Pasning af hesten - ligegyldig? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Her på det sidste har jeg tænkt over, om rideskoleelever ikke burde lære lidt mere om pasning af hesten, samt om det rent praktiske, de selv skal gøre. På stort set alle landtes ridekskoler, skal eleverne selv sadle op og af, sætte dækken på om vinteren, og på mange rideskoler skal de selv hente hestene ind og ud fra folden.
Jeg synes, at den første ridetime burde indledes med en god og grundig gennemgang af, hvad man skal huske, vide og være opmærksom på, samt om de typiske problemstillinger, der kan opstå ved fx. at hente hesten ind fra folden, og om hestens potentielle signaler, og hvorfor den reagerer, som den gør - både af hensyn til hestene og eleverne, men ganske enkelt også for rideskolens egen skyld. Lad os nu sige, at en lille nybegynder, der har haft få ridetimer, og stort set ingenting ved om heste, skal ride en meget rolig hest, som dog har den uvane at være lidt mopset i stalden. Først skal den hentes ind fra folden. Pigen ved ikke, at hun driver den væk ved at komme løbende bagfra, og tror at hesten ikke kan lide hende. Til sidst kommer ridelæreren, som ikke er opmærksom på situationens alvor, og får hentet hesten ind på nul komma fem. I stalden skal den lille pige lægge sadel på. Hesten bider efter hende, da hun spænder gjorden, fordi hun kun spænder den til den ene side, hvilket gør ondt på hesten. Dette er jo meget synd for hesten, men også yderst misvisende for eleven, der får den opfattelse, at hesten virkelig ikke kan lide hende. Da hovedtøjet skal på, er hesten måske øresky. Den bliver sur og stritter imod, når hun rører den oppe omkring ørerne, og også dette skal hun hjælpes med. Denne oplevelse vil have rystet hende i den grad, at hun ikke er frigjort og koncentreret, når hun rider, og dermed får hesten til at spænde op. Dette er en meget dårlig start på denne piges ridning, og hun vil sandsynligvis hurtigt stoppe med at ride igen. Man burde tage en grundig oversigt over det mest grundlæggende fakta om heste, og lade resten komme med erfaring.
Eller hvad mener I?
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
Kan kun gi dig ret.
Da min egen datter startede med at gå til ridning var det en forventning at vi forældre kunne hjælpe vores børn med hestene. Min datter var heldig jeg kunne undervise hende i omgang med heste men mange var jo bange for dyrene og kunne ikke hjælpe deres børn.
Men der manglede en staldpige som kunne hjælpe børene i stalden med at få sadlet op men ikke mindst at lære dem hvordan man omgås hestene.
Da jeg var ung pige var jeg staldpige 3 dage om ugen og var glad for mit lille job og fik ingen løn en en ridetime i ny og næ..det kunne bestemt godt tags op igen på rideskolerne.
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
Tror man skal passe på med ikke at lære børn alt for mange ting første gang, for tror det bliver for svært at overskue.
Desuden er der jo også en grund til at der er noget som hedder ryttermærker, så syntes måske mere at det skulle være obligatorisk at alle rideskoler med elevridning udbyder at man kan tage ryttermærker 1-2 gange om året
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
aug 2008
Følger: 120 Følgere: 118 Heste: 3 Emner: 249 Svar: 736
Der lærer man at omgås heste rigtigt, især "lilleput" holdet!
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Da jeg gik til ridning som helt lille, var det også bare at smække en sadel og et hovedtøj på krikken, og så ellers bare ind i hallen og tøffe rundt.
Den har så dælme også givet bagslag, da jeg fik min ejen hest, da jeg intet havde lært om hestens signaler, andet end hvad min stedmor fortalte mig. Så det har kostet nogle knups og blå mærker. Nu er jeg heldigvis en af dem der lærer hurtigt og er meget logisk tænkende, så jeg har hurtigt selv fundet ud af hvad de forskellige signaler hesten sender betyder, takket være min ejen hest, og selvfølgelig også diverse KVALIFICEREDE undervisere/hestefolk.
Jeg er også næsten 100% sikker på, at mange af de ulykker der sker i staldene på riderskoler, er pga manglende teoretisk undervisning!
Selv overvejer jeg meget stærkt at begynde at tilbyde undervisning af nybegyndere, hvor første halvdel af en ridetime vil forgå med teori, altså hvor man vil lære om hestens anatomi, hvorfor hesten gør sådan, når man gør sådan, hvad det betyder når hesten gør sådan, hvor hvordan man skal reagere på det, osv osv osv. Og anden halvdel af ridetimen vil være praktisk, muligvis også med en smule teori i.
Desværre har jeg bare hverken hest, eller midler til det.
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
jul 2011
Følger: 50 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 206
jul 2011
Følger: 50 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 206
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
dec 2009
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 203 Svar: 650
-der hvor jeg har halkort til, er der et ponytrækhold om fredagen hvor der er 2-3 hjælpere i alderen 14-15årige som hjælper de små med at sadle op og diverse.
Men de mangler også den teoretiske del!
Jeg stillede gerne min pony til rådighed, hvis de spurgte om de måtte bruge den til teori, så længe jeg vidste at de ikke farede rundt om den, og at det var kvalificeret undervisning hun blev brugt til, og ikke bare til at nybegynder sparker den i siden m.m. :-')
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 427
maj 2009
Følger: 43 Følgere: 39 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 31
og alle der starter får en grundig info om hvordan de forskellige ting skal gøres og hvordan man omgås hestene.
mar 2009
Følger: 1725 Følgere: 532 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.017
Hvis børnene fx. tullere rundt på hesten ½-45 min-1time eller what ever, hvor længe, så burdte der der nok være 15 min-½ time terroi hver/hver anden gang, udover ridningen!
Dog synes jeg ikke at små børn der lige er bgyndt at ride, skal tage ryttermærker, da det for det første jo er rigtig dyrt, og for det andet, er det ikke en gang sikkert de bliver ved at ride
Men jeg kan kun give dig ret!
jun 2011
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 30
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 504
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
det gjorde at alle blev rolige og sikre, vi viste hvad vi skulle..
der blev undervist i sikkerhed, alm omgang med hesten ( hvordan går du ind til en hest osv.) strigling, opsadling, trække fra stald til ridehus ..
for de helt små nye ryttere er det meget vigtigt at alt bliver vist og forklaret..
har længe håbet på det "slog" igennem i dk..
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
På min gamle rideskole lærte vi alt, vi hentede hestene, striglede, sadlede op, mugede ud, ordnede udstyr, ja alt der har med pasningen at gøre..
Min niece på 6år har sidst i juli fået sin egen lille pony, hun henter ham selv på folden, hun strigler ham helt selv, jeg ligger dog udstyr på endnu, da han er lidt træls nogen gange, så trækker hun selv ud, og stiger selv op..
Hun er med i det daglige som at muge ud, hun har sin egen lille trillebør og sin egen spade og så hjælper hun ellers
Hun tjekker vand og hjælper med at tjekke hegn osv..
Jeg mener at jo tidligere man lærer det jo bedre, og ja der er self. altid en voksen til stede, men hun er enormt ansvarlig og gør det med glæde..
Hun er med i alt, selv når mine heste har fået sår og det skal renses og når vi longere hestene osv..
Hun har fra start af fået det hele ind i hovedet da jeg fik min egen hest da hun var 3år..
Hun trække min store Anton selv, strigler ham, rider ham kun i grime og træktov..
Hun strigler og trækker os payback selv uden problemer
Mine heste bliver fra start af vendt til at der er børn hos dem..
jul 2004
Følger: 120 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 208
Danskere er blevet et ufatteligt nærigt folkefærd, og de vil have noget for de penge, som de betaler, og ser højst sandsynligt ikke på det, på samme måde, som folk der ved hvor vigtig sikkerheden er, og hvor meget udfordring der egentligt er for en lille pige i selv at sadle hesten op.
Så rigtigt mange mennesker, ville nok stille sig på bagben, og sige at de ikke får det, som de betaler for..
Pasning af hesten - ligegyldig?