstyr på, men dem der insisterer på at det hele skal være iiih og åååh så naturligt.
I naturen sulter heste om vinteren og en stor del dør. I naturen er der osse heste der får hovproblemer -de dør så hvis det bliver for slemt.
Naturligt er nogen gange super -men at noget er naturligt gør det ikke automatisk godt.
Og at sammenligne med vildheste er da helt tosset, taget i betragtning at vores heste altså lever et HELT andet liv en vildhestene gør.
Så ja, det kan tage overhånd med udstyret .-men man kan dælme osse ryge helt i den anden grøft... og det er ikke altid det bedste for netop den hest man har.
jun 2011
nov 2007
Men en voksen hest med dårlig ben-/hovstilling, skal man altså ikke ukritisk rette op på. Den skal beskæres (og evt skoes) på en måde så den står optimalt for netop den benstilling den har.
Ellers risikerer man netop at lave halte heste
apr 2005
Joooo det passer så meget godt
Men som jeg også skrev tidligere, så gælder det jo heller ikke for alle
Har feks set en hest travbanen der havde så årlig hovkvalitet, den ikke kunne få sko på, men fik en slags plastic sok på og lim sko og jeg ved snart ikke hvad, så nej det gælder ikke alle heste
apr 2005
apr 2005
Der havde jeg lige misforstået dig!!!
Jeg havde læst det som en skævhed i hoven...
Nej en benstilling kan man ikke rette, når først hesten er vokset til det har du ganske ret i
maj 2008
Jeg er hverken for eller imod udstyr, men det skal bruges med omtanke.
Også med tanke på hvor længe og hvad hesten skal holde til
mar 2009
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 80
Selvom om jeg er mest går indfor barfodsridning går min friser med 4 sko alene af den grund at hun smadrede og sled sine hove helt ned ved at skridte op til ridehuset på asfaltvejen. Derfor sko. Måske, når hun komme på rideskolen, får hun dem af igen. Det er også pga skoene, at hun under ridning, og kun under ridning, gå med klokker, for eller tager hun skoene af sig selv eller laver grimme sår.
I vinters gik hun ude (8-16) med at regndækken og et ulddækken, for at hun ikk skulle sætte for meget pels, da hun svedte som et vandfald efter 5 min ridning. Hun har siden påske gået på døgnfold og har ingenting haft på.
Desuden har hun kun levet på, i vinters vitaminer og masser af hø, og i sommers vitaminer og masser af græs, hun er sund og frisk, uden alt muligt foder.
sep 2007
Der findes jo mange alternativer til sko - boots, plasticsko, på limede sko osv. - er det noget som man bare har fejet til side?
Konkurrenceheste - om det er dressur, kørsel, distance eller andet har man jo set heste hvor der bruges overnævnte.
apr 2005
Ej hold nu op..
Det er jo også tilladt at bruge sin fornuft...
Har jo ikke forslået du skulle piske din hest 24 timer og derefter sulte den i en uge...
Det er blot en holdning til sko/ikke sko...
Det giver jo kun mening, hvis man bruger sin hest så meget på vej, at give den sko på, ihvertfald i mit hoved
Men fordi man rider på tur 3 gange i ugen på sin fritidshest er jo noget helt andet... Det er så bare min helt egen lille mening
jun 2011
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.588
Jeg er så en af de heldige med en hest der kan klare vinteren uden dækken + han går uden sko.
Jeg tror at folk har avlet mere stort (højde) + gangarter også har man tilside sat nogle andre ting.
Ungheste kan jo også klare en vinter uden dækken, men det jo fordi vi ødelægger deres pels i en for tidlig alder at de ikke kan gå uden når de bliver ældre fordi de er blevet vant til det ikke er nødvendigt at sætte den pels der skal til for at holde varmen uden dækken
Jeg har også selv mange af de spekulationer som du har.
dec 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 73
I dag avler vi på heste der har fået en god bedømmelese af de "kloge"
men ser vi på at den er svag i xxxx og at det kan betyde nedsat ydeevne? naej den har jo et navn i stamtavlen!!
det med at pakke hestene ind og alt det, det er efter min mening individuelt.
je vi elsker noglegange skrøbelige heste, men så skal de ad også skånes så det de laver ikke gør skade på dem, MEn når det er sagt så få alt det lo** af de andre!
jun 2011
dec 2007
Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
jeg har også snakket meget med folk om det du tænker på, vi er alle af forskellige meninger.
maj 2008
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Folk har forskellige årsager til at beskytte deres heste på forskellige måder.
De heste, som folk idag er så glade for ville DØ i naturen!!! Og derfor afliver vi dem jo ikke, vi prøver at beskytte dem.
Jeg rider med gamasher når jeg skal lave øvelser, hvor der er risiko for at hesten rammer sig selv eller på anden måde kan komme til skade. Ligesom med spring, hvor der uanset hvad altid er en risiko for at hesten rager en bom ned af den ene eller den anden årsag og så er det uheldigt hvis den gør det med ledet, da den så vil lande lige på næsen, hvis den ikke er beskyttet. Og det ville være farligt både for hest og for rytter.
Mange af jer vil nok kigge på mine billeder og komme med diverse fordomme og andre underligheder, men hvis man vil være med i de store nationale og internationale konkurrencer bliver man jo nød til at træne hesten til at lave de øvelser, der kræves. Ellers giver det jo ingen mening. Og derfor må man beskytte sin hest så godt som man kan med de midler man har hertil. Dette kan man i mange tilfælde gøre med gamasher og klokker.
På den anden side forstår jeg ganske enkelt ikke at folk giver deres heste gamasher på når de skal på fold. Det er helt hen i skoven og der er absolut intet der kan forsvare det. Hvis en hest har svage ben skal den NETOP have lov at gå uden støtte, da støtten, der kommer fra gamasher bevirker at hestens sener svækkes og hesten vil aldrig få stærke ben, hvis de ikke bliver trænet. Og så er man står med en hest der hverken kan det ene eller det andet uden at komme til skade.
Det med sko. Ja, igen er det et spørgsmål om behov. Nogle heste har svage hove og de ville DØ i naturen!! Men når vi holder dem som vores husdyr, så vil vi jo gerne beskytte dem. Det er en af grundene til at have sko på. En anden grund kan være at hesten skal gå på asfalt. Som der bliver skrevet ovenover slides hestens hove på en rigtig uheldig måde når den går på asfalt. Selvfølgelig skal den ikke have sko på hvis den skal gå på asfalt en gang i mellem. En tredje grund til at have sko på er den, som jeg har; at hesten behøver sko for at muliggøre de øvelser, vi beder den om. Og der kan man igen komme med alle de skøre argumenter for at det ikke længere er naturligt. Hurra for jer! Hvis man vil være med på et højt plan må man altså lære hesten de øvelser der kræves og beskytte og hjælpe den så godt som man kan!!!!!!
Dækken issue'et. Ingen heste burde have brug for at gå med dækken. En skriver at netop hendes hest har en tynd pels. MIN RØV! Havde man lige overvejet at det måske har noget at gøre med at den bliver pakket ind i dækkener året rundt? Den har jo ingen chance for at danne en ordentlig pels! HELT forrygt!
Men så kan jeg komme tilbage på konkurrenceemnet. Hvis man vil have sin hest til at se ordentlig ud og være klar til at gå konkurrencer, må man sørge for at den enten ikke danner vinterpels ved at give den dækken på så snart det begynder at blive koldt (IKKE NU FOR CHRIST SAKE!!), eller klippe den senere hen og smide et dækken på dér. De af mine heste, der ikke skal foretage sig noget særligt i løbet af vinteren går uden dækken og ligner bjørne med al den pels. Jeg har mine stående i løsdrift (de af dem, der står hjemme) og jeg har observeret at om vinteren foretrækker hestene at stå ude, hvor mange lukker dem ind. Og om sommeren går mine ind, hvor andre lukker deres heste ud. Vi mennesker har en helt forkert forståelse af hvad der er "naturligt" for vores heste at gøre. Vi lukker dem ind om natten, hvor de helst vil stå ude, vi lukker dem ud om sommeren, hvor de vil være inde og ind om vinteren, hvor de vil være ude!!
Hvis nogle har problemer med hvordan heste idag bliver avlet kan de jo blot holde sig til at købe det, de tror på er den rigtige vej at avle og dermed være med til at skabe udbud og efterspørgsel. Avlere og stutterier avler efter hvad der er efterspørgsel på og naturligvis ikke hvad der ikke er nogle købere til. Så den eneste måde man kan påvirke avlen på er blot at holde sig til at købe de heste, man tror på er avlet godt.
Jeg ved dette blev meget langt og nogle måske kan føle sig stødt, men sådan er det nu engang. Der er ingen grund til at prøve at skyde mig ned, for jeg tager ikke imod og nedlader ikke mig selv ved at svare på nogen form for usande og "stædige" kommentarer (:
aug 2011
Folk har forskellige årsager til at beskytte deres heste på forskellige måder.
De heste, som folk idag er så glade for ville DØ i naturen!!! Og derfor afliver vi dem jo ikke, vi prøver at beskytte dem.
Jeg rider med gamasher når jeg skal lave øvelser, hvor der er risiko for at hesten rammer sig selv eller på anden måde kan komme til skade. Ligesom med spring, hvor der uanset hvad altid er en risiko for at hesten rager en bom ned af den ene eller den anden årsag og så er det uheldigt hvis den gør det med ledet, da den så vil lande lige på næsen, hvis den ikke er beskyttet. Og det ville være farligt både for hest og for rytter.
Mange af jer vil nok kigge på mine billeder og komme med diverse fordomme og andre underligheder, men hvis man vil være med i de store nationale og internationale konkurrencer bliver man jo nød til at træne hesten til at lave de øvelser, der kræves. Ellers giver det jo ingen mening. Og derfor må man beskytte sin hest så godt som man kan med de midler man har hertil. Dette kan man i mange tilfælde gøre med gamasher og klokker.
På den anden side forstår jeg ganske enkelt ikke at folk giver deres heste gamasher på når de skal på fold. Det er helt hen i skoven og der er absolut intet der kan forsvare det. Hvis en hest har svage ben skal den NETOP have lov at gå uden støtte, da støtten, der kommer fra gamasher bevirker at hestens sener svækkes og hesten vil aldrig få stærke ben, hvis de ikke bliver trænet. Og så er man står med en hest der hverken kan det ene eller det andet uden at komme til skade.
Det med sko. Ja, igen er det et spørgsmål om behov. Nogle heste har svage hove og de ville DØ i naturen!! Men når vi holder dem som vores husdyr, så vil vi jo gerne beskytte dem. Det er en af grundene til at have sko på. En anden grund kan være at hesten skal gå på asfalt. Som der bliver skrevet ovenover slides hestens hove på en rigtig uheldig måde når den går på asfalt. Selvfølgelig skal den ikke have sko på hvis den skal gå på asfalt en gang i mellem. En tredje grund til at have sko på er den, som jeg har; at hesten behøver sko for at muliggøre de øvelser, vi beder den om. Og der kan man igen komme med alle de skøre argumenter for at det ikke længere er naturligt. Hurra for jer! Hvis man vil være med på et højt plan må man altså lære hesten de øvelser der kræves og beskytte og hjælpe den så godt som man kan!!!!!!
Dækken issue'et. Ingen heste burde have brug for at gå med dækken. En skriver at netop hendes hest har en tynd pels. MIN RØV! Havde man lige overvejet at det måske har noget at gøre med at den bliver pakket ind i dækkener året rundt? Den har jo ingen chance for at danne en ordentlig pels! HELT forrygt!
Men så kan jeg komme tilbage på konkurrenceemnet. Hvis man vil have sin hest til at se ordentlig ud og være klar til at gå konkurrencer, må man sørge for at den enten ikke danner vinterpels ved at give den dækken på så snart det begynder at blive koldt (IKKE NU FOR CHRIST SAKE!!), eller klippe den senere hen og smide et dækken på dér. De af mine heste, der ikke skal foretage sig noget særligt i løbet af vinteren går uden dækken og ligner bjørne med al den pels. Jeg har mine stående i løsdrift (de af dem, der står hjemme) og jeg har observeret at om vinteren foretrækker hestene at stå ude, hvor mange lukker dem ind. Og om sommeren går mine ind, hvor andre lukker deres heste ud. Vi mennesker har en helt forkert forståelse af hvad der er "naturligt" for vores heste at gøre. Vi lukker dem ind om natten, hvor de helst vil stå ude, vi lukker dem ud om sommeren, hvor de vil være inde og ind om vinteren, hvor de vil være ude!!
Hvis nogle har problemer med hvordan heste idag bliver avlet kan de jo blot holde sig til at købe det, de tror på er den rigtige vej at avle og dermed være med til at skabe udbud og efterspørgsel. Avlere og stutterier avler efter hvad der er efterspørgsel på og naturligvis ikke hvad der ikke er nogle købere til. Så den eneste måde man kan påvirke avlen på er blot at holde sig til at købe de heste, man tror på er avlet godt.
Jeg ved dette blev meget langt og nogle måske kan føle sig stødt, men sådan er det nu engang. Der er ingen grund til at prøve at skyde mig ned, for jeg tager ikke imod og nedlader ikke mig selv ved at svare på nogen form for usande og "stædige" kommentarer (:
sep 2007
Stine R - Hvis hesten ikke kan gå dressur, stævner, springe osv. uden at skade sig selv er det så ikke voldsomt egoistisk af os? Vil sige jeg ikke syntes det så er forsvarligt at ride længere hvis man rider på hesten, hvor man ved at den kan komme til skade.
Heste kan også komme til skade på en rolig skovtur ja, men de der bare rider skovtur pakker som regel ikke hesten ind.
Men er det ikke for langt ude at vi går så meget på kompromi med hvad og det hesten er, at den skal pakkes ind for at tjene vores behov?
Er vi kommet der til? For så må jeg være ærlig og sige, at jeg så kun tager endnu mere afstand fra ridesporten med konkurrencer indblandet.
maj 2008
Jeg kan kun give dig ret,desværre thi hi
Men hvad angår udstyr som klokker gamacher, dækner osv ja så er det i mange tilfælde et modefænomen.
Rigtig mange rider med HUT, hvorfor, fordi det passer til resten af udstyret.
Modefarve, lilla, ja så skal alle unge piger da have lilla udstyr til hesten, uanset om det er nødvendigt eller ej, for de andre i stalden har det jo
nov 2007
Min pointe er at heste er forskellige, og at noget er naturligt gør det ikke nødvendigvis godt til alle heste
maj 2004
Ude hvor jeg stod før i tiden kunne man se at lagde den første dækken på fulgte de andre med og tog ikke hensyn til hesten og vi snakker om folk der ikke rider reglmæssigt stævner og lign. og ikke kan andet end skridt,trav,galop og schenkelvigning.
Ude der hvor jeg står nu er jeg næsten dyremishandler fordi jeg ikke putter dækken på min, har sågar fjernet mit dækken fra gården i frygt for de skal putte det på. (Har oplevet 2 gange uden min tilladelse de har puttet regndækken på for 5 min. regn.) Så min hest var helt svedig da jeg kom.
Det kalder jeg for pylret!
nov 2007
nov 2007
Må da hellere få aftalt tid med dyrlægen med det samme
aug 2011
Lene O: Du har ret i at det i mange tilfælde er ren og skær udseende. Og i disse tilfælde tager jeg også afstand fra at bruge disse hjælpemidler eller hvad man skal kalde dem. Jeg har endda været så flabet at stille mig op på en rideskole og spørge hver enkelt ponyrytter hvorfor de havde gamasher osv på, hvorefter jeg forklarede dem konsekvenserne (de hadede mig efter det)
Og hvad mener du egentligt med "desværre"?
sep 2007
Nej. Det er vist at tage tingene lidt for bogstavligt.
Siger ikke det er forkert at ligge gamacher på, men jeg finder det utroligt egoistisk og underligt at vi avler på heste med skæve ben, heste der ikke kan holde varmen, har dårlig hovkvalitet, ikke kan rides på eller bruges uden at skulle beskyttes osv.
Der skal jo være nogle der avler disse heste. Og jeg forstår ikke at man avler heste der ikke kan gå på deres egne ben uden at skade sig selv.
Eller at vi bliver nød til at beskytte deres ben fordi vores egoistiske behov vil have de skal springe en MA og de derfor kunne komme til skade.
maj 2004
Hvorfor tror i at små heste og små hunde lever længere end store heste og små hunde?
Der er intet godt i at bruge en sko, det forringer blodtilførsel til hoven samtidig med hoven ikke kan udvide sig som den ville gøre uden sko. Det skulle virkelig kun bruges til heste der ville "dø" uden i den forstand at stå på en fold eller bruges få gange om ugen hvor hovene er i så dårlig kvalitet.
dec 2007
maj 2008
Nu er jeg gamle military rytter og giver dig ret i at noget udstyr kan ikke undværes i konkurrence øjemed.
Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
Det er det med at man burde sterilisere hopper som med hingste.
aug 2011
Man avler selvfølgelig efter at hesten kan udføre de øvelser de skal kunne og at de ser flotte ud (hver har sin smag).
At mange så vælger at pakke deres heste ind er enten fordi de ikke ved ret meget om hvad de har med at gøre (no offense anyone) eller fordi heste er blevet til kæledyr og vi derfor tror de er skrøbelige og dør hvis de bliver kolde og smelter hvis de bliver våde fordi de er lavet af sukker eller hvad ved jeg (:
Vi er helt enige om at man ikke bør bruge beskyttelsesudstyret i så bredt omfang som det bliver brugt idag, men husk på at alle har deres årsager og ingen gør det for at skade deres heste. I bund og grund er det blot for at passe på dem samtidig med at de lever op til modens forventninger osv
jun 2011
Dækken er super fint, hvis heste pga meget sved ved arbejde skal barberes og ikke kan holde varmen i det våde og blæsende danske vejer..
maj 2004
aug 2011
Louise H: Mange gange ja - Helt enig med dig! Men beskyttelse kan også hjælpe hesten til ikke at få ondt, hvis man vel og mærket bruger det rigtigt.
Lene O: Jaa den havde jeg godt regnet ud
Det er noget pjat at sige at hopper skal steriliseres ligesom hingste bliver kastereret. Ofte blive hingste kastereret fordi en vallak er lettere at omgås end en hingst, da mange hormoner osv ikke bliver udviklet i så stort omfang når man cutter kuglerne (: På hopper har det ikke samme effekt
maj 2008
Ens hest skal helst se lidt bedre ud end naboens og hvis ikke, ja så må man finde på noget.
Og dette gælder jo ikke kun udstyret men også fodret og opdragelsen af hesten
maj 2008
igennem årene har jeg set så mange hopper sat i fol fordi de enten havde allergi, dårlige hove, skæve ben osv, så de ikke kunne bruges som ridehest, men man kan jo altid kaste et føl på hende
aug 2011
Tina A: Jeg er helt med på hvad du mente. Men jeg har ikke påstået at hestene bliver ældre og ældre, men at de i tidernes morgen (dvs for laaang tid siden) ikke kunne leve ret længe hvis de var arbejdsheste (:
aug 2011
maj 2004
Nej det var ikke nødvendigvis en hentydning til dig om du påstod det eller ej, det var også mere ment generelt i forhold til emnet
Og jo er da også enig i man ikke skal bruge hvis det ikke er nødvendigt
- undskyld hvis det er sludder...
maj 2008
dec 2007
aug 2011
nov 2007
Jeg har længe været fortaler for et system lidt lignende det man har ved hunde. Ikke så meget udstillingsaspektet (selvom en eksteriørbedømmelse aldrig er skidt, og det får man jo allerede ved kåringer), men mere kravene til helbredsundersøgelse.
Jeg har selv en islandsk fårehund som er avlsgodkendt. For at opnå dette, har han skullet eksteriørbedømmes (udstilling), HD-fotograferes og øjenlyses.
Boxere anbefaler man osse at man tester for spondylose og et eller andet hjerte-noget.
Resultatet af disse oplysninger er så tilgængelige på en hundedatabase (her reg osse hvis en hund som følge af disse undersøgelser har fået avlsforbud).
Man kan naturligvis ikke teste for ALT, og desværre kan man jo ikke tvinge folk -man kan kun kræve at hvis føllet skal reg i et avlæsforbund, skal forældrene leve op til X eller Y. Hvis de avler uden papirer, ja så kan man jo ikke stille krav (det kan køberne så til gengæld).
Det er ikke et perfekt system, men tilgengæld gør det det jo nemt at spotte de hunde (eller heste hvis man lavede det i de store forbund som DV, holstener osv) der har lavet mange afkom med en given sygdom eller selv fejler et eller andet.
Men med det sagt -selv en hest der står perfekt på benene, kan altså i visse situationer have behov for beskyttelse.
Axel står faktisk pænt på benene. Han går lidt snævert bagtil, men står ellers rimeligt fornuftigt.
Alligevel kunne det ikke falde mig ind at drøne afsted på en marathon uden noget om benene, ganske enkelt fordi risikoen for at den lige træder sig undervejs er noget større når han drøner gennem forhindringerne i fuld fart end når han bare tøffer stille rundt på folden.
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
Nogen heste har så ikke brug for det, men hellere have det på for en sikkerheds skyld end at hesten får slået sine ben
aug 2011
Man kan ikke gardere sig imod at hesten får skader, men for meget og for lidt.
I dit tilfælde vil jeg mene at det er for meget, da din pony (efter hvad du skriver) ikke har et specifikt behov for at bruge beskyttelse..
Heste er dyr og der er bare altid en risiko for at den kommer til skade og hvis den ikke har en tendens til at skade sig selv under træningen gør det mere skidt end godt at bruge den form for beskyttelse
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Men selvfølgelig, hvis man synes at hesten skal stå i boks, 22 timer i døgnet så kan man ikke forvente at den beholder benene på uden at ødelægge dem når den endelig får lov til at bevæge sig udenfor sit 4x4m areal.. ppff.
Problemet ligger nok nærmere i at ryttere ikke har hest for at have hest længere. Man har hest fordi at man gerne vil højnes, man vil blive klappet på skulderen når man får en rød sløjfe osv, og måden at realisere dette er ved at købe en "kødscooter" (hest).
Det burde være som i de rigtig gamle dage hvor de eneste som fik LOV til at håndtere heste var folk med en faktisk akademisk uddannelse, rundt i europa har der for nogle 100 år siden været rideakademier hvor man studerede og praktiserede sværdkamp/fægtning, latin og mange andre af datidens ansete studier. For at få lov til at håndtere en hest skulle man i dén grad have en stor viden mht. heste - og sammenligner med dengang med nu mht. hestehold så er vi idag ikke bare trådt 3 trin ned af trappen, NÆ NEJ, vi er fanme sprunget ud fra et jetfly uden faldskærm.
Nå men det eneste tidspunkt hvor min hest får gamacher på er i hestetrailer da min hest ikke er 100% tryg ved trailere, dette er fordi jeg ikke har muligheden for at træne dette - har ingen trailer og kender ikke umiddelbart nogen som jeg kan låne af. øv bøv.
Somsagt, hvis ens hest ikke kan tåle at begå sig uden for sin boks, uden benbeskyttelse så er det sq ikke længere en hest - så er det en scooter hvor stellet falder fra hinanden fordi at ejeren(HOST idioten) har tunet maskinen for meget og sat nogle komponenter på som ikke har passet sammen + ikke har fået den synet!
Et surt opstød herfra
nov 2007
Helt ærligt, det skader ikke hesten at få gamacher på 1 time om dagen mens den rides. Så er det da ikke folks eget problem om de vil bruge det eller ej
jun 2007
Jeg kiggede for nogle mdr. siden på Rocky Mountain ponyer/heste i USA (via nettet). Denne ene avlshingst var distancehest, barfods og gennemførte 160 km BARFODS uden noget mærkværdigt slid.
Jeg tror det er meget godt at jeg ikke sidder på Ulf's trone for så havde jeg indført en regel der hed at heste som bar sko ikke kunne kåres
En sjov "historie".. Min hest er pt. i genoptræning pga. kodeledsforvridning (tæv ude på folden af en anden hest 3 gange = skadet forben - ro = manglende styrke i muskler og sener, og led = kodeledsforvridning x2 pga. uforudsete angreb fra anden hest)
Dyrlægen ringer til mig for at vejlede mht. genoptræning og jeg spørger om ikke jeg bare skal gå ture (2 km, hver 2. dag) med hesten i nogle uger på asfalt, og at hesten er barfods.
"på asfalt HVER 2. DAG!? Hør her det kan en hest uden sko ikke, så ødelægger du jo hovene...." blablabla og "min hests hove klarer sig til ug, vokser som ukrudt og er møg stærke, asfalt er slik for hovene" dyrlægen: "nååå... jameeen.. øøh"
det er jo bare til grin... pfff!
jun 2007
Hvis du nu læser efter så skriver jeg at det faktiske problem er at:
"hvis ens hest ikke kan tåle at begå sig uden for sin boks, uden benbeskyttelse så er det sq ikke længere en hest - så er det en scooter hvor stellet falder fra hinanden fordi at ejeren(HOST idioten) har tunet maskinen for meget og sat nogle komponenter på som ikke har passet sammen + ikke har fået den synet!"
Man er da for dum at tro, at en hest på et HALVT TON kan tåle at stå stille i 22 timer, for derefter at blive reddet.
Prøv lige at ringe til FCKs træner og spørg om foldboldspillerne sidder på deres flade, uden mulighed for at gå mere end 2 meter, 22 timer i døgnet... Du kan jo selv høre hvor urealistisk det er. Og så kan jeg lige informere dig om at sener, led og muskelceller faktisk er "det samme" hos ALLE pattedyr. Så hovsa... hvis FCK, BIF, AGF, OB osv 's PROF trænere og HOVSA tilknyttede læger (div. med en faktisk uddannelse!) mener at disse fodboldspillere SKAL røre sig i så og så mange timer i døgnet, og IKKE må sidde på deres flade røv i 22 timer uden at få seneskader og fibersprængninger.. jamen hvad får så DIG til at tro at et dyr på et halvt ton kan holde til at stå stille i 22 timer?
jeg kan ikke se logikken
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
i en situation hvor der er tale om en skade og man i heale processen bruger noget der støtter, er okay.
men fordi man tror det kan forhindre stød , slag fra bommme osv, det tror jeg ikke. og jeg tror vi gør vores heste mere skrøbelige end godt er...
når mine har det på er det udelukkende for sjov og fordi det ser "smart" ud
maj 2004
jun 2007
Sjovt.. når min hest har haft gamacher på så "slår" han benene sammen, når han går uden så gør han ikke :b
aug 2008
aug 2008
maj 2004
som sagt kun på bagben hvor han er forkert stillet.
og kun på forben i spring, fordi det kan alligevel godt beskytte mod hesten ødelægger scenen hvis et forkert slag kommer
aug 2011
Tag jer dog sammen!!
Vil i påstå at man bare skal lade en hest, der er bygget forkert som i Tinas tilfælde, slå benene sammen indtil den "lærer det"?
Hesten er for helvede 16 år og den har haft problemet altid! Der er ikke nogen grund til bevidst at skade sin hest ved ikke at give den det nødvendige beskyttelsesudstyr på!! Det er jo simpelthen forrygt!! HELT ÆRLIGT MENNESKER!
man skal naturligvis ikke pakke sin hest ind i bobleplast som en skriver ovenfor, men hvis man VED at der er en risiko for at de øvelser, man beder hesten om at lave medbringer en øget risiko for at hesten slår sig, så er det da logik for bughøns at man beskytter den! Alt andet er da direkte ONDT! Hesten vælger ikke selv at den skal springe over et spring, det er noget VI beder den om! ERGO må vi passe så godt på dem som vi kan!!!
Så kan man komme med alle de ting IGEN! om at man beder hesten om noget, som den ikke ville gøre i naturen og bla bla bla!!! Men når nu det kræves hvis man vil nå langt i konkurrencer, hvilket der ikke er noget galt i uanset hvilken ridesport man dyrker, så må man tage sine forholdsregler!!!
Rikke: Har du overvejet hvor tunge sådan nogle bomme er? Prøv DU lige at jage din ankel ind i sådan en i fuld fart! Tror så nok liiige du ømmer dig lidt! Og det er jo det man vil undgå i så vidt muligt omfang man kan!!!
maj 2004
nov 2007
Axel går med gamacher -han går skam på fold, når han ikke lige er inde at blive redet/kørt
Ang hove og kåring - Der kan være mange grunde til at en hest har sko på. Det er da meget fint at en enkelt hest har gået 160km uden sko. Jeg ville så hellere høre om hvilket underlag den har gået på, bar den boots på noget af strækningen, hvordan så hovene ud efterfølgende osv.
Axel har sko på fordi hans hove ganske enkelt ikke kan holde til belastningen uden -hans hove er elendige, men det er jeg temmeligt sikker på har mere med hans mangelfulde opvækst end med avl at gøre -i hvert fald kender jeg en del heste af samme afstamning uden problemer.
Andre har sko på for at korrigere benstillingsfejl, andre igen bruger specialsko en en begrænset periode pga sygdom osv. Ikke alle disse burde indgå i avl.
Men nogen heste bruger sko pga den belastning man byder deres hove -hestehove er lavet til at bevæge sig mange km ja. Men altså ikke på hvilket som helst underlag eller i hvilket som helst tempo. At nogen holder til det alligevel, er altså ikke ensbetydende med at de der ikke gør, har rådne hove.
Og så vil jeg da i øvrigt frabede mig at du "taler" så nedladende til mig (her hentyder jeg til dit "Hovsa...."), uden rent faktisk at læse hvad jeg skriver. Jeg er ikke fortaler for at heste står inde det meste af døgnet og har aldrig været det.
aug 2008
hvis hesten ikke er bygget til det jeg har tænkt mig at bruge den til, ja undskyld mig så er det bare ikke den hest jeg skal have. kald det bare hippie agtigt...
men langt de fleste starter deres træning med at lægge alverdens beskyttelse på hesten, og allerede der burde vi have set hestens bevægemønster, og måske endda sortere dem fra vi på daværende tidspunkt kan se vil få fejlstillinger, skævridninger og andet bøvl der gør at vi er nødt til at pakke dem ind.....
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Synes det er noget mærkeligt noget at skrive at fordi man har gamacher på så står den i boks 22timer om dagen :S
Min står ude døgnet rundt, 24/7 og har gjordt det de sidste 3 år, både vinter og sommer, og han går med gamacher under ridning..
rikke blume N
Min hest kan man hører knalder benene både uden og med gamacher, han har svage led i sine forben, og knalder benene sammen rigtig tit selv i skridt på folden..
Grunden til han ikke konstant går med gamacher er fordi jeg ønsker mine heste så naturlige som muligt når de er på fold, det vil sige ingen dækken eller noget, kun en grime, Jeg vil ikke have at når min hest er på fold skal han være pakket ind han skal være naturlig..
Og når han går alene er det ikke så slemt som når han rides, da han på fold selv kan styre det lidt, hvor jeg styre ham når jeg sidder på ham jo..
Så håber det giver en grund til dit spørgsmål..
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
prøv at se på hundene, er det virkeligt okay, at fordi hunden nyser eller hopper, at øjnene hopper ud af øjnhullerne?? er det okay at påføre dem så mange smerter?
eller hvad med dem der ikke kan trække vejret og dør en nat pga ejer sover og ikke kan høre hunden kæmpe for at trække vejret?? er det okay at give dem sådan en død??
er det i orden at avle heste der er færdige i en alder af 8-9 år, og simpelthen må aflives pga, div skader, fordi man tænker på udseende og ikke knogler, sener og ikke mindst hjerne??
er det virkelig helt i orden at tillade sig at sætte et væsen i verden for at aflive det 10 år senere fordi at MAN vil se sig selv på toppen af poppen?? og sk*d hul i om det er den samme hest hele vejen??
efter min mening skal en hest have lov til at være det den er nemlig EN HEST!! den skal løbe og lege på folden, med muder, regn, sne og slud, den skal have lov til at vælte rundt og lege, slås eller andet, ligesom de burde gøre i naturen..
sko, nej der er ikke nok fokus på hoven i avlen, mange quartere har alt alt alt for små hove i forhold til deres ben, og mange heste lider under dette..
min egen har en hovkvalitet der stinker! uden sko = halt hest..
selv 4 mdr uden sko er han stadig øm når han går på græs..
han skal have sko på, han slider sine hove fint lige, men pga en fold skade som føl, nede i kronranden laver han en lille vinge på det ene bagben..
mange avlere tænker på om hestens ben, lemmer, kryds, gang osv, men hjernen bliver glemt, nogle mister gnisten, andre ejer den slet ikke og nogle har ingen gnist men kun en brand der ikke kan slukkes..
men ja der findes da også dem som er helt som de skal være, både med sundhed, kvalitet af gang og gode lemmer, og et godt hoved..
men ja man burde måske se lidt mere kritisk på avlen..
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 222
men ja folk pakker deres heste noget ind jeg gør sikkeret os det for meget . . . men jeg gør det fordi jeg holder af mit dyr. . .
det er jo heller ikke naturligt for en hest at skulle lave alle mulige øvelser og skulle kryse sine ben den ene og den anden vej så det jo klart at hesten kan gøre et forkert skridt og så snuble eller slå sine ben ind i hinanden. . og at hesten ikke selv bestemmer hvordan den skal gå. . .
jeg syntes vis en person vil pakke sin hest ind i wat så gør det
jeg passer på min hest så jeg giver den gamacher på
aug 2011
Man bør have en hest man holder af, og det tror jeg på vi alle har! Og når man er glad for sit dyr, så betyder det ikke noget om den har været skadet som føl eller er stillet forkert på benene fra fødslen eller hvad ved jeg. Hvis ens hest har et problem, så vil man da helt naturligt forsøge at aflaste hesten så godt man kan!
Jeg er ikke tilhænger af at man bruger gamasher osv hvis der ikke er en specifik grund til det. Man skal ikke bruge dem bare fordi man kan, men fordi man enten ved at hesten har en bygningsfejl eller en tendens til eksempelvis at slå benene sammen, eller hvis man beder den lave øvelser, hvor den har brug for at benene bliver beskyttet. Fx i mine sliding-stops er det meget vigtigt at man beskytter det nederste led, da det glider hen af jorden. Det ville være uforsvarligt ikke at passe på hestens ben i sådan en øvelse.
Hvis jeg nu var springrytter ville jeg helt klart vælge et par boots (som dem i jeg bruger på mine billeder) for at beskytte hestens ben hele vejen rundt. De plastik-gamasher, som mange bruger er kun egnet til at beskytte hesten mod slag fra sine egne ben. Men i bund og grund skal folk bruge det, der hjælper dem og deres heste, men jeg mener at man skal have en grund til at bruge støtte på benene for ikke at gøre hestens sener i benene svage.
maj 2007
jeg er ikke den eneste, (link fjernet)
på dette link er der en hvis quarter går med 00, og som hendes smed siger så er det alt for småt..
jeg har også hørt det fra egen smed der har været ude på et par rancher og ride.. osv..
aug 2011
Jeg har selv en QH med tynde ben, OG små hove. Benene er stærke og det er hovene også. Selvom de er små!!
maj 2007
men har hørt det, både med quarter og med paint..
aug 2011
nov 2007
Axel har ikke mere spinkle ben end så mange andre holstenere, men har alligevel meget små hove.
Og man kan altså ikke træne sig fra hestens bygning. Man kan give optimal træning i forhold til den hest man står med, men man kan jo ikke ændre hestens fundament.
Jeg er som tidl skrevet, meget enig i at man skal være opmærksom på fejl og mangler ved hesten, inden man begiver sig ud i avl, og osse sortere fra, hvis ikke hesten er god nok.
Men de heste der nu engang er født, skal altså leve med den bygning de er født med, inkl evt fejl og mangler. Og så må man da passe på dem i det omfang det er nødvendigt.
Hesten er jo ikke uegnet til dressur, fordi den evt går lidt snævert på bagbenene eller er let indfodet på et forben. Men det er muligt den skal have gamacher på, for ikke at slå sig når den rides.
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 165
aug 2011
Jeg synes kondom er mega fedt!
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 165
FEEDT!
Det er det de unge vil ha! det er noget pjat det der med kalk, de skal have STREPSILS!
aug 2011
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Noget jeg er studset over flere gange er at mange mener hesten laver unaturlige bevægelser når den trænes, men så vist jeg ved er de fleste dressurøvelser altså baseret på hvad en hest sådan render rundt og laver i naturen. F.eks. sidebevægelser, tror det er versaden en hest bruger når den nærmer sig noget farligt. Den ser på den, men holder bøjning i kroppen for at være klar til flugt, og træder over når den nærmer sig det farlige...
Prøv at kigge på jeres heste når de leger og hopper rundt, dressur er ikke kun noget mennesket har fundet på :o)
Ang. trådens emne så synes jeg man skal bruge det udstyr der er nødvendigt. Men som udgangspunkt bruger jeg ikke noget. Men hende der kører marathon kan jeg nu godt forstå lægger noget på benene :o) Men alt med måde.
jun 2011
i.f.t hvilken race vi arbejder med...har ikke læst alle indlæg fra i dag..puuuha. NÅ..Men i forhold til at avle... "dårlig avel" kan/må ikke være bedømmelsen for, hvorfo vi pakker hesten ind .. men i.f.t. Lille DK.
Hvis jeg skal bruge en Islænder eller en fuldblod, skal man sætte sig ind i hvad det kan medfølge..her vil jeg sætte islænder heste på en pilistat....som i den grad bruger dækken (mitter) pga. Det danske klima og "små folde" altså på island går de bare.....men mulighederne og vejrforhold kan ikke opretholde eller vide sig sikker på en modstandsdygtig pels i dk. Er det så for meget at vi spytter penge i dyre dækken? Sætter du islænderen på boks er alt gnubbet i stykker, både på hest og materialer.
Hvad med fuld blodes heste....?
Skævbenet heste, dårlig hovkvalitet...mm. ikke altid vi kan avle os ud af det... Det kommer an på mange ting....kan vi tage højde for alle ting? muligvis...men hvor meget kalk og jod mm der er på markerne og i.f.t det du høster? Ja vi skal huske at tjek foder hø/wrap anelyse...bla bla og det kan være nok så lille en forkert fodring, både sommer og vinter der gør sit udfald....til sko mm
Og så synes jeg det er pisse svært at eje en hest, der mere eller minder kan passe sig selv uden omsvøb i udstyr, men der i mod skal gå på en sten!
det er lige så uetisk hestehold og "synd" for den som går med klokker eller dækken!!
sep 2007
... Men derfor retfærdiggøre det ene dårlige ikke det andet
maj 2008
Hmmmm jeg syntes nu at diskussionen her er ve at gå for vidt thi hi
jun 2011
okay så vi skal lade de indfodet slide endnu mer skævt..og lade fuld bloden stå som den står...?.... hvad hvis et par sko kan udratte et lagt og stabilt hesteliv eller et dækken der holder huld på en glad og sund hest i top..er det synd eller pylret og pakker vi hermed ine for at være smart eller på mode...Neej.
maj 2008
jeg forstår ude mærket hvad du mener. Har PT en hoppe som går med forsko for at rette op på års misligholdendes af hove. Men men, der er desværre mange og især unge mennesker som pakker deres dyr unødigt ind fordi de andre gør det.
Lidt som rygning, druk osv. De følger med kliken for ikke at falde uden for.
Jeg er en af dem der gerne indrømmer at hvis jeg kan undgå ekstra udstyr så gør jeg det, både pga hesten men da så sandelig også pga min pengepung.
Vores Connemara (R.I.P.) var meget ømtåede, men da datter startede på efterskole og krikken kun gik hyggedressur på banen og lidt ture, så valgte jeg IKKE sko. Syntes simpelt hen det blev for dyrt i forhold til hendes brug. Så hellere undgå asfalt og stenede stier
jun 2011
hvilken race og hvilke arbejde skal den udføre... så hvornår er for meget..er jo optil hvordan man er blevet "udlært" i en stald...
jeg kommer fra den "gamle" stald... der var dækken kun til TIP TOP RYTTER PÅ HØJT PLAN. Hvordan er dækken så endt i den daglige og alm. stald...
Måske fordi vi er opdateret i at sukkerroere og korn ikke høre til i en "ny" stald i.f.t. de fine heste vi avler og den tid og de opgaver vi tilbyder den gør udslaget i udstyr.....går du for hest, på mark med harven 6 timer om dagen?.. de gode nye fine hestehold i nutidens dk kan ikke leve op til de "gamle/naturlige" karv. mm de selv styre og ejer en gård, hvor ALT går op i en højre enhed...
jun 2011
sep 2007
Du tolker utroligt meget og lægger ord i min mund, lad være med det - skal bare bruge et halvt indlæg på at forklare at nej det mente jeg ikke.
Har ingen steder nævnt det du siger.
Hvis du læser det indlæg jeg skriver fra start så undre jeg mig over at der ikke er mere fokus i avlen på holdbarhed. Og her tænker jeg på at hesten kan bruges og gå på sine ben uden at skulle beskyttes - der avles mere og mere på udseende, lange ben, høj hest, stor bagmotor osv. men hovkvalitet, evne til at holde varmen og gå uden at falde over egne ben, det ser man ikke på.
Man er også begyndt at nå så vidt at føl har svært ved at takte rent fra fødselen - og der skal altså trækkes 2-3 point fra når hesten ikke takter rent i dressur. Det bare fordi hesten skal have gang, gang, gang.
Men hvad faen det tæller jo alligvel ikke ned selvom det bør i følge reglerne.
jun 2011
nov 2007
Og egentlig finder jeg det heller ikke super vigtigt, idet de fleste sportsheste klippes om vinteren (og derfor alligevel får med dækken)
Og jeg har endnu ikke set en hest der ikke kan gå uden at falde over egne ben -det er jo ikke sådan at de fleste heste pakkes ind på folden. Nogen gør, men de fleste gør altså ikke.
Derimod pakkes de ind når de rides, og nej, det er næppe altid af nødvendighed, men herregud, hesten tager jo ikke skade af at gå med gamacher 1 time om dagen.
Tilgengæld er det at gamacher nogengange er nødvendigt ikke altid = dårlig bygning, ringe hove osv. Det kan såmænd osse blot skyldes det vi kræver af hesten.
F.eks. kunne jeg ikke finde på et ride terrænspringning på min hest uden gamacher, uanset hvor korrekt hesten står på benene og hvor godt den springer, ganske enkelt fordi HVIS jeg får bedømt en afstand forkert og vi ryger imod springet, vil jeg gerne have hesten beskyttet så godt som muligt.
Når vi kører marathon vil jeg da osse tro at Axels gamacher 90% af tiden er "til pynt" -men de resterende 10% af tiden er jeg da glad for de er på. Rænk hvis det var benet han ramte istedet for klokken/gamachen.
Han har ikke for vane at gå og slå sig under normale omstændigheder, og har intet behov for gamacher på folden. Men at tøffe rundt på folden kan jo ikke sammenlignes med de krav der er til ham på marathon'en til et stævne.
Jeg kan ikke se noget som helst forkert i at der i nogen tilfælde er behov for at beskytte hesten på den ene eller anden måde.
Men det fritager self ikke avlerne fra at være kritiske med deres avlsdyr. Hovkvalitet er da osse en af de ting der står højt på listen når Axel engang skal afløses
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
Dækner, helst ikke, men hest i ridning og regnvejr er ikke altid lige sjovt, og derfor dækken for at undgå at ride våd/beskidt hest...
Gamasher/bandager, er da flotte men ofte unødvendige... brugte det ved opstart i fx spring og ved ture ud af huset (hvis hesten hopper til siden ved en ny ting) RENT PYLLER... og dovenskab, tror jeg vist vi kan kalde det...
Fik en hest hjem med forsko... af med dem og nu går han ganske fint uden... han kunne slet ikke gå uden, så blev han så ømtået, (sagde de)... hmmm han gik fint her, dog lidt ømtået på grusvej, men så red vi bare i græs istedet og han hyggede sig...
Savannah tabte sig voldsomt sidst på sommeren, selv på godt foder og hø, samt græsfold... regndækken med tyndt foer hjalp, men betød også at hun ikke satte pels og derfor endte med 400g dækken med regndækken over hele vinteren... (de gik ude i 12 timer uanset vejr)
men er mest til barfod og dækkenfri...! og løsdrift...
Så naturligt som muligt, og så meget ude som muligt... kan slet ikke have dem der ikke lukker deres (raske) heste ud om vinteren fordi det er synd... synes nu det er mere synd at de skal stå inde i boxen 22 timer rides 1 og strigles før og efter sammenlagt 1 timer... det er unaturligt og gavner da ikke hestens modstandsdygtighed, hvis det kan kaldes sådan...
Havde to shettere der gik med dækken fordi de begge fik feber og hoste... dyrlægen sagde de frøs, og at læstedet var helt fint til dem og derfor kun 2 muligheder ind om natten eller dækken... jeg valgte det sidste... og de var så fine med deres små ens jakker... :O) (men vi var også helt hende i december før jeg måtte overgive mig til dækner... så de havde fint mulighed for at sætte pels men gjorde det bare ikke!
Beskyttelse - nået for vidt?