Hvor lang tid cirka? (Oversvømmelse.) {{forumTopicSubject}}
Ja der har som sagt været et kæmpe skybrud her fra ved 2 tiden i nat af, og frem til ved 10-tiden i morges, der har med forårsaget mega meget regn.
Står lidt i et lille bitte dilemma nu her til aften, hvor selve regnen stadigt ikke er stoppet men tordenskraldet og lynnedslagende for længst er stoppet. (Heldigvis da!!)
Natten mellem søndag og mandag var der også skybrud, ikke så slemt som det der var her i nat, men slemt nok. Det skybrud forårsagede at de omkring liggende søer gik over deres breder og har oversvømmet en del af folden samt en del af stien ned til folden. Det var ikke noget videre slemt, men det var irriterende nok. Det vand, ja det har jo så ikke nået at trække sig tilbage eller synke ned i jorden i mellemtiden.
NU HER, efter det her skybrud, ja der blev jeg ærligt talt noget ked af at gå ned og se til foldene. Udover at der er nogle af de gamle, halvdøde træer der er væltet hist og her, og er nødt til at blive fjernet, ja så er HELE stien ned to folden OG 1/4 af selve folden, blevet forvandlet til en udendørs swimmingpool. Vandet går mig over knæhøjde.
Hestene kan GODT komme ud på et ret stort stykke fold hvor der ikke er oversvømmet, men for at komme derud, er de altså nødt til at traske igennem ret højt vand på en distance af godt og vel 200 - 300 meter.
Jeg har to spørgsmål!
1: Hvor godt/skidt er det for hestenes helbred at skulle gå så lang en distance i koldt, beskidt vand, 2 gange dagligt. Ind og ud.
Er der noget jeg skal være ekstra obs på,omkring hestene og deres helbreds tilstand, deres ben og hove til vandet har trukket sig tilbage? ( Ud over sur stråle. )
2. Nogle som helst gæt på hvor lang tid det tager for så meget vand at trække sig tilbage?
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 37
Skal have fundet ud af en løsning i al fald, på en eller anden måde! Ved bare ikke lige hvordan....
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
jun 2009
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 606
sagde Rikke
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.804
Hestene tager ikke skade, vores kommer ud i vestehavet flere gange året rundt for at skylle hovskægget igennem, så hvad skulle dine tage skade af. det ER trods alt sommer...
nu har jeg jyder, så risikoen for mug ville være stor for mig, alligevel ville jeg have dem ud, for de har bedst af at komme ud...
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
Jeg ville ikke tøve med at lukke dem ud, hvis du kan få dem igennem vandet.
Det er jo også meget individuelt fra hest til hest. Du kan jo evt. gå ud midt på dagen og se hvordan de har det. Hvis de fryser og stadig er våde kan du jo tage dem ind, så har de trods alt været ude - lidt er bedre end ingenting
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 37
Men så lukker jeg dem ud og lege her i dag.
Selve folden tror jeg har rimeligt godt af den oversvømmelse, da den inden disse to skybrud har været knastør igennem meget lang tid. Den regn der har været faldet er sunket i på 0,5 fordi jorden har manglet vandet. Nu er der da i al fald mere end rigeligt med vand jorden kan "drikke"!!
Hvor lang tid cirka? (Oversvømmelse.)